Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
78 pagina's doorspitten op informatie is wat veel van het goede.
Dank voor de link naar de PDF maar dat stuk is onleesbaar voor niet-ambtenaren, 100% Legalese.
Waar kan ik met specifieke vragen terecht?
Via klik op waarschuwingsbordje naast eerste bericht moderatoren vragen om Norbert's samenvatting in openingsbericht op te nemen. Of verwijzing naar Norbert's bericht.Wow Norbert, dat heb je goed samengevat. ...
Hobbymatig:
Hier mag je vliegen op alle modelbouwvliegvelden (modelbouwvliegclub). Daarnaast mag je overal buiten de vliegclub vliegen mits je je aan een paar regels houdt.
- 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
- niet hoger dan 120m
- niet verder weg dan 500m binnen VLOS (Visual Line of Sight - Je moet je toestel te allen tijde kunnen zien)
- niet boven 80km wegen of hoger
- Je moet toestemming hebben van de grond/landeigenaar
- zorg dat je minimaal 8km van een vliegveld vandaan bent.
Dat klopt. Ik val er net buiten;PAls die 8km van een luchthaven klopt, dan mag ik nergens in Eindhoven m'n Phantom laten opstijgen.
:bad-words:
Hobbymatig:
Hier mag je vliegen op alle modelbouwvliegvelden (modelbouwvliegclub). Daarnaast mag je overal buiten de vliegclub vliegen mits je je aan een paar regels houdt.
- 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
- niet hoger dan 120m
- niet verder weg dan 500m binnen VLOS (Visual Line of Sight - Je moet je toestel te allen tijde kunnen zien)
- niet boven 80km wegen of hoger
- Je moet toestemming hebben van de grond/landeigenaar
- zorg dat je minimaal 8km van een vliegveld vandaan bent.
Kortom,
hier kun je relatief goed mee uit de voeten zonder al te veel beperkingen.
Ten eerste bedankt aan eenieder die de regelgeving in normaal Nederlands tracht weer te geven. Die ambtelijke taal ontgaat mij volledig.
Ik vind deze beperkingen enorm eerlijk gezegd, en dan zeker de 'toestemming van de grond/landeigenaar'. Ik heb nl. geen idee van wie de grond is, laat staan wie de eigenaar van water/rivieren is...
Als ik het goed begrijp dan mag de volgende foto nog steeds volgens het lijstje:
![]()
Ik vraag me overigens af wie dit allemaal gaat controleren, en wat dan de reprimande/boete is als blijkt dat je volgens de agent toch echt op 501m VLOS en 121m hoogte aan het vliegen bent
- YEP: 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
- YEP: niet hoger dan 120m
- YEP: niet verder weg dan 500m binnen VLOS
- YEP: niet boven 80km wegen of hoger
- YEP: Je moet toestemming hebben van de grond/landeigenaar (er wordt niets gezegd over water/rivier, toch??)
- YEP: zorg dat je minimaal 8km van een vliegveld vandaan bent.
Van alle commerciele beperkingen heb ik gelukkig geen last. Ik heb geen luchtfotografie bedrijf. Natuurlijk staat er soms op een hobby luchtfoto behalve het weiland wel eens een bedrijf of ander gebouw, maar dat soort foto's zijn altijd gratis bij een setje vanaf de grond/binnen genomen foto's
Ben wel benieuwd hoe anderen met de nieuwe regelgeving omgaan eigenlijk, want als ik op youtube kijk dan waren er vóór jul 2013 toch zat nederlanders die prachtige vluchten maken boven edam/marken/veluwe/amsterdam etc...
Zijn die inmiddels gestopt? Hebben ze hun richt/volgzenders weggedaan omdat ze toch niet meer 10-20km ver mogen vliegen, laat staan op een hoogte van 1-2km ?? Of zijn die al uitgeweken naar de buurlanden![]()
Als die 8km van een luchthaven klopt, dan mag ik nergens in Eindhoven m'n Phantom laten opstijgen.
:bad-words:
Van alle commerciele beperkingen heb ik gelukkig geen last. Ik heb geen luchtfotografie bedrijf. Natuurlijk staat er soms op een hobby luchtfoto behalve het weiland wel eens een bedrijf of ander gebouw, maar dat soort foto's zijn altijd gratis bij een setje vanaf de grond/binnen genomen foto's![]()
En hoe zit het met FPV vliegen?
500m VLOS vanaf je boordcamera lukt wel![]()
Ja zo gaat het toch de hele tijd met dit draadjeGeen tijd om het draadje door te lezen, maar wel om alles wat reeds gezegd is nog eens te herhalen...