waarom motor opnieuw wikkelen

Ja maar professionele ik moet toe geven ik heb echt alles wat er voor nodig is bij mijn baas/schoonvader dat maak het allemaal wat makkelijker origineel zit er blijkbaar een laklaag op die eigenlijk niet te hogen temperaturen aan kan dit wel als alles goed is. Maar zie je dat lamelletje dat los is? Draaf goed strak errond trekken dan kan het geen kwaad zeker wel?

Laatst bewerkt:
Je kunt de epoxy in oven 'bakken' voor hogere temperatuurbestendigheid. Wel even goed kijken wat handleiding van deze epoxy daar over heeft te melden.

Randen van stator ontscherpen met vijl/dremel.

Met naald wat secondenlijm tussen lamellen laten lopen.
Hoe gaat het inmiddels met de eerste motor in deze discussie?

Wat voor bedrijf heeft je schoonvader?
En heeft hij nog huwbare dochters?

Meestal gebruikt men schellak bij motoren, dit is de zelfde lak welke op wikkeldraad zit.
Deze lak kan wel tegen hoge temperaturen en epoxy beslist niet.

Je kan best epoxy gebruiken, de meeste soorten kunnen probleemloos tot wel 100°C gebruikt worden. Als je motor heter wordt dan 60°C tot 80°C krijg je al problemen. Heel veel Neodymium magneten zullen bij temperaturen hoger dan 80°C hun magnetisme verliezen. Je motor mag dus nooit heter worden. Overigens is een motor van 50°C al zo heet dat je hem niet meer vast kan houden.

Haha doet met denken aan gisteren dat ik mijn stator in de oven had liggen 1u30min dus hij was 220 graden celcius en mijn schoonvader nam hem gewoon uit de oven met de blote hand "LANG LEVEN EELT"

De temperatuur zal dan zeker geen probleem zijn voor de coating.
Mijn eigenbouw motoren zijn na 10 minuten flink stunten inclusief onbeperkt verticaal nog niet eens handwarm.
Als je een buitenloper niet meer vast kunt houden dan is het tijd om de setup eens opnieuw te bekijken.
Ook bij deze motor even aandacht aan de magneten besteden en en de eventueel hogere kv.
De magneten worden dan zwakker waardoor er nog meer stroom getrokken gaat worden.;)

Is het altijd tegen de klok in en dan met de klok mee om de beurt helemaal rond? Grtj

En wat is in godsnaam het verschil tussen de 2 foto's ?

064b905f779f671604593bbdd4e9762f.jpg
89a2f4d2e2864c566023b539daf53c8f.jpg

De bovenste is Distributed LRK gewikkeld en de onderste niet.
Bij de onderste is dan ook alles in de zelfde richting gewikkeld.
Bij de bovenste steeds wisselend.
Winding Distributed LRK Using The 24-gram Hexkit - RC Groups

Distributed LRK kan alleen op een stator met 6 polen of een veelvoud daar van omdat de wikkelingen van 1 fase recht tegenover en naast elkaar liggen.
Probeer het maar eens op een 3 of 9 polige stator.

En dan is er ook nog de LRK mogelijkheid in post 14 met slechts 6 polen gewikkeld.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=523039

Laatst bewerkt:
En hoe zijn de meeste motoren gewikkeld ik heb die verbrande eflite 700 motor niet kunnen bekijken was teveel beschadigd.

De onderste is 4xABC wikkeling, voor rotor met 8 of 16 magneetpolen. Niet geschikt voor 10 of 14 magneetpolen, die moeten LRK, dLRK of asymmetrisch dLRK worden.

dLRK of LRK (helft van polen bewikkeld) maakt niet veel uit, met evenveel wikkelingen in een slot. 5 wikkelingen per pool dLRK komt overeen met 10 wikkelingen LRK, min of meer.

Weet jij hoe een eflite 700 normaal gewikkeld is ? Ik wilde hem het zelfde maken als hij is maar dan met dikke draad.

Ja dat begrijp ik maar de wikkel gegevens zijn dus verloren gegaan bij het verwijderen van de wikkeling en ik weet ze ook niet.
Ik zou eerst een wikkeling kiezen rekening houdend met het aantal magneten.
Vervolgens met dunne draad een proefwikkeling maken met het meest waarschijnlijke aantal wikkelingen en dan onbelast proefdraaien en het aantal toeren meten bij een bepaalde spanning.
Klopt het dan niet dan is een het juiste aantal wikkelingen te berekenen uit die gegevens.;)

Na zo'n barbecue is het de vraag of de magneten deze ongeschonden hebben doorstaan, d.w.z. nog even sterk zijn. Maar het effect van zwakkere magneten, een hogere Kv constante, wordt verdisconteerd met de quick'n dirty proefwikkeling.

Als het aantal magneetpolen 10 of 14 is, moet het dLRK zijn geweest. Ster of delta, geen idee. Ik ga er wel vanuit dat fabrikanten niet parallel ster YY, of parallel delta ΔΔ, schakelen. Maar ook dat verdisconteert allemaal weer in de proefwikkeling.

Laatst bewerkt:
Back