Tamiya BE - NL Finals 2014 "Brasil Edition"

Er was nauwelijks een verschil tussen de eerste drie rijders van de A finale, wel was er een rijder in de B finale met een motor die een stuk sneller liep. Ook opvallend dat de top 3 niet met de minimale 1:5.0, maar juist iets daarboven reed.
Opvallend was wel dat de TB03's van Jitse en mij een stukje harder door de snelle bochten gingen. De topsnelheden lagen over het algemeen tussen de verschillende chassis zeer dicht bij elkaar.
Ik heb me wel de hele dag gestoord aan rijders die continue aan het rondpraten waren dat er vals gespeeld werd en er zogenaamde illegale motoren en tandwielverhoudingen zijn. Terwijl ze zelf veel rijfouten maken en juist daardoor veel tijd verliezen, die je in competitieve klasses als de TW nooit meer goed kan maken.

Wat me tijdens het baaninzetten meteen opviel is dat Jitse en Erik-Jan zeer veel tijdwinst pakten door de bocht opkomen rechte stuk als een van de weinigen echt goed aan te snijden.
 
Die bocht is ook rete belangrijk voor de top op het rechte stuk.
Je kan daar zo een paar tiende mee pakken per ronde.

Mvg Roy
 
Er was nauwelijks een verschil tussen de eerste drie rijders van de A finale, wel was er een rijder in de B finale met een motor die een stuk sneller liep. Ook opvallend dat de top 3 niet met de minimale 1:5.0, maar juist iets daarboven reed.
Opvallend was wel dat de TB03's van Jitse en mij een stukje harder door de snelle bochten gingen. De topsnelheden lagen over het algemeen tussen de verschillende chassis zeer dicht bij elkaar.
Ik heb me wel de hele dag gestoord aan rijders die continue aan het rondpraten waren dat er vals gespeeld werd en er zogenaamde illegale motoren en tandwielverhoudingen zijn. Terwijl ze zelf veel rijfouten maken en juist daardoor veel tijd verliezen, die je in competitieve klasses als de TW nooit meer goed kan maken.

Een groot verschil in KV of meer snelheid hebben staat los van rij fouten maken.
Maar hoe komt het dan dat er toch één iemand is die een veel hoger KV had dan de rest?
Is dit dan niet verder onderzocht met al dan niet de gepaste sancties?

Met welke verhouding (tandwielen) reed je ErikJan?
 
TB-03: intern 1:2,437
spur 65
pinion 31
totale overbrenging: 1:5,11

Waarom heb je niet met tamiya tandwielen gereden of met een 64T spur en een 31T pinion?
Dit zou een ratio van 5,03 geven en waarbij je toch nog ietsjes sneller zou kunnen gaan.
je had met tamiya tandwielen ook met ongeveer dezelfde of ietsjes beter ratio kunnen rijden.
Zoals bvb een 96T spur op een 46T pinion, FDR is dan 5,09; of met een 90T spur op een 43T pinion, FDR is dan 5,10.
Dit zou geen groot verschil maken maar het zou de reactie van andere piloten wel beter kunnen temmen, omwille van het feit dat men dan wel met tamiya tandwielen zou rijden.
Dit is altijd al een punt geweest in het verleden en tot op heden nog steeds niet opgelost en of verduidelijkt door de organisaties.

Qua FDR is een TB-03 niet de beste keuze, een TA05 met de grote pulley's of de Ver.II is hierin de beste keuze geweest.
Deze kan namelijk met een 90T spur en een 37T pinion een FDR halen van 4,9986 ofwel afgerond 5,00.
 
Waarom heb je niet met tamiya tandwielen gereden of met een 64T spur en een 31T pinion?
Heb ik niet.

Dit is altijd al een punt geweest in het verleden en tot op heden nog steeds niet opgelost en of verduidelijkt door de organisaties.
Andere tandwielen/lagers/schroefjes, maakt een auto echt niet sneller, daarom staat dat ook geheel terecht in de NL reglementen. We weten allemaal dat de pinions en schroeven van Tamiya niet echt uitblinken in duurzaamheid.

Deze kan namelijk met een 90T spur en een 37T pinion een FDR halen van 4,9986 ofwel afgerond 5,00.
4.51 is afgerond ook 5. In het reglement staat duidelijk >5.0

Als je de volgende keer weer gewoon meedoet, kun je ter plaatse kritiek geven, in plaats van een discussie achteraf.
 
Heb ik niet.


Andere tandwielen/lagers/schroefjes, maakt een auto echt niet sneller, daarom staat dat ook geheel terecht in de NL reglementen. We weten allemaal dat de pinions en schroeven van Tamiya niet echt uitblinken in duurzaamheid.


4.51 is afgerond ook 5. In het reglement staat duidelijk >5.0

Als je de volgende keer weer gewoon meedoet, kun je ter plaatse kritiek geven, in plaats van een discussie achteraf.

Ten eerste ErikJan, zo'n reactie had ik van u niet verwacht en ten tweede het is niet mijn intentie om hierover een discussie te voeren, gewoon informatief.
Als dit al niet meer mag wat voor zin heeft een forum dan?
Sorry voor het storen en volgende keer als je nog eens aan mijn naam denkt stuur de mensen dan naar iemand anders voor de nodige info.
Tot zover het vriendelijk zijn tegenover iemand die ik iets anders inschatte.

Mijn afwezigheid had een gegronde reden.
 
Even een andere kant op met deze discussie; zijn er leuke foto's / filmpjes??? Ik facebook niet, dus als iemand hier wat kan plaatsen, graag!

Dank,

Hugo
 
Zo werkt het niet, hoewel de winst niet meetbaar is voldoe je niet aan een FDR van 5 of hoger. Op mijn FDR meter is dit meetbaar ;)

Over een verschil van 0,0014 gaan jullie de puntjes op de i zetten, maar je hebt hierin wel een punt.
Er moet immers ergens een lijn getrokken worden, wel jammer dan dat een groot verschil in KV dan wel word getolereerd en dat zelfs zichtbaar of met een machine meetbaar is.
Goed bezig mannen!!!

En persoonlijk denk ik zelfs dat het nameten van de FDR met een machientje geen exacte wetenschap is, hier kunnen volgens mij bepaalde factoren voor een afwijkend resultaat zorgen.
Dat is althans mijn mening, kan me ook vergissen.
 
De machine kan tot 0.002 nauwkeurig meten met een afwijking van 0.002 (blijft digitaal). Als na meerdere meetingen geen 5.00 gemeten is zal de tandwielen bekeken worden. Heb je een schappelijke keurmeester zal hij je erop wijzen om het te veranderen, moet het streng zijn is alles onder de 5 een afkeur.

Een hogere KV is maar net hoe het gemeten is. Indien op een testbank die ook echt de KV meet kan het hooguit een vertiming van de sensoren zijn mits sensored aangestuurd. Bij sensorloos zou er niet veel afwiking mogen zijn en kan er met de wikkelingen of met de rotor gerotzooit zijn maar hou er rekening dat een perfect uitgelijnde rotor en lagers onbelast makkelijk een paar procent kan schelen.
Gaat het over een cupmachine zal de achterplaat wel vertimed zijn.
 
Over een verschil van 0,0014 gaan jullie de puntjes op de i zetten, maar je hebt hierin wel een punt….er moet immers ergens een lijn getrokken worden,…

Het is een illusie als iemand zou denken dat hij/zij hiermee winst kon maken, het getuigt alleen van weinig kennis van zaken, en een “baggermentaliteit”, ga er maar vanuit dat iemand niet gediskwalificeerd wordt voor die 0,0014, maar om het laatste!!!

Het zou best kunnen dat de spur/pinion combinatie die deze 0,0014 teweeg brengt, gunstig valt voor het koppel op hoog toerental, waarmee je mogelijk iets meer snelheid kan pakken. Maar het zou ook zomaar kunnen wezen dat een totaal andere spur/pinion combinatie de betere keuze is, waardoor de motor net iets meer toeren vast houdt op topsnelheid, terwijl je toch boven de toegestane 5.0:1 grens zit!

Wbt het Kv van motoren, ook daar zijn vanuit de fabriek bp toleranties, als er voor een organisatie de mogelijkheid bestaat om dit terplekke te controleren, zou men best eens een max grens kunnen stellen! Ik kwam onlangs in een reglement tegen waar ook een max toerental was aangegeven, je was zelf verantwoordelijk voor het aanschaffen van de motor, en het feit dat je binnen de toleranties moest blijven!!
 
Laatst bewerkt:
De machine kan tot 0.002 nauwkeurig meten met een afwijking van 0.002 (blijft digitaal). Als na meerdere meetingen geen 5.00 gemeten is zal de tandwielen bekeken worden. Heb je een schappelijke keurmeester zal hij je erop wijzen om het te veranderen, moet het streng zijn is alles onder de 5 een afkeur.

Een hogere KV is maar net hoe het gemeten is. Indien op een testbank die ook echt de KV meet kan het hooguit een vertiming van de sensoren zijn mits sensored aangestuurd. Bij sensorloos zou er niet veel afwiking mogen zijn en kan er met de wikkelingen of met de rotor gerotzooit zijn maar hou er rekening dat een perfect uitgelijnde rotor en lagers onbelast makkelijk een paar procent kan schelen.
Gaat het over een cupmachine zal de achterplaat wel vertimed zijn.

Als ik het goed begrijp dan kan jou toestel het verschil van 0,0014 niet detecteren omdat het verschil nog kleiner is dan het maximaal meetbaar verschil of afwijking van uw toestel.
En vermoed ik dat uw toestel 5.00 gaat aangeven, of op welke manier uw toestel dit ook zou aanduiden dat de verhouding correct zou zijn.
Of kan het ook zijn dat als men perfect op 5.00 zou zitten uw toestel een foutieve afwijking van 4.9980 zou aangeven.
Dus om het exact te kunnen houden, zou een maximum verhouding van 5.002 in het reglement moeten opgenomen worden om perfect binnen de afwijkingen te blijven.
 
De hele insteek van de Tamiya cup is volgens mij dat het een fun cup is, lekker racen en lol hebben met elkaar. Tuurlijk is de één fanatieker als de ander maar als je over 0,0014 verschil in FDR moeilijk gaat zitten doen ben je naar mijn mening bij de Tamiya cup op de verkeerde plek. Ga dan het NK of BK rijden waar alles wat strikter is.
 
Maar je zit met 4.998 onder de gestelde waarde, hoever kan je daarmee gaan totdat je wel op de vingers wordt getikt. Wat ik al zei zal je eerder een waarschuwing krijgen om het wel aan te moeten passen.

Hoewel iedereen denkt dat het fun en laagdrempelig moet zijn zullen er altijd mensen zijn die er misbruik van willen maken. Je kunt boos worden over 0.0014 eronder maar je zit onder de grens, dan steek je maar een 91 ipv een 90.
 
Ik zal een kleine toelichting geven:

FDR Euro TW:
Dit is 5,0 en groter. Er is geen tolerantie.
Dus als je op 4,99 zit dan pas je dit aan zodat je net op of boven de 5,0 zit.
Heel simpel. Geen discussie mogelijk!
Zoals door andere ook aangegeven. Op de Tamiya Cup rijden we voor de fun dus wordt je nooit meteen afgekeurd maar vragen we om het direct aan te passen.
Wordt je meerdere keren "betrapt" dan is het natuurlijk een ander verhaal.

KV meting:
Op de BE-NL finale heeft er inderdaad een KV meting plaatsgevonden.
Hier ben ik bij aanwezig geweest!
Deze test gaf echter zeer wisselende waardes zodat ik deze meting niet vertrouwde.
Als er bij iemand een 2 keer zo hoge KV waarde gemeten wordt dan bij een andere en diegene gaat absoluut niet het snelste op het rechte stuk. Verre van dat zelfs.
Om nu omdat je wat van derde hebt gehoord meteen conclusies te trekken vind ik nogal kortzichtig.

Zo nu mijn oprechte excuses voor wat ik nu ga zeggen:

Willen alle azijn zeikers aub deze thread verlaten ????

Dan hebben wij het weer verder over gezellig rijden bij de Tamiya Cup.

Nogmaals excuses voor degene die zich aangesproken voelen !!!!


Grt, Michael
 
Back
Top