Multiplex MiniMag...

ffkes kort vraagje naar 2a3 pagina's van t draadje te hebben gelezen, wordt er gesproken over "gearbox" bij mij zit die er dus niet in, enkel een motormount, waar ik rechtstreeks de motor aan de voorzijde 2 schroefjes vastzet en dan direct de prop

hmmm... (ik ga weer verder lezen)
 
oeps vergeten...

hier t verschil:
1798143_253152168179342_254513985_n.jpg


de regelaar:
1798553_253152188179340_1247983291_n.jpg


en dit is waarschijnlijk t minst leuke nieuws,
ik kan me namelijk niet herinneren of dit al zo was :(

1620638_253152148179344_1726610062_n.jpg


op de foto rechts onderste mounting punt steekt wat maar buiten...
terug duwen heeft geen effect en schroeven ook niet...
is dit beetje fatsoenlijk op te lossen, of kan ik t ook even zo laten!
 
Ok mensen ik ben nu op pagina 16 pffff op mei 2008
er zitten nadelen aan om een topic vanaf t begin te lezen
omdat er aan t einde misschien wel betere adviezen komen
maargoed heb even een lijstje gemaakt met de tot nu toe langsgekomen opties

-1450kv versie op een 3s lipo en 8x3.8 SLow fly prop.

-roxy 2827-26 met 9x5 prop (gaat z`n beetje verticaal op 3 cells) en tuft prima rond met een 2 cells (ook 9x5)

-Roxxy 2827-34 met een 10x7 prop en 3S 2200 10C lipo

-6,5x4 op HET4W 2S 3300

-TowerPro BM2409-18T / 25A BEC / 8x3.8 Prop Combo

(nu weer verder lezen)
 
Ok ik heb nu in meer dan 6uur tijd alle 40+ pagina's post voor post gelezen
DEEL2 samenvatting van de adviesen:

-bm2408-21 motor power heb je meer dan voldoende hij gaat min of meer recht omhoog dan bij volgas prop 8x6

-9x6 propje van apc kan die makkelijk hebben

-Vertical Takeoff from a fence with a Multiplex MiniMag
Setup: E-Max 2215/20 with Graupner 8x6" Cam Slim prop and Graupner 3S 2000mAh LiPo. AUW is 748 grams. Power consumption at full throttle is 220W (21,7A @ 10,4V average over 20 sec.)

-Turnigy 2217 20turn 860kv 22A Outrunner
ZIPPY Flightmax 2200mAh 4S1P 20C
APC Prop 8x8
Dymond Smart 40 Brushless ESC
Totaal vermogen:
305 Watt
19 Ampere
Met de lasergun gemeten op 123 km/u

-Dymond IL2845-2100 motor inrunner, pas allemaal redelijlk mooi in de normale motorhouder. Alleen aan de bovenkant een kleinstukje plastic weghalen. Met een Cam slim prop 6.6x3/17x7.5cm en 40A dymond regelaar en een 3000mah lipo lekker lang vliegen (mijn record is 25 min.) plus je kan ook;
- een verlichtingset
- FPV set
- HK wing cam meenemen
en dat alles met deze setup en power genoeg voor loopings rolls enz...

-EMAX BL2220/07 outrunner 1200kv brushless motor
No.Of cells: 2s to 3s Li-Poly
kv: 1200
Max watts: 391
Max thrust: 1400g
Dimensions: 22x20mm
Shaft diameter: 4mm
Weight: 85g
Recommended model weight: 400-1200g
APC 9x4,5 en 9x4,7 good all round props
APC 10x4,7 en 10x5 for max thrust
Verder een 30A ESC en een 3s lipo 2200Mah

en van alle tips was deze denk ik wel t beste:
zorg dat je CG (zwaartepunt) zo goed als juist is op het moment dat jij je vliegtuig haar Maiden vlucht laat maken. Want eenmaal Airborn kun je daar niets meer aan doen. En mocht je wijfelen.......liever te neuslastig als te staartlastig.
Een neuslastig vliegtuig kun je nog met pijn en moeite Crashvrij aan de grond zetten. Een toestel dat staartlastig is wordt een heel ander verhaal en zal niet gemakkelijk te hanteren zijn in de lucht. Laat staan het netjes proberen neer te zetten. Mijn gouden tip voor jou is dus: weet je er vrijwel 100% van overtuigd dat het CG klopt van je vliegtuig voordat je het voor de allereerste keer laat vliegen.
 
maarja nu komt de vraag het is 2014 en heel veel links uit dat topic zijn dood :(

kan iemand mij een brushless motor/regelaar/prop/LIPO combo met werkende links geven, waarmee ik dus meer dan goed kan preseteren maar t hoeft ook niet t allebeste te zijn... of een leuke bang4buck zoals paar keer eerder wordt genoemd echter doen al die links t niet meer *sniff*

alvast bedankt, als ik t zo bekijk is er met de standaard motor eigenlijk geen fatsoenlijke combo te maken en aangezien tegenwoordig dus t meeste ofwel niet alles brushless is zal t een goede investering zijn...
 
Ik zie dat je de zaak lekker op de rails begint te krijgen.
Ik heb dat linkje er niet voor niets in gezet dat scheelt heel veel type werk.
Je kunt er wel van uit gaan dat al je vragen al beantwoord zijn in dit forum het alleen de kunst om ze te vinden dus geef ik antwoorden en waar mogelijk linkjes.
Voor elk vliegtuig kan ik zo ongeveer een setup berekenen als je een paar basis gegevens geeft maar genoemd BL setje zal prima werken.
Je kunt zelf ook een setup berekenen m.b.v. een aantal vuistregels of een calculator en als je wilt kan ik daar wel een voorbeeld van geven.

Dit is het resultaat van zo een berekening.;)

-EMAX BL2220/07 outrunner 1200kv brushless motor
No.Of cells: 2s to 3s Li-Poly
kv: 1200
Max watts: 391
Max thrust: 1400g
Dimensions: 22x20mm
Shaft diameter: 4mm
Weight: 85g
Recommended model weight: 400-1200g
APC 9x4,5 en 9x4,7 good all round props
APC 10x4,7 en 10x5 for max thrust
Verder een 30A ESC en een 3s lipo 2200Mah

en van alle tips was deze denk ik wel t beste:
zorg dat je CG (zwaartepunt) zo goed als juist is op het moment dat jij je vliegtuig haar Maiden vlucht laat maken. Want eenmaal Airborn kun je daar niets meer aan doen. En mocht je wijfelen.......liever te neuslastig als te staartlastig.

Net zo belangrijk kan de downthrust van de prop zijn dus sta ook even stil bij de stand van je motor in de romp.
Met de motor as te veel naar boven gericht is zo een hoogdekker een ramp om mee te vliegen.
Een beetje gas en hij steekt zijn neus in de lucht.
Ervaren minimag piloten kunnen je die instelling ongetwijfeld geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat je de zaak lekker op de rails begint te krijgen.
Ik heb dat linkje er niet voor niets in gezet dat scheelt heel veel type werk.
Je kunt er wel van uit gaan dat al je vragen al beantwoord zijn in dit forum het alleen de kunst om ze te vinden dus geef ik antwoorden en waar mogelijk linkjes.
Voor elk vliegtuig kan ik zo ongeveer een setup berekenen als je een paar basis gegevens geeft maar genoemd BL setje zal prima werken.
Je kunt zelf ook een setup berekenen m.b.v. een aantal vuistregels of een calculator en als je wilt kan ik daar wel een voorbeeld van geven.;)

Ja thnx had 2 van de 3 links dus bekeken, en zomaar de belangrijkste gemist nogmaals beetje dom van mijzelf... dus again thnx!

yup ik geloof ook prima dat dat ene setje zal werken echter vind ik dat ik iets prima voor mijzelf geschikt samen te stellen valt voor stuk minder :p

Zender/Ontvanger blijft ik dus gewoon Art-Tech voor gebruiken..
ik begrijp dat mn 2C 1800 7.4 LIPO dus niet altijd even geschikt is?
als ik die zou willen blijven gebruiken, wat passen daar voor opties bij?
zou graag als t kan de 3blads prop 8x6 ook behouden...

dus weet jij dan wat voor een regelaar ik dan moet?
ik kan me voorstellen dat als ik mn nieuwe prop wil houden,
dat dan mogelijk geen goede combinatie te maken is icm mn 2C 1800
als dat zo is, zou je haast zeggen dat een andere prop en betere keus is
aangezien de accu duurder was dan de prop

hoop dat dit wat meer info is waar je wat mee kunt, enorm bedankt!

EDIT: Oh ik zie pas te laat je EDIT ;)
desondanks denk ik dat m'n laatste bericht je hopelijk wat meer mee kunt
 
Zender en ontvanger zijn universeel daar dus geen probleem.
Lipo is ook goed alleen voor 2S en 3S moet je verschillende motoren kiezen.
Bij een BL motor is alleen het gewicht maximum stroom en de Kv waarde van belang.
Verder ben je vrij verschillende merken te kiezen.
Een driebladige prop is geen probleem maar voor hetzelfde vermogen moet hij iets kleiner gekozen worden als een 2 blad.
Het hoogste rendement haal je met een 2Blad.
Een 30A regelaar is prima maar moet uiteraard een BL regelaar zijn.

2C 1800 ?
Ik neem aan dat je een 2S 1800 mAh lipo bedoeld en is een goed uitgangspunt om tot goede prestaties te komen.
Ik zal later nog een setup bedenken maar ik stop er nu even mee.
 
Laatst bewerkt:
Ok dus als ik je goed begrijp kan ik mn 2S en 3blads blijven gebruiken maar dan moeten dr nog regelaar/motor combo bij, wat zou je adviseren? Ik heb liever wat extra kracht achter de rug ondanks ik misschien wel besluiten op halfgas te toeren. Maar looping en leuk klimmen lijkt me ook wel erg tof met dit ding :) is dat genoeg info voor je om een passend advies te geven of heb je nog wat nodig, ik hoor t wel ga nu slapen hehe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb alleen nog geen goed beeld van het vliegklaar gewicht maar ik zal een setup berekenen en dan kan je dat zelf beter in schatten.
Ik neem deze eenvoudige calculator.
Estimate Propeller Static Thrust

Ik vul in.
Prop 9X5 3 blad( met 2 Blad 10X5 kiezen geeft iets betere prestaties)
2S lipo dus 7.4V
Toerental 6600 omw min.(met 2S lipo heb je dan een motor van ongeveer 1200kv nodig die ruimschoots 15A aan kan)
Stroom bij vol gas 15A.( de lipo moet dat makkelijk aan kunnen).
De static thrust is dan 659 gram en dat moet ruim voldoende zijn als dat ook het vliegklare gewicht ongeveer is.
Vliegsnelheid is dan 61 km/u.
Als je andere waardes in vult dan moet je altijd zorgen dat het rendement tussen 70 en 80% uitkomt.
Kies het toerental op accu spanning X motor kv waarde X 0.8.
Probeer het zelf ook maar eens.
Voor echte topprestaties moet je wat anders kiezen maar dan moet je eigenlijk naar een 3S lipo.
Dan kom je voor de keuze kies ik voor vlucht duur of prestatie.;)
 
Ik heb alleen nog geen goed beeld van het vliegklaar gewicht maar ik zal een setup berekenen en dan kan je dat zelf beter in schatten.
Ik neem deze eenvoudige calculator.
Estimate Propeller Static Thrust

Ik vul in.
Prop 9X5 3 blad( met 2 Blad 10X5 kiezen geeft iets betere prestaties)
2S lipo dus 7.4V
Toerental 6600 omw min.(met 2S lipo heb je dan een motor van ongeveer 1200kv nodig die ruimschoots 15A aan kan)
Stroom bij vol gas 15A.( de lipo moet dat makkelijk aan kunnen).
De static thrust is dan 659 gram en dat moet ruim voldoende zijn als dat ook het vliegklare gewicht ongeveer is.
Vliegsnelheid is dan 61 km/u.
Als je andere waardes in vult dan moet je altijd zorgen dat het rendement tussen 70 en 80% uitkomt.
Kies het toerental op accu spanning X motor kv waarde X 0.8.
Probeer het zelf ook maar eens.
Voor echte topprestaties moet je wat anders kiezen maar dan moet je eigenlijk naar een 3S lipo.
Dan kom je voor de keuze kies ik voor vlucht duur of prestatie.;)

ok maar laten we zeggen ik wil graag mn nieuwe prop blijven gebruiken er staat 8x6 op... en laat ik stellen dat ik zowel 2S als 3S wil gaan gebruiken (geen id of dat kan overigens waarschijnlijk niet hehe), dan zou ik voorlopig mn 2S 1800 7.4 willen gebruiken om nu nog geen kosten te hebben voor een 3S lipo. Misschien zijn deze combinatie eisen heel erg onverstandig :( maargoed zo stel ik t mij voor mogelijk enkel dus een regelaar+motor nodig te hebben die dus lekker presteert in dit vliegtuig met huidige prop+accu combo en eventueel in later stadium meer kracht en/of langere vluchten met 3S

sorry als ik je niet begrijp maar misschien was ik eerder iets onduidelijk

ik waardeer je hulp enorm, als andere ook wat te melden hebben doe dat vooral :P kunnen we lekker brainstormen :cool:
 
hmm ik weet niet of ik dit goed doe maar heb even een aantal verschillend 8x6 uit de lijst geselecteerd en deze gekozen.... echter moet ik t RPM nog invullen, maar??

1656164_253573588137200_88781447_n.jpg

 
Waarvoor een drieblad?

nouja omdat die winkelier 40-50plusser met 30jaar rc ervaring die adviseerde (zegt ook niet zo heel veel, maargoed hij weet t beter dan ik en vertrouw(de) op zijn kennis), aangezien ik em al heb gekocht met bijpassende adapter tja waarom dan niet kijken of t mogelijk is deze te blijven gebruiken plus het bijkomend feit dat ik t er geweldig uit vind zien :rolleyes:

hopelijk dat t zo iets helderder is...

Oja nog een vraagje staat hier een goede/leuke combo bij?
Electric Motors>Motor/ESC/Prop Combo>Air Motor/ESC Combo
 
hmmm blijkbaar is gene met hoogste ratings niet geschikt ofwel??

--------------------
Specs:
RPM/v: 1700kv
Dimensions: 27.5 x 16mm
Shaft: 3.0mm
Voltage: 6v~13v (2~3s lipo)
Weight: 39g
No-load current: 1.1A
Max Current: 12A
Max Watts: 100W
Mounting Holes: 35.5mm
ESC: 10A with XT60

Prop Data:
7035 - 11.1v - 8.4A - 440g Thrust

PRODUCT ID: 9031000159
------------------------------

440g thrust aangezien "cdrom flyer" het had over 659gram

en deze is weer teveel toch??

------
Specs:
RPM/v: 810kv
Dimensions: 42 x 29.5mm
Shaft: 5.0mm
Voltage: 6v~18v (2~4s lipo)
Weight: 170g
No-load current: 2.0A
Max Current: 35A
Max Watts: 360W
Mounting Holes: 52mm
ESC: 30A with XT60

Prop Data:
12x6 - 11.1v - 25A - 1450g Thrust

PRODUCT ID: 9031000161
------

EDIT:
oeps weegt ook nog eens flink wat hehe :P
 
zou iemand zo vriendelijk willen zijn mn laatste 4 berichten willen beoordelen of hopelijk een antwoord op mn vraag met welke combo ESC/MOTOR ik t beste mn huidige electra kan blijven gebruiken prop/lipo (en mogelijk zelfs later over kan stappen op 3S) hartelijk dan... ik heb vandaag de hele dag om besluit te nemen, want morgen moet ik weer terug naar de winkel en heb liever voor die tijd antwoord als t zou kunnen (sorry voor de vragen)
 
hmm ik weet niet of ik dit goed doe maar heb even een aantal verschillend 8x6 uit de lijst geselecteerd en deze gekozen.... echter moet ik t RPM nog invullen, maar??

1656164_253573588137200_88781447_n.jpg

8X6 lijkt een bruikbare prop dus die heb je ingevuld dat is ok.
Houdt je even aan de engelse maten omdat die meestal in discussies gehanteerd worden.

Het toerental dat je moet invullen is de kv waarde van de motor die je uit zoekt X de accu spanning belast X ongeveer 0.8.
Dus 1700X7.4X0.8=10064 toeren/min

De stroom moet je in schatten op b.v. 3/4 van de max motor of regelaar stroom dus ik gok even 15A.
Het rendement komt nu boven 100% dus dat kan niet en vul nu 20A in.
Het rendement is nu 79% dus ik vul nu 22A in en dan kom ik op 71.8%.
Dit is een realistische invulling.
Je moet in dit geval dus een 1700kv motor kiezen die ruimschoots 22A aan kan.
Dit zal in de praktijk een motor zijn van van ongeveer 70 gram.
De lipo en de regelaar moet deze stroom ook aan kunnen wat met een 1800mAh lipo en een 30A regelaar moet kunnen.
De reden dat er soms voor 3blad props wordt gekozen is omdat men het mooi vind of dat de ruimte ontbreekt en de prop de grond raakt en het een maatje kleiner moet of omdat dat de enige prop is die de winkel nog over heeft.
Dat laatste is natuurlijk geen goede reden.
Als je voornemens bent om later over te stappen naar 3S kies dan een een motor met 1.5X lagere kv waarde met een grotere prop zodat je later met een 3s lipo en een kleinere prop nog uit de voeten kunt.
De prestaties met 3S zullen per saldo niet zo veel beter zijn maar het geeft wel voordelen bij grotere vermogens en hogere snelheden kleinere hoogtoerige props.

De motoren in post 37.
De eerste is een goede keuze en levert voldoende prestaties maar niet meer dan dat.
De tweede is veel te groot nl 170 gram(dit kan ook incl verpakking zijn dus let daar op) en geschikt voor een vliegtuig van 1.5 tot 2.5kg.
Een vuistregel is een motor van 10% van het vliegklare gewicht en een lipo van 20% van het vliegklare gewicht. ;)
 
Laatst bewerkt:
8X6 lijkt een bruikbare prop dus die heb je ingevuld dat is ok.
Houdt je even aan de engelse maten omdat die meestal in discussies gehanteerd worden.

Het toerental dat je moet invullen is de kv waarde van de motor die je uit zoekt X de accu spanning belast X ongeveer 0.8.
Dus 1700X7.4X0.8=10064 toeren/min

De stroom moet je in schatten op b.v. 3/4 van de max motor of regelaar stroom dus ik gok even 15A.
Het rendement komt nu boven 100% dus dat kan niet en vul nu 20A in.
Het rendement is nu 79% dus ik vul nu 22A in en dan kom ik op 71.8%.
Dit is een realistische invulling.
Je moet in dit geval dus een 1700kv motor kiezen die ruimschoots 22A aan kan.
Dit zal in de praktijk een motor zijn van van ongeveer 70 gram.
De lipo en de regelaar moet deze stroom ook aan kunnen wat met een 1800mAh lipo en een 30A regelaar moet kunnen.
De reden dat er soms voor 3blad props wordt gekozen is omdat men het mooi vind of dat de ruimte ontbreekt en de prop de grond raakt en het een maatje kleiner moet of omdat dat de enige prop is die de winkel nog over heeft.
Dat laatste is natuurlijk geen goede reden.
Als je voornemens bent om later over te stappen naar 3S kies dan een een motor met 1.5X lagere kv waarde met een grotere prop zodat je later met een 3s lipo en een kleinere prop nog uit de voeten kunt.
De prestaties met 3S zullen per saldo niet zo veel beter zijn maar het geeft wel voordelen bij grotere vermogens en hogere snelheden kleinere hoogtoerige props.

De motoren in post 37.
De eerste is een goede keuze en levert voldoende prestaties maar niet meer dan dat.
De tweede is veel te groot nl 170 gram en geschikt voor een vliegtuig van 1.5 tot 2.5kg.
Een vuistregel is een motor van 10% van het vliegklare gewicht en een lipo van 20% van het vliegklare gewicht. ;)

wat een fantastische post bravo :thumbsup:
heb em al 2x gelezen en wss ga ik em nog paar lezen zodat ik t mogelijk nog beter begrijp, ook zal ik t uit voorzorg uitprinten en samen met de winkelier bespreken.

Als hij dus niet voor om & nabij dezelfde prijs (of iig niet met al teveel verschil) de correcte onderdelen kan leveren dan zal ik ze uiteraard via ebay gaan bestellen...

bedankt voor je meer dan waardevolle bijdrage in t gereedmaken van mijn eerste electro vlieger, heb dr enorm zin an :p

ik hou jullie op de hoogte (niet al te hoog want dat durf ik niet ;) lol)
 
Back
Top