Bouwverslag: Vintage Glider project, De Sniff

9 :mrgreen:

Hoeveel cellen bedoelt Dirk, vergeef het hem maar, hij wordt ook een dagje ouder :mrgreen:

(kon het niet laten Dirk, sorry ;))

Wacht maar ik ga die Fransen in mijn beste Frans vragen of ze jou speciaal willen behandelen.
Mag jij raden wat het wordt (of snel Frans leren) 8O :evilbat:
 
Eindelijk een motor waar de draden (er hangen zelfs geen draden aan! Hoe cool is dat! ;) ) niet opzij uitkomen aan de motor waardoor ze niet in een smalle neus passen! Of je moet ze zo verbuigen dat je met bibbers zit dat je ze over doet!

Ik hoop dat dit trendsetters zijn en dat we de motoren in de toekomst allemaal zo zien!

MVVS (e.a.) deed dit al langer. (dit zijn kopieen van de mvvs ontwerpen volgens mij). Ik gebruik dezelfde als vissermax, met dezelfde setup verder. Heerlijk motortje! Het is overigens gewoon een buitenloper waar een blik omheen is gezet om de draden er aan de achterkant uit te laten komen. Super!!
 
De definitieve keuze

Heren,

Ik wil de propellor gaan bestellen. De spinner en tussenstuk bestel ik pas als ik precies weet hoe de motor ingebouwd wordt. Ik wil een vloeiende overgang tussen romp en spinner en wil dat de prop-bladen mooi aanliggen.

De Sniff zal zo'n 1700 gram gaan wegen. De motor is hierboven al vermeld.
Is 10" * 6" dan de beste keuze?

Uit de review van HobbyKing:
Here a little helper for your decision: All data is based on 25°*C at 330ft above sealevel. Lower elevation and temperatures will increase poweroutput.
3S-Setups: Aero-CamCarbon-Foldingprop 12x6, 33A, 1850gr thrust, pitchspeed 43mph APCe 12x6, 34A, 1860 gr thrust, 42mph APCe 11x8, 33A, 1950gr , 58mph
Helpt dit :hammer:
 
Leon,

Persoonlijk zou ik gaan voor een Aeronaut 12 x 6,5 met een 3 cellen lipo pakket.
Spinner en tussenstuk kun je dan in een keer bestellen.
De motor is meer dan sterk genoeg voor de SNIFF als hij niet al te zwaar/sterk is.
Meteen wat kleinere motor zou je ook al goed bediend zijn.

Succes, JH
 
Laatst bewerkt:
- Toentertijd zijn we op basis van DriveCalc en die 960kV motor op een 11x6 of 12x6 prop uitgekomen.
- kV een stap lager (840) betekent: prop 1" groter ==> 13x7
- kV een stap hoger (1120) betekent: prop 1" kleiner ==> 11x5 of 10x6

Jij kiest voor de 840 kV variant.
'vissermax' gebruikt die motor zelfs met een 14x8.

Een 13x8 lijkt dus niet verkeerd. 14x8 kan waarschijnlijk dus ook, maar kort en mits heel goed gekoeld (open spinner en motorspant!!! en rompuitlaat).

Aangezien jij de gemotoriseerde Sniff ook in Pardines (en Nonette/achtertuin?) wilt gaan gebruiken: daar gebruik je die motor om je tegen een buitenlanding te beschermen. In die situaties moet je tegen een daalwind in klimmen. Dat duurt langer. Met die 14x8 wordt de motor dan te lang aan één stuk ingezet, ben ik bang. Dus zou ik gaan voor een 13x7 of 13x8.

Maar ... waarom volg je niet gewoon dat advies van de HK-site? :confused:
12x6 dus.
 
Lees je dan een keer in :mrgreen: Jij als app ontwikkelaar kan dat met gemak.
Je rommelt zelfs een vario in elkaar, dan is dit penuts voor je.
En download Ecalc en Drive calc en ga er eens mee spelen
( neem de resultaten wel met een korrel )
 
Met die 14x8 wordt de motor dan te lang aan één stuk ingezet, ben ik bang. Dus zou ik gaan voor een 13x7 of 13x8.

Maar ... waarom volg je niet gewoon dat advies van de HK-site? :confused:
12x6 dus.

De motor staat nu voor iedereen in drivecalc. Bij 3 cellen:
14 x 8 Veel te veel
13 x 8 39.3 A
13 x 7 38.2 A
12 x 6.5 30.6 A
11 x 6 27.2 A

Ik zou dus voor een 12 x 6 of 11 x 6 gaan, eventueel met logger of de stroom inschatten met motorloop om te zien of de voorspelde waarden niet té veel afwijken van de echte.

Rick
 
Lees je dan een keer in :mrgreen: Jij als app ontwikkelaar kan dat met gemak.
Je rommelt zelfs een vario in elkaar, dan is dit penuts voor je.
En download Ecalc en Drive calc en ga er eens mee spelen
( neem de resultaten wel met een korrel )
Helemaal waar :)

Weet jij dan een goed artikel waar ik me kan inlezen?
 
Helemaal waar :)

Weet jij dan een goed artikel waar ik me kan inlezen?

Je hoeft je helemaal niet in te lezen.
Gewoon getalletjes invoeren en kijken wat eruit komt.

Stroom binnen de perken, spanning lager dan max van de regelaar.
Efficiency (vaak 'eta' genoemd) zo hoog mogelijk.
Motor niet te warm.
Voor zwever gebruik mag het vermogen 25% tot 50% hoger zijn dan wat de motorfabrikant aangeeft als maximum. Hoe meer % erboven, hoe korter de motorloop mag duren ...

Dirk.
 
Ik zit er nu mee te spelen. Bij verschillende props verschilt de 'static trust' nogal.
Van 800 gram naar 1500 gram.
Het lijkt me dat een hogere static-trust beter is, als de stroom nog een beetje binnen de perken blijft. Toch? :hammer:
 
Het draait allemaal om energie, Leon.

Bij een hoge static thrust, levert de prop weinig tipsnelheid.
Je kist kan goed klimmen, maar met een lage snelheid.

Maak het niet te laag, want je moet ook je model uit een benarde positie kunnen halen met de motor.

Bij een lage static thrust heb je de beschikking over veel snelheid.

Probeer eerst een prop die rond de 1200 gram thrust levert. Blijkt de kist te snel of te traag, moet je een andere prop proberen!

Hou uiteraard ook het stroomverbruik in de gaten!
 
11" * 6"

Prop speed: 7896 rpm
Static trust: 1249 gr
Vpitch: 72 km/h
Current: 22,8 A
Drive efficiency: 77,6%
Power in: 227 W
Power out: 176,9 W

11" * 4"

Prop speed: 8372 rpm <-- is dat hoog?
Static thrust: 1008 g
Vpitch 51 km/h
Current: 16,5 A
Drive efficiency: 80 %
Power in: 164 W
Power out: 131 W

12.5" * 4"

Prop Speed: 8179 rpm
Static thrust: 1310 g
Vpitch 50 km/h
Current: 19 A
Drive efficiency: 79,3%
Power in: 190 W
Power out: 150 W

Ik vind die 12.5 * 4 wel mooi. Hoog rendement!
 
Ik zie nu pas de honderd adviezen die hierboven staan!

Koop gewoon een 12x6 of een 11x6. Je hebt dan ruim voldoende power ter beschikking. Die HOEF je niet te gebruiken, want je linker- of rechterduim bepaalt het vermogen.
 
12.5" * 4"

Prop Speed: 8179 rpm
Static thrust: 1310 g
Vpitch 50 km/h
Current: 19 A
Drive efficiency: 79,3%
Power in: 190 W
Power out: 150 W

Ik vind die 12.5 * 4 wel mooi. Hoog rendement!

De motor heeft bij deze belasting wel een mooi rendement maar een 12.5 x 4" prop heeft een belabberd rendement.
In de volgende post heb ik eea. getracht uit te leggen:
[post254]

Ik zou dus voor een 11 x 6 gaan en als in de praktijk de stroom meevalt een 12 x 6 of liever 12 x 7.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je ook al een regelaar besteld Leon?
Kan je de Yep van HK aanraden

Kwam dit nog tegen:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2005663&page=2

Kist van 3 meter en weegt +_ 1,5 kg


I had the 4.6/840kv in a 122" 53oz sailplane with 14x8 on three cells, ran good but could not make it to 200 meters in les than 30 sec. needed for ALES .
changed it out for the 3.5/960kv, same 14x8 prop 37amp draw on the ground
Makes it to 200 meters now in about 24-26 sec.
I have about 150 launches on the 2 motors as of now with no problems
also have had some FIRM landings on the nose without any damage.
 
Back
Top