Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

ziet er niet uit als knvvl.
zou wel ff foto weghalen sven , voordat je stalkers krijgt:mrgreen: of geef gelijk ook ff je pincode dan is alles bijna compleet:rolling:
 
Wij vliegen hier:

https://www.google.nl/maps/dir//Hae...a3b51a8f2b!2m2!1d5.8395619!2d52.4152481?hl=nl

Dit is Modelbouwvereniging Jules Verne in Doornspijk. Nu moet ik eerlijk zeggen dat helivliegen zwaar ondervertegenwoordigd is binnen onze vereniging. Maar er komt wel meer interesse. We hebben in het verleden ook wel trainingsdagen voor F3Ax georganiseerd. Was erg gezellig met BBQ aan het einde. We hebben een clubgebouw, veld van ongeveer 1 hectare, stroom, koffie, koelkast en toilet. Parkeerplaats voor ongeveer 15 - 20 voertuigen direct aan het veld. Ik wil dit onderwerp wel eens gaan bespreken tijdens een bestuursvergadering (ben zelf penningmeester). Weet niet of iedereen enthousiast is, maar ik ben het igg wel :D
Voor reguliere gastvliegers hebben we afgesproken dat men KNVvL lid moet zijn of aantoonbaar WA verzekerd.
Is nog steeds niet in het midden van het land maar wel goed bereikbaar. Ligt 10 minuten vanaf de A28. Vanuit het noorden ook goed door de polder bereikbaar

Modelbouw vereniging Jules Verne
 
vraagjes puur uit interesse Bert, komt dat klepje helemaal in de carb? of zit het helemaal ondergedompeld? zo ja hoe zit het dan met evt kortsluiting, zo niet dan weet ik ff niewt hoe ik me het moet voorstellen of komt slangetje rechts en links er nog aan?

Aanvankelijk was dat de bedoeling, maar nadere informatie maakte duidelijk dat alle mooie plannetjes die ik had, met deze klep niet mogelijk bleken (hij is te langzaam).
Dus ik laat de carburateur intact, schroef de idle naald er helemaal uit (niet verwijderen want dan zit er een groot gat in de carb, maar ik draai hem zo ver uit dat hij niet meer mee kan doen), en dan komt deze klep gewoon tussen tank en carb.
Bij volgas staat de klep 100% van de tijd open en moet de hoofdnaald het doen, bij alle tussenliggende waarden begint de klep te "klepperen" en laat op die manier minder brandstof door.

Plan B is dat de hele carb gewoon niet meer gebruikt wordt (alleen nog als gasklep, maar er stroomt geen brandstof meer door) en de brandstof wordt vóór de gasklep in de aanstromende lucht geïnjecteerd. Dit om de invloed van een veranderend vacuum in de carburateur te omzeilen. Hiervoor moet ik wel een drukgeregelde brandstoftoevoer maken.

In beide gevallen zal ik een speciale behuizing met aansluitingen moeten maken: deze klep wordt normaliter in een speciaal gat in de carburateurbehuizing gestoken....

Dat is inderdaad een klein klepje Bert. Ik ga proberen om morgen je mail te beantwoorden. Ziet er goed uit in ieder geval.

Yup.... Ik wacht gespannen af....

Groet, Bert
 
ok nu begint het duidelijker te worden :-)
en de software om het klepje te besturen voor de hoeveelheid brandstof(of hoeveel keer klepperen per x% throttle daar komt denk ik Joop in de picture gok ik:grin:
 
ok nu begint het duidelijker te worden :-)
en de software om het klepje te besturen voor de hoeveelheid brandstof(of hoeveel keer klepperen per x% throttle daar komt denk ik Joop in de picture gok ik:grin:

Helemaal correct! :D

Groet, Bert
 
@jdejager: Dat is in ieder geval al een stuk meer "midden in het land". Vanuit het zuiden dan wel weer wat ver, maar je kan niet iedereen tevreden krijgen vrees ik.

Ik begrijp uit het feit dat iemand KNVVL lid of WA verzekerd moet zijn dat een KNVVL brevet dus geen vereiste is?
 
het brevet is op de meeste clubs wel een vereiste, maar dat heeft meer te maken met of jij kunt vliegen en je machine onder controle hebt en dus zelfstandig kan en mag vliegen op een club.
 
Ik begrijp uit het feit dat iemand KNVVL lid of WA verzekerd moet zijn dat een KNVVL brevet dus geen vereiste is?

Een brevet is geen officieel document. Normaliter dient een lid bij ons wel zijn brevet te halen alvorens hij "vrij" mag vliegen. Maar we hebben bijvoorbeeld ook wel eens een Duitse gastvlieger die in de buurt op de camping zit. Er wordt dan met een instructeur gekeken in hoeverre iemand zijn model beheerst en veilig kan vliegen.
Ik zal het binnenkort eens aankaarten binnen het bestuur. Voordeel van een vereniging is dat je meer faciliteiten hebt en het voor andere leden ook interessant kan zijn.
 
Hallo,

heeft iemand verstand van ESC instellen:

>>> Motor timing ??? auto, 5 graden tot 30 graden
>>> Motor acceleration time (delay) ??? 0,15 sec tot 1,3 sec

staat nu alles op auto,
maar soft-start gaat veel te snel ??
verder alles goed

ik heb een scorpion ESC 130 A
en een 140 / 448 scorpion motor

Groet
Uwe
 
zou wel gaaf zijn...
mooi in het midden.. faciliteiten..
zou geweldig zijn als het kan!


Los van de meetingverhalen: ik ben erachter waarom mn heli zo piept/gilt!
al 2 vliegdagen een gil/snerp in de heli.
niet continu, in sommige manouvres was hij weg. en ik kon hem met de manouvres oproepen en weg laten gaan.
dacht dat het de hoofdas was. Bleek het niet te zijn.
Torque tube nieuwe lagers gegeven. zaten een paar discutabele tussen.
Bleek het niet te zijn.
Dacht dat het de lagers in de kop misschien nog waren. gecheckt, waren goed. Daarnaast lijkt het me sterk dat deze snerpen/gillen. maar ik heb vaker rare kopverhalen gehad.

toch de motor eens open getrokken. leek me sterk, maar je weet nooit.
en wat zie ik: weer zo'n ^$%&*$%*&@&*(@&*(@ lager met roestige aanslag.
niet exact verroest, maar hard op weg.
en inderdaad, spul losgesloopt, dat lager liep inderdaad slecht.

blijft bijzonder. zelfde brandstof. motor loopt echt warm zat, laat hem altijd laeegdraaien, en gooi er altijd een verschrikkelijke scheut after run in.
en af en toe toch nog roest.
zo een paar maanden goed, en opeens van de een op de andere vliegdag is het mis.

nu heb ik gelukkig altijd lagers op voorraad.
avondje knutselen en het zit weer in elkaar. dat knutselen vind ik niet erg, maar die lagers zouden zeker een stuk langer mee moeten kunnen..
en heb serieus geen idee hoe het komt..
 
Het motortje draait sneller als de rest, logiesewijs dat deze kogellagers als eerste kapot gaan.

Beetje slect te volgen redenatie: snel of langzaam draaien zijn geen van beide van invloed op roestvorming....

Daarnaast zijn de kogellagers van die krukas met afstand de stevigste lagers in de hele heli...

Daar nog weer naast: er zijn hele volksstammen die NIET om de paar maanden krukaslagers moeten wisselen...

Groet, Bert
 
Gistermiddag en vanmiddag weer heerlijk wat stick time kunnen maken :)
Dat brengt de teller voor dit jaar op 307 vluchten totaal :p
Ga er van uit dat daar morgenmiddag nog wel wat meer vluchten bij komen, mits dat het weer meewerkt :D
Een pracht hobby hebben we mannen.

mvg. Freddie
 
ik gebruikte zap ca dun werkt prima , tegenwoordig gebruik ik helemaal geen ca, maar alleen het tipje van schroefje met 2sec lijm(die goedkope van 5 kleine tubetjes op zon kaartje bij de action :-) ) en dat werkt als een dolle.

Dus niet helemaal volgooien ;-)
 
Back
Top