Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    idd 120 meter AGL en niet amsl;)
     
  2. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik krijg via PM nogal eens wat vragen mbt de huidig geldende wet- & regelgeving. Omdat dit topic nogal wat 'vervuiling' met zich meebrengt hierbij een korte samenvatting van wat wel- en wat niet:

    Onderscheidt:
    De wetgever maakt onderscheid tussen hobby & beroepsmatig vliegen. Alles wat zonder baat geschied is hobbymatig en valt onder de reguliere wetgeving modelbouw. Alles waar baat bij is valt onder de luchtvaart wetgeving.

    Hobbymatig:
    Hier mag je vliegen op alle modelbouwvliegvelden (modelbouwvliegclub). Daarnaast mag je overal buiten de vliegclub vliegen mits je je aan een paar regels houdt.
    - 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
    - niet hoger dan 300m mits.... (zie regeling)
    - niet verder weg dan 500m binnen VLOS (Visual Line of Sight - Je moet je toestel te allen tijde kunnen zien)
    - niet boven 80km wegen of hoger
    - Je moet toestemming hebben van de grond/landeigenaar
    - zorg dat je minimaal 15km van een vliegveld vandaan bent binnen de gebieden van LVNL, daarbuiten minimaal 3Km!.

    Kortom,
    hier kun je relatief goed mee uit de voeten zonder al te veel beperkingen.
    Meer info mbt deze wetgeving vindt je hier.

    Beroepsmatig gelden er meer restricties tw:
    - Ontheffing ILenT (zoom ik zo op in)
    - TUG ontheffing (per provincie geregeld)
    - 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
    - 2000m van natuurgebieden
    - te allen tijde buiten CTR (gecontroleerd luchtruim)
    - niet hoger dan 120m
    - niet verder weg dan 500m binnen VLOS
    - niet boven 80km wegen of hoger

    Alle bovenvermelde stappen zijn relatief goed te doen. De TUG vraag je aan bij de betreffende provincie via de website etc... Alleen om aan de ontheffing van ILenT te voldoen zijn wat extra stappen nodig tw:

    - Diploma Groundschool opleiding (Bijv via EuroUSC)
    - Goedgekeurd eigen geschreven Operating Manual welke door ILenT geaccepteerd is incl VMS (Veiligheids management systeem)
    - in de nabij toekomst BvL (Luchtwaardigheidscertificaat van je toestel) + BvI (Inschrijving van je toestel in het luchtvaart register)

    De laatste is nog niet mogelijk omdat de eisen van deze keuring nog in de maak zijn.

    Meer info hieromtrent vindt je in het informatiebulletin.

    Hou er rekening mee dat het schrijven van het OM niet bepaald eenvoudig is. Vanuit EuroUSC is er een template beschikbaar gesteld die je ontvangt na de groudschool. Ondanks dat is het voor velen een 'hels' karwei een en ander in de juiste vorm te beschrijven. Daarnaast dient een en ander tevens voorzien te worden van een VMS systeem (Veiligheids Mangement Systeem) op basis van het voor Nederland geldende VMS lite.
    Een voorbeeld van dit VMS Lite vindt je hier.

    Qua kosten voor de opleiding + examen spreken we over ca 1000 Engelse pond.
    Vwb de BvL zijn er alleen nog maar richtprijzen bekent. Een onbekend toestel zal qua keuring maximaal 1900 engelse pond kosten terwijl bekende toestellen een fractie daarvan zullen zijn. Nogmaals, dit is nog niet officieel daar de eisen nog altijd niet bekend zijn!

    Daarnaast zijn er kosten voor het aanvragen van de ontheffing. Bij ILenT bedragen deze €60 per aanvraag.

    Opleiding EuroUSC
    Opleiding NLR (Nederlandse organisatie)

    Voor het toetsen van het Operating manual, je RPAS (design & construct) en het praktijkexamen kun je tot op heden alleen bij EuroUSC terecht.

    Gr Norbert
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2013
  3. Droso

    Droso

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Tiel
    Wow Norbert, dat heb je goed samengevat. Hier kunnen we wel wat mee en is een aardige referentie voor mij.

    Ik hoop dat "Niet boven dieren" iets anders is dan tussen ganzen (hier in het rivierengebied) :)

    Anyway dank voor samenvatting.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Via klik op waarschuwingsbordje naast eerste bericht moderatoren vragen om Norbert's samenvatting in openingsbericht op te nemen. Of verwijzing naar Norbert's bericht.
     
  5. marzzz69

    marzzz69

    Lid geworden:
    14 sep 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Almere
    Dank je wel voor de heldere samenvatting
     
  6. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Inderdaad zeer inzichtelijk bericht, dankjewel Norbert.

    Aan de moderator:
    Kan BlikvanBovens bericht naar voren geplaatst worden als zijnde een handige samenvatting voor iedereen die iets wil weten over de huidige regelgeving?
     
  7. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    [mod]Ik heb een quote van het bericht aan de openingspost toegevoegd. Dank voor de uiteenzetting.[/mod]
     
  8. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank je Burp:!:
     
  9. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    Volgens mij is bovenstaand geen goede samenvatting van de Regeling modelvliegen. wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling modelvliegen - BWBR0019147

    De 150m van bebouwing lees ik nergens, je mag maximaal 300m hoog vliegen (mits....) i.p.v 120m
    De VLOS van 500m lees ik nergens. Minimaal 8 km van een luchthaven mis ik ook in de regeling.

    Het lijkt me goed dat ook de juiste weergave in de startpost wordt aangegeven.
     
  10. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Als die 8km van een luchthaven klopt, dan mag ik nergens in Eindhoven m'n Phantom laten opstijgen.

    :bad-words:
     
  11. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Dat klopt. Ik val er net buiten;P
     
  12. Jerome

    Jerome

    Lid geworden:
    23 nov 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Foutje verkeerde topic
     
  14. Lucht

    Lucht

    Lid geworden:
    5 dec 2013
    Berichten:
    10
    Ten eerste bedankt aan eenieder die de regelgeving in normaal Nederlands tracht weer te geven. Die ambtelijke taal ontgaat mij volledig.

    Ik vind deze beperkingen enorm eerlijk gezegd, en dan zeker de 'toestemming van de grond/landeigenaar'. Ik heb nl. geen idee van wie de grond is, laat staan wie de eigenaar van water/rivieren is...

    Als ik het goed begrijp dan mag de volgende foto nog steeds volgens het lijstje:
    [​IMG]
    • YEP: 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
    • YEP: niet hoger dan 120m
    • YEP: niet verder weg dan 500m binnen VLOS
    • YEP: niet boven 80km wegen of hoger
    • YEP: Je moet toestemming hebben van de grond/landeigenaar (er wordt niets gezegd over water/rivier, toch??)
    • YEP: zorg dat je minimaal 8km van een vliegveld vandaan bent.

    Ik vraag me overigens af wie dit allemaal gaat controleren, en wat dan de reprimande/boete is als blijkt dat je volgens de agent toch echt op 501m VLOS en 121m hoogte aan het vliegen bent :yes:

    Van alle commerciele beperkingen heb ik gelukkig geen last. Ik heb geen luchtfotografie bedrijf. Natuurlijk staat er soms op een hobby luchtfoto behalve het weiland wel eens een bedrijf of ander gebouw, maar dat soort foto's zijn altijd gratis bij een setje vanaf de grond/binnen genomen foto's :eek:

    Ben wel benieuwd hoe anderen met de nieuwe regelgeving omgaan eigenlijk, want als ik op youtube kijk dan waren er vóór jul 2013 toch zat nederlanders die prachtige vluchten maken boven edam/marken/veluwe/amsterdam etc...

    Zijn die inmiddels gestopt? Hebben ze hun richt/volgzenders weggedaan omdat ze toch niet meer 10-20km ver mogen vliegen, laat staan op een hoogte van 1-2km ?? Of zijn die al uitgeweken naar de buurlanden:cool:
     
  15. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    mooie foto!
    je mag hem helaas niet verkopen en of voor als commerciele doeleinden gebruiken :rolleyes:
     
  16. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen

    de ATR/CTR is groter dan je denkt , dat is de luchthaven namelijk altijd verboden omdat je altijd wel ergens in zo een gebied vliegt.

    niet denken dat het vanaf de toren 8km in een cirkel zit.
     
  17. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    het gratis leveren van luchtfoto's bij foto's vanaf de grond word ook gezien als vliegen met baat, dus dit valt niet meer onder hobbymatig!;)
     
  18. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    En hoe zit het met FPV vliegen?

    500m VLOS vanaf je boordcamera lukt wel ;)
     
  19. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    FPV door de piloot is binnen NL bij wet verboden.
     
  20. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Gewoon zorgen dat je met een oog naar je multi LOS kan gluren ;). Soms komt er een boompje of wat gras tussen, maar daarna is ie weer snel zichtbaar.


    EDIT:
    Ja zo gaat het toch de hele tijd met dit draadje :D.. Iedere maand same shit alleen soms andere users, maar meestal hetzelfde.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2013

Deel Deze Pagina