waarom motor opnieuw wikkelen

En voila herwikkeld maarja ennu testen :p en hopen dat hij niet teveel stroom gaat trekken dat de regelaar gaar is...

e4utaper.jpg
3a9a4yzu.jpg
ju6yte8u.jpg
 
Hoeveel stroom de motor trekt hangt helemaal af van de belasting. Als je er dus een te grote prop op zet zal hij zeker te veel stroom gaan trekken. Begin dus met een vrij kleine prop en kijk wat er gebeurt.
Als ik zo naar je onderschrift kijk denk ik dat jij de motor in een auto gaat gebruiken dus moet je daar oppassen met de vertanding. Dat kan best lastig zijn om dan goede metingen te kunnen doen. Wie weet is er een model vlieger of een club bij je in de buurt die je willen helpen. Om de zaak te beproeven kan je dan met een aantal verschillende prop maten gaan testen. Als dat allemaal lukt heb je een goed idee wat die motor allemaal in z'n mars heeft. Daarna moet je gaan uitvogelen hoe je dat in je auto kan gaan gebruiken.
Genoeg te doen dus.
 
Oke, voor een heli dus. Eigenlijk geldt daar precies hetzelfde voor, dus eerst testen met een paar props. Daarmee kan je het makkelijkst meten. ;)
 
Ja ik ga het gewoon met een tandwiel en een tacho doen hebben we thuis zat tachos dus komt wel goed ;-) en anders met andere draad opdnieuw wikkelen we hebben genoeg :p

za8enaza.jpg
 
Inderdaad de motor onbelast vol gas laten draaien.
Ik heb dat bij al mijn eigenbouw motoren gedaan.
Het gaat er alleen om wat het onbelast vol gas toerental is bij een bepaalde voedingsspanning.
Onbelast toerental gedeeld door voedingsspanning=motor kv.
Belast toerental is niet interressant bovendien is een heli motor kv hoog en testen met props kan alleen met hele kleine props.
Een motor prop combinatie is alleen interessant voor het type vliegtuig waar het in gebouwd moet worden.;)
 
Laatst bewerkt:
Een heli motor een hoog kv? Dat geldt voor die kleine heli's welke met een 3S of 4S accu vliegen maar de grotere heli's met "stevige" motoren draaien juist een vrij laag aantal toeren per Volt. Ik heb ze gezien met niet meer dan 250 toeren per Volt. Die worden dan met 10S of 12S accu's gebruikt en draaien dan nog best een hoog toerental.
Deze motor ziet er niet uit als een motor voor zo'n kleine heli dus zal het aantal toeren per Volt niet zo heel erg hoog zijn vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:
Laten we zeggen de 450 size helis
Hier zijn de heli motoren bijna zonder uitzondering zeer hoogtoerig en daar om ook vaak binnenlopers.
Om veel vermogen uit een lichte motor te persen moet je hoge toerentallen draaien en met een grote overbrengverhouding zo als in een heli is dat geen probleem.

Electric Motors>Heli Motors

Er zijn constructies dat de motor rechtstreeks op de hoofd rotor zit.
Dan wordt het motor met zeer veel polen en dus een heel laag kv.

Die worden dan met 10 of 12C accu's gebruikt en draaien dan nog best een hoog toerental.

Type foutje?
Met 10S of 12S dan heb je i.d.d. een laag kv nodig maar met grotere motoren is dat geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
.......
Die worden dan met 10 of 12C accu's gebruikt en draaien dan nog best een hoog toerental.

Type foutje?
Met 10S of 12S dan heb je i.d.d. een laag kv nodig maar met grotere motoren is dat geen probleem.

Nee zeker niet. Je moet wel het geheel lezen. ;)
Ik schrijf:
Een heli motor een hoog kv? Dat geldt voor die kleine heli's welke met een 3C of 4C accu vliegen maar de grotere heli's met "stevige" motoren draaien juist een vrij laag aantal toeren per Volt. Ik heb ze gezien met niet meer dan 250 toeren per Volt. Die worden dan met 10 of 12C accu's gebruikt en draaien dan nog best een hoog toerental.
Een motor die maar 250 toeren per Volt draait zal met een 12S accu nog steeds 12000 toeren per minuut draaien. Dat is toch best een hoog toerental. ;)
 
Laatst bewerkt:
OOPS. Ik schaam me diep. :oops: :oops: :oops:
Dat is wel een tiepvout. Het is ondertussen verbeterd.
Ik snap niet dat ik daar tot twee keer toe zo overheen gekeken heb. :oops:
 
Hallo iedereen

Even nog eens eens vraagje als een motor helemaal verbrand is en de groene coating op de stator is er op plaatsen af hoe los je dit op opnieuw coating op doen of hoe? Is daar ergens al een draadje over ofzo?

Grt Joeri

ed29c50267e0fd8d2d3899b913481bc3.jpg
3cf37a8a96b49770fdeeceacc26220b4.jpg
c8d6d921e40a8edc2dd86bba69f0cf12.jpg
cf7040005911a08c4eedbe11ededf537.jpg
 
Dit lijkt me wel een hopeloos geval.
Je kunt opnieuw coaten maar dan moet eerst de oude coating er af.
Draadje hier over bestaat wel maar ik weet het even niet te vinden.
Nieuwe coating moet erg sterk zijn en ik heb wel eens mislukte pogingen gedaan.
Nieuwe papieren wikkelisolatie aanbrengen kan maar word moeilijker naarmate de motor kleiner is.
In dit geval lijkt hij zo klein dat repareren niet de moeite waard meer is.:(;)

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993
 
Laatst bewerkt:
Jammer! Maar klein? Tis een 700 model ;-) moest je het draadje vinden dan laat je maar wat weten proberen kan nooit kwaad
 
Wat je kan proberen is 30 minuten epoxy mixen en één kant van de stator met een heel dun laagje epoxy insmeren. Zorg ervoor dat je die epoxy zo netjes en gelijk mogelijk verdeeld. Overal moet een even dikke (dunne?) laag zitten. Er mag ook nergens, echt nergens, epoxy aan de zijkant van de polen komen. Als dat gebeurt moet je dat heel goed schoonmaken anders zal daar de epoxy tijdens de volgende behandeling over de stator gaan lopen.
Zet de stator dan rechtop in de hete lucht oven en laat de temperatuur langzaam naar 80°C oplopen en hou dat een half uurtje vast. De epoxy zal eerst dun vloeibaar worden en als je dan niet te veel hebt aangebracht zal die epoxy niet over de randjes lopen en zich netjes over het oppervlak verdelen. Daarna zal de epoxy uitharden en heb je een goede bescherming.
Daarna herhaal je de behandeling voor de andere kant van de stator. Als laatste kan je de hele stator nog een uurtje bij ongeveer 60°C na laten harden zodat je uiteindelijk een keiharde prima bescherming hebt.
Dit is ook de manier waarop het in de fabriek wordt gedaan alleen weet ik natuurlijk niet welke epoxy daar precies wordt gebruikt.
 
VOOR:
7c5cc006bd9c8d5a655815cad3e603c8.jpg


NA:
841d57cf65c74615b3d57e90cbf2a201.jpg


Even geprobeert met de zelfde coating als ze normaal op motoren en spoelen doen etc niet slecht kijkt ma tis maar snel snel tussen het werk in gedaan...
 
Het ziet er nog niet geweldig uit maar als je er goed voor gaat zitten is dat nog wel te verbeteren.
Niet geschoten is altijd mis.
Het komt voornamelijk aan op de mechanische sterkte op de scherpe hoeken.
Wees er op voorbereid dat je na het wikkelen bij controle kortsluiting meet t.o.v.massa.
Dan is het uithuilen en opnieuw beginnen.
 
Back
Top