Floriske.nl's heli avontuur

@serge: uiteraard, anders zou ik het zwaarste blad alleen maar nog zwaarder maken.

Ik balanceer volgens de filmpjes van Finless Bob.

Ik moet wel op de tip werken want als ik dichter bij het cog ga plakken heb ik zelfs nog meer tape/stickers nodig (iets met "kracht x arm").

Net even alle stickers er weer af getrokken, de bladen aan de balancer gehangen en nog eens goed gemeten. De bladen leken op het eerste gezicht redelijk gelijk te hangen, maar er zit toch nog 1 à 2 cm verschil tussen de blade tips (is al heel wat minder dan 6 bij de vorige set). Het lichtste blad is wel het blad waar ik voorheen het cog op gecorrigeerd had dus toevallig had ik toch het juiste blad aangepakt en blijft de hoeveelheid benodigde stickers dus hetzelfde.

Ik doe morgen nog een poging en anders gaan ook deze terug.
 
volgens mij is het zelfs zo als bij het lichtste blad het cog naar de tip toe ligt leveled hij zich zelf uit(en heb je dus geen probleem) als dit het geval is bij het zwaarste blad niet. Moet er wel bij zeggen heb eigenlijk nog nooit een probleem met bladen gehad en weet ook mensen die dit anders op lossen. Hier is de afwerking bij de root slecht en wijken de 2 bladen af, of men heeft de gaten verkeerd geboord of is het ene blad dikker bij het gaatje (en gaat men voorzichtig met schuurpapier achter/op gaatje aan de slag om te corrigeren). Dit zie ik wel eens bij de cheapy bladen, maar doorgaans zie ik zelden bladen die nog afwijken.
 
nou, er is ook nog zoiets met dynamisch balanceren
wat ze dus bij autowielen doen.

alles gelijk is het beste.
Laat daar geen discussie over bestaan.

Maar wat men ook wel eens doet, is dus dynamisch matchen van de bladen.
dus een zwaartepunt wat iets dichter bij het boutgat zit, maar wel een tikje zwaarder is, tegenover een blad waarvan het zwaartepunt een tikje lichter is, maar iets verder naar buiten licht.

kracht x arm, als beide bladen uitbalanceren op de balancer, zouden ze in principe geen problemen mogen geven.

Maar, nogmaals: bij kwaliteitsbladen moet dit gewoon goed zijn.
bij de edge bladen die ik heb was het iedere meteen goed, CG en balanceren.
de spinblades van mn mini titan waren ook meteen goed.
Zo zou het moeten..

al denk ik, omdat de jouwe redelijk uitbalanceren, dat het best mogelijk is dat je er in vlucht weinig van merkt.
 
Het is pas mijn 2e "grotere" heli en bij de eerste waren de bladen perfect in balans. Het is voor mij als "noob" dus gewoon erg lastig in te schatten wat nu precies wel- en wat geen kwaad kan.

- Is 1 à 2 cm verschil tussen de blade tips nu veel of weinig?
- Is 5 tot 10mm verschil tussen het COG van het ene- en het andere blad nu veel of weinig?
- In hoeverre kunnen deze afwijkingen kwaad?
- ...

Dat de set uit de kit niet goed was dat was wel duidelijk, maar wat ik met deze set aan moet? Geen idee.

Als aangegeven ga ik er vanavond nog eens een poging aan wagen.

Edit: als ik naar het filmpje van jjdehaan kijk dan hangen de bladen in zijn geval uiteindelijk ook nog enigszins scheef, maar hij geeft wel aan "I would fly them like this". Terwijl anderen juist weer aan geven dat dit slecht is. Dat is dus waar de verwarring vandaan komt en de "drang" om ze perfect te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
zoals student zegt alles perfect gelijk is het beste, echter soms is het niet anders en spelen er hele andere factoren mee.

stickers plakken is nooit goed, omdat de earodynamica van je blad veranderd en je doet het bij 1 blad wel en bij het andere niet.
 
Zolang op die "blade balancer" beide bladen redelijk uitgebalanceerd blijken, zal je er weinig problemen mee ondervinden. En dan speelt het eigenlijk zelfs geen rol of het COG en het gewicht beide apart identiek zijn.
Om dat laatste zeer extreem aan te tonen, is het bewezen dat je zelfs met 1 blade en een gepast (i.e."uitgebalanceerd") tegengewicht probleemloos (i.e. zonder trillingen door onbalans) kan vliegen.
Check this: [media=youtube]wxY9snBbAAw[/media]

Anderzijds, van een setje kwaliteits-blades mag je wel verwachten dat ze out-of-the-box wel redelijk uitgebalanceerd zijn (op gewicht én COG).

Vraag blijft dan nog, hoe goed, goed genoeg is...

Bij FB heli's zou ik het gewoon uitproberen. Bij FBL moet je wat meer opletten, want de FBL controllers kunnen op hol slaan door flinke trillingen. Maar ook dan kan je bij het optoeren (op de grond) toch al wel wat inschatten of er ernstige trillingen uit voortkomen.

Van alle Align rotorblade setjes die ik al kocht (450/550/700) heb ik nog nooit een afwijking gevonden waar ik uitgesproken onbalans in vond. Ik heb er daarom ook nog nooit één moeten bij-tunen met tape of wat dan ook, en ook nog nooit trillingen gehad om die reden. (Waarmee ik echter ook niet beweer dat het nooit gebeurt)
Bij mijn kleine "Blade" heli's was dat regelmatig wél noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tjah, en dan kom je dus precies weer terug op het punt waarom ik het als "leek" niet meer weet: De 1 zegt "ze moeten perfect zijn", dan zegt "enigszins in balans is prima" en de volgende weer "gewoon mee gaan vliegen".

Neig er op het moment naar om ze er gewoon zo op te zetten en eens te kijken of ik bij de eerste keer optoeren iets raars/trillingen kan ontdekken.
 
leuk punt.
iedere trilling moet zoveel mogelijk voorkomen worden in een heli.
je lagers gaan er van kapot, materiaal kan door continu flexen moeheid gaan vertonen (en scheuren), en meer rare dingen.

hoe perfect je het wilt hebben..
de een is een zeikerd, de ander niet. kijk in het verkeer naar de auto's. zoveel verschillende mensen en manieren om er mee om te gaan, en toch rijd het allemaal.

hoelang het goed gaat, dat is wat anders.


die 1 a 2 cm, wat bedoel je daarmee?
lengteverschil mag er niet in zitten.. afstand boutgat-rand blad moet wel bij ieder blad identiek zijn.

verder is het belangrijkste dat de twee bladen balanceren op de balanceerder.
heb je daar een plakker voor nodig, ok.
moet er een rol tape in, is het teveel.

mooiste is cg en balans gelijk, maar als ze balanceren heb je er naar alle waarschijnlijkheid geen last van.
mogelijk ook geen trillingen.


qua trilling, vaak zijn de trillingen uit de staart degene die een stabilisatie van slag gooien.
hoogfrequent, dat laat ook de staartvin trillen in vlucht.
laagfrequent is de hoofdas, dat zie je meestal aan het landingsgestel.
Dus ook staartbladen balanceren...
 
die 1 a 2 cm is het hoogteverschil tussen de 2 blade tips als ze aan de balancer hangen.

De tip van het ene blad hangt zeg maar ca 3cm boven het (waterpas) werkblad en de tip van het andere blad op 4,5cm.

Daarnaast liggen de cog's ca 5 a 10mm uit elkaar. Het lichtste blad moet aan de tip verzwaard worden om dit weer gelijk te krijgen, maar zoveel dat het weer zwaarder wordt als het zwaarste blad.

Staartbladen waren spot on. (heb ik zo'n kleine "teeter totter" balancer voor).
 
Net een nieuwe poging gedaan, maar dit keer weer met cellotape ipv de align stickers (valt minder op en is makkelijker te doseren). Daarnaast ben ik dit keer andersom begonnen: eerst kijken wat ervoor nodig is om de bladen op de balancer goed te krijgen en dan kijken wat het verschil tussen de twee zwaartepunten is.

Met slechts 1 volle wikkeling tape aan het einde van het lichtste blad hingen beide bladen aan de tips op de kop af 46mm boven het werkblad. Daarbij liggen de zwaartepunten nog zo'n 3 mm uit elkaar.

Daar doe ik het voor en zo ga ik ze er dan ook op zetten in de hoop dat ik niet tegen rare trillingen oid aan loop.
 
Om het cg te bepalen leg ik beide bladen eerst op een credit card. Op ieder blad zet ik dan een streepje. In de meeste gevallen komen deze streepjes overeen.

Daarna monteer ik de bladen op de balancer zoals ze ook op de heli zitten. Niet allebei met de meskant naar onderen. Dan krijg je een iets beter gevoel van de 'echte' situatie.

Als ze zo gemonteerd zitten op de balancer moeten de gelijk hangen. Afhankelijk van het de cg plak ik dan isolatietape op het lichtere blad tot ze gelijk hangen. Daarna controleren of het cg nog een beetje klopt.

Zoals beschreven wil je de boel strillingsvrij hebben als je vliegt. En dan is het cg bij rondvliegen wat minder belangrijk als bij hard 3d. Staar je niet te blind op het cg.

Hopelijk kan je hier wat mee Floris.
 
@Joop: thx! op die manier had ik het in eerste instantie gedaan, maar dan moest er naar mijn zin teveel tape op de bladen (2 van die shiny align stickers op het uiteinde van het lichtste blad en 3 op het cog van het andere blad).

Vandaar dat ik dit keer dacht "ik zal het eens andersom doen" om te kijken wat het verschil in cog is als ik enkel de balans op orde breng. Die 3mm verschil in cog daar ga ik het mee doen en zoals jij en serge al aangeven hopelijk niks van merken met mijn vliegkunsten.

Allemaal bedankt voor het meedenken in ieder geval. Zo soepel als heel de bouw van de 500 ging zo'n breinbreker zijn/waren de bladen voor me.
 
Zo, gisteren avond tussendoor de heli zo goed als helemaal af kunnen stellen. Alleen de cyclic pitch nog.

Een aantal ball links voor de swash zaten me behoorlijk te los op de kogels. Hingen gewoon los en kon ik er veel te makkelijk met de hand af klikken. Gelukkig had Ik nog een setje verkeerd bestelde/geleverde links van de 450 (bleken voor de 500 te zijn) liggen. Die zijn wel wat korter en schroeven dus wat minder ver op de links, maar ver genoeg om goed vast te zitten en voor het afstellen en de maiden dus even goed genoeg. Vanmiddag wel even kijken of ze misschien bij verspaget toch de juiste links hebben, zo niet dan bestel ik ze want wil wel de juiste lengte er op hebben.

Hopelijk einde van de middag de maiden en dan morgen op de club.
 
ik weet niet wat align heeft met die bladen, maar net op de club even iemand geholpen met z'n 450 .. nieuwe align blades uit de verpakking .. op de balancer .. en ja hoor, onbalans ..
 
Volgens mij word er hier vééééél te moeilijk gedaan over balanceren....

Statisch en dynamisch balanceren is iets wat voor autowielen geldt, maar NIET voor helibladen!!!! Bij helibladen is er GEEN verschil tussen statisch en dynamisch!

Waarom? Bij een autowiel heb je namelijk ook nog de breedte van de velg. Als je een perfect wiel (dus van zichzelf in perfecte balans) twee identieke gewichtjes plakt, eentje aan de remzijde, en het andere aan de ventielzijde, 180 graden t.o.v. elkaar, dan is het wiel statisch nog steeds in balans, maar dynamisch niet meer, omdat de gewichtjes hun kracht aan weerszijden van het lagerpunt uitoefenen: het wiel wil gaan wiebelen.

Bij een rotor is dat niet het geval, want de gewichten roteren allebei in hetzelfde vlak.
(als je er goed over nadenkt, dan is dynamisch balanceren niets anders dan het bladspoor afstellen, niet meer, niet minder...).

Een set bladen is in balans, als de rekensom van "gewicht x afstand zwaartepunt" gelijke uitkomst geeft.
Daarbij is het irrelevant of het ding stilstaat of draait, zoek je natuurkunde formules voor centrifugaalkracht er maar op na.

De formule luidt massa x radius x omloopsnelheid kwadraat

In die krachtsformule vind je dus afstand t.o.v. de rotatieas, gewicht en toerental kwadraat, maar toerental valt weg omdat die voor beide bladen gelijk is.
Blijven alleen nog afstand en gewicht over in een simpele vermenigvuldiging.
Van vermenigvuldigingen weten we, dat 3 x 4 exact gelijk is aan 4 x 3 (en 2 x 6, en 1.5 x 8, en 1 x 12, etc etc). Dat is letterlijk lagere school kennis!

Dus: als het gewicht gelijk is, maar het zwaartepunt niet, heb je onbalans.
Je kunt twee dingen doen: gewicht gelijk houden en zwaartepunt verplaatsen door op het ene blad een sticker aan de tip te doen en op het andere blad aan de wortel (bladen BLIJVEN even zwaar, maar beide zwaartepunten schuiven wat op) of je maakt het blad met het "verste" zwaartepunt een tikkeltje lichter aan de tip.

Hoe dan ook: als de bladen op de balanceer "wipwap" in balans zijn, dan zijn de bladen in de lucht ook in balans.

Er is bij gebruik van een "wipwap" echter één "maar": de afstand tussen de bladbouten van de rotorkop die je gebruikt, moet identiek zijn aan de afstand van de bladbouten van de wipwap. Dit, omdat de formule geldig is bij de werkelijke afstand tot het kantel/rotatiepunt.

Dat is ook een veel gemaakte fout: men rekent met de afstand van het zwaartepunt tot de bladbout, en eigenlijk moet je rekenen met de afstand tot de rotoras.

Rekenvoorbeeld:

Zwaartepuntafstand (tot rotoras) x gewicht
Blad 1: 30 cm x 30gram = 900
blad 2: 29 cm x 31.034482 gram = 900
Set is in balans, ondanks zowel een gewichtsverschil als een zwaartepuntsverschil

Nu vergeten we de afstand van rotor-as tot bladbout (5 cm) en we rekenen met de afstand van zwaartepunt tot aan het boutgat.

Dan is de rekensom opeens:
Blad 1: 25 cm x 30 gram = 750
Blad 2: 24 cm x 31.034482 gram = 744.82756

De bladen zouden nu aan een wipwap met 0 cm tussen de bladbouten, NIET in balans zijn, maar de eerste rekensom laat zien dat ze aan de rotorkop WEL in balans zijn...

Balanceer je met een balanceerder die een andere boutafstand dan de kop heeft, dan kom je dus fout uit.
Weeg je een blad, en meet je het zwaartepunt en je rekent vanaf het boutgat, dan kom je verkeerd uit.

Hang dus NOOIT twee bladen aan hetzelfde boutgat om te balanceren, je komt gegarandeerd verkeerd uit.
Gebruik altijd een balanceerder met identieke bout afstand als je rotorkop.

OF: monteer de boel en ga gewoon vliegen!!
De laatste keer dat ik last van onbalans had was nog met houten bladen, en dat is al HEEEL lang geleden (ik heb in 32 jaar helivliegen slechts drie of vier jaar met houten bladen gevlogen)....

Fabrikanten zijn niet gek namelijk: die zitten niet te wachten op heli's die uit elkaar rammelen, maar fabrikanten kunnen weinig doen aan mensen die bladen verkeerd balanceren, of het balanceren niet begrijpen....

Groet, Bert
 
Maiden net achter de rug.

Gevlogen, maar niet veel. Heli rollt constant wat naar links en moet behoorlijk corrigeren om hem alleen al vlak te houden :-(

Naar voren ook ietwat, maar daar had Ik al verwacht omdat met de 3600mAh lipo het zwaartepunt wat te ver naar voren ligt (toch maar 3300mAh bestellen dus -> experiment niet geslaagd ;-))

Nu dus uit gaan zoeken waar die roll naar links vandaan komt.
 
jammer floris,

gewoon nog een keer opnieuw afstellen want de fbl unit moet hem gewoon vlak houden als hij goed is afgesteld (zowel je roll als je beweging naar voren, want daar zijn die dingen voor. als je geen input geeft moet de heli vlak hangen )

. ff checken of je geen trim in je zender aan hebt staan.
 
Back
Top