Floriske.nl's heli avontuur

nou ja, ik hoor in mijn omgeving ook alleen maar goede verhalen over de kitbladen.
ik zal dan iedere keer net de verkeerde in de kit krijgen.
Maar het kan stevig afwijken..

Om nog even op je antenne verhaal terug te komen Floris,
Ik heb het zo gemaakt.

9783f5f46f4ed363d2b495c50e2c3849.jpg

Ah ok, jij hebt ze beide aan 1 zijde zitten. Dat kan natuurlijk ook.

Bij mij zit de receiver onderin tussen de frameplaten.

Boven de skid op deze foto zie je een geribbeld stukje plastic. Daar zit de mountingplate achter waar de RX onder hangt met de servo aansluitingen naar achter en dus de antennes naar voren.

De antennes komen nu aan beide zijden uit het ronde gaatje dat net rechts van de "sleufgat" rechtsboven de skid zit (nog net te zien op de foto) en steken onder een hoek naar achteren ca 4cm uit.

In eerste instantie wilde ik ze uit het sleufgat laten komen en dan schuin naar onderen aan de skid vast zetten, maar daar heb ik toch maar van af gezien.

IMG_5020.jpg

volgens mij kunnen beide manieren prima floris.

toen ik voor mijn re-build nog met de atom vloog staken de antenne's ook gewoon ergens naar buiten en had ik de ontvanger ook binnenin zitten, maar daar heb ik nu geen ruimte meer omdat de motorkabel daar nu ook zitten.

maar ik heb destijds niet echt een 90 graden regel gehanteerd, maar ook nooit problemen gehad.
Denk dat het allemaal wel meevalt, als is het wel goed om ze wel naar buiten te steken natuurlijk.

nu komt het op deze manier uit omdat de ontvanger op de buitenkant zit, zodat ik ook met een korte sbus kabel naar de fbl unit kan.

...

nu komt het op deze manier uit omdat de ontvanger op de buitenkant zit, zodat ik ook met een korte sbus kabel naar de fbl unit kan.

Daarom zit bij mij de receiver tussen de frameplaten met de aansluitingen naar achteren.

Hierdoor komen de SBus aansluiting van de ontvanger en 3GX aan dezelfde kan van het frame en loopt de sbus kabel simpelweg recht omhoog vanaf de rx naar de 3GX (op bovenstaande foto staat deze kabel er nog niet op omdat de rx er nog niet in zit).

Standaard kabeltje is 12cm, dat is net iets te kort naar mijn zin dus moet nog ff een 15cm variant bestellen.

laat ik het zo zeggen, ik heb nog geen heli uit de lucht zien vallen omdat antenne's niet helemaal op de officiële manier gemonteerd waren.
En met een 500 size ga je ook niet zodanig ver vliegen dat je bang hoeft te zijn voor je bereik... ook een 500 word snel klein als je ver gaat. En dan zit je denk ik nog maar op 200 - 300 meter tussen jou zender en de machine.

Net wat Sven zegt ik heb ook nog geen heli naar beneden zien komen door verkeerd geplaatste antennes. 300 meter das een heeeeeeeeeeeeel eind, dat ga je echt niet weg vliegen

theoretisch moeten de uiteinden altijd buiten het frame steken..
carbon is geleidend, en schermt signaal af.
in principe kun je het dus voor elkaar krijgen om bij een verkeerde plaatsing het signaal af te schermen voor het de antenne bereikt.

Nu vliegt een heli zowieso niet ver weg.
Mijn antenne in de 600 zit op de neus, onder de kap. Wel 90 graden.
alleen vlieg je ook regelmatig met de staart naar jezelf toe, en op dat moment moet het signaal door de gehele heli heen.
En dat gaat op deze afstanden nog goed.

vliegtuig gaat wel verder, maar daar heb je meestal geen last van carbon.

Alleen persoonlijk zou ik de antenne nooit onder de regelaar neerleggen..

daar heb je gelijk in over dat carbon, daarom benoemde ik ook dat in ieder geval je uiteindes wel ergens naar buiten moeten steken in het frame.

kijk naar micro'tjes .. die hebben vaak al geen eens een antenne of een heel klein draadje op de print .. zelfs dat is me nog nooit door signaalverlies uit de lucht gevallen ... alleen door stomme onbenulligheid van mezelf :D

die tellen daarin weer niet mee, aangezien die doorgaans geen carbon bij zich hebben ;-)
EN ze blijven erg dichtbij..
qua lengte van de antenne, op de grote heli's is het ook maar 2 cm wat werkelijk ontvangt.
Alleen hebben de grote er vaak 2, om zo 1 afgeschermde antenne op te kunnen vangen

en ik geef mijn zender nog steeds de schuld hoor als de mcpx weer eens neerstort ;-)
aangezien ik daarvoor een dx6 heb, is dat een dankbaar slachtoffer :mrgreen:

alleen jammer dat ik weet dat de zender het dus niet was..

Inmiddels reactie gehad, bladen mogen retour en dan krijg ik nieuwe (had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht van Sam).

Heb gevraagd of de nieuwe set wellicht alvast opgestuurd kan worden ivm geplande maiden dit weekend. Zo niet dan wordt het dus een weekje later.

Ik was al tevreden reactie van Hobbymaniac, maar bij deze wil ik toch nog even extra "reclame" maken voor Sam!

• Heli op woensdag besteld: dag er na binnen
• Vergeten "verzekerde verzending" aan te vinken: na een mailtje alsnog kostenloos verzekerd verzonden
• Wat extra materialen besteld: Dag er na binnen
• Gisteren melding gemaakt over de slechte bladen: Vandaag nieuwe verzonden ondanks dat de oude nog niet retour zijn

Dat noem ik nog eens service!

De 425D 3G bladen worden schijnbaar niet meer gemaakt/geleverd door Align, ik krijg nu de HD420F bladen.

mijn ontvangers (de meeste) hebben maar 2 antennetjes van 2,5cm, en die ontvanger zit aan 1 kant van de heli, theo moet signaal bij langs vliegen naar 1 kant door heel de heli heen 2 carbon platen, draden servo's en fbl unitvlieg er 3 jaar mee en nog nooit een probleem gehad. En net zoals student zegt je vliegt een heli echt niet zo ver weg. Het lijkt wel ver maar een 500 komt meestal nooit verder weg als max. 150meter

jij vliegt spectrum?
futaba heeft meestal twee antennes van 10 cm oid lang, en alleen de laatste 2 cm ontvangen werkelijk

En 2.4 is niet zo kritisch. dat helpt.. 35 mhz was wel verschrikkelijk kritisch op de 2 heli's waar ik het ooit op het gehad
Grootste fout die iemand kan maken, is de antenne van de zender recht op het toestel richten..
de punt zend nl niet, alleen de zijkanten van de zenderantenne.

en qua sam, die is best goed bezig ;-)
maar als het over bladen gaat, doet iedere goede modelwinkel dit.
Daarom koop je immers bij een hollandse winkel
doen ze het niet, is het misschien geen goede winkel ;-)

nee vlieg geen spektrum :-) ik vind wel de kleine ontvangertjes een plus van walkera, ik heb ook de 'grotere rx van walkera maar ik vind die lange antennes ondingen

rx601 is lekker klein

WK-RX-601-Walkera-Devo-2-4Ghz-6CH-Receiver-02.jpg

en op mijn 250 zit zelfs nog een fbl unit met geintegreerde rx met maar 1 kort antennetje.(lekker makkelijk weing plaats en dat heb je toch al niet bij een 250:-)

p1020101x.jpg

Maar zal verder floris zijn draadje niet vervuilen ;-)

Wel inderdaad top van van de nieuwe bladen.

gewoon knudde, ach bedenk maar zo het kan altijd extremer:mrgreen: (btw heb ook nieuwe gekregen, want vloog niet lekker zon 420 en 425 blad samen :rolling:)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ach zo zit het iedereen wel eens tegen.

ik monteerde vanmiddag de kop van de atom ook weer in elkaar en kwam erachter dat 1 van de 4 ballbearing lagers rot was ... zucht.
Gelukkig hebben we wat van die mooie zaakjes hier in deventer.

Dus bij een aandrijf techniek bedrijf de juiste lagers gevonden, wel iets duurder dan je ze op internet vind... maargoed, dan heb je ook goeie lagers.
En 't grappige was wel dat die man meteen wist dat het voor modelbouw was.

Zo is er voor alles wel weer een oplossing, maar moet je soms even wat langer wachten.

Dat hoort er inderdaad bij Sven, maar het blijft altijd balen natuurlijk.

Gelukkig is Sam zo behulpzaam geweest de bladen alvast op te sturen. Als het goed is komen ze vandaag al binnen.

Gisteren had ik eigenlijk de heli af willen stellen, maar dat ging dus nog niet. Wel maar alvast de Tx ingesteld en de tail afgesteld, ook in de 3GX. Dan hoef ik alleen de kop nog maar. De uitgebreide instellingen van de 3GX (roll rate etc.) laat ik vooralsnog standaard staan en dan ga ik vanuit de eerste vluchten eens kijken wat daar nog aan gesleuteld kan/moet worden.

Edit: Heb vooralsnog trouwens even de door Align geadviseerde normal curve ingesteld (voor de eerste keer optoeren wel fijn, kan ik ff wennen aan het extra geweld ;-)) en een 80% vlakke curve voor Idle up wat theoretisch resulteert in een headspeed van ca. 2300rpm (bij 90% efficiency <- kon voor de BL500MX geen waarde vinden). Lijkt me een mooi uitgangspunt voor de maiden aangezien dat toch nog niet veel meer dan hoveren wordt.

Laatst bewerkt:
Back