nog meer plaatjes
Vervolg:
Antenne draden heb ik zo gemonteerd. De romp is vol carbon, dus je moet naar buiten. Er zijn allerlei manieren, dit is de mijne.
Heveltje op HR uit 1.6 mm GVK plaat, gaat op 2 plaatsen door het roertje heen, moet echt vastzitten uiteraard! Quicklink op HR armpje, en stukje krimpkous er over. Zit met stukje M2 draadeind in carbon stuurstang. De romp is hier een beetje ingekort, origineel is hij in tegengestelde richting afgeschuind. Zo kom je nog net met een schroevendraaier bij de quicklink, beste met vol up gestuurd.
HR uitslag is best veel, up tot bijna tegen het RR aan, en in de race dual rate op ca 80%.
Nog meer tape, rolroer servo kabelboompje vast op de vleugel.
Je hebt niet veel ruimte voor MPX rolroer servo stekker. Op deze manier blijven de draden goed heel en zitten ze strak 180 graden omgevouwen. Het gegoten 5-min epoxy blokje staat op de romp bodem. Eigenlijk moeten de kabels aan de andere kant ook ingegoten.....
Rolroer hevel idem uit 1.6 mm GVK plaat, met 2 pootjes ver in het roer. Ik boor ook gaatjes (in spanwijdte richting) in deze pootjes zodat de epoxy er doorheen gaat en een mechanische verankering maakt. Stang is 1.0 mm staal, uiteinde zit een ingeslepen kerfje in ca 0.5 mm diep. Borging met stukje naaigaren, strak gewikkeld en een drupje CA er op. (ergens op het forum gezien en veel beter dan stukje krimpkous).
Het scharnierpunt ligt 10 mm boven de huid, rolroer scharnier zit aan tegenovergestelde vleugelhuid, dus ca 13 mm arm.
Ik heb er hier MKS-DS65K servo's in zitten. Servo montage flapjes afgevijld, in krimpkous gezet en met epoxy / microballons in de vleugel gelijmd. Ik zet de servo rondom (voor, onder, achter) vast, echt vast dus. Maar niet te hard duwen tijdens vastlijmen / uitharden anders heb je hele lelijke bulten in de vleugel bovenzijde! De stuurstang zit hier in de plastic cilindrische bus van de servo stuurarm!!!, op ca 3.2 mm radius (Servo is 8.2 mm dik). Daarom loopt de stuurstang zo steil naar beneden. Samen met de lange stuurarm op het roer geeft dat mooi kleine uitslagen. (8 of 9 mm hevel op het rolroer is misschien wat beter, meer spoileron)
Servo cover is een stukje 93 grams carbon, zeer droog gelamineerd (restje van de Loet Wakkerman methode voor de vacuumbaggers) en brede transparante tape... alweer tape...
Onderaanzicht van de vleugel en romp. Zo ligt het ook altijd op het veld bij wisselen accu. Vleugels op de covers.
De volgende keer zet ik de RR servo's en stuurarmen nog wat meer naar buiten. Dan stuur je de rolroeren nog meer in het midden aan = minder rolroer tordering = minder kans op flutter. Ik heb erg veel last van flutter gehad... Nu niet meer.
Oh ja, de rolroer servo's staan al 35% uit de middenstand met rolroeren neutraal. Zo maak je heel veel uitslag omhoog (voor spoilerons) en genoeg omlaag. Zonder spoilerons moet je een 300 m landingsbaan hebben of heel goed kunnen vliegen....of heel veel wind.
Zo Peet ik hoop dat je even vooruit kunt..
Tjarko