waarom motor opnieuw wikkelen

Drlk delta kan dat niet zijn geweest dan??
Of Drlk mogelijk is hangt van het aantal magneten af en dat heb je nog niet verteld.
Of het delta was zal blijken bij het testen met een proefwikkeling.
Bij een delta verschakeling zal het aantal toeren per volt 1.7X zo hoog zijn als bij ster.;)

12-pole stator four choices:
LRK or DLRK wind
10 magnets (5:1 gearing)
Higher RPM (Kv), lower torque
14 magnets (7:1 gearing)
Lower RPM (Kv), higher torque
ABC wind
8 magnets (4:1 gearing)
Higher RPM (Kv), lower torque
16 magnets (8:1 gearing)
Lower RPM (Kv), higher torque

Laatst bewerkt:
Bij gelijke Kv en gelijke hoeveelheid koper in de stator maakt ster of delta niets uit voor vermogen. Door de proefwinding maakt het niet uit hoe de motor gewikkeld en geschakeld was.

Hallo Joeri,

ik zit jou draadje al een tijdje te volgen en alles waar jij nu tegenaan loopt is heel herkenbaar voor mij.
Ik heb dezelfde problemen meegemaakt in het begin. Voordat ik snapte hoe je een motortje moest wikkelen was ik een paar maand verder :-(.
Ik heb me via internet en met hulp van forumleden zover weten te informeren dat het me nu in 90% van de gevallen lukt om de wikkelingen er goed op te krijgen zodat de motor het ook weer doet. En verdomt, met dikker draad loopt hij stukken mooier en is ook nog eens sterker en wordt niet zo warm als voor de tijd.
Waar ik heel stellig in ben is dat ik alleen motoren wikkel die niet helemaal uitgebrand zijn. (Mensen weten namelijk heel snel dat je dat kunstje kent en komen met de ene na de andere aan :-) ).
Als ik een motor krijg waarvan de bedrading aan elkaar gebakken zit en ook nog eens de isolatielaag op de stator beschadigd is begin ik er niet eens meer aan. Dus die van jou gaat hier onmiddellijk de bak in. De tijd en moeite die je daar in moet stoppen weegt bij lange na niet op tegen de prijs van een nieuwe motor.
En wat Ron ook al aangeeft is de kwaliteit van de magneten na zoveel hitte....

Voor het echte uitproberen heb ik toen een nieuw en goedkoop HK motortje gepakt en heb hier stap voor stap de wikkelingen afgehaald en op papier gezet hoe ze liepen.
Daarna mijn eigen (dikker) draad gepakt en de motor herbewikkeld. Hij zit nu nog steeds op mijn Swift 2 deltaatje en geen mens blijft mij bij :-).
Wil je meer info dan mag je me een pb sturen, als we daarna gaan bellen heb jij met een half uurtje wel door hoe het ongeveer zit.
Ook gebruik ik onderstaande site voor het uitrekenen van het schema, erg handig !

bavaria-direct.co.za

Heb je een schema hieruit gekregen, dan staat de hoofdletter voor een wikkeling die rechtsom om de statortand moet worden gewikkeld en een kleine letter moet linksom.
Heb je de laatste wikkelingen van de A's erop zitten dan begin je de eerste B te wikkelen met het draadeinde van je laatste A. Laat hierbij voldoende los draad over om later je goldplug's aan te kunnen solderen.
Zo ook is eind B weer begin C en eind C gaat als laatste aan begin A. Dit is de Delta of driehoek schakeling die ik het meeste zie bij mijn motoren.
Bij een Ster schakeling worden de laatsten van A, B en C aan elkaar gesoldeerd.
Beetje duidelijk zo ?
Laat je tijdens het wikkelen niet afleiden door je vrouw, kinderen, hond en weet ik wat allemaal meer want maak je één klein foutje kun je weer overnieuw beginnen en zal je motor alleen maar staan te schokken. Toch jammer want je ben toch al gauw zo'n 2 tot 3 uur met een motor bezig...

Op die site staat trouwens nog veel meer andere nuttige info..

Succes ermee !

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Hoi Paul

Bedankt man moest er iets zijn contacteer ik jou even fijn dat er zoveel mensen willen helpen!

En dan nog iets zo een proefwikkeling hoe test je die dingen dan allemaal?

Als je aantal wikkelingen verandert blijft Kv × #winds hetzelfde. Voorbeelden: zou je aantal wikkelingen halveren dan verdubbelt Kv, zou je aantal wikkelingen verviervoudigen dan krijg je kwart van oorspronkelijk Kv.
Doe met dunne draad 10 of 20 wikkelingen (#winds_proef) en bepaal Kv_proef. Je weet gewenste Kv_new, het daarvoor benodigde aantal wikkelingen bereken je volgens
#winds_new = Kv_proef × #winds_proef / Kv_new

want
Kv_new × #winds_new = constant = Kv_proef × #winds_proef
de factor Kv_new naar andere kant van vergelijking brengen
klaar :)

Laatst bewerkt:
Oke maar hoe meet je kv?
Je sluit de motor aan met de proefwikkeling laat hem onbelast(zonder prop) volgas draaien.
Meet het aantal toeren per minuut en deel dat door het aantal volts op de accu tijdens de proef.
Dat is alles alleen voor het toerental meten moet je een toerenteller hebben.
Als je een variabele voeding hebt dan kan je een bepaald toerental bij volgas instellen dat goed te meten is.
Dat doe ik met een plakbandje op de rotor en leg de motor onder een tl buis.
De motor lijkt dan stil te staan op 1500 3000 6000rpm en bij b.v.6000rpm meet ik de voedinsspanning.
Dan weer hetzelfde sommetje maken en je hebt het aantal toeren per volt.;)

Oke bedankt! En hoe kan je best meten op fouten is daat ergens een uitleg filmpje van ofzo? En toeren teller en trobo lampen zijn het probleem niet liggen hier met hopen! ;-)

8e568109cc0831075e40a438ed48afe1.jpg

Oke bedankt! En hoe kan je best meten op fouten is daat ergens een uitleg filmpje van ofzo? En toeren teller en trobo lampen zijn het probleem niet liggen hier met hopen! ;-)

Welke fouten.
Wikkelfouten zijn moeilijk te meten de motor zal dan slecht presteren of niet starten of heet worden.
Kortsluiting tussen stator en wikkeling met een ohm meter.
Laat je dus niet afleiden bij het wikkelen.
En meet apparatuur is geen probleem dus.;)

Goed dat doe ik constant Ron

Tot nu toe alles goed. Alleen onze draad van 1.40 is op en nu moet ik dus wachten tot hij morgen binnen komt

301cfecab323fb6eeb99cccdbbc6a370.jpg
b7af1129bf1d4a1d38e8160d0d4b0ad5.jpg
7c950be1e3f57cc5336b93ef3dac50ca.jpg
cd71391ccf2937d9b178a534c8f27920.jpg
88b6ac889ec725f5cc48c509c12384ee.jpg

Hoi iedereen ik ben vanplan vanavond een kv proef te doen maar moet ik hem dan bijvoorbeeld op 7.4v volledig open laten draaien en dan het toerental metenben dan met die spaning en het gemeten toerental de kv berekenen?

Grtj Joeri

Aah oke bedankt Ron! En het klopt toch wat is zeg met de kv bereken die spaning die ik er opzet en het gemeten toerental? En hoe is die formule dan juist?

... En hoe is die formule dan juist?
Als je aantal wikkelingen verandert blijft Kv × #winds hetzelfde. Voorbeelden: zou je aantal wikkelingen halveren dan verdubbelt Kv, zou je aantal wikkelingen verviervoudigen dan krijg je kwart van oorspronkelijk Kv.
Doe met dunne draad 10 of 20 wikkelingen (#winds_proef) en bepaal Kv_proef. Je weet gewenste Kv_new, het daarvoor benodigde aantal wikkelingen bereken je volgens
#winds_new = Kv_proef × #winds_proef / Kv_new

want
Kv_new × #winds_new = constant = Kv_proef × #winds_proef
de factor Kv_new naar andere kant van vergelijking brengen
klaar :smile:
..........................

Back