waarom motor opnieuw wikkelen

Ja bij het gemeten toerental de gemeten spanning nemen dan kom ik iets helemaal anders uit als bij een ander toerental

Bij welke gemeten accu spanning welk gemeten toerental?
Doe maar een aantal testjes op verschillende spanningen en maak een lijstje van de bij behorende toerentallen.;)
Wat gebruik je als spanningsbron?

De accu spanning veranderd niet bij mijn 6s lipo en toerental stijgt

op een regelbare voeding aansluiten?

6.84v 4407t/min -> 480kv
7.33v 4732t/min -> 481kv
7.72v 4995t/min -> 482kv
8.30v 5382t/min -> 483kv
9.82v 6400t/min -> 485kv
11.0v 7196t/min -> 487kv
12.17v 7982t/min -> 488kv
13.55v 8909t/min -> 489kv

Origineel heeft de motor 520kv maar dit heeft wrs te maken met de afname van de magneten door de warmte die er is ontstaan toen hij verbrand is. Of zie ik dit verkeerd en kan ik dat oplossen door 1 winding per tand meer te leggen?

Grtj

Laatst bewerkt:
Als de magneten door de warmte verzwakt zouden zijn zal het toerental van de motor omhoog gaan. Zwakkere magneten is een hoger toerental.
Een wikkeling erbij leggen zal het toerental ook verminderen. Als je het toerental wilt verhogen moet je dat zeker niet doen.
Een wikkeling minder zal het toerental verhogen maar wel ten koste van meer stroom. Ook zal je moeten uitrekenen hoeveel dat toerental zal stijgen als je een wikkeling minder gaat gebruiken. Je kan daar een simpele benadering voor gebruiken. Vermenigvuldig het aantal windingen met het kv getal en deel dat door het nieuwe aantal windingen.
Bijvoorbeeld kv=480 aantal windingen is 8. Dan is het (8*480)/7=549. Eén winding minder is in dit voorbeeld dus al bijna 70 omw/V meer. Dat is knap veel, dus voorzichtig zijn met het aanpassen van de hoeveelheid windingen.

Thanks! Maar waar zou ik dat kv verlies aan te danken hebben dan? Aangezien hij perfect is gewikkeld gelijk hij was.

Grtj Joeri

Het is helemaal niet zeker dat er veel kv verlies is.
Wie zegt dat het voor de reparatie exact 520 was.
Dat heb je immers niet gemeten.
Dat was ook maar een fabrieks opgave en is van veel factoren afhankelijk.
Bovendien moet je het niet als verlies zien want het vermogen zal er niet minder van worden.
Immers een lager kv geeft een groter koppel bij de zelfde stroom en omgekeerd.
Als ik wikkel dan vind ik de kopervulling belangrijker als de exacte kv waar ik op uitkom en doe er gewoon een wikkeling bij als daar ruimte voor is met een bepaalde draad dikte.;)

Misschien is het "te" perfect gewikkeld. ;) Een niet ideale manier van wikkelen zal bijna altijd in een hoger toerental resulteren. Maar wel met een lager koppel en rendement.
Op zich geeft het niet want dat zou betekenen dat de motor ook een beter rendement zal hebben. Het toerental is dan misschien iets lager maar dat kan je opvangen door een iets grotere prop te gebruiken. Dat is dan ook weer een voordeel want dat geeft je ook weer een iets groter rendement. Die 40 omw/V minder kan dus best een voordeel blijken te zijn. ;)

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de wikkelschakeling anders is. Als de wikkelingen eerst in driehoek (delta) waren geschakeld en nu in ster (star) zal de motor langzamer draaien met de factor √3.
Deze mogelijkheid zal het echter niet zijn want daar is de daling van het toerental niet voldoende voor. Je zou dan namelijk van 520 omw/V terug gaan naar 300 omw/V (520/√3).

Ja wat ik heb gemeten onbelast lijkt me weinig dat was maar 2.6a met een amperetang over de plus draad voor de regelaar

Het is een normale waarde voor het vermogen dat nodig is om de motor alleen te laten draaien.
De toename van het vermogen als je er een prop op zet word bepaald door de maat van die prop.
Bij montage van een juiste propmaat zal het toerental ongeveer 20 tot 30% zakken bij dezelfde spanning.
Een kv meting zou dan dus ook niet meer kloppen.

op een regelbare voeding aansluiten?

6.84v 4407t/min -> 480kv
7.33v 4732t/min -> 481kv
7.72v 4995t/min -> 482kv
8.30v 5382t/min -> 483kv
9.82v 6400t/min -> 485kv
11.0v 7196t/min -> 487kv
12.17v 7982t/min -> 488kv
13.55v 8909t/min -> 489kv
Grtj

Zo kan de meting natuurlijk ook bij verschillende spanningen gedaan worden.
Dan is een regelbare voeding wel makkelijk maar niet noodzakelijk.
Ondanks het spannings verschil is de uitkomst bijna het zelfde en de onderste het meest nauwkeurig.
Zo lang de spanning en toerental goed gemeten kan worden is de exacte spanning bij de meting van weinig belang.;)

Laatst bewerkt:
... 6.84v 4407t/min -> 480Kv ...
Een motor heeft geen 480Kv, een motor heeft maar 1 enkele Kv, en dat is een eigenschap, een motorconstante, gemeten/uitgedrukt in rpm/volt. 480Kv notatie, jij bent niet de enige die het zo schrijft, ook fabrikanten en leveranciers, zet veel mensen op het verkeerde been waardoor ze het als een soort vermogen zien. Kv = 480rpm/volt.
Thanks! Maar waar zou ik dat Kv verlies aan te danken hebben dan? ...
En daarheb je dat verkeerde been al, het is geen verlies, het is slechts een verandering. Je motor is niet beter/slechter daardoor.
Origineel heeft de motor 520Kv maar dit heeft wrs te maken met de afname van de magneten door de warmte die er is ontstaan toen hij verbrand is. ...
Meetnauwkeurigheid, andere Kv bepaling (bijvoorbeeld generator-test), timing van regelaar. Bij deze afwijking denk ik nog niet aan zwakkere magneten.
Misschien is het "te" perfect gewikkeld. :wink: Een niet ideale manier van wikkelen zal bijna altijd in een hoger toerental resulteren. ....
Al wikkel je heel slordig, geen invloed op Kv. Daardoor wel langere wikkeldraad, lager rendement, en motor kan daardoor minder vermogen verwerken.

Bij Kv bepaling middels generatortest loopt er geen stroom door de motor, daardoor beter/nauwkeuriger, geen be-invloeding.

Laatst bewerkt:
Back