Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

78 pagina's doorspitten op informatie is wat veel van het goede.
Dank voor de link naar de PDF maar dat stuk is onleesbaar voor niet-ambtenaren, 100% Legalese.

Waar kan ik met specifieke vragen terecht?

Ik krijg via PM nogal eens wat vragen mbt de huidig geldende wet- & regelgeving. Omdat dit topic nogal wat 'vervuiling' met zich meebrengt hierbij een korte samenvatting van wat wel- en wat niet:

Onderscheidt:
De wetgever maakt onderscheid tussen hobby & beroepsmatig vliegen. Alles wat zonder baat geschied is hobbymatig en valt onder de reguliere wetgeving modelbouw. Alles waar baat bij is valt onder de luchtvaart wetgeving.

Hobbymatig:
Hier mag je vliegen op alle modelbouwvliegvelden (modelbouwvliegclub). Daarnaast mag je overal buiten de vliegclub vliegen mits je je aan een paar regels houdt.
- 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
- niet hoger dan 300m mits.... (zie regeling)
- niet verder weg dan 500m binnen VLOS (Visual Line of Sight - Je moet je toestel te allen tijde kunnen zien)
- niet boven 80km wegen of hoger
- Je moet toestemming hebben van de grond/landeigenaar
- zorg dat je minimaal 15km van een vliegveld vandaan bent binnen de gebieden van LVNL, daarbuiten minimaal 3Km!.

Kortom,
hier kun je relatief goed mee uit de voeten zonder al te veel beperkingen.
Meer info mbt deze wetgeving vindt je hier.

Beroepsmatig gelden er meer restricties tw:
- Ontheffing ILenT (zoom ik zo op in)
- TUG ontheffing (per provincie geregeld)
- 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
- 2000m van natuurgebieden
- te allen tijde buiten CTR (gecontroleerd luchtruim)
- niet hoger dan 120m
- niet verder weg dan 500m binnen VLOS
- niet boven 80km wegen of hoger

Alle bovenvermelde stappen zijn relatief goed te doen. De TUG vraag je aan bij de betreffende provincie via de website etc... Alleen om aan de ontheffing van ILenT te voldoen zijn wat extra stappen nodig tw:

- Diploma Groundschool opleiding (Bijv via EuroUSC)
- Goedgekeurd eigen geschreven Operating Manual welke door ILenT geaccepteerd is incl VMS (Veiligheids management systeem)
- in de nabij toekomst BvL (Luchtwaardigheidscertificaat van je toestel) + BvI (Inschrijving van je toestel in het luchtvaart register)

De laatste is nog niet mogelijk omdat de eisen van deze keuring nog in de maak zijn.

Meer info hieromtrent vindt je in het informatiebulletin.

Hou er rekening mee dat het schrijven van het OM niet bepaald eenvoudig is. Vanuit EuroUSC is er een template beschikbaar gesteld die je ontvangt na de groudschool. Ondanks dat is het voor velen een 'hels' karwei een en ander in de juiste vorm te beschrijven. Daarnaast dient een en ander tevens voorzien te worden van een VMS systeem (Veiligheids Mangement Systeem) op basis van het voor Nederland geldende VMS lite.
Een voorbeeld van dit VMS Lite vindt je hier.

Qua kosten voor de opleiding + examen spreken we over ca 1000 Engelse pond.
Vwb de BvL zijn er alleen nog maar richtprijzen bekent. Een onbekend toestel zal qua keuring maximaal 1900 engelse pond kosten terwijl bekende toestellen een fractie daarvan zullen zijn. Nogmaals, dit is nog niet officieel daar de eisen nog altijd niet bekend zijn!

Daarnaast zijn er kosten voor het aanvragen van de ontheffing. Bij ILenT bedragen deze €60 per aanvraag.

Opleiding EuroUSC
Opleiding NLR (Nederlandse organisatie)

Voor het toetsen van het Operating manual, je RPAS (design & construct) en het praktijkexamen kun je tot op heden alleen bij EuroUSC terecht.

Gr Norbert
 
Laatst bewerkt:
Wow Norbert, dat heb je goed samengevat. Hier kunnen we wel wat mee en is een aardige referentie voor mij.

Ik hoop dat "Niet boven dieren" iets anders is dan tussen ganzen (hier in het rivierengebied) :-)

Anyway dank voor samenvatting.
 
Inderdaad zeer inzichtelijk bericht, dankjewel Norbert.

Aan de moderator:
Kan BlikvanBovens bericht naar voren geplaatst worden als zijnde een handige samenvatting voor iedereen die iets wil weten over de huidige regelgeving?
 
[mod]Ik heb een quote van het bericht aan de openingspost toegevoegd. Dank voor de uiteenzetting.[/mod]
 
Hobbymatig:
Hier mag je vliegen op alle modelbouwvliegvelden (modelbouwvliegclub). Daarnaast mag je overal buiten de vliegclub vliegen mits je je aan een paar regels houdt.
- 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
- niet hoger dan 120m
- niet verder weg dan 500m binnen VLOS (Visual Line of Sight - Je moet je toestel te allen tijde kunnen zien)
- niet boven 80km wegen of hoger
- Je moet toestemming hebben van de grond/landeigenaar
- zorg dat je minimaal 8km van een vliegveld vandaan bent.

Volgens mij is bovenstaand geen goede samenvatting van de Regeling modelvliegen. wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling modelvliegen - BWBR0019147

De 150m van bebouwing lees ik nergens, je mag maximaal 300m hoog vliegen (mits....) i.p.v 120m
De VLOS van 500m lees ik nergens. Minimaal 8 km van een luchthaven mis ik ook in de regeling.

Het lijkt me goed dat ook de juiste weergave in de startpost wordt aangegeven.
 
Ten eerste bedankt aan eenieder die de regelgeving in normaal Nederlands tracht weer te geven. Die ambtelijke taal ontgaat mij volledig.

Hobbymatig:
Hier mag je vliegen op alle modelbouwvliegvelden (modelbouwvliegclub). Daarnaast mag je overal buiten de vliegclub vliegen mits je je aan een paar regels houdt.
- 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
- niet hoger dan 120m
- niet verder weg dan 500m binnen VLOS (Visual Line of Sight - Je moet je toestel te allen tijde kunnen zien)
- niet boven 80km wegen of hoger
- Je moet toestemming hebben van de grond/landeigenaar
- zorg dat je minimaal 8km van een vliegveld vandaan bent.

Kortom,
hier kun je relatief goed mee uit de voeten zonder al te veel beperkingen.

Ik vind deze beperkingen enorm eerlijk gezegd, en dan zeker de 'toestemming van de grond/landeigenaar'. Ik heb nl. geen idee van wie de grond is, laat staan wie de eigenaar van water/rivieren is...

Als ik het goed begrijp dan mag de volgende foto nog steeds volgens het lijstje:
rvcy35.jpg

  • YEP: 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
  • YEP: niet hoger dan 120m
  • YEP: niet verder weg dan 500m binnen VLOS
  • YEP: niet boven 80km wegen of hoger
  • YEP: Je moet toestemming hebben van de grond/landeigenaar (er wordt niets gezegd over water/rivier, toch??)
  • YEP: zorg dat je minimaal 8km van een vliegveld vandaan bent.

Ik vraag me overigens af wie dit allemaal gaat controleren, en wat dan de reprimande/boete is als blijkt dat je volgens de agent toch echt op 501m VLOS en 121m hoogte aan het vliegen bent :yes:

Van alle commerciele beperkingen heb ik gelukkig geen last. Ik heb geen luchtfotografie bedrijf. Natuurlijk staat er soms op een hobby luchtfoto behalve het weiland wel eens een bedrijf of ander gebouw, maar dat soort foto's zijn altijd gratis bij een setje vanaf de grond/binnen genomen foto's :o

Ben wel benieuwd hoe anderen met de nieuwe regelgeving omgaan eigenlijk, want als ik op youtube kijk dan waren er vóór jul 2013 toch zat nederlanders die prachtige vluchten maken boven edam/marken/veluwe/amsterdam etc...

Zijn die inmiddels gestopt? Hebben ze hun richt/volgzenders weggedaan omdat ze toch niet meer 10-20km ver mogen vliegen, laat staan op een hoogte van 1-2km ?? Of zijn die al uitgeweken naar de buurlanden:cool:
 
Ten eerste bedankt aan eenieder die de regelgeving in normaal Nederlands tracht weer te geven. Die ambtelijke taal ontgaat mij volledig.



Ik vind deze beperkingen enorm eerlijk gezegd, en dan zeker de 'toestemming van de grond/landeigenaar'. Ik heb nl. geen idee van wie de grond is, laat staan wie de eigenaar van water/rivieren is...

Als ik het goed begrijp dan mag de volgende foto nog steeds volgens het lijstje:

rvcy35.jpg

  • YEP: 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
  • YEP: niet hoger dan 120m
  • YEP: niet verder weg dan 500m binnen VLOS
  • YEP: niet boven 80km wegen of hoger
  • YEP: Je moet toestemming hebben van de grond/landeigenaar (er wordt niets gezegd over water/rivier, toch??)
  • YEP: zorg dat je minimaal 8km van een vliegveld vandaan bent.
Ik vraag me overigens af wie dit allemaal gaat controleren, en wat dan de reprimande/boete is als blijkt dat je volgens de agent toch echt op 501m VLOS en 121m hoogte aan het vliegen bent :yes:

Van alle commerciele beperkingen heb ik gelukkig geen last. Ik heb geen luchtfotografie bedrijf. Natuurlijk staat er soms op een hobby luchtfoto behalve het weiland wel eens een bedrijf of ander gebouw, maar dat soort foto's zijn altijd gratis bij een setje vanaf de grond/binnen genomen foto's :o

Ben wel benieuwd hoe anderen met de nieuwe regelgeving omgaan eigenlijk, want als ik op youtube kijk dan waren er vóór jul 2013 toch zat nederlanders die prachtige vluchten maken boven edam/marken/veluwe/amsterdam etc...

Zijn die inmiddels gestopt? Hebben ze hun richt/volgzenders weggedaan omdat ze toch niet meer 10-20km ver mogen vliegen, laat staan op een hoogte van 1-2km ?? Of zijn die al uitgeweken naar de buurlanden:cool:

mooie foto!
je mag hem helaas niet verkopen en of voor als commerciele doeleinden gebruiken :rolleyes:
 
Als die 8km van een luchthaven klopt, dan mag ik nergens in Eindhoven m'n Phantom laten opstijgen.

:bad-words:


de ATR/CTR is groter dan je denkt , dat is de luchthaven namelijk altijd verboden omdat je altijd wel ergens in zo een gebied vliegt.

niet denken dat het vanaf de toren 8km in een cirkel zit.
 
Van alle commerciele beperkingen heb ik gelukkig geen last. Ik heb geen luchtfotografie bedrijf. Natuurlijk staat er soms op een hobby luchtfoto behalve het weiland wel eens een bedrijf of ander gebouw, maar dat soort foto's zijn altijd gratis bij een setje vanaf de grond/binnen genomen foto's :o

het gratis leveren van luchtfoto's bij foto's vanaf de grond word ook gezien als vliegen met baat, dus dit valt niet meer onder hobbymatig!;)
 
En hoe zit het met FPV vliegen?

500m VLOS vanaf je boordcamera lukt wel ;)

Gewoon zorgen dat je met een oog naar je multi LOS kan gluren ;). Soms komt er een boompje of wat gras tussen, maar daarna is ie weer snel zichtbaar.


EDIT:
Geen tijd om het draadje door te lezen, maar wel om alles wat reeds gezegd is nog eens te herhalen...
Ja zo gaat het toch de hele tijd met dit draadje :D.. Iedere maand same shit alleen soms andere users, maar meestal hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top