Proboat impulse 17 met brushless motor

Forumtipje:
Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.


Verder met je eigenlijke vraag:
Jje kunt videos net als alle bestanden gewoon als link plaatsen
[media=youtube]z83FLSKm-Yk[/media]

Of ingebed/embedded
Code na ...?v= nemen: z83FLSKm-Yk en die zo tussen [media=youtube]......[/media] tags plaatsen:
[media=youtube]z83FLSKm-Yk[/media] (afsluitende tag begint altijd met een schuine streep)

Geeft

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met mijn inrunnertje die maar kleine diameter heeft moet dit ook haalbaar zijn om de motor lager te plaatsen en ga ik ook zeker doen en eventueel verder naar voren plaatsen
Hallo Gerjan,

Welke prop zit er achter op je filmpje?
Vaar je vol gas?
De reden dat ik het vraag, is het feit, dat het niet klinkt alsof de prop bijna 32000 toeren onder last maakt (4800 x 7,4 x 0,9).

Dus, óf je vaart niet vol gas, óf je prop is te groot.
Vergelijk het geluid maar eens met de boot van Lex:
[media=youtube]-wzyu_P3kUY[/media]

Ook hoor ik je boot behoorlijk wippen (te zien is het bijna niet op de video), zoek eerst eens uit waar dat aan ligt, vóór je met de hoek van de schroefaskoker aan de slag gaat.
Een monohull zonder steps heeft een zekere ashoek nodig om de romp op het water te kunnen houden.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo ron, bedankt voor je reactie en is id handig en ik zal mijn profiel verder invullen of aanpassen, ik ben niet zo onderlegd wat betreft bestanden converteren maar jou uitleg is helder, gewoon doen!!!
 
Hallo Jan, het is me opgevallen dat ik vermogen heb verloren id, hij heeft het beter gedaan! ik heb mn lipo gecontroleerd maar de cellen zijn mooi gelijk geladen (plus min 100 keer). prop is origineel 32 mm, temparaturen zijn mooi laag en kan zo een accu volgas leegvaren. motor heeft een kleine doorsnede 20mm, wat betrefd het vaargedrag het is echt een bootje die het beste vaart als er geen wind is of golven zijn en dan hopt ie niet maar lijkt het of hij meer kleeft zeg maar, ik probeer met de accu wat te schuiven maar hoe verder naar achter hoe erger het word, ben dus zeker opzoek naar de juiste afstelling. ik moet mn zender nakijken ivm throtel trim en wat met de timing van de regelaar spelen die had ik lager gezet, 7.5, wachten op mooi weer, bedankt voor je reactie jan
 
Zo weer heerlijk gevaren lekker aan het water en veel plezier met mn kleine scheepie. ik was vergeten te melden dat ik een zelfbouw roer van rvs had gemaakt die duidelijk te diep was. Deze heb ik ingekort en welja de snelheid was weer terug. Afgelopen weekend naar 2 brothers gereden en heb een nieuwe as en koker gekocht en een kleinere prop dit alles 4mm.
 
tijd om te gaan klussen, eerst de hull schuren en de extreme hollingen weg werken met poliester plamuur en erna de nieuwe as aanbrengen met een nieuwe motor steun (al gemaakt van alu) foto s volgen.
 
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bovenste foto is een redelijk veel voorkomend probleem denk ik dit word plamuren !!! ik verpruts liever een bootje van 140euro dan een duurdere.
foto beneden, dit is mijn nieuwe as en hard nodig want de andere was helemaal uitgeholt door het vele varen en de redelijk hoge toeren op 2s er zaten zelfs randjes in de as gesleten waardoor ik meer last van water kreeg (1 maal legen per accu) en verder hoop ik dat met deze kleinere maar goede prop van tenshock de setup het houd op 3s. tot de volgende reactie.......
 
Hallo Gerjan,

Je spray pick-up zit aan de verkeerde kant.
Die moet, van achteren gezien, in het kwadrant rechtsboven zitten, dáár komt de spray van de prop omhoog.
Zie ook de foto's van Lex.

Groeten, Jan.
 
foto 1, hoe de achterkant er uit komt te zien inc aangepaste waterpickup. foto 2 nieuwe as versteviging en motorspant. foto 3 nieuwe alu spiegel waar het roer op bevestigd word, tevens zie je de nieuw geplaatste askoker. wat een gepriegel in zo n klein scheepje......
 
Oke dat wist ik dus niet en ik neem deze tip ten harte Jan en zal opzoek gaan naar een andere plek en bevestiging voor de pickup. De volgende werkzaamheden zijn plamuren en spuiten, weet iemand of het perse nodig is na het lakken om nog een laag aan te brengen met blanke lak???
 
even een motorische vraag, setup 1 4800x7.4x0.9 = 32000 rpm, setup 2 is 2200x11.1x0.9 = 22000 rpm wil zeggen dat een motor met minder kv ook meer vermogen heeft ? Ik heb wel een kleinere prop gekocht maar dat is helemaal niet goed volgens mij 29mm ipv 32mm
 
even een motorische vraag, setup 1 4800x7.4x0.9 = 32000 rpm, setup 2 is 2200x11.1x0.9 = 22000 rpm wil zeggen dat een motor met minder kv ook meer vermogen heeft ? Ik heb wel een kleinere prop gekocht maar dat is helemaal niet goed volgens mij 29mm ipv 32mm
Seaking motor geeft een vermogen van 250watt, de pichler geeft 350watt op watt is de eenheid voor vermogen, is dit het verbruik/opname vermogen of output vermogen ?
 
32000 RPM is overkill voor dat rompje, die 22000 rpm zou goed zijn. Was het niet dat een 3S Lipo weinig plaats in de romp heeft. Ik vaar met een 3600KV op 2S, houd in 23000 onder last, en dat loopt prima.

Normaal gesproken geven fabrikanten opgenomen vermogen op. Afgegeven vermogen is dan opgenomen maal rendement.
 
Oke jullie zijn beide duidelijk, ik laat er eens een rekensom op los, ik wil toch het fijne er van weten, max amperage op vollast, dank voor jullie reacties
 
Daar kun je eigenlijk geen rekensom op loslaten. Het opgenomen vermogen (en daarmee amperage; voltage is vast) hangt hoofdzakelijk af van het door de boot gevraagde afgegeven vermogen. Als ik mijn Impuls 17 neem met bovenvermeldde setup en 33mm prop vaart die bijna 15 minuten op een 1600 mAh 2S accu. Dat betekent een gemiddeld amperage van rond 6,5 A. Voor directe stroommeting dmv telemetrie is te romp te klein, geen ruimte ... Ik schat dat max amp bij vollast dan bij de 8 uitkomt, bij acceleratie ergens in de 12.
 
... ik laat er eens een rekensom op los ...
Meten is weten. Wel met korte meetsnoeren want
too long battery wires will kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG

en
Handig en simpel tabelletje voor motorstroom
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning
en
A motors Kv constant says nothing about a motors max.power, max.current and rpm - RCG
The Kv constant (motors have just one Kv, not say 3900Kv), is not a rating, not a figure of merit. More windings will give lower Kv, less windings will give higher Kv, that's all there is to it, no big deal, anyone can do that.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top