Phasing met zyx

Kun je hem niet eerst zonder de ZYX goed vliegend maken? Dan is hij mechanisch iig goed. En daarna die instelling als uitgangspunt gebruiken met de ZYX erop?
Het is maar een idee, maar misschien helpt het. Je elimineert dan in eerste instantie het automatische stuurgedrag van de ZYX.
 
Ik heb even de zyx helemaal gereset en opnieuw alles ingesteld.
stilstaand reageert hij weer goed, maar hij gaat nog steeds de lucht niet in.
ik heb er even op de grond naast gelegen bij het optoeren en zie dan dat de servo's niet verder gaan dan halverwege terwijl ze bij stilstand wel gewoon de hele weg volgen. De curves in de zender staan gewoon goed. De pitch is nog steeds van -2 tot 11.
Wat nu?????????? Ik weet het echt niet meer. Iemand nog ideeen?

nog even de links teruggedraaid en ja hoor hij vliegt. Dan staan de links zoals op de foto
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
is de pitch curve waarmee je vliegt anders dan met welke je de heli instelt?

Het heeft niks met je phasing te maken... als je de phasing goed zet en je maakt de linkjes van je swash naar je blad langer maakt heb je hetzelfde idee... je phasing is voor het sturen en de juiste kant op gaan. stel je in op th hold en vlieg je in normal? want dan kan het best zijn dat je pitch curve zo laag staat dat je de 5° om op te stijgen niet haalt
 
Ik stel in in op throttle hold en neem alle curves over in normal.

ik heb nu de pitch veranderd zodat de heli bij midstick ca 11 graden pitch heeft en nog komt hij niet van de grond. Veel meer durf ik niet te proberen met de pitch voor het geval hij dan ineens als een raket wegschiet.

wat hij nu wel doet is heel veel schudden net boven midstick. Niet de staart, want die blijft mooi strak Door de zyx , maar de body van de heli zelf. Misschien is dat een teken van wat er aan de hand is?

Wie het snapt mag het zeggen!

Groet, Mark
 
Vertel eens wat je toerental doet....

Want hier klopt iets héééééél erg niet....

11 graden, dan MOET het ding vliegen, of je hebt geen toeren....

Ik heb nog nooit een heli meegemaakt, die meer dan 6 graden nodig had om te hooveren, vooropgesteld dat het toerental klopt.

Andere optie is, dat er iets in je rotorkop of swash blokkeert als de rotor op toeren is, maar niet blokkeert als de rotor stilstaat.

Ik heb al eens kapotte lagers in de hekrotor bladhouders gehad, waar je bij stilstand niks van merkte: hoe hard je ook aan de bladen trok, ze draaiden soepel. Maar zodra de rotor op toeren was, blokkeerde de hekrotor, en had ik geen rudder meer.

Wellicht gebeurt er zoiets bij jou in de hoofdrotor?

Ook al omdat je het over schudden hebt....

Ik geef heel eerlijk toe, dat ik er nu maar een slag naar sla, maar 11 graden pitch en nog niet loskomen.... dat KAN niet, tenzij OF die pitch niet beweegt als de kop op toeren is, OF de toeren niet voldoende zijn....

Meer mogelijheden zijn er niet, tenzij je 450 heli opeens 10 kilo weegt....

Groet, Bert
 
Zoals ik al zei, het lijkt er inderdaad op dat de swash niet hoger komt dan halverwege als de heli op toeren is, maar als ik zorg dat de pitch op midstick 11 graden is zou hij toch moeten opstijgen.

Zo te horen maakt hij Veel toeren, maar ik zal morgen eens kijken of ik de toeren kan meten of misschien de throttlecurve verder verhogen?

maar ook aan het toerental of de throttlecurve verander ik niets als ik de phasing terugdraai. Dat schudden is er dan ook helemaal niet. Dus dan zal de rotor toch goed zijn neem Ik aan.

Het blijft voor mij echt onbegrijpelijk en het lijkt wel of ik iets heb wat eigenlijk onmogelijk is.

Wordt vervolgt.
 
Het blijft voor mij echt onbegrijpelijk en het lijkt wel of ik iets heb wat eigenlijk onmogelijk is.

Wij zeggen wel eens: moeilijke dingen klaar terwijl u wacht, Wonderen binnen een dag klaar, en het onmogelijke doen wij uitsluitend op aanvraag....

Maar wat er in je heli gebeurt, is niet onmogelijk: dan zou het niet gebeuren. Er gebeurt dus iets wat je nog niet weet, of nog niet begrijpt.
De uitdaging is, uit te zoeken wát....

Ik heb in een grijs verleden al eens hemel en aarde bewogen omdat er iemand bij hoog n bij laag beweerde dat zijn heli (een hele mooie Vario) voldoende toeren draaide, en toch pas vloog bij 10 graden, en dan als een dweil ook nog.
Die toeren, dat zou allemaal gemeten zijn en bla bla bla....

uiteindelijk bleek, dat de toerenteller verkeerd afgelezen was, en de heli maar het halve toerental draaide.... was ondertussen wel serieus wéééken verder voor dat kwartje wilde vallen.

Nu zeg ik niet dat jij dwars of dom bent, maar heel simpel, er gebeurt iets onnozels wat je over het hoofd ziet. Daar kun je 100% van uit gaan, want heli's vliegen niet op zwarte magie....

Dus probeer gewoon een voor een alle mogelijkheden uit te sluiten, danwel te bevestigen (meten, waarnemen, etc etc)

Groet, Bert
 
Oh ja ik ben ook wel van het type die dit als een uitdaging ziet. Anders had Ik wel voor de makkelijke weg gekozen en hem gewoon verkeerd afgesteld zodat hij vliegt.

Maar ik wil hem gewoon afgesteld hebben zoals het hoort en ja dan duurt het maar wat langer daar leer Ik weer een hoop van. Ik probeer vanmiddag om te kijken naar de toeren. Even uitzoeken hoe ik die moet meten en anders proberen om met meer toeren de lucht in te komen.

Groet, Mark
 
om de pitch ff te checken voor je vliegt, en stomme foutjes in de zender uit te sluiten:
motordraden los.
en net doen of je optoert. kijken of je dan ook de correcte hoeveelheid pitch hebt.
 
Ik heb de toeren niet kunnen meten. Wel heb ik vandaag een andere maingear in de heli gezet.
nu lijkt hij wel de lucht in te willen. Dus die toeren dat zal het waarschijnlijk inderdaad wel voor een groot gedeelte, zoniet helemaal, aan liggen.

Dan krijgt Bert nog gelijk dat ik iets heel onnozels over het hoofd zie. Maar goed, eerst maar even de heli goed reagerend de lucht in zien te krijgen.

Ik heb vanavond geen tijd meer, maar morgen ga ik weer even aan de gang met de curves en de mechanische instellingen.

ook zal ik inderdaad de tip van student nog even opvolgen. Ik probeer alles uit wat jullie allemaal zeggen en wat ik zelf kan bedenken om tot een oplossing te komen.

Is een tip niet de oplossing, dan heb ik er in ieder geval weer wat van geleerd.

Ik laat weer van me horen.

groet, Mark
 
Helaas te vroeg gejuicht.

ik heb niets om het toerental mee te meten, maar heb de throttlecurve op 100 % gezet, maar helaas de heli blijft op de grond. Hij maakt vanaf midstick wel een geluid alsof hij heel veel lucht veplaatst maar dat was het dan.

ik heb de motordraden losgekoppeld en in normal de pitch gemeten met het omhoog doen van throttle stick.ook in normal loopt hij op vanaf -2 bij low stick via 5 bij midstick naar 11 bij high stick. Dus dat zou ook goed moeten zijn.

met draaiende motor lijken de servo's niet hoger te gaan dan halverwege alsof er teveel druk op de servos komt bij het hoger worden van het toerental.

bij de verkeerde phasing gaan de servos wel gewoon hoger.

het wordt steeds lastiger om de kleine dingen te zoeken ik zit nu echt even vast.

groet, Mark
 
Helaas te vroeg gejuicht.

ik heb niets om het toerental mee te meten, maar heb de throttlecurve op 100 % gezet, maar helaas de heli blijft op de grond. Hij maakt vanaf midstick wel een geluid alsof hij heel veel lucht veplaatst maar dat was het dan.

ik heb de motordraden losgekoppeld en in normal de pitch gemeten met het omhoog doen van throttle stick.ook in normal loopt hij op vanaf -2 bij low stick via 5 bij midstick naar 11 bij high stick. Dus dat zou ook goed moeten zijn.

met draaiende motor lijken de servo's niet hoger te gaan dan halverwege alsof er teveel druk op de servos komt bij het hoger worden van het toerental.

bij de verkeerde phasing gaan de servos wel gewoon hoger.

het wordt steeds lastiger om de kleine dingen te zoeken ik zit nu echt even vast.

groet, Mark

volgens mij zit je al een hele tijd vast.. wat is je setup? lipotjes soort 3s? kv van je motor?
ik vind het gek dat bij een verkeerde phasing de heli wel van de grond komt en met goede phasing niet... als je headspeed niet goed zou zijn met goede phasing dan issie dat ook met verkeerde phasing lijkt mij, maw als je mer verkeerde phasing gewoon gevlogen hebt zal dat met goede phasing ook moeten lukken omdat je de headspeed niet veranderd...
 
Ik kan hier ook totaal geen brood meer van maken....


Doe eens foto's, of liever nog filmpjes, maken zodat we precies kunnen zien wat er gebeurt....

Heb je bijvoorbeeld je servo's al eens getest, wat er gebeurt als je ze belast? (met je vingers de servo "tegenhouden" terwijl je de sticks beweegt. Kraakt er wat, bewegen ze normaal, leveren ze de kracht die ze HOREN te leveren?)

Er gebeurt iets héél onnozel doms, en ik ben er 100% van overtuigd dat als ik er met mijn neus bovenop zou staan, dat het binnen 5 minuten gepiept (of in elk geval de oorzaak vastgesteld) zou zijn....

Groet, Bert
 
volgens mij zit je al een hele tijd vast.. wat is je setup? lipotjes soort 3s? kv van je motor?
ik vind het gek dat bij een verkeerde phasing de heli wel van de grond komt en met goede phasing niet... als je headspeed niet goed zou zijn met goede phasing dan issie dat ook met verkeerde phasing lijkt mij, maw als je mer verkeerde phasing gewoon gevlogen hebt zal dat met goede phasing ook moeten lukken omdat je de headspeed niet veranderd...

De setup: lipos 2250 mah 3s 11,1v, motor kv 3650, servos towerpro mg 90s.

het is inderdaad heel vreemd dat hij wel vliegt met verkeerde phasing. Er veranderd verder niet aan de setup dus ik zou verwachten dat er dan alleen iets zou veranderen aan het vlieggedrag, niet aan het vliegen zelf.
 
Ik kan hier ook totaal geen brood meer van maken....


Doe eens foto's, of liever nog filmpjes, maken zodat we precies kunnen zien wat er gebeurt....

Heb je bijvoorbeeld je servo's al eens getest, wat er gebeurt als je ze belast? (met je vingers de servo "tegenhouden" terwijl je de sticks beweegt. Kraakt er wat, bewegen ze normaal, leveren ze de kracht die ze HOREN te leveren?)

Er gebeurt iets héél onnozel doms, en ik ben er 100% van overtuigd dat als ik er met mijn neus bovenop zou staan, dat het binnen 5 minuten gepiept (of in elk geval de oorzaak vastgesteld) zou zijn....

Groet, Bert


als ik de throttlestick omhoog doe en een servo tegenhoud, dan kraakt er niets, ik voel en hoor wel dat de servo hard aan het werken is om omhoog te gaan. Dat lijkt mij wel in orde.

ik ga zo even een filmpje maken.
 
Levert hij ook zijn normale kracht?

Waaromgaat hij dan wél omhoog als je op de grond met stilstaande rotor de boel beweegt, maar blijkbaar niet, als de boel op toeren is....

Het is leuk dat de servo het heel hard "probeert" maar daar heb je niets aan.... het moet hem per sé lukken...

Heb je soms een curve geactiveerd o.i.d.?

Groet, Bert
 
Levert hij ook zijn normale kracht?

Waaromgaat hij dan wél omhoog als je op de grond met stilstaande rotor de boel beweegt, maar blijkbaar niet, als de boel op toeren is....

Het is leuk dat de servo het heel hard "probeert" maar daar heb je niets aan.... het moet hem per sé lukken...

Heb je soms een curve geactiveerd o.i.d.?

Groet, Bert

met verkeerde phasing vliegt hij wel.. dan had die servo dan toch ook niks gedaan? of hoeft dat niet perse?
 
Back
Top