Herziening E2K regelement

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er nog meer onreglementaire kisten bijkomen. Daarom zeg ik ook, alleen kistjes die dit jaar al aan een NK hebben deelgenomen. We hebben het dan over 2 of 3 toestellen waarvan er 2 van Tjarko zijn.
Het nieuwe reglement zo opstellen dat alle kisten echt even hard gaan is niet te doen. Net even een beter profiel en netter gebouwd zal altijd sneller blijven. De extremen moeten we wel uitbannen. Goede regels over de vorm van de romp zal daar al veel bij helpen.

Hmm ik kan ook vanaf de andere kant redeneren dat ik het al één seizoen lang gedoogd heb. Ik had ook gelijk aan het begin van het seizoen de knuppel in het hoenderhok kunnen gooien. Dat heb ik niet gedaan. Ik heb het fatsoen gehad om het seizoen af te wachten. Maar nu is het seizoen voorbij en wordt het tijd om even door te pakken. Het doet altijd ergens pijn. Ik ben tegen nog een gedoog seizoen. Je kunt nl anderen er niet van weerhouden om eenzelfde bouwstijl te volgen. En het is dus op dit moment niet onregelementair. En daar wil ik z.s.m. wat aan doen. Dat geeft voor iedereen duidelijkheid. Dat er daarna nog subtiele verschillen overblijven tussen de kisten zal best. Maar echt zo groot als nu zal het niet meer zijn. Mocht dat toch gebeuren dan moeten we ons hier t.z.t. wellicht nogmaals over buigen.

De meningen verschillen sterk over wat nu de doorslag geeft van een snelle kist. Je hebt gelijk die van Martijn gaat ook retesnel. Toch zijn er ook zaken aan zijn kist kenmerkend "anders". Het stabilo is erg dun en heeft profiel. Het rompje is veel slanker gebouwd dan de standaard Wasp. En ongetwijfeld zal het vleugelprofiel ook een stevige duit in het zakje doen.

Groeten,
Peet

Peet ik vlieg gewoon met een wasp vleugel (alleen dan zelf ingedekt)
Het stabilo komt uit een mal. Echter is de mal gemaakt door een een plankje 5mm balsa in vorm te schuren en af te mallen. Een netjes geschuurd balsa plankje is net zo goed en vooral makkelijker.

Ik mis het argument dat E2K een Engelse klasse is, we moeten hier geen eigen regels aan gaan verbinden. Kunnen we daar ook niet meer meevliegen.
Ben het verder met Tjarko eens, baggen is een hele mooie techniek maar je gaat er niet harder door. Je ben af van dat gezoek naar licht balsa want Abachi is niet te koop meer.
Lijkt me beter de gewichtregel te handhaven, ik zag dat de Engelsen ballasten om aan het minimum gewicht te komen. Doen wij niet.

Hoi Nico. Door de "gaten" in het Engelse regelement te dichten kun je nog steeds een kist bouwen die conformeert aan het Engelse regelement.
Minimum gewicht is wellicht een goed idee.

Groeten, Peet

Regel 8-1 van het nederlandse reglement:

De massa van het vliegklare model zal tussen 1021 en 1701 gram liggen.
Mijn beide kisten hebben het hele seizoen met ballast gevlogen, op 1030 gram ongeveer.

Tjarko

Ik wil geen technologie race.
Ik zie zoiets gebeuren in de F5B klasse. Hoewel ik dat een zeer spectaculaire klasse vind , vind ik die technologie race iets wat ik echt niet wil.

Vanuit de F5B even reageren. We zijn allemaal types met 2 rechterhanden, dus is technologie een deel van de lol. Er zijn weinig hobbies denk ik waar zoveel ontwikkeling in zit.

T.a.v. F5B regels, props, motoren, modellen, zijn al jaren min of meer constant.Dus ja, cutting edge technologie=m.i.z. gaaf, maar ook nee: het is geen technologie race welke alleen voor fabrieksteams zijn vol te houden.

................ het is geen technologie race welke alleen voor fabrieksteams zijn vol te houden.

Wat mij als herintreder de laatste 2 jaar is opgevallen is dat je met hetgeen voor iedereen te koop is gewoon competitief kunt meedoen. Dat was in de periode dat ik vroeger meevloog (tot 199acht) wel anders. Ouwelullenopmerking, ik weet het en daarom kop ik 'm zelf maar in voordat iemand anders dat doet.:D

Ik ben zo vrij geweest om een concept regelement E2K op te stellen. Deel van de inhoud komt van Tjarko, die eerder dit jaar al enig voorwerk heeft gedaan. Let wel: dit is een concept natuurlijk en ik leg het voor ter discussie. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Peet

Pylonrace klasse "E2K" (2015) (concept)

Definitie model
Modelvliegtuig waarbij de energie voor de voortstuwing verzorgd wordt door een elektromotor en propeller van voorgeschreven type en een Lithium Polymeer accu van maximaal 4 cellen met 2200mAh capaciteit
De draagkracht zal verkregen worden door aerodynamische krachten welke inwerken op de draagvlakken die, behalve de roervlakken, gedurende de vlucht in vaste stand blijven.

1 Romp
De romp moet een doosvormige constructie hebben. Elke doorsnede loodrecht op de langs-as zal rechthoekig of vierkant zijn, met zijden die evenwijdig zijn met de top-as en dwars-as van het model. De zijden zijn principieel recht, de maximum afwijking van de rechtheid is 1 mm, uitgezonderd de afronding van de hoeken.
Er zijn 4 doorsnede afmetingen vastgelegd:
a. De afmetingen van de dwarsdoorsnede van het motorschot zullen minimaal 57,15 x 57,15 mm (2 ¼” x 2 ¼”) bedragen. De afmetingen van de dwarsdoorsnede, op een punt dat in lengte richting ergens binnen de vleugelkoorde ligt, zullen minimaal 57,15mm (2 ¼”) breed en (inclusief de vleugeldoorsnede ter plaatse) 82,55mm (3 ¼”) hoog zijn.
b. De afmetingen van de dwarsdoorsnede gemeten aan de achterzijde van de vleugel zullen minimaal 57,15 x 57,15 mm (2 ¼” x 2 ¼”) bedragen.
c. De afmetingen van de dwarsdoornede gemeten aan de staart van de romp zullen minimaal 13 mm breed x 18,5 mm hoog bedragen (1/2” x 5/8”)
Het motorschot zal het voorste constructieve deel van het model zijn, loodrecht staan ten opzichte van de langs-as en de elektromotor zal hieraan bevestigd zijn.
Alle doorsneden van het model zullen gesloten zijn, doorlaat van lucht anders dan voor koeling van de motor regelaar en aansturing van hoogteroer zijn niet toegestaan.
De maximale afrondingstraal van de romphoeken bedraagt 6,35mm (¼").
De motor mag zowel rechtstreeks op het motorschot gemonteerd zijn, als met behulp van 4 afstandsbussen met een maximale lengte van 80mm en een maximum diameter van 15mm op het motorschot gemonteerd zijn teneinde een betere zwaartepuntligging te bewerkstelligen.
Stroomlijnen van de aansluitingen van vleugel en staartvlakken met de romp door middel van afrondingen of andere opvulling is niet toegestaan
Stroomlijnkappen voor de motor zijn niet toegestaan.

2 Vleugel:
De vleugel heeft een minimale spanwijdte van 889mm (35”) en een maximale spanwijdte van 1000 mm.
De vleugel heeft een constante koorde over ten minste 889 mm van de spanwijdte.
De vleugel heeft een minimale dikte van 22,22mm (7/8”) over ten minste 889 mm van de spanwijdte.
Het minimale vleugeloppervlak van het gedeelte met constante koorde bedraagt 19,3548 dm2 (300 inch2). Staartvlakken worden niet meegerekend bij de oppervlakte bepaling.
Het is toegestaan vleugeltippen te gebruiken met vrije vormgeving in het spanwijdte gebied tussen 889mm en 1000 mm.
Als bouwconstructies zijn toegestaan een vleugel geconstrueerd volgens de ribbenbouwmethode of een constructie van schuimkern met houtindekking. GFK vleugels als ook met glas en/of koolstof verstevigde vleugels zijn niet toegestaan.
De achterlijst van de vleugel zal een minimale dikte hebben van 1 mm gemeten vanaf de wortel tot de wingtip.

3 Stabilo:
Het stabilo mag vrij gekozen worden: zowel T model als V model zijn toegestaan, mits in hout vervaardigd. De roeren mogen afgeschuind worden en taps toe lopen naar achteren toe tot een minimale dikte van 1 mm. Het stabilo zal een minimale dikte hebben van 5 mm (3/16”) en mag aan de voorzijde afgerond worden met een radius gelijk aan de halve dikte. Het stabilo dient, afgezien van de beschreven afronding overal even dik te zijn: het in profiel schuren van het stabilo is niet toegestaan.

4 Voortstuwing:
4aAccu:
Enkel Lithium Polymeer accu’s zijn toegestaan in deze klasse. Maximaal 4 cellen met een capaciteit van maximaal 2200mAh. Het maximum gewicht van de accu is 270 gram.
De maximaal toelaatbare klemspanning van de accu bij start bedraagt 16.80 Volt.
4bMotor:
Er zijn 3 motoren toegestaan:
Turnigy SK3536-1400kv Aerodrive XP outrunner
Overlander Thumper 3536 1450
NTM Prop Drive Series3536A 1400Kv (alleen in NL)
De motor mag niet worden aangepast en mag enkel gebruikmakend van standaard onderdelen worden gerepareerd. Om veiligheidsredenen mag de in de romp stekende as worden verwijderd.
De motor moet zijn voorzien van een afgeronde spinnermoer of een plastic spinner met een maximale doorsnede van 38,1mm (1 ½“). 4c motorregelaar
Het vermogen van de motor moet op commando kunnen worden terug geregeld.
De keuze van de motorregelaar is geheel vrij.
4d Propeller:
Er zijn 2 propellers toegestaan:
APC 8x6 i/c propeller.
Radio Active 8x6 propeller.
Enkel de volgende modificaties van de propeller zijn toegestaan:
1. Aanpassen van de as gat diameter.
2. Verwijderen van spuit giet braam.

5 Materiaalgebruik:
Buiten de stootstang van het hoogteroer mag in het model mag geen koolstofvezelversterktekunststof gebruikt worden.

6 Massa:
De massa van het vliegklare model zal liggen tussen de 1021 g (2 ¼ lbs) en 1701 g (3 ¾ lbs).

7 Markering
Het vliegtuig zal van een opvallende kleur dan wel markering zijn voorzien teneinde herkenning voor de tijdwaarnemers goed mogelijk te maken.

E2K Raceprocedures
-dit deel blijft ongewijzigd en is hier dus niet afgedrukt-

Voor de levensduur van de accu, en met goed verkrijgbare accu verwarm zakken zou ik zeker VOOR stemmen op het verwaren van de accu.

voor de motoren:

Deze motor word niet meer gemaakt door hobbyking en is vervangen voor het volgende model:

https://www.hobbyking.com/hobbyking...K3_3536_1400kv_Brushless_Outrunner_Motor.html

Dit zijn de zilveren motoren waar zowel Winfried als ik mee hebben gevlogen.
Persoonlijk vind ik de kwaliteit veel hoger als die van de NTM motortje.
Aangezien het NTM motortje alleen in NL is toegestaan zou die voor mij mogen vervallen.

voor de motoren:

Deze motor word niet meer gemaakt door hobbyking en is vervangen voor het volgende model:

https://www.hobbyking.com/hobbyking...K3_3536_1400kv_Brushless_Outrunner_Motor.html

Dit zijn de zilveren motoren waar zowel Winfried als ik mee hebben gevlogen.
Persoonlijk vind ik de kwaliteit veel hoger als die van de NTM motortje.
Aangezien het NTM motortje alleen in NL is toegestaan zou die voor mij mogen vervallen.

Volgens mij vliegt de helft met NTM motoren. Dus misschien moeten we die toch maar niet laten vervallen;)

mijn reactie:

Pylonrace klasse "E2K" (2015) (concept)

Definitie model
Modelvliegtuig waarbij de energie voor de voortstuwing verzorgd wordt door een elektromotor en propeller van voorgeschreven type en een Lithium Polymeer accu van maximaal 4 cellen met 2200mAh capaciteit
De draagkracht zal verkregen worden door aerodynamische krachten welke inwerken op de draagvlakken die, behalve de roervlakken, gedurende de vlucht in vaste stand blijven.

1 Romp
De romp moet een doosvormige constructie hebben. Elke doorsnede loodrecht op de langs-as zal rechthoekig of vierkant zijn, met zijden die evenwijdig zijn met de top-as en dwars-as van het model. De zijden zijn principieel recht, de maximum afwijking van de rechtheid is 1 mm, uitgezonderd de afronding van de hoeken.
Er zijn 3 doorsnede afmetingen vastgelegd:
a. De afmetingen van de dwarsdoorsnede van het motorschot zullen minimaal 57,15 x 57,15 mm (2 ¼” x 2 ¼”) bedragen.
b. De afmetingen van de dwarsdoorsnede, op een punt dat in lengte richting ergens binnen de vleugelkoorde ligt, zullen minimaal 57,15mm (2 ¼”) breed en (inclusief de vleugeldoorsnede ter plaatse) 82,55mm (3 ¼”) hoog zijn.
c. De afmetingen van de dwarsdoorsnede gemeten aan de achterzijde van de vleugel zullen minimaal 57,15 x 57,15 mm (2 ¼” x 2 ¼”) bedragen.

(Ik ben tegen een extra doorsnede definitie aan de achterzijde. Het maakt een aantal bestaande kisten onreglementair, en is ook niet conform engelse E2K.)

Het motorschot zal het voorste constructieve deel van het model zijn, loodrecht staan ten opzichte van de langs-as en de elektromotor zal hieraan bevestigd zijn.
Alle doorsneden van het model zullen gesloten zijn, doorlaat van lucht anders dan voor koeling van de motor regelaar en aansturing van hoogteroer zijn niet toegestaan.
De maximale afrondingstraal van de romphoeken bedraagt 6,35mm (¼").
De motor mag zowel rechtstreeks op het motorschot gemonteerd zijn, als met behulp van 4 afstandsbussen met een maximale lengte van 80mm en een maximum diameter van 15mm op het motorschot gemonteerd zijn teneinde een betere zwaartepuntligging te bewerkstelligen.
Stroomlijnen van de aansluitingen van vleugel en staartvlakken met de romp door middel van afrondingen of andere opvulling is niet toegestaan
Stroomlijnkappen voor de motor zijn niet toegestaan.

2 Vleugel:
De vleugel heeft een minimale spanwijdte van 889mm (35”) en een maximale spanwijdte van 1000 mm.
De vleugel heeft een constante koorde over ten minste 889 mm van de spanwijdte.
De vleugel heeft een minimale dikte van 22,22mm (7/8”) over ten minste 889 mm van de spanwijdte.
Het minimale geprojecteerde vleugeloppervlak van het gedeelte met constante koorde bedraagt 19,3548 dm2 (300 inch2). Het eventueel zich binnen de romp bevindend deel van de vleugel wordt meegerekend.
Staartvlakken worden niet meegerekend bij de vleugel oppervlakte bepaling.
Het is toegestaan vleugeltippen te gebruiken met vrije vormgeving in het spanwijdte gebied tussen 889mm en 1000 mm.
De tip mag niet buiten de envelop steken, gedefinieerd door het doorgetrokken profiel van de constant koorde sectie. (Dit om winglets etc te vermijden)

Enkel constructies in positief bouwwijze zijn toegestaan. Bouw in mallen is niet toegestaan.
(Graag geen dikte limiet op achterlijst, maakt bestaande kisten onreglementair en niet conform engels reglement)
(Totaal verbannen van glas vind ik erg onhandig, dan mag er ook geen strookje onder het balsa of op het balsa b.v. voor montage punt versteviging. Dit even los van GVK vacuum baggen wel of niet)

(Geen stabilo definitie wat mij betreft, afgezien van positieve bouwmethode. Maakt bestaande kisten onreglementair en niet conform engelse reglement.)

3 Voortstuwing:
3aAccu:
De stroomvoorziening bestaat uit een Lithium Polymeer accu met maximaal 4 cellen (4S) en een capaciteit van maximaal 2200mAh. Het aantal gebruikte accu's tijdens een wedstrijd is niet begrensd.
(Geen gewicht limiet introduceren, ik heb al eens een seizoen met direct op het pack gesoldeerde connectoren F5D-L gevlogen, het heeft geen zin...)
De maximaal toelaatbare klemspanning van de accu bij start bedraagt 16.80 Volt.
3bMotor:
Er is 1 motor toegestaan van een van de onderstaande 4 types:
1) Turnigy SK3536-1400kv Aerodrive XP outrunner
2) Overlander Thumper 3536 1450
3) NTM Prop Drive Series3536A 1400Kv (alleen in NL)
4) Turnigy Aerodrive SK3-3536 1400kv (alleen in NL)
De motor mag niet worden aangepast en mag enkel gebruikmakend van standaard onderdelen worden gerepareerd. Om veiligheidsredenen mag de in de romp stekende as worden verwijderd.
De motor moet zijn voorzien van een commercieel verkrijgbare afgeronde spinnermoer.
(Ik wil voorstellen plastic spinners te verbieden, ik kan namelijk met 3D printen hele mooie / getroomlijnde bedenken, maar dat vind alleen ik leuk vrees ik.)
3c motorregelaar
Het vermogen van de motor moet op commando kunnen worden terug geregeld.
De motorregelaar mag de accu spanning niet verhogen, enkel schakelen tussen de motor aansluitingen.
De keuze van de motorregelaar is vrij.

3d Propeller:
Er is 1 propeller toegestaan van de 2 onderstaande types:
1) APC 8x6 i/c propeller.
2) Radio Active 8x6 propeller.
Enkel de volgende modificaties van de propeller zijn toegestaan:
1. Aanpassen van de as gat diameter.
2. Verwijderen van spuit giet braam.

5 Materiaalgebruik:
Buiten de stootstang van het hoogteroer mag in het model mag geen koolstofvezelversterktekunststof gebruikt worden.

6 Massa:
De massa van het vliegklare model zal liggen tussen de 1021 g (2 ¼ lbs) en 1701 g (3 ¾ lbs).

7 Markering
Het vliegtuig zal van een opvallende kleur dan wel markering zijn voorzien teneinde herkenning voor de tijdwaarnemers goed mogelijk te maken.

E2K Raceprocedures
Ik wil 3 punten inbrengen ter discussie:
-Starten met 2 seconden interval i.p.v. tegelijk b.v. conform F5D: over de startlijn dan start de tijd, gooi moment niet meer kritisch.
-Vastleggen parcours afmetingen: E2K / Q500 / EF1 ,gelijk trekken, liefst ook conform engelse reglement?
-maximaal 3 vliegtuigen tegelijk i.p.v. 4.

Groeten,
Tjarko

Dat een aantal zaken niet conform Engels reglement zijn maar ook niet in strijd ermee vind ik geen probleem. We proberen verbeteringen aan te brengen en dat gaat niet als er niets anders mag dan het bestaande reglement.

Wat is nog mis is het verbieden van pusher uitvoeringen, dus motor moet verplicht voorop.

Ook zou ik graag een koolstof buis toe willen laten zodat er 2 delige vleugels gemaakt kunnen worden voor bv. een middendekker model.

Uitbannen van geprofileerde staarten maakt betaalbare ARF kisten mogelijk, evenals de minimale dikte van de eindlijst, al is 1mm nog wel erg dun.

Deze regel: De zijden zijn principieel recht, de maximum afwijking van de rechtheid is 1 mm, uitgezonderd de afronding van de hoeken.
Heeft denk ik wat meer uitwerking nodig. Ik denk dat je bedoeld dan wanneer je een liniaal verticaal tegen de zijkant van de romp zet op een willekeurige plek dat er dan max 1mm afwijking mag zijn. Een licht getordeerde romp zou wel moeten mogen, niet iedereen kan een rechte romp bouwen ;-) Gebogen zijkanten in de lengte richting mogen ook. Deze regel is daarmee in conflict.

Tegelijk starten vind ik ook erg link. Heb het al te vaak mis zien gaan direct na de start of in de eerste bocht.

Het mooiste aan de E2k klasse is het tegelijkertijd starten net als de club 20 vroeger!
Als je te bang bent voor een midair moet je maar wat hoger of lager gaan vliegen.

Verder kan ik mij goed in de aanpassingen van Tjarko vinden!
En het zelf netjes bouwen van een model moet ook nog ergens beloond kunnen worden.
Iedereen kan zelf wel een paar plankjes balsa aan elkaar plakken dit is ook een stukje hobby naast het vliegen voor veel mensen.

Werkt goed zo,n forum :D

Stukje Emanuel,
Eens, kans dat engelse piloten bij ons E2K gaan vliegen is nihil.
Pusher is uitgebannen met regel na 1c, was mijn bedoeling tenminste.

Ik heb geen enkel probleem met koolstof buis. Maar zelf zou ik nooit een gedeelde vleugel bouwen, middendekker zou ik de vleugel vast inlijmen.

Een ARF met 1 mm dikke achterlijsten is nog steeds OK en competitief hoor. De F5D avionics met 0.8 mm dikke achterlijsten winnen nog steeds WK,s.
Ik vind dat je het bouwplezier van de zelfbouwers niet moet vergallen door onelegant materiaal voor te schrijven. Het is al erg genoeg met die vierkante bakkies. En als je dan toch iets vastlegt doe dan gewoon afgezaagde 5mm plank. Dat is simpel en goed te controleren.

Dat van die zijden had nog relatie met de voorgaande zin, het gaat over de verticale doorsneden. Maar dat kan duidelijker.

Van het tegelijk starten had ik al verwacht dat het controversieel is, spannend vs behoudend..

Martijn, bedankt! Een mooie verwoording van hoe het bij mij ook voelt.

Tjarko

Nog even een paar duiten in het forum ;) ...

@Tjarko, je geeft een aantal keren aan dat ik de regels zo aangepast heb dat het niet meer conform Engels regelement is, maar dat is onjuist. Door iets te specificeren of vast te leggen wat nog niet in het Engelse regelement is vastgelegd blijf je nog steeds binnen het Engelse regelement: het is in dat regelement immers niet gespecificeerd.
Emanuel heeft dat hierboven ook zo beschreven, anders kun je helemaal niets meer aanpassen, want dan is elke toevoeging een afwijking t.o.v. het Engelse regelement (incl. racing procedures ;) ).

Nog wat feedback hier op jouw zienswijze.

1. de romp.
In het huidige regelement staat: "De romp moet een doosvormige constructie hebben. Elke doorsnede loodrecht op de langs-as zal rechthoekig of vierkant zijn, met zijden die evenwijdig zijn met de top-as en dwars-as van het model." Daarnaast is er ook een max afrondingsradius van 6,35 mm gespecificeerd.
Dat je hier heel handig gebruik van maakt en de staart uiteindelijk als een ronde buis laat eindigen met radius 6,35mm is volgens mij niet in de geest van E2K. Er staat heel duidelijk dat elke doorsnede loodrecht op de langsas rechthoekig of vierkant zal zijn, dat is dus iets anders dan rond. Ik gooi nog een ander argument in de strijd: een dergelijke constructie waarbij de staart eigenlijk een buisje wordt is niet op een robuuste manier in hout te vervaardigen. Ook hierom vind ik dat we wel degelijk HxB afmetingen moeten specificeren voor de staart. Overigens ben ik bij de afmetingen van de staart doorsnede uitgegaan van de Wasp, welke ik even zie als de "moeder" aller E2K kisten.

Wordt jou kist daarmee onregelementair: ik vrees van wel, maar ik kan er verder niets van maken.

2. Vleugel
Het beperkt toepassen van glas, alleen ter versteviging van de vleugel zou kunnen, maar dan hebben we het alleen over het vleugel centrum en bevestigingspunten.
De toevoeging om winglets te vermijden zie ik ook wel zitten (ook al is het natuurlijk niet conform Engels regelement ;) )
Het toestaan van koolstof in enige vorm ter versteviging van de vleugel is echter wel degelijk in strijd met het Engelse regelement, en alleen al daarom moeten we het denk ik niet willen.

@Emanuel: ik heb tijdens de British Nationals gezien dat je ook heel goed een shouderdekkertje kun bouwen met een vleugel uit een stuk. Was best handig, want dan kun je ook gelijk een kapje i.c.m. accubakje aan de bovenzijde vleugel maken. Je hebt dus niet perse een koolstof of alu verbindingbuis daarvoor nodig.

Stabilo defintie zoals ik die beschreven valt gewoon binnen het Engelse regelement omdat die daar niet beschreven is. Ik zou dit wel willen handhaven, gelijk het EF1 regelement omdat het speelveld dan een stuk uniformer wordt en dat is toch eigenlijk wat we willen (ik in ieder geval wel). Ook de minimale achterlijst dikte vind ik nog steeds een goed idee, temeer omdat het met de vacuumbag methode wel degelijk mogelijk is om de achter lijst nagenoeg messcherp te maken. Dat lijkt met hout en bekleding eigenlijk niet haalbaar. Hier kan materiaalkeuze dus wel degelijk de doorslag geven, dat lijkt me niet gewenst.
Die 1mm dikte is ter discussie. Ik heb 1mm genomen zodat de Waspjes ook nog mee kunnen, vandaar.

3A accu
Het minimum gewicht van de accu van 270 gram: tja ik vind het ook onzin eigenlijk, maar het is wel conform Engels regelement. Het toestaan van lichtere accu's druist dus tegen het Engelese regelement in.

3B motor.
De NTM Prop Drive Series3536A 1400Kv is ook toegestaan volgens het Engelse regelement (bron: UK model pylon racing)
De uitbreiding met Turnigy Aerodrive SK3-3536 1400kv lijkt me prima, kan niemand eigenlijk tegen zijn lijkt me.
De plastic spinner verbieden kan als we alleen de propnut toestaan valt dat nog steeds binnen het Engelse regelement.

3C Motorregelaar: toevoeging dat de regelaar de spanning niet mag verhogen lijkt me niks mis mee.

E2K raceprocedures:
Ik ben begonnen met pylon racen omdat ik jaren geleden eens een club20 wedstrijd aanschouwde. Buiten de snelheid vond ik het starten ook heel spectaculair, gewoon met het snot voor de ogen naar pylon 1 raggen met z'n allen en "may the best man win". Persoonlijk zou ik het veranderen van de start procedure niet fijn vinden. Ik zie E2K toch als de logische opvolger van club20. Het gaat wel eens fout, dat klopt. Ruud weet dat ondertussen als geen ander denk ik, twee keer in 1 seizoen en kist verliezen bij pylon 1 in de eerste ronde is niet fijn. Maar goed er zijn manieren om dat te vermijden: evasive maneuvers... Maar dat kost tijd dat is waar. Maar het is ook een beetje: wie heeft de ballen om er vol voor te gaan. Dit merk ik ook meer en meer bij Q500 vliegen: wie toegeeft bij "close flying" en ruimte geeft komt al snel op achterstand (of kan zijn kist verspelen...tja dat is een keuze die je maakt).
Bovendien is het veranderen van de race procedures dus niet conform Engels regelement.
Maar goed: als veel mensen hier toch voor zijn...

Wat betreft het parkoers: ik zie dat in de officiele regels op dit moment zowel voor Q500 als voor EF1 nog het grote 180m circuit gespecificeerd zijn, terwijl we dat nooit vliegen. Ik ben er ook voorstander van om Q500, EF1 en E2K gelijk te trekken en dan de afmetingen van het E2K circuit aan te houden (36,5m tussen base pylons en 115,8m van base tot top pylons. In de praktijk doen we dit al.
Dat vereist dus een regelement wijziging van Q500 en EF1, niet E2K

Max. 3 vliegtuigen kan, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat we zoveel vliegers hadden dat we met 4 tegelijk gingen racen, dus hoe zinvol zou het zijn?

Tot slot: bouwen is voor een deel van de vliegers inderdaad ook deel van de lol, maar ik vind niet dat dat de doorslag mag geven. Met alle respect voor mensen die veel tijd in het bouwen steken in mallen maken, vacuum baggen en wat nog meer: het is knap als je een kist kan bouwen die aanzienlijk sneller is dan de rest van het speelveld. Ik hoor steeds dat "men" hierin geinvesteerd heeft in tijd en geld, dat ontken ik ook niet. Ik wil er wel wat tegenover stellen: gedurende dit seizoen heb ik getracht twee maal per week een paar uren uit te trekken om naar het veld te gaan, pylons op te zetten en te trainen om oog hand coordinatie om mijn vliegstijl aan te scherpen en te perfectioneren. Mijn ambitie is om uiteindelijk Martijn de hielen te laten zien, ik trek me op aan zijn vliegstijl, niet aan zijn bouwstijl.. DAT is ook een investering die tijd en geld (brandstof) kost. Het is dan wel een beetje zuur als je buitenom gepasseerd wordt door een kist die gewoon aanzienlijk sneller is. Dit is voor mij reden om in deze discussie energie te stoppen. Het speelveld moet aanzienlijk uniformer worden dan het op dit moment is. Ook al metselen we het regelement verder dicht, dan is er altijd nog wel ruimte om je in het bouwen uit te leven.

Groeten,

Peet

Mooi verwoord Peet!

Ik haal als bouwer veel voldoening uit het netjes bouwen en afwerken van m'n toestellen. Dus zorgen dat de vleugels mooi recht zijn met strakke eindlijsten en een strakke beplanking. Of die eindlijst 1.5mm dik is of 0.3mm dik maakt me daarbij niet uit. Alleen zo'n dunne is erg kwetsbaar in hout en dat wil je liever niet.
Ook de staart vlakken kun je volgens de EF-1 regels heel mooi bouwen. Ik ben zelfs benieuwd hoeveel voordeel je hebt bij dezelfde dikte aan het helemaal spits schuren van zowel de voor als achterlijst tov een afgeronde voorkant en tapse achterlijst tot 1mm dik. Ik denk dat Tjarko dat wel even door kan rekenen ;-)

Back