Ash-31

meer na de eerste dag

Wat feiten na de eerste, succesvolle vliegdag :D

Één van de dingen die veranderd moesten worden na fase 1 was het stabilo. In de originele uitvoering had het toestel de neiging om door te duiken, te unterschneiden, wanneer je de snelheid behoorlijk opdreef (aanduiken van een 200 meter hoog/ 150 -170 kmh)
Na o.a., vrij intensief overleg met Dirk, werd besloten het stab te vergroten. Als bijzonderheid werd een negatieve welving op het stab. profiel toegepast ! De redenatie hierachter was dat bij toenemende snelheid het stab, negatieve lift zou geven wat tot gevolg heeft dat de neus van het toestel omhoog komt ... (doordenkertje :rolleyes:)
In elk geval functioneert dit nieuwe stab. Bij het "normale" vliegen, vliegt de kist normaal en bij het "speeden" zijn er geen neigingen meer om te unterschneiden. Of dit nu komt door het grotere stab. of door het profiel met negatieve welving.......... geen idee :confused: Maar in elk geval is het lonend geweest dit nieuwe stab te maken.

Het zwaartepunt en de EWD.
Mede door het stab met het negatieve profiel is de EWD kleiner gekozen als normaal gebruikelijk. Is 1 1/2 graad ongeveer de norm, ben ik naar 1.15 graad gegaan. Berekeningen omtrent het zwp lieten een waarde van rond de 160 mm vkv.(voorkant vleugel) zien. Calculaties met FLZ en XFLR5 door Dirk gaven waardes die nog wat verder naar achteren lagen. Begonnen ben ik vandaag op de gecalculeerde 160 maar na de eerste voorzichtige bochten en en duikproef bleek dit te ver naar achteren. In fase's wat ballast verwijderd wat uiteindelijk een zwp oplevert van 157 mm vkv. waarbij het stab nagenoeg neutraal staat. Een goede basis dus om verder te gaan.

Vlieggedrag algemeen
Van fase 1 weet ik nog dat dit toestel ongemeen stabiel was, en dat is niet veranderd. Ik had nog wat zackenband liggen en dat heb ik op de buitenpanelen gezet, circa 1 cm voor de ailerons. Deze zullen vast en zeker meehelpen maar het ding laten overtrekken is nagenoeg onmogelijk en je kunt super op een tip draaien. Het vliegt gewoon top en ik me verheug me nu al op de eerste echte bellen :lol:

De gewichten.
Een tijdje terug heb ik hier de gewichten opgesomd maar daar zat ergens iets verkeerd. Iets vergeten te wegen van de romp :confused::confused:
Alleen de romp weegt nu incluis 100 gram ballast in de staart 7245 gram wat het vlgd. lijstje oplevert:
midden links: 2760
midden rechts: 2720
tip links: 652
tip rechts: 658
stabilo: 235
romp: 7245
Dit alles maakt dat de ASH zoals vandaag gevlogen 14240 gram weegt. Ga ik met de motor aan de gang komt hier nog eens 1140 gram bij wat dan een totaal gewicht van 15380 gram zal opleveren. Met dit extra gewicht heb ik vandaag dus niet gevlogen !

Al met al vandaag de "beloning" gekregen voor een paar weken flink doorwerken ;) en weer een mooie thermiekkist klaar hebbend !

Nu nog een grote job aan de ASH 31. Ik wil de V-stelling van 2 + graden per vleugelhelft terug brengen naar max. 1,5 Graad. Wordt nog een leuk klusje :rolleyes:
 
Mmm, of die halve graad je wat brengt vraag ik me af.. 2° is al niet veel.

[edit]

Het hangt wellicht ook van je vliegstijl af?
 
Ik zat het begin van dit draadje nog eens door te lezen, om te zien hoe je de capstrip afmetingen van de ligger gemaakt hebt.

Nu je wat gevlogen hebt, en vanwege de doorbuiging de V-stelling aan gaat passen, kan je daarmee concluderen dat je de ligger stijver had willen hebben?
 
Ik zat het begin van dit draadje nog eens door te lezen, om te zien hoe je de capstrip afmetingen van de ligger gemaakt hebt.

Nu je wat gevlogen hebt, en vanwege de doorbuiging de V-stelling aan gaat passen, kan je daarmee concluderen dat je de ligger stijver had willen hebben?

Nee, zo extreem is de buiging nou ook weer niet ;) Maar in sommige situaties vind ik dat het gewoon met minder kan.
En bovendien, wat buigt, dat breekt niet :rolleyes:
 
In elk geval functioneert dit nieuwe stab. Bij het "normale" vliegen, vliegt de kist normaal en bij het "speeden" zijn er geen neigingen meer om te unterschneiden. Of dit nu komt door het grotere stab. of door het profiel met negatieve welving.......... geen idee :confused: Maar in elk geval is het lonend geweest dit nieuwe stab te maken.
Een normaal gewelfd profiel (zoals die HQ's op jouw ASH31) genereren een nose-down moment. Dat moment neemt toe met de snelheid. Als het stabilo dus te klein is zul je dat het eerst ondervinden bij high speed. Dan kan het stab het nose-down-moment niet meer corrigeren ==> ondersnijden.

Door een iets groter stabilo wordt het al beter, maar door een lichte welving naar beneden in te zetten maak je de maximale kracht naar beneden (anti-ondersnijden) iets groter, en de kracht om down te geven iets kleiner.
Deze combinatie van wijzigingen heeft kennelijk heel goed uitgepakt. :-)
Daar ben ik best een beetje trots op. :D ;)

Zo nu en dan vind ik de kist tè stabiel (rechtdoor) vliegen.
Ik denk niet dat V-stelling je daarbij gaat helpen. Een kleiner Ri-roer of meer achterwaardse pijlstelling wel. Maar ik schat zo in dat je niet aan je kielvlak gaat zagen, en die achterwaartse pijlstelling ... :confused:

3 1/2 meter vleugel (per helft) buigt meer als gedacht :rolleyes::rolleyes:
Heb je je wel eens gerealiseerd hoeveel de slankste full-size kisten aan V-stelling hebben als je de buiging meeneemt?! 7-10 graden per vleugel tov. de horizontaal! Alleen niet-thermiekkisten hebben weinig V-stelling. V-stelling zorg ervoor dat naar binnen glijden van je kist tijdens het thermiekrondjes draaien tegengewerkt wordt.

En bovendien, wat buigt, dat breekt niet. :rolleyes::rolleyes:
Behalve als het ondergedimensioneerd is! :confused:
 
een paar beelden van vandaag

niet super maar als Dirk iets vraagt kun je geen nee zeggen :rolleyes:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Like like!

Maar had je alleen maar zo'n camera ter beschikking waarbij je nog zo'n doek over je hoofd moet gooien? :rolleyes: Een digitale weet je wel :rolleyes:

Filmen is minder mijn hobby, maar mijn dochter was er met een Galaxy 3 (en haar vriend) :cool:
Beter als niets (en daarmee bedoel ik die Galaxy ;))
 
Gaaf man.
Wat een mooie kist.
Ben ook erg benieuwd naar de eerste motor start.
Daar willen wij ook graag beelden van.
Zelf film ik ook altijd met een s3 onder het motto beter iets dan niets.;)
 
Met andere woorden; je kon hem ook niet betrouwbaar inschakelen. ;) :D

In overleg met Gerben, heb ik besloten helemaal niets in te schakelen, voordat de regelaar juist ingesteld is ;)
Kijk, die hele "E" toestand is niet mijn wereld en ik doe het dus vlgs. het boekje en zoals de experts het mij vertellen .......

Maar je hoeft niet bezorgd te zijn; voor de rest ben ik niks veranderd :rolleyes:
 
Back
Top