CP to FP conversion of beginners CP

Hoi, ik ben hier een jaar oid terug ook al een tijdje geweest en rondgekeken maar na een onder andere een e-sky honeybee fp2 een Belt CPX en walkera v200d02 vond ik het wel weer genoeg.
Ik heb wel altijd mijn FP Double Horse 9116 gehouden waar ik nog steeds plezier mee beleef.

Mijn skills maar ook wat ik zocht in een heli was er op dat moment niet?

Nu zijn we weer een tijd verder en ik vraag me af of er nu wel is wat ik zoek.

Ik zoek een "grote" 450 size FP heli met:
- Flybarless
- 3 axis gyro (Weet niet zeker of het zo heet maar dat je heli stabiel in de lucht blijft hangen) (gok dat alle fbl systemen dit hebben)
- Brushless
- Belt of shaft tail

Ik ga geen 3d doen dus vandaag mijn twijfel over een cp heli.

Ook 1 van de redenen dat ik dit topic open is omdat ik dit filmpje zag.
Blade 300x Fixed Pitch Conversion Demo - YouTube
Hij heeft een Blade 300x omgebouwd naar FP heli. en ik vroeg me af of dit tegenwoordig vaker gebeurt met b.v. een hk450 kit oid.


Dus zijn er tegenwoordig al toestellen op de markt die aan mijn eisen voldoen of moet ik zelf iets maken als ik dit wil?

edit: reden dat ik Flybarless wil is vanwege de gyro die het toestal dan mooi stabiel houd en het feit dat ik alleen nog maar gezeik met flybars heb gehad. Of de afstelling is weer niet goed, of de flybar knalt door te ruig vliegen tegen je tail of canopy... Mijn ervaring flybarless (op een fp dan) is goed.

edit 2: De heli die ik in gedachten had was de Walkera V400d02
maar voldoet niet aan al mijn eisen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom wil je een cp naar fp ombouwen?

Geeft alleen maar nadelen... Onstabieler, minder goed te besturen... Zeker met een stabilisatie..

En als jij het voor elkaar krijgt om op een hedendaagse cp de flybar tegen de kap te krijgen, vind ik je zeer knap!
Wel eens gezien hoe men kan vliegen met een cp, ook met flybar versies?

Flybar is op een cp helemaal geen nadeel, en goed afgesteld vliegt dat gewoon strak.
Stabilisatie is leuk, maar vergt veel meer kennis en instelwerk om goed te krijgen.
Is het niet goed, kan een stabilisatie je heli meteen weer tot een bouwpakket reduceren...


Aangezien je met jouw heli regelmatig de kap raakt met de flybar, is dat toevallig een zelfstabiliserend type?
Als je de knuppel loslaat, dat ie stil gaat hangen..

Een cp is dat dus absoluut niet.. Een "echte" fp ook niet...
 
Waarom wil je een cp naar fp ombouwen?

Geeft alleen maar nadelen... Onstabieler, minder goed te besturen... Zeker met een stabilisatie..

En als jij het voor elkaar krijgt om op een hedendaagse cp de flybar tegen de kap te krijgen, vind ik je zeer knap!
Wel eens gezien hoe men kan vliegen met een cp, ook met flybar versies?

Flybar is op een cp helemaal geen nadeel, en goed afgesteld vliegt dat gewoon strak.
Stabilisatie is leuk, maar vergt veel meer kennis en instelwerk om goed te krijgen.
Is het niet goed, kan een stabilisatie je heli meteen weer tot een bouwpakket reduceren...


Aangezien je met jouw heli regelmatig de kap raakt met de flybar, is dat toevallig een zelfstabiliserend type?
Als je de knuppel loslaat, dat ie stil gaat hangen..

Een cp is dat dus absoluut niet.. Een "echte" fp ook niet...
Haha ja natuurlijk had ik het over een FP waarbij de gewichtjes van de flybar regelmatig tegen je tail of canopy aankomen. (45 graden)

Oh ik hoef niet perse een CP om te bouwen naar een FP maar ik las er over op helifreak en op youtube en dacht dat dit misschien een "thing" zou zijn/worden. Met andere woorden dat veel meer mensen dit doen.

Wat versta jij precies onder een echte FP?


Ik wil wel even 1 ding direct duidelijk maken omdat hier veel discussies over ontstaan. Vliegen is voor mij een hobby en ik wil er gewoon plezier aan hebben. Ik hoef geen technisch goede vlieger te worden en ik hoef niet te leren vliegen zoals men het hier 10 jaar geleden ook hebben gedaan.
Vandaag de dag zijn er allemaal mooie systemen die je kunnen helpen met het vliegen zoals een 3 of 6 axis gyro en die wil ik ook gewoon gebruiken.

Om mijn gedachte in een voorbeeld uit te leggen. Ik wist weinig van heli's en op aanraden heb ik een Honeybee FP2 gekocht. Dit was echt een verschrikking wat een rot ding ik kon er niet mee overweg.
Daarna een Double horse 9116 (45graden) gekocht hier heb ik ontzettend veel plezier mee beleeft vanaf de eerste dag dat ik hem had.
Daarna een Walkera v200d02 (fp flybarless) En dit vloog zo heerlijk soepel dat ik daar ook ontzettend veel plezier aan heb beleeft.


Hoe stabilisatie op een CP heli werkt weet ik nog niet precies nee, vandaar ook de vraag of het misschien niet handiger is om een grote FP heli te nemen.
Of een beginner CP heli.

Misschien dat er in al die tijd dat ik niet met heli's bezig ben geweest er allemaal nieuwe ontwikkelingen zijn geweest, zodat de keuze voor een beginner cp heli nu ineens heel duidelijk is ofzo...
Een tijd terug werd de WLToys V911 bij iedereen aangeraden omdat die goedkoop was en het een goed toestel was.
Ik hoopte dat er anno 2014 ook zoiets voor een CP heli was.
 
Iedereen vliegt voor de lol, en technisch correct vliegen leer je doorgaans vanzelf door de jaren heen..
Leer je jezelf vliegen, gebeurt dit door schade en schande, neem je les kun je een hoop "oeps" momenten besparen

Een "echte" fp, tegenwoordig redelijk schaars, is NIET zelfstabiliserend. De flybar haalt de ongewenste eigenschappen van een heli in de vlucht weg.
Een stabilisatie doet exact hetzelfde. Alleen kun je die wat meer naar je hand zetten. ALS je weet wat je doet...
De honybee is op zich een leuk ding om het mee te leren. Als beginner, zonder technische kennis, kan het wat lastig zijn om na een crash alles weer recht te krijgen, maar eenmaal de fijne kneepjes in het achterhoofd gaat dit in 3 minuten.

Lukte mij vroeger om de heli in 3 minuten van " alles uit elkaar" tot weer een vliegbaar ding te krijgen.
Mits alle onderdelen teruggevonden konden worden, en alles heel was. Wat dus meestal zo was


Cp is uitzichzelf veel krachtiger. Maar ook stabieler, en strakker te sturen.
Nadeel is wel dat iedere crash een hoop schade geeft.. En ze zijn duurder..
Maar het vliegt zoveel beter dan welke fp dan ook.

Wat jij zoekt, bestaat op zich wel. Maar is duur.. Stabilisatie met gps, of met een paniek functie.. Bavarian devil heeft er 1 geloof ik, en nog wel een paar.

Komen we toch een beetje op het technisch vliegen: gewoon even de tijd nemen om te leren hooveren..
I jouw geval waarschijnlijk net alsof je weer opnieuw begint...
Of even les nemen bij een club
Je zal versteld staan hoeveel lotgenoten je treft ;-)

Maar een cp als fp moet je gewoon niet doen..
Tuurlijk kan het, maar het is er niet voor gemaakt.combineren van nadelen.
Cp vliegt gewoon het mooiste.
Fp het crashbestendigste.
 
Nou Jorrick: "welcome back" :mrgreen:

Wat jij bedoelt bestaat wel, bijvoorbeeld de KDS FlyMentor.
Daarmee kun je, mits goed ingesteld en afgesteld wat niet eenvoudig is :( een cp helikopter zonder sturen stil laten hangen in de lucht.
Systeem regelt dat helemaal zelf, met ook, lager dan 3 mtr, positie-hold.

Maar leer je daarmee vliegen? Nee, helaas niet :rolleyes: dat apparaat vliegt voor jou :cool:

Ik heb nog steeds de FM (nooit gebruikt), maar heb na eindeloos oefenen en vele malen crashen, eindelijk een cp helikopter redelijk onder controle. Dus zonder FM :D

Die kick die het geeft, als jij, zonder hulp dat "kreng" kunt laten vliegen en ook weer gecontroleerd laten landen, is geweldig en enorm verslavend.

Je kunt bijvoorbeeld ook een micro cp heli aanschaffen (Walkera SuperCP / Blade McpX). Die vliegen als een "echte", kunnen knap tegen wind, en vlieg je boven gras moet je wel héél rare kunsten uithalen wil je schade vliegen en zo ja, kost je dat de kop ook nog niet.
 
Bedankt voor de reacties.

Ja een flymentor gaat me dan weer net wat te ver. Ik kan wel een beetje vliegen maar ik merkte met de V200d02 dat de gyro af en toe goed zijn best deed en daarom was het gemakkelijk in de lucht te houden.

Ik had iets gelezen over 6 assige gyro's en dacht dat de techniek inmiddels misschien al weer zo snel was gegaan dat het nog gemakkelijker was om je heli in de lucht te houden.
Ik ben zelf niet zo weg van die kleine cp/fp heli's ik heb een Blade msr gehad maar dat vond ik maar niets en ook die motoren waren heel snel op naar mijn idee.

Wat vinden jullie van een Walkera Master CP dan?
[media=youtube]uV-SjitjekA[/media]

Een stapje groter dan de SuperCP of McpX.


Misschien handig dat ik er even bij zeg mijn Honeybee had ik vrij snel in de plom gevlogen toen ik hem net had. Ik had het idee dat de Gyro toen niet helemaal meer goed werkte en dat ik hem daarom niet goed onder de knie kreeg.

Agja iets met vallen en opstaan... ;)


Of iets er een Chinees humptiedumptie merk wat goede relatief goedkope CP heli's op de markt brengt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wltoys heeft met de v977 v988 v999 en v930 nu een serie micro fp en cp heli's die gebruikt maakt van 6 assige gyro's. Ze schijnen goed en makkelijk te vliegen, maar worden niet zo goed ontvangen als de vorige serie en minder crashbestendig te zijn. Er zit ook een lelijke niet programmeerbare zender bij.
Hisky komt met een leuke serie met 6 assige gyro's.

Als ik nu een eerste heli zou moeten uitkiezen waarmee ik lekker kon leren vliegen, dan zou het de blade 200srx zijn. 200 size met brushless motoren en safe technologie.

'Unofficial Video - Blade 200 SR X' bekijken op YouTube - Unofficial Video - Blade 200 SR X: Unofficial Video - Blade 200 SR X - YouTube
 
Moet je toch eens uitleggen wat die 6 assen dan zijn...
volgens mij heb je er maar 3. ongeacht wat de fabrikant vermeld ;-)
 
Je hebt er maar drie, maar 6 klinkt natuurlijk beter ;-)

Met 6 assig doelen ze dus op een 3 assige gyro (pitch, roll en yaw) + 3 accelerometers (x,y,z)

Ontopic: Als je groter wil gaan vliegen én dus ook buiten kies dan voor een CP!

Ik ben pas iets meer dan aan maandje bezig en heb mezelf in eerste instantie ook voorgehouden dat dit "te moeilijk" zou zijn, maar na wat inlezen in het verschil tussen FP en CP en hoe deze zich gedragen bij bijvoorbeeld wind was ik al snel om.

Uit voorzorg heb ik eerst een sim aangeschaft alvorens daadwerkelijk een CP heli te kopen en dat was een goede keuze. Je leert zo zonder crashkosten de basis om in het echt aan de slag te gaan.

Mijn eerste vlucht met mijn eerste CP heli (V120D02S) was geen succes door een technisch mankement, maar de tweede waarbij dit opgelost was hing ik binnen no time te hoveren zonder ook maar 1 keer (zelfs niet bijna) te crashen of de controle te verliezen.

Kortom, mijn advies: Begin met simmen en daarna met de maat heli waar jij je goed bij voelt/geen schrik van hebt om er mee te vliegen. Probeer daarnaast niet boven je kunnen te vliegen (dat heb ik ook 1 keer gedaan en werd meteen afgestraft).
 
oh wauw die V200 SRX lijkt me echt wat voor mij.

Ik weet bijna zeker dat ik die aan ga schaffen.
Bijna alles wat ik zoek, 3 modes:
* Beginner mode—limited flight envelope with self-leveling and a low bank angle limit
* Intermediate mode—self-leveling and a high bank angle limit
* Experienced mode—full stick control with no bank angle limit
(Ja ik weet dat je dit met een dx6i ook in kan stellen)

Die Failsave "SAVE" optie vind ik ook interessant. Voor als je hem echt niet meer onder controle hebt.
Maar ik vraag me af wat hij dan precies kan, hij kan level vliegen maar stopt hij dan ook met FF en gaat hij naar een bepaalde afstand vanaf de grond hoveren?
Interessant stukje techniek.

Verder Brushless en FBL wat ik wil. FP voor gemakkelijker afstellen + minder onderdelen die stuk kunnen gaan.

Het enige nadeel is de Direct tail motor. Het is wel een brushless, gaan die langer mee dan brushed motoren?

En de prijs is ook nog wel oké. 220dollar = 160euro. Wat verwachten jullie wat hij in Nederland gaat kosten of wat zijn de kosten om hem ergens in het buitenland te kopen?


Dit toestel lijk mij echt een ideale opstap van een 45Graden self leveling flybar naar later een CP.

Alleen die 11.1V 3S 800mAh 30C LiPo en dan 10 minuten vliegtijd? Is dat realistisch?
 
Met normaal vliegen is tien minuten redelijk realistisch, ga je volgas circuits vliegenis 7min meer realistisch. De failsafe mode is niet meer dan level en stil hangen. Krijgt hij dat op 9 meter voor elkaar, dan hangt hij op 9 meter stil. Is het op 30 cm, dan hangt hij op 30cm. Er is geen vaste hoogte ingesteld. De brushless tail gaat ook lang mee. In tegenstelling to de mcpx bl is deze wel gelagerd. Lange levensduur dus.

Ik heb al een dx6i en ondanks dat ik met micro cp's inverted aan het oefenen ben, heb ik deze toch gepreordered. Hij hangt mooi in de lucht. Icm bijvoorbeeld de dx6i, denk ik dat je er een super heli aan hebt.

Edit: ik heb hem voor €200 euro gepreordered, wat hij uiteindelijk gaat kosten is nog niet bekend. Ik heb zelf de msrx gehad en ben toen naar de mcpx over gegaan. Dit ging naadloos. De 200srx in experienced mode zal voelen als een cp zonder negatieve pitch.
 
Laatst bewerkt:
Walkera MasterCP

@Jorrick,

De MasterCP (heb ik zelf ook), is een erg fijn toestel. Vliegt heel rustig (maar kan wel hard gaan hoor), simpele maar zeer robuuste bouw, en toestel straft vliegfouten niet af.
Deze heeft wel brushed motoren, maar deze zijn flink overbemeten en gaan lang mee.

Wel moet je een Walkera Devention zender ervoor hebben, maar die zijn geen straf hoor :cool:

Wat dat stilhangen op één punt betreft: principieel kan dat alléén als de helikopter een referentiepunt heeft. Een FlyMentor heeft een camera waarmee de ondergrond wordt opgenomen. Daarmee kan hij écht stilhangen.
De systemen die werken op GPS zijn niet nauwkeurig genoeg om stilhangen mogelijk te maken, wel kun je daarmee een RTH (Return To Home) functie hebben dus zeg maar automatisch terugvliegen (ongeveer dan) naar de opstijgplaats.

En 10 minuten vliegen met een helikopter met één acculading? Vergeet dat maar, ja volgens de reclame, in werkelijkheid zit je aan 5 tot 6 minuten.
 
En 10 minuten vliegen met een helikopter met één acculading? Vergeet dat maar, ja volgens de reclame, in werkelijkheid zit je aan 5 tot 6 minuten.

Dat gaat op zich nog wel lukken: ik haal ze moeiteloos met onze flybarred 450 size indoor lesheli-tjes....

Groet, Bert
 
Typisch, ik haal met mijn v912 van 270 gram met een 2s 900mah 20c een vliegtijd van 6.30 minuut. Kan me niet voorstellen dat de 250 gr 200srx op de 3s 800 mah daar niet overheen gaat met normaal vliegen.
 
Met normaal vliegen is tien minuten redelijk realistisch, ga je volgas circuits vliegenis 7min meer realistisch. De failsafe mode is niet meer dan level en stil hangen. Krijgt hij dat op 9 meter voor elkaar, dan hangt hij op 9 meter stil. Is het op 30 cm, dan hangt hij op 30cm. Er is geen vaste hoogte ingesteld. De brushless tail gaat ook lang mee. In tegenstelling to de mcpx bl is deze wel gelagerd. Lange levensduur dus.

Ik heb al een dx6i en ondanks dat ik met micro cp's inverted aan het oefenen ben, heb ik deze toch gepreordered. Hij hangt mooi in de lucht. Icm bijvoorbeeld de dx6i, denk ik dat je er een super heli aan hebt.

Edit: ik heb hem voor €200 euro gepreordered, wat hij uiteindelijk gaat kosten is nog niet bekend. Ik heb zelf de msrx gehad en ben toen naar de mcpx over gegaan. Dit ging naadloos. De 200srx in experienced mode zal voelen als een cp zonder negatieve pitch.
Waar heb jij hem besteld als ik vragen mag?
Ik zie hem bij een paar in Nederland voor 200euro maar hoe komen ze aan die prijs van 200 aangezien hij bij horizonhobby.com maar 160euro kost.
Zit er niet ergens een distributor van horizonhobby in Nederland of (west) Duitsland?
 
Ik wil hem echt graag bestellen maar zit nog te twijfelen tussen een RTF of een BNF versie.
Ik heb geen DX6i meer namelijk.
Ik moet zeggen dat ik de zender ook niet lekker in de hand vond liggen en het menu en schermpje van de dx6i ook slecht vond.

Maar de RTF zender is denk ik zeer basic.
Blade-200-SRX-RTF-Package.jpg
 
De rtf zender is behoorlijk basic ja. Ik heb zelf de dx6i en heb het scherm backlight gemaakt. Is ineens veel prettiger in het gebruik. Een devo10 kan ook. Deviation er op en gaan.
 
De rtf zender is behoorlijk basic ja. Ik heb zelf de dx6i en heb het scherm backlight gemaakt. Is ineens veel prettiger in het gebruik. Een devo10 kan ook. Deviation er op en gaan.

Ik wist niet wat deviation was maar na wat googelen begrijp ik dat het een open source firmware voor de devo zender is?
Zou ik dan ook een devo 7 met deviation kunnen flashen en dan blade heli's er mee kunnen vliegen?

Werkt het na het flashen direct om moet je nog wel 1 of andere module aanschaffen net als bij de turnigy?
 
Ik heb zelf de devo 10 gekocht. Vind de knoppen prettig en de gimbals voelen beter dan die van de 7. De standaard module werkt ook met de dsm compatible heli's van blade. Er is dan nog ruimte voor nog twee modules.
 
Back
Top