Floriske.nl's heli avontuur

Helaas, op de club de hele ochtend regen/miezer gehad dus niet kunnen vliegen.

Misschien/hopelijk vanmiddag nog even op het veld hier om de hoek.

Heb ik zojuist gedaan en met succes :-D

Geen driften meer! Alleen wat oscilatie op rudder en elevator weg moeten werken door wat met de gains te spelen.

Elevator gain moest flink omlaag van 50% naar ca. 35%.

Elevator is nu strak, staart moet ik nog wat aan rommelen.

Nu snel lipo's bij bestellen ;-)

Zie deze post

End points van de pitch servo stonden in de Tx op 60% terwijl de andere 2 swash servos wel goed op 100% stonden. Bij pitch up/down werd de swash dus scheef geduwd/getrokken.

Ik weet eigenlijk vrij zeker dat ik deze op 100% had gezet (en heb hier bij het afstellen ook niets van gemerkt), maar schijnbaar dus toch niet.

Ik denk dat ik inmiddels wel weet waar het mis gegaan is.

---

Edit: dit verhaal klopt dus niet
Ik vermoed dat ik voor Idle up de end points wel naar 100% gezet heb, maar voor normal over het hoofd gezien heb. Aangezien ik het afstellen in de idle up stand met lineaire pitch curve gedaan heb (met voor throttle hold een tijdelijke vlakke pitch curve op 50%/0º voor de instellingen waarbij pitch exact centered moet staan) heb ik hier bij het afstellen dus niets van gemerkt. De maiden heb ik echter op normal gedaan en daarbij is het probleem dus naar voren gekomen.

Dit is wat er wel mis gegaan is:
Ik had de end points voor de pitch servo positief op 60% staan en voor negatief wel op 100%.

De aileron en elevator servo stonden beiden wel gewoon volledig op 100%.

Ik heb echt nog steeds geen idee hoe ik dit tijdens het instellen over het hoofd gezien kan hebben aangezien je dat aan je swash en waarden (met name aileron cyclic pitch) terug moet zien.

---

Ik blijf het wel een vreemd fenomeen vinden dat in de Tx de end points voor pitch standaard op 60% gezet worden. Niet echt logisch.

Maar goed, probleem inderdaad gevonden dus ik ben weer blij ;-)

Laatst bewerkt:
Eindpunten hebben niks te maken met idle !

Bij het afstellen goed kijken voor de volgorde,
b.v. stell je bij de v-Bar eerst de eindpunten in de zender in,
verder doe je niks meer aan de zender !!

daar heb je de berijk voor pitch (I.v.m. servo arm lengde)
al beperkt,
verder word pitch allen nog via een pitch-curve ingesteld .

zelfde met reversen,
je moet weten waar je moet beginnen,
het staat meest heel goed in de handleiding,
en ook niet voor niks
(... b.v. gyro-gain gaat op 50/50
als je typ verandert tussen STD en GYRO)

Groet
Uwe

Ik ben nog even in de manual van mijn Tx gedoken en je hebt helemaal gelijk Uwe!

Ik had de end points voor de pitch servo positief op 60% staan en voor negatief wel op 100%, dat geld natuurlijk zowel voor normal als idle up.

De aileron en elevator servo stonden beiden wel gewoon volledig op 100%.

Ik heb echt nog steeds geen idee hoe ik dit tijdens het instellen over het hoofd gezien kan hebben aangezien je dat aan je swash en waarden (met name aileron cyclic pitch) terug moet zien.

Niet voor niks zeggen ze bij een nieuwe heli:

Maak een nieuwe model aan en ...
daar ben je zeker dat alles op " neutraal " staat,
dus eindpunten op 100 / 100 en gyro op 50 / 50
en curven linear op 0 ..... 100
en mixers uit !

Voor de lol zou het mooi zijn,
met een oude heli het zendermenue
helemaal doorlopen, en dan kijken of alles naar wens werkt ?

Groet
Uwe

Dat is dus het probleem Uwe:

Ik heb als aangegeven een nieuw model aangemaakt, maar mijn Tx zet de end-points voor de pitch servo dan standaard op 60% ipv 100%! :confused:

Bij het naar 100% zetten hiervan heb ik de positieve waarde dus schijnbaar over het hoofd gezien.

Maar goed, probleem is opgelost dus en een wijze les voor de volgende keer.

sorry, maar dat geloof ik niet,
jou zender heeft nog resources,
maak nog eens een nieuwe model aan en kijk,
je kan het later weer verwijderen,
let op, niks copy of zo, nieuwe nummer met nieuwe model !

ik hoort het,
Uwe

Dan geloof je het niet (absoluut niet vervelend bedoeld!), ik heb het geprobeerd met een derde model en het is echt zo.

60% is het advies voor de 450 Plus DFC RTF waar de Tx bij geleverd is en welke met swashtype H-1 (non CCPM) werkt, wellicht dat align voor het gemak deze waarde al in de firmware gepropt heeft of zo.

Dan geloof je het niet (NOFI!), ik heb het geprobeerd met een derde model en het is echt zo.

60% is het advies voor de 450 Plus DFC RTF waar de Tx bij geleverd is en welke met swashtype H-1 (non CCPM) werkt, wellicht dat align voor het gemak deze waarde al in de firmware gepropt heeft of zo.

Het laatste zou het zijn ( kunnen zijn )
en dat de zender een manipuleert zender is
met beperkte instellmogelijkheeden,
zij willen jou liefst voor elke heli een eigen zender verkopen, ha ha

maar dank voor meekijken
Uwe

De instelmogelijkheden van de Align T6 zijn verder wel gelijk als die van de Futaba T6J (zelfde zender), maar wellicht dat Align inderdaad toch met de firmware gerommeld heeft.

Edit: Wat ik me net bedacht dat ook nog zou kunnen is dat iemand vooraf in de fabriek, tijdens het instellen van de 450 Plus DFC (vooraf ingesteld als model 1), voor alle overige 14/meerdere modelnummers de EPA waardes voor pitch naar 60% heeft gezet, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

In de T6 staan standaard gewoon al 15, nog niet ingestelde, modelnummers. Het is niet zo dat je een nummer toevoegt of verwijderd bij een nieuw model.

Ik zal vanavond ook eens naar de overige modelnummers kijken (heb nu alleen de eerste 3 gehad. 1: 450 - 2: 500 - 3: test om te kijken of die ook op 60% stond) en als die inderdaad ook op 60% staan kijken wat er gebeurd als ik een nieuw model eerst reset.

Edit 2: Ik ben overigens bij de overige instellingen geen rare waardes tegen gekomen.

Het zou maar zo kunnen, want zeker de moderne heli's (rekend vanaf de T-rex 600) hebben een beetje vreemde hevelverhoudingen.

De armen aan de swash zijn vrij lang, alsmede de tussen-hevels tussen servo en swash. Dit veroorzaakt dat je véél cyclische uitslag nodig hebt op de servo's, en relatief weinig pitch.
Je hebt ook in verhouding érg koppelsterke servo's nodig.

het kan goed dat men bij align besloten heeft dit voor te programmeren, mogelijk omdat veel mensen moeite hadden de juiste uitslagen te vinden... (veel mensen beginnen namelijk éérst met EPA te kloten, om vervolgens met de swashmix, waar je nick, roll en pitch instelt, niet meer goed uit te kunnen komen....)

Groet, Bert

PS: ik gok maar wat, maar het zou me niet verbazen....

De 450 maakt gebruik van swashtype H-1, ofwel zonder swash mixing. Dit neemt de 3GX MRs unit voor z'n rekening.

Als je bij deze heli/fbl unit je end-point voor pitch veranderd dan zet de fbl unit dit om in het totale pitch bereik. In plaats van AFR gebruik je dus de end points om min- en max pitch aan te passen.

Beetje vreemd, maar het werk en maakt het vrij noob friendly omdat je in zo min mogelijk instellingen fouten kan maken.

idd gebruikt ook die Gaui mini v-Bar
voor pitch basis instelling
de eindpunten van de zender,

zo kom je uit op een bepaalde pitch bij een bepaalde servoarm lengde.

gr. Uwe

Net, naast de 3600mAh lipo, een 3300mAh bijbesteld. Eens kijken wat het verschil in vluchttijd gaat zijn en hoe de balans met deze uit valt.

Met de 3600mAh lipo moet ik ter hoogte van de stabilizer fin zo'n 30gr gewicht toevoegen om de balans exact in het midden te krijgen. Dat is dus best wel wat.

De 3300mAh is 30gr lichter dus dat zou al wat beter uit moeten vallen.

Maakt deze balans eigenlijk een groot verschil voor iemand die, net als ik, alleen nog maar wat rond vliegt en niet hardcore 3D?

Ik vlieg met 3300 [4:50min] en 2650mah [3:50] min ... nu vlieg ik redelijk ruig met de sticks ... 75% throttle en de laatste minuut op 90% throttle.
Dat ik net begon deed ik vluchten van 6 min.. rustig 8jes en wat stallturns ed.

ik vind het knap dat je 3600mah dr in kreeg ... mijn 3300 vind al net aan namelijk.

Back