Nog even een paar duiten in het forum

...
@Tjarko, je geeft een aantal keren aan dat ik de regels zo aangepast heb dat het niet meer conform Engels regelement is, maar dat is onjuist. Door iets te specificeren of vast te leggen wat nog niet in het Engelse regelement is vastgelegd blijf je nog steeds binnen het Engelse regelement: het is in dat regelement immers niet gespecificeerd.
Emanuel heeft dat hierboven ook zo beschreven, anders kun je helemaal niets meer aanpassen, want dan is elke toevoeging een afwijking t.o.v. het Engelse regelement (incl. racing procedures

).
Nog wat feedback hier op jouw zienswijze.
1. de romp.
In het huidige regelement staat:
"De romp moet een doosvormige constructie hebben. Elke doorsnede loodrecht op de langs-as zal rechthoekig of vierkant zijn, met zijden die evenwijdig zijn met de top-as en dwars-as van het model." Daarnaast is er ook een max afrondingsradius van 6,35 mm gespecificeerd.
Dat je hier heel handig gebruik van maakt en de staart uiteindelijk als een ronde buis laat eindigen met radius 6,35mm is volgens mij niet in de geest van E2K. Er staat heel duidelijk dat
elke doorsnede loodrecht op de langsas rechthoekig of vierkant zal zijn, dat is dus iets anders dan rond. Ik gooi nog een ander argument in de strijd: een dergelijke constructie waarbij de staart eigenlijk een buisje wordt is niet op een robuuste manier in hout te vervaardigen. Ook hierom vind ik dat we wel degelijk HxB afmetingen moeten specificeren voor de staart. Overigens ben ik bij de afmetingen van de staart doorsnede uitgegaan van de Wasp, welke ik even zie als de "moeder" aller E2K kisten.
Wordt jou kist daarmee onregelementair: ik vrees van wel, maar ik kan er verder niets van maken.
2. Vleugel
Het beperkt toepassen van glas, alleen ter versteviging van de vleugel zou kunnen, maar dan hebben we het alleen over het vleugel centrum en bevestigingspunten.
De toevoeging om winglets te vermijden zie ik ook wel zitten (ook al is het natuurlijk niet conform Engels regelement

)
Het toestaan van koolstof in enige vorm ter versteviging van de vleugel is echter wel degelijk in strijd met het Engelse regelement, en alleen al daarom moeten we het denk ik niet willen.
@Emanuel: ik heb tijdens de British Nationals gezien dat je ook heel goed een shouderdekkertje kun bouwen met een vleugel uit een stuk. Was best handig, want dan kun je ook gelijk een kapje i.c.m. accubakje aan de bovenzijde vleugel maken. Je hebt dus niet perse een koolstof of alu verbindingbuis daarvoor nodig.
Stabilo defintie zoals ik die beschreven valt gewoon binnen het Engelse regelement omdat die daar niet beschreven is. Ik zou dit wel willen handhaven, gelijk het EF1 regelement omdat het speelveld dan een stuk uniformer wordt en dat is toch eigenlijk wat we willen (ik in ieder geval wel). Ook de minimale achterlijst dikte vind ik nog steeds een goed idee, temeer omdat het met de vacuumbag methode wel degelijk mogelijk is om de achter lijst nagenoeg messcherp te maken. Dat lijkt met hout en bekleding eigenlijk niet haalbaar. Hier kan materiaalkeuze dus wel degelijk de doorslag geven, dat lijkt me niet gewenst.
Die 1mm dikte is ter discussie. Ik heb 1mm genomen zodat de Waspjes ook nog mee kunnen, vandaar.
3A accu
Het minimum gewicht van de accu van 270 gram: tja ik vind het ook onzin eigenlijk, maar het is wel conform Engels regelement. Het toestaan van lichtere accu's druist dus tegen het Engelese regelement in.
3B motor.
De NTM Prop Drive Series3536A 1400Kv is ook toegestaan volgens het Engelse regelement (bron:
UK model pylon racing)
De uitbreiding met Turnigy Aerodrive SK3-3536 1400kv lijkt me prima, kan niemand eigenlijk tegen zijn lijkt me.
De plastic spinner verbieden kan als we alleen de propnut toestaan valt dat nog steeds binnen het Engelse regelement.
3C Motorregelaar: toevoeging dat de regelaar de spanning niet mag verhogen lijkt me niks mis mee.
E2K raceprocedures:
Ik ben begonnen met pylon racen omdat ik jaren geleden eens een club20 wedstrijd aanschouwde. Buiten de snelheid vond ik het starten ook heel spectaculair, gewoon met het snot voor de ogen naar pylon 1 raggen met z'n allen en "may the best man win". Persoonlijk zou ik het veranderen van de start procedure niet fijn vinden. Ik zie E2K toch als de logische opvolger van club20. Het gaat wel eens fout, dat klopt. Ruud weet dat ondertussen als geen ander denk ik, twee keer in 1 seizoen en kist verliezen bij pylon 1 in de eerste ronde is niet fijn. Maar goed er zijn manieren om dat te vermijden: evasive maneuvers... Maar dat kost tijd dat is waar. Maar het is ook een beetje: wie heeft de ballen om er vol voor te gaan. Dit merk ik ook meer en meer bij Q500 vliegen: wie toegeeft bij "close flying" en ruimte geeft komt al snel op achterstand (of kan zijn kist verspelen...tja dat is een keuze die je maakt).
Bovendien is het veranderen van de race procedures dus niet conform Engels regelement.
Maar goed: als veel mensen hier toch voor zijn...
Wat betreft het parkoers: ik zie dat in de officiele regels op dit moment zowel voor Q500 als voor EF1 nog het grote 180m circuit gespecificeerd zijn, terwijl we dat nooit vliegen. Ik ben er ook voorstander van om Q500, EF1 en E2K gelijk te trekken en dan de afmetingen van het E2K circuit aan te houden (36,5m tussen base pylons en 115,8m van base tot top pylons. In de praktijk doen we dit al.
Dat vereist dus een regelement wijziging van Q500 en EF1, niet E2K
Max. 3 vliegtuigen kan, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat we zoveel vliegers hadden dat we met 4 tegelijk gingen racen, dus hoe zinvol zou het zijn?
Tot slot: bouwen is voor een deel van de vliegers inderdaad ook deel van de lol, maar ik vind niet dat dat de doorslag mag geven. Met alle respect voor mensen die veel tijd in het bouwen steken in mallen maken, vacuum baggen en wat nog meer: het is knap als je een kist kan bouwen die aanzienlijk sneller is dan de rest van het speelveld. Ik hoor steeds dat "men" hierin geinvesteerd heeft in tijd en geld, dat ontken ik ook niet. Ik wil er wel wat tegenover stellen: gedurende dit seizoen heb ik getracht twee maal per week een paar uren uit te trekken om naar het veld te gaan, pylons op te zetten en te trainen om oog hand coordinatie om mijn vliegstijl aan te scherpen en te perfectioneren. Mijn ambitie is om uiteindelijk Martijn de hielen te laten zien, ik trek me op aan zijn vliegstijl, niet aan zijn bouwstijl.. DAT is ook een investering die tijd en geld (brandstof) kost. Het is dan wel een beetje zuur als je buitenom gepasseerd wordt door een kist die gewoon aanzienlijk sneller is. Dit is voor mij reden om in deze discussie energie te stoppen. Het speelveld moet aanzienlijk uniformer worden dan het op dit moment is. Ook al metselen we het regelement verder dicht, dan is er altijd nog wel ruimte om je in het bouwen uit te leven.
Groeten,
Peet