Wellheim 2014

Er was en is sprake van maar één corridor. Ik zie nu net op de foto dat daar vanuit wordt gestart. Dat werd bij de BeNeLux wedstrijd ook gedaan. Dat hoort niet zo.
Er moet gestart worden vanaf de start/landingsstip, of binnen 4 meter, of op een door de wedstrijdleiding, tijdens de brieving, vermelde plek. Zo zeggen de regels.

Alleen mag het toegangscorridor daar niet voor gebruikt worden volgens regel 5.5.11.8.2. c.

Er was en is sprake van maar één corridor. Ik zie nu net op de foto dat daar vanuit wordt gestart. Dat werd bij de BeNeLux wedstrijd ook gedaan. Dat hoort niet zo.
Er moet gestart worden vanaf de start/landingsstip, of binnen 4 meter, of op een door de wedstrijdleiding, tijdens de brieving, vermelde plek. Zo zeggen de regels.

Alleen mag het toegangscorridor daar niet voor gebruikt worden volgens regel 5.5.11.8.2. c.

het vervelende aan dit alles was, los van alle regeltjes dat
a. de tijdopnemer er nogal lacherig over deed en
b. dat pas nadat Frans zijn handtekening had gezet op het scorebriefje ivm de juiste tijd en hoogte de tijdopnemer een opmerking op hetzelfde briefje schreef over die voet buiten de corridor.

Ik heb namenljk als eerste nagevraagd bij de wedstrijdleiding over het waarom voor deze "0" en kreeg als antwoord dat hij een ondertekend scorebriefje had ontvangen met daarop vermeld de overtreding.
Wat kan de man dan anders doen als een "0" toekennen ??

Laat dit dus gewoon een les zijn voor een vlgd. keer. A dat duitsers regelneukers zijn en B. dat je voorzichtig moet zijn met het ondertekenen van je scoresheet bij discrepancies.

Frans,

Het is maar hoe je het uitlegt maar het is standaard dat er gestart wordt vanuit de corridor daarvoor is hij. Deze corridor is bedoelt voor de tijdwaarnemers zij mogen zich niet buiten de corridor bevinden, de piloot en helper mag na de start zich naar de landingsplek begeven. In jouw geval vind ik dat ze een beetje te streng zijn geweest vooral omdat je er totaal geen voordeel bij hebt gehad dit is gewoon een wedstrijd kapot fluiten. Nu is mijn ervaring met duitse wedstrijdleiding toch al niet positief, ik heb mee gemaakt dat er duitsers ver buiten de 75 meter zone lagen en de vlucht toch gelde, terwijl bij mij de tijdwaarnemer lag te slapen en vergat de stopwatch in te drukken men toen de tijd van mijn helper heeft genomen terwijl het een reflight was.

Wij hebben in de Nederlandse competitie afgezien omdat je dan meer ruimte nodig hebt voor een wedstrijd veld en veel velden in Nederland zijn al krap bemeten.
Zoals Arno al aangeeft zijn de Duitse mensjes zeer precies op de regels zo gauw het hun uitkomt ik maak ook vaak mee bij wedstrijden daar dat je voor een protest eerst 25 euro moet lappen om zo onnodig gezeur te voorkomen.

Jongens, jongens, zo kan die wel weer! Nog even en we gaan hier de fiets van opa terugeisen die in 40-45 geconfisqueerd werd.;)
In al die jaren van meedoen aan F3B-wedstrijden in de jaren 1980 tot 2005 heb ik nog nooit iets gemerkt van fundamenteel onsportief gedrag bij onze oosterburen. Soms neemt een wedstrijdleiding een verkeerde beslissing, soms probeert een deelnemer de regels te buigen in zijn voordeel maar dat is NIET typisch Duits.
En Frans: volgende keer reglementenboek mee, goed opletten en gelijk reclameren. Overigens echt zuur wordt dit soort gebeurtenissen pas als het gaat om een plek bij de eerste drie op de uitslagenlijst.
Henk

Frans,

Het is maar hoe je het uitlegt maar het is standaard dat er gestart wordt vanuit de corridor daarvoor is hij. Deze corridor is bedoelt voor de tijdwaarnemers zij mogen zich niet buiten de corridor bevinden, de piloot en helper mag na de start zich naar de landingsplek begeven. In jouw geval vind ik dat ze een beetje te streng zijn geweest vooral omdat je er totaal geen voordeel bij hebt gehad dit is gewoon een wedstrijd kapot fluiten. Nu is mijn ervaring met duitse wedstrijdleiding toch al niet positief, ik heb mee gemaakt dat er duitsers ver buiten de 75 meter zone lagen en de vlucht toch gelde, terwijl bij mij de tijdwaarnemer lag te slapen en vergat de stopwatch in te drukken men toen de tijd van mijn helper heeft genomen terwijl het een reflight was.

Wij hebben in de Nederlandse competitie afgezien omdat je dan meer ruimte nodig hebt voor een wedstrijd veld en veel velden in Nederland zijn al krap bemeten.
Zoals Arno al aangeeft zijn de Duitse mensjes zeer precies op de regels zo gauw het hun uitkomt ik maak ook vaak mee bij wedstrijden daar dat je voor een protest eerst 25 euro moet lappen om zo onnodig gezeur te voorkomen.

De zaak ligt iets anders dan tot nu toe hier geschetst. Begin dit jaar zijn de regels veranderd. Volgens de geldende regels moet er vanaf de landingsplek worden gestart en niet meer vanuit de corridor. Bij diverse wedstrijden in ZO-Europa is dat dit jaar toegepast. De Duitse topvliegers zijn evenwel tegenstander van deze regelwijziging (zij vinden dat dit is besloten door personen die er geen verstand van hebben; dat is zo ongeveer een citaat) en bij de wedstrijden in Duitsland is door hun invloed nog steeds vanuit de corridor gestart. Ze losten dit op door bij de aanmelding aan te geven dat de per 1 januari 2014 geldende regels worden toegepast (dus van voor de wijziging).

Persoonlijk vond ik dat starten vanaf de landingsplek een verbetering, omdat het lastige teruglopen vervalt. En er heeft echt niemand staan meten of je wel binnen 4 meter van de stip stond. Gevaarlijke situaties heb ik er ook niet door zien gebeuren; wel is het nodig dat iedereen uit de zone weggaat, en dat is wel eens lastig geweest door wat langzaam vertrekkende vliegers of helpers uit een voorgaande vlucht.

Ik vind het principieel onjuist dat bij Euro- of Intertourwedstrijden van de geldende regels wordt afgeweken. Bij nationale of vriendschappelijke wedstrijden is dat niet zo´n probleem, en ook kan men de regels wat minder strikt hanteren. Het is dan ook wat kinderachtig wat er met Frans is gebeurd. Enig voordeel heeft hij er niet van gehad.

.

De zaak ligt iets anders dan tot nu toe hier geschetst. Begin dit jaar zijn de regels veranderd. Volgens de geldende regels moet er vanaf de landingsplek worden gestart en niet meer vanuit de corridor. Bij diverse wedstrijden in ZO-Europa is dat dit jaar toegepast. De Duitse topvliegers zijn evenwel tegenstander van deze regelwijziging (zij vinden dat dit is besloten door personen die er geen verstand van hebben; dat is zo ongeveer een citaat) en bij de wedstrijden in Duitsland is door hun invloed nog steeds vanuit de corridor gestart. Ze losten dit op door bij de aanmelding aan te geven dat de per 1 januari 2014 geldende regels worden toegepast (dus van voor de wijziging).

Kennelijk halen meer mensen wat door mekaar want in de huidige regels (de duitse Bemod) staat nog altijd dat er gestart moet worden binnen een straal van 4 meter gemeten vanf de landingsstip.
http://www.modellflug-im-daec.de/images/buko/bemod/pdf/t4/t45/t455/45506.pdf
punt 5.5.11.10

Zelf heb ik het kennelijk gemist tijdens de briefing en heb ik de meute gevolgd, waarbij iedereen startte/moest starten, bleek dus later vanuit de corridor.Maar nogmaals, dat heb ik kennelijk gemist tijdens de briefing...

Naar mijn mening is dit starten vanuit de corridor oken vooral veilig verlopen. Of het veel verschil zou maken om te starten vanaf de landingsstip ?? Geen idee.. en aangezien ik tijdens het vliegen toch graag en veel wandel vind ik ht geen punt naar de stip te moeten lopen :D

nou...zal ik ook maar een bijdrage leveren.

Het is maar hoe je het uitlegt maar het is standaard dat er gestart wordt vanuit de corridor daarvoor is hij. Deze corridor is bedoelt voor de tijdwaarnemers zij mogen zich niet buiten de corridor bevinden, de piloot en helper mag na de start zich naar de landingsplek begeven.

Nou...misschien bij F3J maar ik lees in de F5J reglementen echt iets héél anders.

5.5.11.3.1
a.
Het vliegterrein moet een duidelijk aangegeven start/landingspunt voor iedere deelnemer in een groep hebben. Start/landingspunten moeten dwars op de wind met een minimum afstand van tien (10) meter gelegen zijn.
Dit zijn de landingsstippen, en dat zijn dus óók de startpunten!
b. Het vliegterrein moet ook bovenwinds een zes (6) meter brede en duidelijk aangegeven toegangscorridor hebben, waarvan de rand ten minste vijftien (15) meter van de start/landingspunten ligt.
(Lokale regel: bij Nederlandse competitie wordt geen toegangscorridor toegepast.)
c. De toegangscorridor is er om het gebied van het vliegterrein vast te leggen dat in gebruik is door deelnemers, helpers en ploegleiders om van en naar de start/landingspunten te gaan en om te voorzien in een vastgesteld gebied voor gebruik bij andere, bij de organisatie betrokken personen. Het moet vrij blijven van onnodige belemmeringen.
Een toegangscorridor, géén "startcorridor". Starten dient gewoon bij de stippen te gebeuren. En aangezien je op niet meer dan 4 meter van je stip mag starten kun je nooit in die corridor staan, die ligt immers minimaal 15 meter van je stip.

5.5.11.10. Start
g. Tijdopnemers staan achter de vlieger om de start waar te nemen, maar mogen de vlieger of zijn helper niet hinderen.
Tijdopnemers staan dus niet in de corridor maar achter de vlieger, bij de stip

5.5.11.11 Landing.
c.Tijdopnemers moeten achter de vlieger de landing waarnemen, maar mogen de vlieger of zijn helper niet hinderen. Tijdopnemers, helpers en deelnemers mogen andere deelnemers of hun helpers opnaastliggende plaatsen niet hinderen.
Tijdopnemers staan dus ook bij de landing niet in de corridor maar achter de vlieger, bij de stip

5.5.11.4
b.De wedstrijdleider moet een veiligheidsgebied vastleggen. Dit met inbegrip van de toegangscorridor en ieder ander verboden vlieggebied. (bij voorbeeld laagvliegen over kampeerterrein, gebouwen, wegen,enz.)
De toegangscorridor is dus een verboden vlieggebied!!! Dan kun je daar ook niet in gaan staan om te starten.

De start- en landingsprocedure zoals wij die doen is naar mijn idee geheel volgens het FAI reglement. We hebben geen vastgelegde toegangscorridor maar wel de regel dat mensen bovenwinds van de stippen de startlijn verlaten. Dat is de plek waar die corridor zou liggen.
Ook de positie van de tijdopnemers bij start en landing (bij de stip, achter de piloot) is geheel reglementair.

@Juun, In de Duitse reglementen van 1.1.2014 staat niets anders dan in de Nederlandse.

Laatst bewerkt:
@Juun, In de Duitse reglementen van 1.1.2014 staat niets anders dan in de Nederlandse.

Arjan,
Je hebt gelijk. Ik zie het nu ook in de aanmeldingsdocumentatie van Weilheim. Dan is het dus simpelweg het toepassen van de persoonlijke mening van enige invloedrijke vliegers. En dat is slecht.

Arjan,
Je hebt gelijk. Ik zie het nu ook in de aanmeldingsdocumentatie van Weilheim. Dan is het dus simpelweg het toepassen van de persoonlijke mening van enige invloedrijke vliegers. En dat is slecht.
Het kan WEL: zie bemod F5J, Start, d : wenn vom Wettbewerbsleiter nicht anders festgelegt... . Maar dat had dan duidelijk gezegd geworden moeten geweest zijn, dat is bij mijn weten (IK heb het in ieder geval niet gehoord) niet gebeurd. Geen probleem voor de Duitsers die het zo gewoon zijn, maar dit was een internationale wedstrijd. Ik zou nog steeds graag weten wat er allemaal aan de tijdopnemers is verteld, maar enkel Adrie was daarbij....

dit zijn de 2014 regels, daar staat exact hetzelfde:
5.5.11.10. Launching
a) Prior to launch all AMRTs must be initialised on the designated launch/landing
spots, at ground level and the initialisation observed by the Timekeeper.
b) The general direction of the launch must be set by the Contest Director. All
launches must be made in this general direction even in zero or variable light wind
conditions. A penalty of 100 points will be applied for any breach of this rule.
c) The motor must not be run before the start signal is given. A penalty of 100 points
will be applied for any breach of this rule.
d) Unless otherwise specified by the Contest Director, models must be launched within
four (4) metres of the competitor’s launch/landing spot. An attempt is annulled and
recorded as zero, if the model aircraft is not launched within the above specified
distance.

Laatst bewerkt:
Helaas heb ik niet mee gekregen wat er allemaal verteld is tegen de tijdopnemers. Frans is wel heel erg benadeeld om zo streng te handelen. Bij de laatste vlucht stapte Frans ook weer net met 1 voet op de lijn . Ik waarschuwde Frans nog. Gelukkig keek de tijdopnemer net de andere kant op.

Helaas heb ik niet mee gekregen wat er allemaal verteld is tegen de tijdopnemers. Frans is wel heel erg benadeeld om zo streng te handelen. Bij de laatste vlucht stapte Frans ook weer net met 1 voet op de lijn . Ik waarschuwde Frans nog. Gelukkig keek de tijdopnemer net de andere kant op.

Adrie, heb jij tijdens de briefing gehoord dat gestart moest worden vanuit de corridor ? Is dat zo gezegd ? Ik schreef al eerder dat ik dat stukje gemist heb :confused:
Het is intussen wel duidelijk dat starten vanuit de corridor niet reglementair is.
Maar, wanneer dit tijdens de briefing gezegd is, (en ik weet wel dat ik tijdens de briefing alleen maar "Ja's" gehoord heb) is alles strikt vlgs. afspraak (dus reglementair) verlopen.
Eigenwijze Duitsers of niet !!

Ik denk dat we Rutte moeten laten bellen met Merkel dit kan niet of oplossen of we stellen een boycot in en mogen er geen frankfurter worsten ons land in ik zeg keiharde actie.

Heel veel dank voor alle steun. Zeer duidelijk is geworden dat zij de wedstrijd anders uitvoeren. Wij in Nederland doen dat ook en noemen dat "local rules", maar vliegen dan ook niet een internationale wedstrijd. Hoewel de buitenlandse deelnemers hartelijk welkom worden geheten.

Laten we wat mij betreft de vlam in de pan maar doven. Uiteindelijk zullen deze meningen wel elders gelezen worden, denk ik, en krijg ik daardoor het gevoel steun van jullie te hebben gehad.
Nogmaals dank hiervoor.

[QOUTE=trebor siuhyn;3422391]Ik denk dat we Rutte moeten laten bellen met Merkel dit kan niet of oplossen of we stellen een boycot in en mogen er geen frankfurter worsten ons land in ik zeg keiharde actie.[/QUOTE]

Overbodig, want :
Maar, wanneer dit tijdens de briefing gezegd is, (en ik weet wel dat ik tijdens de briefing alleen maar "Ja's" gehoord heb) is alles strikt vlgs. afspraak (dus reglementair) verlopen.

Over en uit :sleeping:

Ik ben alleen nog nieuwsgierig naar de reden om deze starmethode te hanteren..
Achter onze local rules zit ook altijd een reden (dat wij geen corridor aanleggen heeft er bijvoorbeeld mee te maken dat onze velden daar vaak te klein voor zijn). Weet iemand het antwoord?

Jürgen Reinecke zit momenteel ergens in Kroatie voor een F3J. Wanneer hij terug is zal ik hem de vraag voorleggen.

Jürgen Reinecke komt als wedstrijdleider uit het F3J gebeuren. Ook meer dan de helft van de duitse deelnemer.

Je kan in dit draadje in bericht #31 van vw4style lezen dat het daar normaal is.

Back