Goede discussie, maar we moeten de consequenties wel scherp voor ogen houden.
Het belangrijkste lijkt me dat we met z,n allen met plezier E2K blijven vliegen.
Al dat verbieden kan dan wel vervelend uitpakken.
Zo moet ik dan mijn beide kisten maar weg gooien b.v. Als zowel vacuum-bagd vleugels als GVK rompjes worden verboden.
Zodra we staartvlakjes als EF1 gaan vereisen moet waarschijnlijk iedereen z,n staart van zijn E2K afzagen en nieuw maken.
Een extra romp doorsnede aan de achterzijde, tja welke kisten schrijven we dan af, die van Martijn, van Ray en de mijne zeker?
Vleugels met 1.6 mm dikke achterlijst, dan kan de hele nederlandse E2K vloot de vuilnisbak in.
Als deze wijzigingen het echt fijner maken, dan moeten we het misschien doen, maar ik betwijfel of het helpt.
Of beter gezegd ik weet zeker dat het niet helpt.
Om te beginnen met mijn vacuum-bagd vleugels, en GVK rompjes,deze waren echt niet het snelste dit seizoen, Martijns abachi ingedekte vleugel en houten rompje is zeker zo snel. En dat is ook niet zo vreemd. Martijn weet ook dat je een romp met klein "nat oppervlak" moet maken. En bij de vleugels telt niet het materiaal, maar de nauwkeurigheid van het profiel. Mensen die dat weten en goed kunnen bouwen zullen simpelweg iets snellere modellen kunnen maken. Daar gaat geen enkele regel tegen helpen. En dat is ook niet erg, een klein beetje verschil in kist weegt toch niet op tegen stuurmanskunst.
Dus wat schiet je er mee op om glas te verbieden?
Met het verbod bederf je mijn lol in E2k bouwen en dat van Nico Haasnoot ook want die is ook aan het baggen. En kijk eens op de f3k pagina. Er zijn nergens zoveel deelnemers en actieve bouwers..
Ik zou liever werk stoppen in het op niveau krijgen van het hele veld. Gebruik de juiste profielen MH18, of een selig als de Q500 Viper.
Gebruik torsie stangen op de rolroeren i.p.v. Servo,s in de vleugel met alles er uitsteken.
Verder zijn er GVK rompjes /kitjes beschikbaar op de engelse site. Dus als wij gvk verbieden, dan mogen die engelse kitjes niet meer.
En ik ben ook een beetje GVK leverancier, eerst samen met Hugo, maar nu heeft Nico mijn rompje. Ik maak liever 4 gratis rompjes dan dat ik 2 prima kisten moet afschrijven.
Even terug naar de oorsprong, we moeten het leuk houden.
Wat denk ik het meest frustrerend is, is dat je gedurende het seizoen er achter komt dat je een "niet competitieve" kist hebt.
Dat inperken van nieuwe snelle modellen is aan de andere kant niet eenvoudig bij zo 'n nieuwe klasse. De kist van Martijn is wel duidelijk nietwaar?
Er zal simpelweg nog heel wat ontwikkeling zijn.
Bij de Q500 lijkt dat achter de rug, je koopt gewoon een Viper en klaar.
Helaas is er nog geen E2K kitje waar we dat van kunnen zeggen, maar de slipher is al wel op de goede weg. ( tenzij we CNC frezen verbieden..want dat vind ik een oneerlijke en onbereikbare technologie..grapje...)
Dus i.p.v. Vanalles verbieden gewoon een competitief ontwerp / kitje maken?
Daar krijg ik positieve energie van!
Tjarko