Ik zit deze discussie al even te volgen mede omdat ik eraan zit te denken als de tijd het toe laat volgend seizoen ook mee te vliegen.
Het is een interessante discussie met wat ik merk heel tegenstrijdige regels.
Als eerste de opmerking over bouw methodes;
De discussie dat een gebaggt vleugeltje sneller zou zijn dan een beplankt vleugeltje is onzin wij hebben dat al eens getest. Een gebaggt vleugeltje is lichter en daar zit het voordeel in, ballast de modellen maar eens op het zelfde vlieggewicht. Bij de F3K zie je dat al de zelfde gebaggte vleugeltjes anders presteren de oorzaak zit hem in profiel vervalsing ofwel zet je iets te veel druk erop dan pers je het schuim samen en is je profiel al weg en zal anders presteren. Daarom is een cnc gesneden rib ook in voordeel van een hand gesneden omdat die zuiverde is.
Als ik dan kijk dat het doel is om zo gelijkwaardige vliegende modellen te krijgen is er maar één weg om dit te bereiken en dat is;
Het is een interessante discussie met wat ik merk heel tegenstrijdige regels.
Als eerste de opmerking over bouw methodes;
Je moet dan CNC frezen ook uitsluiten want ook die heeft niet iedereen in huis.Wat je wil voorkomen denk ik is een wedloop van steeds duurder wordende modellen. Het is niet voor iedereen weggelegd om een C&C schuimsnijder aan te schaffen en in de weer te gaan met vacuümpompen en harsen.
De discussie dat een gebaggt vleugeltje sneller zou zijn dan een beplankt vleugeltje is onzin wij hebben dat al eens getest. Een gebaggt vleugeltje is lichter en daar zit het voordeel in, ballast de modellen maar eens op het zelfde vlieggewicht. Bij de F3K zie je dat al de zelfde gebaggte vleugeltjes anders presteren de oorzaak zit hem in profiel vervalsing ofwel zet je iets te veel druk erop dan pers je het schuim samen en is je profiel al weg en zal anders presteren. Daarom is een cnc gesneden rib ook in voordeel van een hand gesneden omdat die zuiverde is.
Als ik dan kijk dat het doel is om zo gelijkwaardige vliegende modellen te krijgen is er maar één weg om dit te bereiken en dat is;
- Standaard profiel
- Één type motor
- Éen type en merk accu
- Éen type en merk prop
- ESC's het zelfde
- Éen standaard vlieg gewicht dus niet tussen x en y maar allemaal het zelfde gewicht