Bouwverslag: Vintage Glider project, De Sniff

We gaan de neus afzagen

Ik ga eerst eens kijken naar een simpelere oplossing.
Ik heb nu een staaf van gewoon staal in het zelfde formaat als de verenstalen vleugelverbinder. Die ga ik buigen en kijken hoe dat vliegt.
In de Vogezen zal ik deze nieuwe configuratie gaan testen.

Ander onderwerp:

Omdat ik nu wat vaker hellingvlieg is een motor in de Sniff toch wel handig. Ik kieper hem nu niet zo gauw een helling af.

De (mijn) Sniff weegt 1650 gram, waarvan 280 gram lood en accu's.
Kan iemand mij een advies geven vwb. motor en propellor? Ik ben een nono op motor-gebied :confused:

Ik denk: kom effe een linkje naar de "database setups Elektrozwevers" geven.
Maar 8O weg ... niet meer te vinden ... :nooo:

Arjan!HELLUUUP !!!!

Sjeeez Dirk, dat valt me van je tegen. Jij als computer nerd moet dat
Toch kunnen vinden :mrgreen:

http://members.ziggo.nl/familieharmans/downloads/Electro glider database.xls
Ik heb van de eerste en de laatste (26) pagina van het draadje "Database setups Elektrozwevers" alle links bekeken. Daar stond ie niet bij. Geen tijd om alles te lezen, veel te doen (zo'n Alpina met 10 servo's is een hoop soldeerwerk als je alle bedrading wilt vernieuwen).

Dit hoort op de eerste pagina te staan (@PH_AJH: hint, hint, ...) en/of in de Arjans onderschrift. :-(

Maar ... als je maar hard genoeg schreeuwt, gaat er altijd iemand voor je rennen. Zelfs Lyckele ;-)

Let me rephrase my question

Ik ken natuurlijk de database, maar ik kan de waarden moeilijk interpreteren, vandaar mijn vraag. Misschien kunnen jullie helpen als ik het voorwerk doe. Ik zoek een setup die zo min mogelijk lawaai maakt (weinig toeren?) voor een redelijke prijs. Zo vaak gebruik ik de Sniff nu ook weer niet.

Eens even gekeken naar vergelijkbare toestellen in dé database:

De Multiplex Domino Electro (1657 gram, 2300 cm spanwijdte) van Tom Rinkes. Hij gebruikt een Himodel 2814/8 motor, 10" * 6" prop.
De 'power' categorie is 'A', en daarmee te sterk en te lawaaiig?

Andere is de Topmodel Gracia (1630 gr, 3000 cm span) met een Dymond HQ3638 motor en een 10" * 6" prop [Frans46].

Nog een andere is een Graupner Cirrus (1770 gr, 3000 cm) met een Turnigy C3542-1000 en een 13" * 7" prop [maguro] (hmmm... ook categorie 'A' en dus te sterk?)

Tenslotte een Elipsoïd van Reichard (1748 gr, 2800 cm): Dymond 3548 motor en een 13" * 6,5" prop [SRS]

Alle motoren hebben een redelijke prijs. Welke set-up is aan te bevelen als ik zo min mogelijk lawaai wil? Vergeet ik nog een set-up?

Alvast dank!

Ik heb nog wel een elastiek met lijn voor je, maakt helemaal geen lawaai :rolling:
Ik maak er een motor in omdat ik hem van een helling het dal in wil kieperen. Knappe jongen die hem dan aan een elastiek weer terug krijgt als er even geen thermiek is :rolling:

Je bent vergeten aan te geven hoeveel lipo's je denkt te gaan gebruiiken. Ik ga even uit van 3S.

Ik zou eens met MotorCalc gaan spelen.
- Geef de motor en accu op,
- kies een regelaar-ampèrage dat erg ruim is gekozen (2x toegestane A van de motor)
- 100W per kg is de ondergrens, voor de Sniff dus 200W, met 400W zul je vrijwel vertikaal kunnen gaan, dus houdt dat als bovengrens aan.
- kies een motor met relatief laag Kv en een zo groot mogelijke prop. dat houdt toerental laag en dus geluid laag.
- Let wel op de stroom bij laag kv en grote prop, want die loopt zo wel omhoog
- voor zweefgebruik mag de stroom best 1,25x de max waarde voor continu worden. Mits goed gekoeld (open spinner en motorspant) en niet te lange motorlooptijd

Ik kon jouw motoren niet vinden in MotorCalc, maar een (extreem)voorbeeldje:
- LiPo: 2S 2500 mAh
- ESC: 40A
- motor: DUALSKY XM3548EA-5 (740kv)
- prop: Aero-naut Cam-carbon 16x8" (!!!)
==> 226W, 30,6A, 4183 rpm, pitch-speed 51 km/u, 76% efficientie

Ik denk dat het kan (in NL) maar voor aan de helling is iets meer Watts prettig om tegen een daalwind in te kunnen stijgen. 5000 rpm en 300-400Watt.
Denk aan je efficientie! Bij 75% rendement op 400W moet je 100W warmte zien kwijt te raken ...

Der RAY brushless AL-3548 (Dymond AL-V1) Motor ist sehr gut geeignet für E-Segler (bis 3000 g) und E-Motorflieger (bis 2200 g).
Wir empfehlen den Betrieb mit 3s LiPo und 11x6-13x6,5" APC E oder CAM-Carbon-Klappluftschrauben.

Ik denk: kom effe een linkje naar de "database setups Elektrozwevers" geven.
Maar 8O weg ... niet meer te vinden ... :nooo:

Arjan!HELLUUUP !!!!
Beetje laat maar toch een reactie; wij zijn inderdaad over naar een andere provider. Ik kan de link niet wijzigen, heb het al gemeld via het rode driehoekje maar blijkbaar heeft het geen prioriteit. Ik ga dat nog eens proberen.
De link die Lyckele gaf is inderdaad correct: http://members.ziggo.nl/familieharmans/downloads/Electro%20glider%20%20database.xls

En Leon, ook wel belangrijk, wat is je diameter van de neus?
Als je hem afzaagt? Kan je ook wat gerichter zoeken ;)
sniffrugr3.jpg

Ik kan hem afzagen waar ik wil :)

Bij Steinhardt.de kun je de romp nog los kopen. In de beschrijving van de Sniff daar staat
Selbst in früherer Zeit wurde das Modell schon elektrisch geflogen, was bei heutigen Brushlessmotoren und leichten Akkus natürlich auch kein Problem ist, denn der rumpf hat dafür noch genug Platz

Back