Royal Model ASW28-18

Ik blijf het toch een raar gezicht vinden.
Wat me wel interesseert is de 1:1 aandrijving. (wel heel erg off-topic)
Ik lees net dat de motor maar 7 kilo weegt en 20 KW kan leveren.
De accu's zijn 28cellen Kokam met totaal 43Ah en een gewicht van 31 kilo.
Misschien leuk voor in een aardige schaalzwever?

Dan nog over de aandrijving met de AXI.
Frans schreef een andere motor met een hoger KV en een kleinere prop.
Je efficiency gaat dan met sprongen omlaag.
Een langzaam draaiende prop is veel efficienter.
Wat ik wel zou doen is inderdaad even de spuitbus er overheen halen en de prop wit maken en dan een elastiekje over de bladen heen zodat de altijd inklappen.
Bij de lage snelheid van deze zwevers hangt er steeds een blad naar beneden wat een vreemd gezicht is.
Het elastiekje (of rubber ring) zorgt ervoor dat ze altijd mooi aanliggen.

GJ
 
Je vind het een raar gezicht omdat we het nog niet gewend zijn.
Echte jets zouden in het begin ook een raar gezicht zijn denk ik een vliegtuig zonder prop.
Ik vind het in ieder geval geweldig at de 1 op1 ons nu eens nadoen.

Maar we wijken ernstig af.
Ik wil graag een bouwverslag zien.
 
Rudi (of beter gezegd, zijn dochter Nicole) heeft geen rubber ringetjes in het assortiment.
Wat Arjan zegt, fietsbinnenband doet het prima en anders even naar een Eriks, die hebben ook allerlei maten ringetjes.

Ik moet Rudi toch nog even bellen, zal hem eens vragen of hij me een recente lijst kan sturen met nieuwe soorten props en spinners.
Ik heb namelijk nog een ASW-27 waar de neus vanaf ligt..

GJ
 
Mijn Salto heeft ook een prop in de neus. Die heb ik wit gespoten, en de bladen voorzien van een rubbertje. Werkt super en van een meter afstand zie je er niets meer van. Als je het goed vind wil ik wel een foto plaatsen.
 
Mijn Salto heeft ook een prop in de neus. Die heb ik wit gespoten, en de bladen voorzien van een rubbertje. Werkt super en van een meter afstand zie je er niets meer van. Als je het goed vind wil ik wel een foto plaatsen.

Graag!!

Verder: afgelopen dagen een boodschappenlijstje gemaakt van de ontbrekende hardware en deze ochtend de spullen besteld. Verder bezig met kleine klusjes. Er miste nog een servo raampje voor een van de remklep servo's, dus die gemaakt met wat stukjes 08mm en 1,5mm triplex.

Verder wil de arm van het wiel door de zitkuip heen als het wiel naar beneden gaat. Hopelijk kan ik het binnenste gaatje gebruiken en de hoorn een beetje inkorten.

Later meer.
 
De bouw is begonnen. Gisteravond met het hoogteroer bezig geweest. De servo zit in de staart, dus er hoeft alleen maar een stang naar het hoogteroer. voor de aansluiting op de roerhoorn heb ik gekozen voor een haak, waar het hoogteroer zijdelings opgeschoven wordt.

full


Probleem daarbij is, dat de stuurstang tijdens het vliegen nog steeds beweegbaar is. Bij vol down gaat de haak onder het gaat waaruit de stuurstang komt, dus hij zou daar geblokkeerd kunnen worden.

De stuurstang moet in alle richtingen loodrecht op de beweging ingesloten worden. In de richting van de langsas gebeurt dat door het hoogteroer, en zijdelings door een koolstof staafje in het kielvlak en een plastic ringetje op het horizontale deel van de haak.

full


Loopt mooi vrij en het hoogteroer wordt spelingsvrij aangestuurd. Tevens is montage van het stabilo erg eenvoudig. :cool:

Volgende stap is het wiel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie kist. Ben benieuwd naar de kwaliteit. Zelf vind ik de ASG 29 wel mooi. Alleen moet je dan zelf het wiel inbouwen. Succes met de verdere bouw.
 
Vandaag weer wat kunnen doen. Het wiel is nu bestuurbaar, heb de hoogteroerservokabel verlengd en heb zitten puzzelen waar de ontvanger moet.

Wat betreft het wiel: De hoorn op de as die het wiel bestuurt moest ingekort worden, want anders wil die hoorn door het zitkuipje heen als het wiel uitgestuurd wordt. Met de sequencer van de DX-18 kun je wel leuk het ontgrendelen simuleren van de bediening als het wiel in of uit gaat. Ik zal kijken of ik een filmpje kan posten op youtube.

Qua ontvanger uiteindelijk besloten hem bovenop de buis voor de vleugelverbinder te monteren. Ik wil hem zover mogelijk bij de neus vandaan hebben vanwege motor en ESC. In een Duitse review had de bouwer de ontvanger pal voor het motorspant op de rompbodem gemonteerd, maar daarvoor moest hij wel de zitkuip 10 mm ophogen. Verder zit in dat geval bij de AR 9020 ontvanger de eigen antenne erg snel verborgen in een kluwe draden.
Ik heb daarom dit bokje gemaakt:

full


De holle uitsparing past precies over de buis waar de vleugelverbinder doorheen loopt. Op deze manier worden de kabelboompjes naar de vleugel connectoren ook erg eenvoudig.

Morgen meer. :Fade-color
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb even een filmpje gemaakt van het in-en uittrekken van het wiel. Ga er nog wel wat aan tweeken denk ik.

http://m.youtube.com/watch?v=mNV3B4ZQV8M

Gisteravond ook nog de ontvanger op de buis van de vleugelverbinding gelijmd:

full


Ben nu bezig met de connectoren voor de vleugels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier het grote voorbeeld.
Of hebben ze juist ons als voorbeeld?:p

Hebben jullie dat filmpje bekeken wat Bertus geplaatst heeft?
Die kerel links die stond in z'n hemd ;).
Wat een stom gezcht, hij heeft niet in de gaten dat zijn t-shirt omhoog kruipt en er vervolgens bespottelijk bijloopt :D.
 
Vandaag aardig door kunnen werken. Op het oog weinig gebeurd. :nooo:

De connectoren voor de vleugels (groene 6-polige mpx connectoren) zijn in blokjes gelijmd en die blokjes voorzien van blinde M3 draadbussen. Tevens de kabels eraan gesoldeerd en in de romp geschroefd.

Verder is het richtingsroer met 0,5mm pull-pull staalkabels aangesloten. Als klembussen op de kabel heb ik 0,5qmm adereindhulzen gebruikt uit de installatietechniek. Met een speciale krimptang vastgeknepen, zit geen beweging in. Richtingsroer loopt mooi, zat uitslag.

De romp is nu bijna gereed, alleen de motor nog inbouwen, en alle bedrading fatsoeneren.
 
Vanavond nog wat gerommeld. Een buisje in de staartboom waar een antenne van een satellietontvanger inkomt. Ook de motor er maar eens ingesleuteld en de prop erop geschoven. Zit redelijk.

Ik heb vervolgens eens de kist in elkaar gestoken om te kijken waar het zwaartepunt uithangt. Na wat zoeken vond ik dat het COG op 65-70mm vanaf de vleugelneus moet liggen. Door de zitkuip ligt de accu (5S 2200) redelijk ver naar voren, en het ziet ernaar uit dat ik ongeveer 50 gram lood in de staart zal moeten plakken om het COG goed te krijgen. :hammer:

Heb ook even alle stukken op de weegschaal gelegd. Het ziet ernaar uit, dat ik op 4200 gram ga uitkomen, inclusief 50 gram in de staart. :yes: Vleugelbelasting wordt dan 71,5gr/dm2. Valt me reuze mee.
 
Vandaag bezig geweest de besturing aan te sluiten. Regelaar (YEP60A) voorzien van een externe BEC (kan ESC helemaal uitfikken, heb ik toch nog besturing, voorop gesteld dat de accu spanning blijft leveren). Netjes getest, ontvangertje werkt. Motor aangesloten en ESC ingesteld. Motor draait.

Toen de prop er maar eens opgezet, romp goed vasthouden en eens gas gegeven. Holymoly!! Was ff bezig om alles terug te leggen dat weg was gewaaid. :cool:

Boel ingebouwd, draden netjes in draadboompjes en alle stekkers in de ontvanger gestoken. Toen accu maar weer eens aangesloten om te kijken of het werkt: nada. :confused:

Alle stekkers maar weer uit de ontvanger en alleen BEC erin: it's alive! 1 servo erbij en de boel gaat berserk. De BEC eruit en het 2S LiFe accuutje erin: geen probleem, alles werkt, servo's doen weer normaal. Lijkt erop dat de externe BEC slecht tegen servo's kan. Handig. Zal me leren om een naamloos prul te kopen. Ik ga maar even een CC BEC bestellen. :pc:

Mvrgr, Fokke.
 
CC staat nou ook niet bepaald bekend om z'n brandveiligheid.

Rem al gevonden op de Yep?
Staat niet in de manual namelijk, wel Hier

verstuurd vanaf mijn Android telefoon
 
Een paar foto's van de huidige stand der zaken:

full


Esc zit rechts onder de houten plaat, BEC naast de stekker tegen de romp.

full


Mooie kluwen draad. :rolleyes:

SRS: Ik ben benieuwd wat voor BEC regelaar jij nu hebt. Sommige werken pas goed met een 3S lipo.

deze om precies te zijn.

Ik voedde de BEC vanuit de 5S aandrijfaccu, dus spanning zat. BEC is geschikt voor 3-8S.

CC staat nou ook niet bepaald bekend om z'n brandveiligheid.

Rem al gevonden op de Yep?
Staat niet in de manual namelijk, wel Hier

verstuurd vanaf mijn Android telefoon

Er is een serie CC regelaars geweest dat uitfikte. Dit geldt niet eens voor alle regelaars van CC, het is wel duidelijk hoezeer een slechte serie je naam kan bederven. Ik heb in mijn Gaui X5 een CC BEC pro (de 20A variant) gezet na een crash omdat de BEC in de Hobbywing ESC het spaansbenauwd had gekregen en de ontvanger plat ging. Die CC BEC voldoet prima en functioneert tadellos.

Voor de YEP regelaar heb ik ook een programmeerkaartje aangeschaft, instellen daarmee is zo gebeurd. Ik heb de rem op "middle" gezet. Ik vraag me trouwens af of het nodig is de rem aan te zetten met die 1:4 vertraging tussen motor en prop. Vanaf de prop is de boel nauwelijks rond te krijgen. Staat zonder rem denk ik ook wel stil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top