Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Mocht je ooit aan een spec motor gaan beginnen, zul je een specificatie in je regels op moeten nemen, dan zal een merk als Novarossi, die nu maar iets doen, snel zichzelf uit de markt helpen, dus het lost zich vanzelf op, dat argument is er dus niet.

Wel zul je na moeten denken of je dat echt wel wil, vandaar dat je een spec klasse kunt hebben, maar ook zeker een open klasse ernaast.

In de notulen van de EFRA met betrekking tot de komende vergaderingen spreken ze over een dB meter die ze willen gaan gebruiken zoals nu al in de 1/5? wordt gebruikt. Eens kijken wat hieruit komt.
Wellicht is het een goed idee het homolegeren los te laten, en het geluid de verantwoording van de rijder te laten, met de regel dat als je teveel herrie maakt, de rijder moet zorgen dat hij onder het gestelde niveau blijft, lukt dat hem/haar niet, is die uitgesloten van verdere deelname.

Mocht je ooit aan een spec motor gaan beginnen, zul je een specificatie in je regels op moeten nemen, dan zal een merk als Novarossi, die nu maar iets doen, snel zichzelf uit de markt helpen, dus het lost zich vanzelf op, dat argument is er dus niet.

Wel zul je na moeten denken of je dat echt wel wil, vandaar dat je een spec klasse kunt hebben, maar ook zeker een open klasse ernaast.

In de notulen van de EFRA met betrekking tot de komende vergaderingen spreken ze over een dB meter die ze willen gaan gebruiken zoals nu al in de 1/5? wordt gebruikt. Eens kijken wat hieruit komt.
Wellicht is het een goed idee het homolegeren los te laten, en het geluid de verantwoording van de rijder te laten, met de regel dat als je teveel herrie maakt, de rijder moet zorgen dat hij onder het gestelde niveau blijft, lukt dat hem/haar niet, is die uitgesloten van verdere deelname.

Met Picco en LM is het natuurlijk ook de vraag of ze die constantheid hanteren, ik heb die merken niet gevolgd maar kan mij voorstellen dat het net zo'n zooitje is.

Een realtime geluidsmeeting is ook maar de vraag. Hoewel ze het geen homolegatie gaan noemen blijven ze wel de uitlaten registreren waaraan je moet conformeren. Het mag duidelijk zijn dat de druk om stiller te gaan niet meer bij de fabrikanten wordt neergelegd maar bij de organisaties en rijders. De HiPex low noise is een mooi voorbeeld hoe het kan, jammer genoeg gaan de andere merken hier niet in mee en druk vanuit de EFRA wordt niet gewaardeerd door de fabrikanten.

Even een vraag aan mijn kant.

Doet die Hipex uitlaat het goed op andere veel gebruikte wedstrijd motoren?
Ik zag wel een documentje voor bij komen, maar ik kan deze niet openen.
Of ging dit over wat anders?

gr.
Peter

gr.
Peter

Doet het i.i.g. goed op de laatste Picco/Xceed. Reds en Sonic zouden anders kunnen zijn, OS, Sirio, Novarossi, etc... of hierop gebaseerde motoren uiteraard ook, durf ik niet te zeggen.
Was ook niet de doelstelling van de test, om nu al uitsluitsel te kunnen geven, maar we wilde een idee hebben wat de uitlaat qua geluid zou doen op een snelle motor, dat dan ook nog eens bleek dat ie eigenlijk geen bellemmering in prestaties gaf, is alleen maar mooi meegenomen.

gr.
Peter

Nee je slaat de spijker op de goede plaats en ja de Hipex test op de Xceed EM van Salven en M7H was vooralsnog een succes.
Maar ja, maakt (veel) minder geluid en dus zal het ondanks een deugdelijke test volgens de "kenners" toch wel weer "te langzaam " zijn...........................................................
Jammer dat Nederland zo klein is op dit gebied en dat we in de RC geen Bernie Ecclestone hebben in plaats van een stel overdreven democratisch ingestelde ouwe wijven.

Voel ik toch opeens een nieuwe uitdaging,:)...................................
Geen EFRA, geen IFMAR en zeker geen NOMAC, gewoon zelf aan de slag.

Doet het i.i.g. goed op de laatste Picco/Xceed. Reds en Sonic zouden anders kunnen zijn, Novarossi (gebaseerd) uiteraard ook, durf ik niet te zeggen.
Was ook niet de doelstelling van de test, om nu al uitsluitsel te kunnen geven, maar we wilde een idee hebben wat de uitlaat qua geluid zou doen op een snelle motor, dat dan ook nog eens bleek dat ie eigenlijk geen bellemmering in prestaties gaf, is alleen maar mooi meegenomen.

En dat idee hebben we nu en we waren best een beetje verbaast, daarnaast schoppen we een deur open die gesloten leek.
Sinds wanneer bemoei jij je eigenlijk zo intensief met de geluidszaken op de Mach, :)

Jammer dat Nederland zo klein is op dit gebied en dat we in de RC geen Bernie Ecclestone hebben in plaats van een stel overdreven democratisch ingestelde ouwe wijven.

Voel ik toch opeens een nieuwe uitdaging,:)...................................
Geen EFRA, geen IFMAR en zeker geen NOMAC, gewoon zelf aan de slag.

:rolling:
Tot vanavond Ruud! :p

gr.
Peter

Salven reed met zijn DS6 niet langzamer en haalde hogere topsnelheden (volgens dat document). Gezien de 5T er goed op reageert zullen de snellere Nova's ook wel er goed op reageren.
Probleem is dat een enkele uitlaat niet in een open competitie thuis hoort tenzij de meesten er mee in stemmen. De meesten hebben er al op tegen gestemd en zal dus het eenzijdig verplichten niet helpen om de klasse interessant te houden.

De meesten hebben er al op tegen gestemd en zal dus het eenzijdig verplichten niet helpen om de klasse interessant te houden.

Op Nomac niveau is dit ook gewoon lastig uiteraard, maar op EFRA niveau, waar toch de fabrikanten naar handelen, daar moet dit beslist zien te worden.
Net als wij volgend jaar waarschijnlijk gewoon naar 16% brandstof gaan, kun je wel halstarrig volhouden bij de Nomac om op 25% te blijven, maar als de fabrikanten dit niet meer leveren, zul je toch mee moeten gaan....

Zelfde verhaal kende ze ook met de 1/10 in Engeland, daar hebben/hadden ze de BRCA vergadering altijd "voor" de EFRA vergadering, en toen werd het op EFRA niveau toegestaan om een druppel in de krukas te hebben bij de motoren, bij de BRCA mocht dit niet, tja toen zaten ze dus zonder legale motoren een jaar later.....

En dat idee hebben we nu en we waren best een beetje verbaast, daarnaast schoppen we een deur open die gesloten leek.
Sinds wanneer bemoei jij je eigenlijk zo intensief met de geluidszaken op de Mach, :)

Ik probeer altijd nuttige vragen te beantwoorden, maar sinds jij ook zo actief aan het worden ben op internet, kan het wel minder ja!.... ;)

Jammer dat Nederland zo klein is op dit gebied en dat we in de RC geen Bernie Ecclestone hebben
Maar wij hebben toch bij de EFRA zo`n figuur, dat is Sander de Graaf.
Die hoor ik al 5 jaar over zo`n meter einde rechte stuk, maar volgens mij doet die hele andere dingen met zo`n meter.

Op Nomac niveau is dit ook gewoon lastig uiteraard, maar op EFRA niveau, waar toch de fabrikanten naar handelen, daar moet dit beslist zien te worden.
Net als wij volgend jaar waarschijnlijk gewoon naar 16% brandstof gaan, kun je wel halstarrig volhouden bij de Nomac om op 25% te blijven, maar als de fabrikanten dit niet meer leveren, zul je toch mee moeten gaan....

Zelfde verhaal kende ze ook met de 1/10 in Engeland, daar hebben/hadden ze de BRCA vergadering altijd "voor" de EFRA vergadering, en toen werd het op EFRA niveau toegestaan om een druppel in de krukas te hebben bij de motoren, bij de BRCA mocht dit niet, tja toen zaten ze dus zonder legale motoren een jaar later.....

Het is heel simpel, als de EFRA er met de fabrikanten uit komt om naar een dergelijke uitlaat te gaan elimineer je ook alternatieve competities want die gaan mee. Gaan ze niet mee doen ze dat een jaar later wel. Dan is het ook als klein landje heel makkelijk om er in mee te gaan.

Maar vergeet het maar als je nu voor Nederland dit al dan niet verplicht invoert, dat gaat rijders kosten. Zeker nu er nog maar 1 model is

Dus dan kost het maar rijders, hopelijk diegene die dit ook al jaren tegenhouden. Dan blijft er voor de rest meer dan genoeg competitie over en banen om op te rijden....

Dus omdat er maar 1 club is die geluidsproblemen heeft moet een gezonde competitie naar de klote geholpen worden omdat dat ene clubje vindt dat heel Nederland zich aan hun moet conformeren.....
Grappig om dat van een 1:10 rijder te horen waar de klasse met deze geluidsdruk nu niet echt super loopt.

No hard feelings maar een competitie veranderen ten koste van het aantal deelnemers is denk ik het laatste wat je moet doen. Wat heb je liever, een gezonde competitie op de 6 overige banen of geen competitie op alle 7 banen?
Het klinkt misschien heel hard maar dan liever een gezonde competitie op 6 banen.

Maar ja, er is een nieuw sectiebestuur nodig dus meld je aan en druk je idee'tjes er door.

Back