Bouwverslag: Vintage Glider project, De Sniff

Uit de help file:
Calculation with custom components:
You can use any Battery, ESC, Motor or Propeller as long as the technical data are available. Choose «custom» in the respective drop down list and enter all the required data in fields right of it.
When using Custom Components only use manufacturer data or own measurements. Do never ever assume parameters or derive parameters from similar motors as inaccurate parameters will lead to inaccurate results.
Misschien is dan de full-version nodig.

Uit de help file:
Misschien is dan de full-version nodig.

In DriveCalc doe ik het regelmatig,
Het liefst met stroom, spanning en toeren data bij verschillende props, maar met minimaal de noload stroom, de Kv en liefst de Ri of een schatting kom je al een heel eind.
Drivecalc zal dan zeggen dat de berekeing niet erg nauwkeurig is en dat klopt maar voor een redelijk inzicht is het voldoende.

Rick

In DriveCalc doe ik het regelmatig,
Het liefst met stroom, spanning en toeren data bij verschillende props, maar met minimaal de noload stroom, de Kv en liefst de Ri of een schatting kom je al een heel eind.

Die data heeft Wubbe me al gemaild, maar ik zie niet hoe ik die in DriveCalculator kan invoeren .... :confused: Zal wel aan mij liggen ... :rolleyes:

Die data heeft Wubbe me al gemaild, maar ik zie niet hoe ik die in DriveCalculator kan invoeren .... :confused: Zal wel aan mij liggen ... :rolleyes:
Heb je de betaalde versie? Dan moet je dus 'custom' kunnen kiezen bij de diverse lijstjes

[EDIT]We hebben het over 2 verschillende dingen:
- DriveCalculator, een applicatie, downloaden op: http://www.drivecalc.de/
- eCalc, een web-based calculator: http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

Rick heeft hieronder aangegeven hoe je dat in drivecalc doet. Dat gaan we proberen :)

Laatst bewerkt:

Het gaat als volgt:
Starten Drivecalc, ga naar Edit/Motor en kies New
Dan de waarden die je kent invullen. Ik kies een voltage dat hoort bij de motor, met de bekende kv schat ik een bijbehorend toerental, iets lager dan spanning x kv, en de bekende of geschatte nullast stroom, zoals bv:
full

Druk op save en je krijgt de waarschuwing dat de dataset klein is, klik OK,
Je krijgt dan een vernieuwd venster met de kv van de motor ingevuld.
Als het te veel naar je zin afwijkt van de bekende kv moet je het nullasttoerental wat aanpassen. Weer op save drukken en je hebt je nieuwe motor in je drivecalc database.
Je kan ook nog een regelaar 'koppelen' aan je motor.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil deze motor in DriveCalc stoppen, maar het lukt me niet :(

Turns: 14T
Voltage: 3~4S Lipoly
RPM/V: 960kv
Motor Poles: 14
Internal resistance: 0.045 Ohm
Max Loading: 35A
Max Power: 510W
Shaft Diameter: 5mm
Shaft Length: 20mm
Mounting screw Spacing: 25mm (M3x4)
Connector: 3.5mm bullet
Weight: 142g

Hier een geschikte prop bij om een kist van 1700 gram omhoog te krijgen :confused:

Ik wil deze motor in DriveCalc stoppen, maar het lukt me niet :(

Een hele mooie motor!
Hierbij met de data die ik bij HK vond, met geschatte I noload.

full

Het lukte nog niet om de data te uploaden, externe mailserver instellingen voor Drivecalc moet ik nog goed krijgen.

Maar je kunt het window zelf invullen met deze data, de grijze vakjes gaan vanzelf dus ook de Ri.

Een 11 x 7 sleurt je Sniff met gemak lekker omhoog bij 25A en 77% motor rendement.

Rick

Ik heb de motordata van de SK3Glider 3850-960 nu upgeload.
Weet hoe lang het duurt voor ze te downloaden zijn.

Rick

Dirk raadde een 11" * 6" prop aan, en in de reviews van HobbyKing wordt bijna overal een 12" * 6" prop gebruikt. Wat is het verschil?

Leon,gebruik de 840 kv in mijn F5j kist met een 14X8 prop en trek dan 42amp.
In 30 sec op 300 mtr.
Fijne motor.
Ben benieuwd wat jouw waardes worden

9 :mrgreen:

Hoeveel cellen bedoelt Dirk, vergeef het hem maar, hij wordt ook een dagje ouder :mrgreen:

(kon het niet laten Dirk, sorry ;))

Eindelijk een motor waar de draden (er hangen zelfs geen draden aan! Hoe cool is dat! ;) ) niet opzij uitkomen aan de motor waardoor ze niet in een smalle neus passen! Of je moet ze zo verbuigen dat je met bibbers zit dat je ze over doet!

Ik hoop dat dit trendsetters zijn en dat we de motoren in de toekomst allemaal zo zien!

Back