Proboat impulse 17 met brushless motor

He toonchaerle, ook namens mij welkom. Niet dat ik hier iets te vertellen heb ;-) Ik raad aan even een eigen draadje aan te maken en hier te linken. Anders heb je zo dit draadje gehijacked.

Have fun.

hallo neddy, dit draadje is ook niet van mij hoor en het had ook wel mogen blijven anders krijgen we dadelijk nog een impulse 17 forum :( zitten de andere boters die wel zelf wat bouwen misschien niet op te wachten hahha

Hallo lezers, ik hoop dat jullie kunnen helpen, gisteravond de maiden met de impulse maar het was een sof, hij hopte zo hard dat ie uit het water kwam er is niet mee te varen al helemaal niet vol gas, wat nu ?? eerst het zwaartepunt maar bekijken of trimflapjes plaatsen om te proberen? alvast bedeankt voor de tips.....

Hallo lezers, ik hoop dat jullie kunnen helpen, gisteravond de maiden met de impulse maar het was een sof, hij hopte zo hard dat ie uit het water kwam er is niet mee te varen al helemaal niet vol gas, wat nu ??
Hallo Gerjan,

Welkom in de wondere wereld van het afstellen van een speedboot...

Kun je een paar foto's plaatsen genomen van de zijkant, zodat we het verloop van de kiellijn en de hoek van de schroefas kunnen zien?
En eentje recht van achteren?
En recht van boven, om de verdeling van de componenten te zien.

Geef ook even een lijstje met:
- de motor,
- prop
- lipo

Ligt het zwaartepunt van de boot vaarklaar rond de 28-30% van de romplengte, gemeten vanaf de spiegel?

Een Amerikaans gezegde is: 'Trimtabs are a bandaid for a poor set-up'.
Met het plaatsen van trimtabs zou ik even wachten tot alle andere mogelijkheden bekeken zijn, de boot, die Lex omgebouwd heeft naar brushless vaart per slot van rekening uitstekend zonder aangeschroefde remmen.

Groeten, Jan.

Hallo booters na een hele poos sleutelen en onderdelen maken heb ik eindelijk mijn impulsje klaar en getest vanavond en het bleek eerst tegen te vallen na 3 keer vast te hebben gezeten, het leek echt nergens op maar na de kleine trimflapjes iets negatief te hebben bij gebogen kwam hij in 1 keer mooi vlak uit het water en trok ik een mooie streep zonder gestuiter en ik dacht het zal niet waar zijn. Toen de regelaar ingesteld op 3s accu erin en na al die weken sleutelen heb ik het voor elkaar alles werkt goed en het vaart ook nog eens goed !!!!

Ik dacht een beetje in stapjes heren zoals je ziet hmm volgende keer beter, vraagje ik heb vanavond een grotere prop getest 33mm pitch 1.4 graupner carbon maar ik kreeg niet het idee dat er enig verschil was met de 29mm Tenshok alu pitch 1.4. Ik dacht dat verschil van 4mm misschien teveel van het goede was ivm temparaturen maar het was binnen mijn gevoelsnormen. Nu is die tenshok dan van dusdanig betere kwalliteit??? of kan ik nu beter voor een propje met grotere pitch gaan??? Ik had zelfs het gevoel dat de motor warmer werd met de 29 prop en misschien teveel toeren.

meten = weten

Heb je de temperatuur gemeten met je vinger of met een thermometer, ir-gun ect ?.

Want voelen met de vinger en daadwerkelijk meten is een groot verschil en kan een hoop narigheid schelen . Het is ook een tooltje om de boot beter mee af te stellen ....

suc6

Wat Rob hier aangeeft is altijd het eerste wat je zou moeten doen als je de boot uit het water haalt. Het is een kleintje van snel je IR-gun te nemen en de temperaturen te meten. Verder is er nog belangrijk verschil tussen een metaal prop zoals de tenschock prop en een carbon prop zoals die van graupner. Dat verschil zit hem in de efficiëntie, een carbon prop flext veel meer dan de alu prop, daarom verlies je aan snelheid. Het enige wat je kan doen om de snelheid zeker te weten is met een gps. Zelf zie je het verschil niet tussen 30 of 35 km/h, althans ik toch niet :) Verder moet je wel wat oppassen met de graupner props want ze hebben niet allemaal 1.4 pitch, er zijn er ook met 1.25 pitch. Ik vaar zelf nooit met graupner props dus ik kan je er verder niets meer over vertellen. Een motor die te veel toeren maakt hoor je normaal gezien vrij goed, welke motor is dat? En bijkomstig natuurlijk, hoe warm wordt hij dan?

Na de nieuwe setupp heb ik ter controle geregeld temparaturen gecheckt bij 2s en 3s lipo, maar dus niet digitaal. Het lijkt me geen verkeerde uitgave met het oog op de toekomst en om mn bootje heel te houden. Fijn dat ik hem eerst even op mijn werk kan lenen sssstt. Tevens had ik een foto geupload maar krijg een foutmelding. De motor is een pichler boost 2100kv met 6mm koperen koeling aan de motorsteun, die is van alu plaat gemaakt. Nou eerst testen en meten, is er voorkeur door jullie voor een type of merk ir gun??

Hallo, na de ombouw en maiden met nieuwe motor goed en betrouwbaar gevaren en ik wou weer gaan en de boot deed raar, alarm van de regelaar trothle signal probleem, check zender en ontvanger. Hier is niks mee gebeurd het enige wat me opviel is dat de lipo 2s op 8.1v geladen is en de 3s op 12.4v ik kan me voorstellen dat de regelaar hier raar op reageert. Kan dit misschien het probleem zijn??

full
full
full

Dit zijn de laatste foto s, alleen nog wat cosmetisch werk en dan is dit mini project klaar, foto 1 definitieve setup geschikt voor 2s en 3s, 2e foto hier zie je de mini trimvlakjes, 3e klaar :D

Nieuw project; Delta force 35.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo, na de ombouw en maiden met nieuwe motor goed en betrouwbaar gevaren en ik wou weer gaan en de boot deed raar, alarm van de regelaar trothle signal probleem, check zender en ontvanger. Hier is niks mee gebeurd het enige wat me opviel is dat de lipo 2s op 8.1v geladen is en de 3s op 12.4v ik kan me voorstellen dat de regelaar hier raar op reageert. Kan dit misschien het probleem zijn??

Sorry voor deze vraag, ik heb even wat na gelezen 4.2v max per cel als ze geladen zijn dus stel 3 keer 4.2 is 12.6 en bij mij is het nu 12.4 dus het klopt ;)

Back