Stirling: heet, mooi & heel moeilijk

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Op mijn myford super 7 is dat het geval. Zal ook wel het zelfde zijn bij de ml7.

Zelf vind ik dat erg fijn werken. Draai je nooit te veel af.
Maar dat zal wel een kwestie van gewenning zijn.
Het is wel weer even nadenken als je gaat frezen met je hoogte support, dan moet je op je dwars slede alles met 2 vermenigvuldigen.

Sorry,maar je hebt niets met de beitel-insteek te maken, het gaat om de diameter-maat van het werkstuk, dus bij een metrische nonius is verplaatsing van 1 streepje nog altijd 0,10 mm. dus 10 streepjes op de nonius is 1,00 mm.
Bij een hoogte-support of freesbank ligt het anders, daar is de verplaatsing van 1 streepje 0,1 mm. verspanen!
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.....
Gr.fanaat Sjef
 
Sorry,maar je hebt niets met de beitel-insteek te maken, het gaat om de diameter-maat van het werkstuk, dus bij een metrische nonius is verplaatsing van 1 streepje nog altijd 0,10 mm. dus 10 streepjes op de nonius is 1,00 mm.
Bij een hoogte-support of freesbank ligt het anders, daar is de verplaatsing van 1 streepje 0,1 mm. verspanen!
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.....
Gr.fanaat Sjef
Hier moet ik even een opmerking maken,de metrische nonius van de myford EN HIER GING HET OM, is wel 0,10 mm elk streepje, maar vermoedelijk (zeker weten) schrijven jullie over een nonius met een verdeling per streepje 0,05 mm.en dan is wel 2 x 0,05=0,10 mm. dus hier worden verschillende draaibank-merken door elkaar gebruikt,dat lijkt mij niet handig voor een eventuele leerling,omdat die het al moeilijk genoeg heeft momenteel!
gr.fanaat Sjef
 

Deze SJAN stoommachine heeft een boring van 3 mm. en een slag van 5 mm. en heeft een roterende schuif in plaats van een vlakke.
Deze machine heb ik beschreven, inclusief alle tekeningen in " De Model Bouwer"
Groeten fanaat Sjef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je bent goed bezig peter.
Inlappen noemen ze dat eigenlijk. Dus wat koperpoets in de cilinder & aan de zuiger , en dan al draaiend de zuiger op en neer bewegen in de cilinder.
Zo krijg je een mooie passing.
Maar ik zie dat het goed gaat komen.
Nog enkele uurtjes & je hebt een draaier.
En gebruik bij werking een goede olie. Ik gebruik altijd 15W50 van mijne Buell motorfiets. De asjes smeer je met wat naaimachineolie.

Barry
 
Als je een ruimer gebruikt, houd die dan heel schoon.
Met andere woorden; klein beetje materiaal afnemen, terughalen en de krullen uit de groeven halen, dan weer een klein beetje afnemen, schoonmaken en zo verder.
Voordat de krullen aan de ene kant de ruimer de andere kant op forceren omdat ze klemlopen.
Je krijgt dan een te groot gat.
 
Zelf dacht ik om het zuigertje 0,01 mm. tot 0,05 mm. ruimte te geven,zoals ik aangaf, maar jij vindt inlappen of honen toch beter?
Ik zie dat jij de olie gebruikt van je Buell motorfiets, is dit een Streetfighter dit vraag ik omdat motorfietsen en motorrijden één van mijn grootste hobby's zijn.
Gr, fanaat Sjef
 
Waarom is de cilinderboring niet in zijn geheel doorgeboord ,dan kan de ruimer in zijn totaal er totaal doorheen en is er de minste kans op een tapse cilinder.
In de 3,3 mm.dikte is heel goed een los cilinderdekseltje met een lichte perspassing te monteren, is maar een idee!
Gr.fanaat Sjef
 
Hier moet ik even een opmerking maken,de metrische nonius van de myford EN HIER GING HET OM, is wel 0,10 mm elk streepje, maar vermoedelijk (zeker weten) schrijven jullie over een nonius met een verdeling per streepje 0,05 mm.en dan is wel 2 x 0,05=0,10 mm. dus hier worden verschillende draaibank-merken door elkaar gebruikt,dat lijkt mij niet handig voor een eventuele leerling,omdat die het al moeilijk genoeg heeft momenteel!
gr.fanaat Sjef

Hier de nonius van mijn Myford Super 7 dwars slede:
full


Telling van 0 tot 40. Als ik hem een hele slag geef (0 naar 0) dan verplaats hij zich 2 mm.
Dan vermindert de diameter dus met 4 mm.

En inderdaad de minimale verdeling bij mij is 0,05 mm. Maar toch echt Myford ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier de nonius van mijn Myford Super 7 dwars slede:
full


Telling van 0 tot 40. Als ik hem een hele slag geef (0 naar 0) dan verplaats hij zich 2 mm.
Dan vermindert de diameter dus met 4 mm.

En inderdaad de minimale verdeling bij mij is 0,05 mm. Maar toch echt Myford ;)
Hoy thebigbozz,
Om het heel duidelijk te zien,maar dat weet je zelf ook wel denk ik, ga een proefstukje op je myford zetten en draai het op b.v.20 mm.zuiver,dan de draaibeitel natuurlijk zo laten staan,de juiste maat opmeten,nu via de nonius 10 streepjes (wel 0,1mm streepjes) verplaatsen,en weer afdraaien,meten en dan zie je dat het proefstukje exact in diameter1,00mm dunner is geworden.
Of zet een meetklok tegen het dwarssupport,verdraai de nonius 10 (0,10) streepjes dan zal de meetklok 0,5 mm. verplaatsing aangeven.
Dus een 0,50 mm. verplaatsing van de beitel op een draaibank is het dubbele in diameter kleiner worden en vergeet even de korte 0,05 streepjes!
Groeten fanaat Sjef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De nonius op een ml7 en ml10 zijn niet de handigste. Een spindel met een spoed van 2 mm en een "dial" verdeeld in 100 en die dan nog vast staat is vragen om fouten.
Op mijn ml10 heb ik die direct vervangen door een dial met een verdeling van 40 en bovendien verstelbaar.
Net zoals op mijn super 7.
Op de bovenslede heb ik er eentje gemaakt met 20 verdelingen.

Zeg nu zelf 1mm diameter verminderen = 1/4 toer = 25 streepjes.
OK dat lukte nog wel. 0,1 mm diameter verkleinen = 25 streepjes gedeeld door 10 =???:rolleyes: euuu ,a,ja 2,5
Neen , direct een dial plaatsen van 40 streepjes en alle zorgen zijn voorbij.
1 streepje = 0,1 mm , (de kleine tussenstreepjes zijn 0,05 mm)

Dirk
 
oeioeioei , Barry , die is nu toch bijna vol?
Ik kom nog wel ne keer langs om hem leeg te maken ...euu ik bedoel om wat instructies te geven. Grapje!!!

Dirk
 
Dan heb ik met mijn myford super7 veel geluk gehad,hierop zit dezelfde nonius met een verdeling van 40,en deze myford gebruik ik al 40jaar, 10 streepjes op de nonius is 1,00mm. in diameter eraf, 5 streepjes op de nonius is 0,50mm in diam.eraf
Nu is mijn advies: zet opnieuw een afvalstukje in de klauwplaat,en draai het op een zuivere maat b.v. 15.00 mm. stel nu de nonius op nul, verplaats het dwars support nu via de nonius b.v. 5 streepjes, nu draaien en daarna meten, dit moet nu 14,50mm.zijn oké !!!!
Groeten fanaat Sjef
 
Speciaal voor Sjef , de XB12R:

Foto650-OOGACEB3.jpg

Barry,
Dit ziet er schitterend uit en heel veel power met de 1202 cc, die wil wel vooruit, ben je er al veel mee weggeweest omdat het er allemaal nog zo hagelnieuw uitziet!
Gelukkig ben je nu goed met je MYFORD draaibank bezig, aan deze BUELL is voortaan weinig te sleutelen.
Zelf bezit ik een BMW R1200R ,nu ben ik bezig dat motorblok op schaal na te bouwen.
Groeten fanaat Sjef
 
Peter,
hopelijk is er niets mis gegaan met Barry,maar ik vermoed dat ze allemaal carnaval aan het vieren zijn hier in het Zuiden!
Groeten
fanaat Sjef
 
Peter,
hopelijk is er niets mis gegaan met Barry,maar ik vermoed dat ze allemaal carnaval aan het vieren zijn hier in het Zuiden!
Groeten
fanaat Sjef

Ik denk als dat Barry alles op ze.n kop ziet nu
En dat werk wat moeilijk denk ik dan
mvg
Frederik
 
Oeioei,bezorgde leden??? Nee hoor , met mij niets mis hoor , carnaval??? Nee dank je. Drinken???Amper , maar roken eens te meer eh Dirk.

Nee,vanalles mis met mijn draai & freeskunsten. Ik denk dat ik met mijn nieuwe project de lat VEEL te hoog gelegd heb.
Vraag niet waaraan ik bezig ben , want ik zeg het "voorlopig" toch niet.

Barry
 
Barry,
misschien kunnen wij toch helpen betreffende de moeilijkheden met het draai en freeswerk, dan hoef je toch niet te vertellen wat je nieuwe project zal gaan worden!
Met de oscillerende stoommachine van Peter schiet het ook nog niet op zie ik, maar dat moet ook zo snel mogelijk opgelost worden!
groeten fanaat Sjef
 
Back
Top