nou...zal ik ook maar een bijdrage leveren.
Het is maar hoe je het uitlegt maar het is standaard dat er gestart wordt vanuit de corridor daarvoor is hij. Deze corridor is bedoelt voor de tijdwaarnemers zij mogen zich niet buiten de corridor bevinden, de piloot en helper mag na de start zich naar de landingsplek begeven.
Nou...misschien bij F3J maar ik lees in de F5J reglementen echt iets héél anders.
5.5.11.3.1
a.
Het vliegterrein moet een duidelijk aangegeven start/landingspunt voor iedere deelnemer in een groep hebben. Start/landingspunten moeten dwars op de wind met een minimum afstand van tien (10) meter gelegen zijn.
Dit zijn de landingsstippen, en dat zijn dus óók de startpunten!
b. Het vliegterrein moet ook bovenwinds een zes (6) meter brede en duidelijk aangegeven
toegangscorridor hebben,
waarvan de rand ten minste vijftien (15) meter van de start/landingspunten ligt.
(Lokale regel: bij Nederlandse competitie wordt geen toegangscorridor toegepast.)
c. De
toegangscorridor is er om het gebied van het vliegterrein vast te leggen dat in gebruik is door deelnemers, helpers en ploegleiders om van en naar de start/landingspunten te gaan en om te voorzien in een vastgesteld gebied voor gebruik bij andere, bij de organisatie betrokken personen. Het moet vrij blijven van onnodige belemmeringen.
Een toegangscorridor, géén "startcorridor". Starten dient gewoon bij de stippen te gebeuren. En aangezien je op niet meer dan 4 meter van je stip mag starten kun je nooit in die corridor staan, die ligt immers minimaal 15 meter van je stip.
5.5.11.10. Start
g. Tijdopnemers staan achter de vlieger om de start waar te nemen, maar mogen de vlieger of zijn helper niet hinderen.
Tijdopnemers staan dus niet in de corridor maar achter de vlieger, bij de stip
5.5.11.11 Landing.
c.Tijdopnemers moeten achter de vlieger de landing waarnemen, maar mogen de vlieger of zijn helper niet hinderen. Tijdopnemers, helpers en deelnemers mogen andere deelnemers of hun helpers opnaastliggende plaatsen niet hinderen.
Tijdopnemers staan dus ook bij de landing niet in de corridor maar achter de vlieger, bij de stip
5.5.11.4
b.De wedstrijdleider moet een veiligheidsgebied vastleggen. Dit met inbegrip van
de toegangscorridor en ieder ander verboden vlieggebied. (bij voorbeeld laagvliegen over kampeerterrein, gebouwen, wegen,enz.)
De toegangscorridor is dus een verboden vlieggebied!!! Dan kun je daar ook niet in gaan staan om te starten.
De start- en landingsprocedure zoals wij die doen is naar mijn idee geheel volgens het FAI reglement. We hebben geen vastgelegde toegangscorridor maar wel de regel dat mensen bovenwinds van de stippen de startlijn verlaten. Dat is de plek waar die corridor zou liggen.
Ook de positie van de tijdopnemers bij start en landing (bij de stip, achter de piloot) is geheel reglementair.
@Juun, In de Duitse reglementen van 1.1.2014 staat niets anders dan in de Nederlandse.