Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
-EMAX BL2220/07 outrunner 1200kv brushless motor
Nf cells: 2s to 3s Li-Poly
kv: 1200
Max watts: 391
Max thrust: 1400g
Dimensions: 22x20mm
Shaft diameter: 4mm
Weight: 85g
Recommended model weight: 400-1200g
APC 9x4,5 en 9x4,7 good all round props
APC 10x4,7 en 10x5 for max thrust
Verder een 30A ESC en een 3s lipo 2200Mah
en van alle tips was deze denk ik wel t beste:
zorg dat je CG (zwaartepunt) zo goed als juist is op het moment dat jij je vliegtuig haar Maiden vlucht laat maken. Want eenmaal Airborn kun je daar niets meer aan doen. En mocht je wijfelen.......liever te neuslastig als te staartlastig.
Ik zie dat je de zaak lekker op de rails begint te krijgen.
Ik heb dat linkje er niet voor niets in gezet dat scheelt heel veel type werk.
Je kunt er wel van uit gaan dat al je vragen al beantwoord zijn in dit forum het alleen de kunst om ze te vinden dus geef ik antwoorden en waar mogelijk linkjes.
Voor elk vliegtuig kan ik zo ongeveer een setup berekenen als je een paar basis gegevens geeft maar genoemd BL setje zal prima werken.
Je kunt zelf ook een setup berekenen m.b.v. een aantal vuistregels of een calculator en als je wilt kan ik daar wel een voorbeeld van geven.![]()
Ik heb alleen nog geen goed beeld van het vliegklaar gewicht maar ik zal een setup berekenen en dan kan je dat zelf beter in schatten.
Ik neem deze eenvoudige calculator.
Estimate Propeller Static Thrust
Ik vul in.
Prop 9X5 3 blad( met 2 Blad 10X5 kiezen geeft iets betere prestaties)
2S lipo dus 7.4V
Toerental 6600 omw min.(met 2S lipo heb je dan een motor van ongeveer 1200kv nodig die ruimschoots 15A aan kan)
Stroom bij vol gas 15A.( de lipo moet dat makkelijk aan kunnen).
De static thrust is dan 659 gram en dat moet ruim voldoende zijn als dat ook het vliegklare gewicht ongeveer is.
Vliegsnelheid is dan 61 km/u.
Als je andere waardes in vult dan moet je altijd zorgen dat het rendement tussen 70 en 80% uitkomt.
Kies het toerental op accu spanning X motor kv waarde X 0.8.
Probeer het zelf ook maar eens.
Voor echte topprestaties moet je wat anders kiezen maar dan moet je eigenlijk naar een 3S lipo.
Dan kom je voor de keuze kies ik voor vlucht duur of prestatie.![]()
Waarvoor een drieblad?
8X6 lijkt een bruikbare prop dus die heb je ingevuld dat is ok.hmm ik weet niet of ik dit goed doe maar heb even een aantal verschillend 8x6 uit de lijst geselecteerd en deze gekozen.... echter moet ik t RPM nog invullen, maar??
![]()
8X6 lijkt een bruikbare prop dus die heb je ingevuld dat is ok.
Houdt je even aan de engelse maten omdat die meestal in discussies gehanteerd worden.
Het toerental dat je moet invullen is de kv waarde van de motor die je uit zoekt X de accu spanning belast X ongeveer 0.8.
Dus 1700X7.4X0.8=10064 toeren/min
De stroom moet je in schatten op b.v. 3/4 van de max motor of regelaar stroom dus ik gok even 15A.
Het rendement komt nu boven 100% dus dat kan niet en vul nu 20A in.
Het rendement is nu 79% dus ik vul nu 22A in en dan kom ik op 71.8%.
Dit is een realistische invulling.
Je moet in dit geval dus een 1700kv motor kiezen die ruimschoots 22A aan kan.
Dit zal in de praktijk een motor zijn van van ongeveer 70 gram.
De lipo en de regelaar moet deze stroom ook aan kunnen wat met een 1800mAh lipo en een 30A regelaar moet kunnen.
De reden dat er soms voor 3blad props wordt gekozen is omdat men het mooi vind of dat de ruimte ontbreekt en de prop de grond raakt en het een maatje kleiner moet of omdat dat de enige prop is die de winkel nog over heeft.
Dat laatste is natuurlijk geen goede reden.
Als je voornemens bent om later over te stappen naar 3S kies dan een een motor met 1.5X lagere kv waarde met een grotere prop zodat je later met een 3s lipo en een kleinere prop nog uit de voeten kunt.
De prestaties met 3S zullen per saldo niet zo veel beter zijn maar het geeft wel voordelen bij grotere vermogens en hogere snelheden kleinere hoogtoerige props.
De motoren in post 37.
De eerste is een goede keuze en levert voldoende prestaties maar niet meer dan dat.
De tweede is veel te groot nl 170 gram en geschikt voor een vliegtuig van 1.5 tot 2.5kg.
Een vuistregel is een motor van 10% van het vliegklare gewicht en een lipo van 20% van het vliegklare gewicht.![]()