Traxxas Rustler VXL & XL-5 DEEL 2

Die is voor 1/16 modellen bedoeld dacht ik. Geen 3S rijden dan wordt hij te heet denk ik. Laag gearen en lekker 2S, dat accelereert ook nog eens aardig alleen de topsnelheid valt wat mee maar over het algemeen wel een leuke setup.
 
Thanks,

Ik heb een lipowarning ding op de balanceplug zitten.
Er gaan 3 accus mee maar weet nog niet welke ik zal gebruiken een 2 cell of 3 cell.
Ik zal ook mijn infrarood thermometer mee nemen. Max 85 graden was het toch?

85 graden Celsius zou ik al te hoog vinden, probeer niet hoger uit te komen rond de 70-75 graden Celsius , dan heb je een beetje marge voordat de rotor gaat demagnetiseren ....

gezien je gedacht uit gaat naar een 380 motor, zou ik de setup met paddles helemaal niet doen , grote kans dat de motor gaat " overlijden " en de esc in thermaal shut-off gaat ...
maar iedereen zijn ding .......

85 graden is wel heet, maar mijn VXL werd op een warme dag op 3S wel eens 90 graden. Als ik het me goed herinner, was de maximale temperatuur ongeveer 75 graden van de Velineon 3500 motor. Misschien een koelertje kopen, dat kan nog wel eens aardig helpen. Ik had toen de Velineon 3500 die 90 graden werd weg gedaan omdat het erop begon te lijken dat hij minder vermogen leverde dan eerder (waarschijnlijk beetje gedemagnetiseerd door de hitte, heb ik gehoord van mensen). Nieuwe Velineon 3500 en koelertje erop, nooit problemen gehad met 3S.

Het is al zo vaak gezegd :

Als je geforceerd moet gaan koelen om onder de 200 º Fahrenheit te blijven , heb je toch een setup probleem.Dan is het lager gearen, lagere spanning lipo nemen, ander diameter banden ect .
Een beetje demagnetiseren is er niet bij, de eerst keer misschien , maar als je de tweede keer gaat rijden is de rotor gelijk warm tot heet wat weer demagnetisering tot gevolg heeft .
Dat je kan rijden met 3S continu incl koeler lijkt me haast onmogelijk ,zonder de gearing en banden diameter aan te passen, omdat je constant op de maximale grens en belasting motor rijdt wat behoorlijk hitte verschijnselen geeft, en dit alleen maar kan zonder kap en in rijwind wat niet hoger ligt dan 15 graden Celcius .

Lees ook eens de manual van de Velineon set en daar staat genoeg info in , mbt de maximale temperatuur .
 
Ik heb niet gezegd dat de motor 85 graden werd ik vroeg wat normaal zou zijn.

Mijn gedachte ging niet uit naar een 380 motor er zit een 380 in deze: http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=252

Ik zie wel hoe het gaat van de week en zal de temp in de gate houden.
Ik begin wel met de 2 cell.
Ik zal geen uren rijden maar gewoon ff voor de fun.

Gaat de motor/esc dood dan gaan we op zoek naar een andere die van hobbyking wilde ik altijd eens proberen:-)
 
Ik heb niet gezegd dat de motor 85 graden werd ik vroeg wat normaal zou zijn.

Mijn gedachte ging niet uit naar een 380 motor er zit een 380 in deze: HOBBYWING TECHNOLOGY CO., LTD.

Ik zie wel hoe het gaat van de week en zal de temp in de gate houden.
Ik begin wel met de 2 cell.
Ik zal geen uren rijden maar gewoon ff voor de fun.

Gaat de motor/esc dood dan gaan we op zoek naar een andere die van hobbyking wilde ik altijd eens proberen:-)

380 en 540 is een redelijk wazige specificatie die, voor zover ik heb kunnen vinden, betrekking heeft op de diameter van de motor.
De motor in de combo waar je naar linkt is een 36mm can en is dus geen 380 (die zijn 28mm).

Het is wat zinvoller om te kijken naar het vermogen dat een combo levert. Er zijn motoren met een diameter van 28mm die 1300W leveren.
 
Tussenstand op 3cell is na 15 minuten op gras van ongeveer 3cm en wat aarde 56 graden.
Valt dus best mee. Ik heb wel de slipperyclutch strakker moeten zetten want die bleef gieren.

Ik zit dus wel serieus te kijken naar een combo van hobbyking die zijn leuk geprijsd.
Ik dacht aan de 3520kv motor met de 80a dec combo.
Of hebben jullie betere combos van hobbyking?
 
Tussenstand op 3cell is na 15 minuten op gras van ongeveer 3cm en wat aarde 56 graden.
Valt dus best mee. Ik heb wel de slipperyclutch strakker moeten zetten want die bleef gieren.

Ik zit dus wel serieus te kijken naar een combo van hobbyking die zijn leuk geprijsd.
Ik dacht aan de 3520kv motor met de 80a dec combo.
Of hebben jullie betere combos van hobbyking?

Ikzelf was aan t kijken naar de 4000 kv of 5200. Maar misschien is dat wel te hoog
.
 
Ik persoonlijk zou dan gaan voor de 3520 die zal iets koeler blijven.
5000 lijkt mij wat te hoog inderdaad, maar dat ligt er ook aan wat je er mee doet.
 
Op het strand met s2 ging hard zat.
Na 25 min. was de motor 76 graden dus weer gestopt.

Ik moet de setup nu aanpassen nieuwe motor en esc want dit was erg gaaf.

hytytaty.jpg


Wheely zonder problemen :-)
y4uty8e8.jpg


Nu nog schoonmaken...
peheqegu.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik wil het liefst op 3 cell gaan rijden en langer dan 25 min.
Ik denk dat ik dan voor de 3520kv moet gaan.
In de standaard vxl zit ook een 3500kv
Maar bij hobbyking kan ik niet vinden hoeveel T deze heeft?

Heeft iemand deze motor al?
 
Ik wil het liefst op 3 cell gaan rijden en langer dan 25 min.
Ik denk dat ik dan voor de 3520kv moet gaan.
In de standaard vxl zit ook een 3500kv
Maar bij hobbyking kan ik niet vinden hoeveel T deze heeft?

Heeft iemand deze motor al?

Bij specs van de motor staat hoeveel turns. Volgens mij 21
 
Bij specs van de motor staat hoeveel turns. Volgens mij 21

Jullie verwisselen twee termen, Kv en turns zijn twee verschillende dingen. Kv is het aantal toeren per Volt .
Turns heeft geen relatie met brushless, maar is een term uit de brushed motor, nml het aantal wikkelingen op het anker. Hoe minder, hoe meer vermogen. Maar vaak wordt om een vergelijk te kunnen maken bij een brushless de term nog gebruikt.

Kv rating is het aantal toeren per Voltage , en dan is er nog ster of driehoek variant .
Dat heeft te maken hoe de motor gewikkeld is :

Delta gewikkelde motoren zijn qua vermogen vergelijkbaar met een stergewikkelde motor met +/- 2/3 x het aantal wikkelingen.
Een 10 wikkelingen Delta is dus ongeveer vergelijkbaar met een 6 wikkelingen Ster) bij een iets hogere efficiency.

Stergewikkelde motoren zijn een fractie minder efficiënt en hebben een vergelijkbaar vermogen als een Delta gewikkelde motor met +/ 65% meer wikkelingen.

Dan hebben nog het verschil tussen een motor met sensor en zonder :algemeen geldt
sensorloos:
Het voordeel is dat dit systeem heel erg efficiënt is, en hele hoge toerentallen en grote vermogens kan leveren.
Het nadeel was tot voor kort, dat de motor al "even" moet draaien voor de regelaar voor de regelaar de motor optimaal aan kan sturen.

sensored:

Om het startprobleem bij auto's op te lossen werd speciaal hiervoor een motor/regelaar systeem ontwikkeld met 3 ingebouwde HAL sensoren, die aan de regelaar doorgeven in welke stand het anker staat en in welke richting hij draait. Dit geeft een minder aarzelend wegrijden en een hoger koppel op lage toeren t.o.v. de eerste generatie borstelloze regelaars. Het feit dat motoren met sensor een wat lagere efficiency hebben dan sensorloze motoren, en minder topsnelheid, werd ruimschoots goedgemaakt door de betere rijeigenschappen. Deze motoren worden op de regelaar aangesloten met de gebruikelijke 3 dikke stroomdraden, plus met een 5 of 6 aderige dunne bedrading met stekker voor de sensoren.

En dan hebben nog de kwadratische toename van stroom, bij hetzelfde type motor , waar bv men van 4S naar 5S of 6S gaat . Dan een keuze van een motor met lagere KV's in combinatie met een 6S lipo geeft een lagere toename van de stroom.....
Het aantal " motorpolen" kan daar ook in helpen .....
 
Kort gezegd hoe minder kv hoe minder warmteontwikkeling?

En de turns hoe hoger des te meer snelheid?

Het is ongetwijfeld meerdere keren vermelden maar niet in jip en janneke taal.

Ik wil de juiste motor en esc bestellen bij hobbyking.
Ik wil strandcrossen en hoef geen 100km+ te gaan.
Maar wil wel met een 3 cell rijden.
 
Kort gezegd hoe minder kv hoe minder warmteontwikkeling?

En de turns hoe hoger des te meer snelheid?

Het is ongetwijfeld meerdere keren vermelden maar niet in jip en janneke taal.

Ik wil de juiste motor en esc bestellen bij hobbyking.
Ik wil strandcrossen en hoef geen 100km+ te gaan.
Maar wil wel met een 3 cell rijden.

Hoe hoger kv, hoe meer toeren dus hoe warmer hij wordt.
Met minder kv meer koppel en blijft motor koeler.
 
Dat was niet de vraag , hoger Kv's is inderdaad meer toeren per Volt , maar de aanname met de warmte ontwikkeling en de Kv's ....

Hoe hoger kv, hoe meer toeren dus hoe warmer hij wordt.
Met minder kv meer koppel en blijft motor koeler.

leg dat eens uit ....met name het warmte ontwikkeling's verhaal in samenhang met de Kv's
 
Back
Top