HobbyKing 450 TT (V2) - Eerste Heli

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door MisterJo, 8 nov 2014.

  1. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Ja want A merk helis vallen niet spontaan uit de lucht waar oorzaken een raadsel blijven;)

    Hoe kan men tegenwoordig over de HK spullen oordelen als men ze zelf niet gebruikt of misschien maar 0,1 procent.

    ik durf te stellen dat de turnigy servos die ik heb op mijn 450 stukken beter zijn als align servo's , idem voor de 500, En waarom omdat ik ze allebei heb en dus goed kan vergelijken.

    Dit geld ook voor de FBL units en de ESC's van align.

    Dus stop aub met spullen af te zeiken die je zelf niet hebt en dus totaal geen vergelijk kan maken en alleen maar in speelt op een onderbuik gevoel.

    Ja er is een hoop rommel , maar ja er zijn ook hele goede spullen.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Ten eerste is een align nog geen a merk. Het is 1 van de goedkopere merken waar je iets van kunt verwachten.
    Velen gaan ook erg lang mee et de originele setup

    2e, ik heb niets tegen goedkoop spul op een heli.
    Ik heb wel iets tegen het adviseren van dit spul aan een heli beginner.
    De kans op falen is groter met goedkoop spul, een gevorderd vlieger kan hier eventueel de voortekens van opmerken.
    Een beginnend vlieger niet.

    Dat is waarom ik persoonlijk liever materiaal aanbeveel waarvan ik weet dat het niet zomaar stopt of raar gedrag gaat geven.

    Verder moet je het zelf weten ;-)
    Er zijn inderdaad een aantal spullen waar je veel goeds over hoort.
    Alleen vind ik het persoonlijk erg moeilijk om te achterhalen welke spullen dat exact zijn. Ik kom teveel tegenstrijdigheden tegen..
    Daarnaast is iedere goedkope stap die ik ooit gedaan heb, fout uitgepakt tot nu toe.

    Dus misschien ben ik uit eigen ervaring wat verkeerd bevooroordeeld..
    Wil niet zeggen dat het niet aanraden van hk spul inhoud dat ik geen mensen wil helpen..
     
  3. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Die turnigy/kst servo's("mks clone") en een yep esc esc zijn goedkoper en 3 stappen vooruit
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    3 stappen vooruit ten opzichte van de extreem goedkope electronica aan boord van de hk heli.
    Maar zit het qua prestatie en uithoudingsvermogen (vooral die 2e) ook in de buurt van de gemiddelde setup?
    Gemiddeld kun je dan Align noemen, je kunt ook thunder tiger pakken.

    Nu zal er aan de esc niets mis zijn hoor. Ik ben absoluut je spullen niet aan het afkraken, totaal niet mijn bedoeling.
    Mijn bedoeling is dat je een beetje scherp kijkt naar wat jouw verwachting is van het product, en of het ook realistisch is.
    Sommigen verwachten van een 10 eur staartservo betere prestaties dan een 100 eur merkservo.. En dan zijn ze verbaasd als hun 10 eur servo het maar een jaar uithoudt, terwijl de dure na 10 jaar nog vrolijk zijn ding doet.
    Vaak krijg je echt waar je voor betaald.. al heb je soms geluk/pech

    Als je dat in het oog houdt, en je kiest ergens voor op basis van jouw bevindingen, lekker doen!
    Wees trots op je spullen, zijn we allemaal.
    je hoeft niet minder trots te zijn omdat er bij jou toevallig wat goedkopere servo's in zitten. misschien heb je zelfs meer reden om trots te zijn..


    Over het wel/niet hebben van spullen:
    Ik heb ondertussen genoeg heli's van anderen gekeurd/gezien, om wel een klein beetje een onderbouwde mening te hebben.
    niet merkspecifiek, maar veel dingen die mij opvallen (en ik ook meld aan de eigenaar) blijken later ook uit te komen. Soms een week, soms een jaar. Sommigen redden die periode niet door een crash ;-)

    Servo's die met het uitvouwen van de bladen al hun tanden strippen.. en ik deed het echt heel rustig en voorzichtig.. Eigenaar zelf stripte de nieuwe servo's ook meteen..
    Waren lekker goedkoop, en waren "perfect" voor de heli. tot je de bladen uitvouwt dan..

    Servo's die na een vlucht of 10 op het eind van de hevel 3 a 4 mm speling hadden. op een 450!
    en het raar vinden dat de stabilisatie niet echt lekker reageerde.

    Zo kan ik wel ff doorgaan.

    Bij een gevorderd vlieger is het ook niet zo erg.
    hij heeft ondertussen (hopelijk) de kennis gekregen om dergelijke dingen eruit te filteren, en te zien wat er werkelijk aan de hand is.
    een beginnend helivlieger valt het waarschijnlijk niet op, en is te laat.
    Wat is er mis om mensen te waarschuwen?
    Daarvoor komen ze toch ook op dit forum, raad vragen bij ervaringsdeskundigen..
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    @ Misterjo:
    Over je body, kijk ff of er ook een snaarversie bij staat.
    zeker in het begin gaat de staart nog wel eens eerst op de grond voor het landingsgestel uit..

    Bij torque tube is het meteen tandwielen wisselen. Beetje grote operatie op het veld, aangezien het bijna altijd degene aan de kant van het frame zijn.
     
  6. MisterJo

    MisterJo

    Lid geworden:
    4 dec 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zeist
    Ik snap zeker dat goedkope omderdelen limitaties hebben, en ik snap ook dat je mat wilt laten realiseren. Realiseren deed ik al, en weten dat er limitaties zijn ook.
    Ik wil deze helikopter bouwen als instap. Om later (na 1 of 2 vliegseizoenen) te vervangen door een betere waar ik veel mee kan.
    Maar ik weet nog niet of ik het heli vliegen echt leuk zal vinden, en heb het geld er momenteel niet voor over. Uberhaupt heb ik niet genoeg geld voor een helikopter van €600.
    Ik zal dan ook wel even kijken naar een belt drive version.
    Ik heb er niet supergoed over nagedacht zegmaar, maar belt drive is in dat geval wel beter.

    Nog een rede dat ik ook goedkoop wil gaan is dat onderdelen ook goedkoper zijn. Als ik een align helikopter crash dan ben ik meteen bakken met geld kwijt, met een goedkoop ding is dat een minder groot punt. Ja ik weet dat dekans op crashes zoiezo groter zijn, maar ik crash liever een helikopter die met €50 te repareren is dan een helikopter waar ik eerst €150 aan moet uitgeven om 'm weer werkend te krijgen. En aangezien ik zoiezo aardig vaak ga crashen (omdat ik nu nog beginner ben) is me dat te duur. Ik neem aan dat je dat wel begrijpt.
    Anyways, in ieder geval heel erg bedankt voor de hulp, want het heeft me een heel stuk geholpen.
    Mgv Jo
     
  7. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Dat is niet de juiste instelling hè :wink: als je vaak gaat crashen dat wil dat zeggen dat je te vlug te veel wil.

    Ik ben als beginner na 56 vluchten voor het eerst gecrashed met m'n 450 en de reden ..... iets willen proberen waarvan je de basis eigenlijk nog nooit rustig in stappen geoefend hebt ..... gewoon dom geweest dus.
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    he he, bij mij was het anders om,

    aan de begin elke dag vliegen,
    56 keer gecrasht,
    dan niet meer,

    de laatste echte crash met stuurfout was 3-5-2013
    dus het word weer tijd, ha ha, pphhhhh

    Groet
    Uwe
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ligt aan de insteek ;-)

    ikzelf ben ook heli instructeur bij mijn club.
    als iemand helemaal vers binnenkomt, koppelen we hem eerst met de zender, zodat ik altijd in kan grijpen als het mis mocht gaan.
    dat doen we, tot de basis goed genoeg is om zelf te vliegen.
    tot nu toe zie je dan dat er eigenlijk geen crashes nodig zijn.

    alles kan natuurlijk, maar het hoeft niet.

    Zelf heb ik mezelf leren vliegen met een FP heli, een piccolo v2.
    vaak gecrasht. ding kon je altijd weer zo in elkaar klikken en weer vliegen.
    De Cp heli's daarna vlogen meteen als een droom, zo strak en netjes..

    net wat je zelf wilt.
    sommigen crashen na een paar jaar vliegen nog steeds wekelijks.
    sommigen vliegen dagelijks, en crashen nooit. Hoe vlieg je, hoe geduldig ben je.
    Dat is vaak het grootste struikelblok ;-)

    Als je het jezelf wilt leren kan dat natuurlijk. alleen zijn cp heli's daar vaak een beetje kwetsbaar voor.
    alleen omvallen is soms al genoeg om een hoop kapot te krijgen.
    En dan is het idd fijn als je met een paar euro de schade kan repareren ;-)

    wel een tipje: align assen zijn dan wel prettig.. vaak bij hk heli's komen de reservedelen alvast krom aan. dat bevorderd het vlieggedrag niet echt.
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    he he,
    ik praat ook over Walkera 4G6, elke dag sleutelen
    en een oude paddel T Rex 250, elke dag wat knutselen ...
    gr. Uwe
     
  11. MisterJo

    MisterJo

    Lid geworden:
    4 dec 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zeist
    Met een crash bedoel ik per se een crash op de manier dat de helft van de onderdelen gebroken is ofzo. Ik bedoel het meer in de zin van een harde landing ofzo.

    Ik heb al een tijdje ervaring met een quadcopter dus ik weet de basics wel soortvan trouwens. Alleen m'n orientatieskills zijn echt niet goed met multicopters/heli's. Vliegtuigen is geen probleem, maar met die quad en met m'n oudere fixed pitch heli ging het niet bijzonder goed. de quad leeft nog, maar die heli al 2 jaar niet meer ofzo. Ik oefende altijd met de neus in hover, maar ik vloog bijna altijd wel ergens tegenaan (onze woonkamer is vrij klein).

    Maargoed helivliegen lijkt me supervet dus ik ga het wel proberen elke dag te oefenen zodra ik die heli heb.

    In ieder geval heb ik veel zin in het project :D


    Ik was zoiezo wel van plan om er een align swash plate, gears en hoofdas in te zetten. Want die schijnen niet zo goed te zijn van hk, vooral de swashplate niet.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    goede insteek alvast ;-)

    harde landing hou je doorgaans weinig aan over.
    of je moet echt volgas van 1 meter hoog de grond in gaan, maar meestal kunnen ze dat redelijk hebben.

    omvallen, staart eerst landen, niet stilhangen terwijl je land (landingsgestel haakt, omvallen = crash)
    HEEEEEEl kleine dingetjes, grote gevolgen ;-)
    soms, met wat geluk, hou je er weinig aan over. en met veel pech kun je misschien beter een verse halen.

    ze zijn niet gemaakt om te crashen..
    dat is ook 1 van de duurdere dingen in de hobby


    Zoek trouwens wel een beetje ruimte op met deze heli
    woonkamer moet je niet willen ;-)
    als je kon vliegen met die oude Fp, zou je zeggen dat dit ook goed moet gaan.
    zolang je maar niet meteen nose in gaat vliegen..
     
  13. MisterJo

    MisterJo

    Lid geworden:
    4 dec 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zeist
    Hahaha, nee in de woonkamer ga ik hier niet mee vliegen hoor :D
    Er zit een sportveld in de buurt waar ik altijd vlieg, hoewel het soms in de zomer overdag niet kan omdat er dan teveel mensen zijn, 's ochtends en 's avonds kan dan wel.
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Vergis je niet in het verschil tussen een quad en een 450 heli... De quad is door de elektronica stabiel, een 450 zeker niet, ook niet FBL.

    Ik heb zelf ook HK en Align 450 helies gehad, dus ik "weet er van". De Align is gewoon goed, de HK kan goed zijn maar heeft soms issues, sneller speling, eerder gebroken enz.

    Je geeft nu al aan dat je een HK wilt kopen en "upgraden" met Align parts dan zeg ik nogmaals, koop gewoon een gebruikte Align! Ik denk dat je daar meer voordeel van gaat heben zeker als er wat betere servos op zitten.

    Mbt de gyro of FBL... Het moeilijkste vliegen is als je staart niet goed achter de heli blijft, ik weet niet hoe de HK FBL units zijn, maar ik zou hier als laatst op besparen. Vlieg je flybar en pak je een futaba 401 gyro ben je er zeker van dat je redelijk goedkoop een strakke staart kunt hebben en je kunt wellicht goedkopere servos op de swash gebruiken.

    Bespaar gewoon op: goedkope houten Align bladen, bij een crash gaan die toch stuk, goedkope HK canopy en skids. Ook andere "losse" componenten kun je prima van HK kopen, maar begin lekker met een Align, ben je zeker goed mee af.

    Verder, doorzetten om zelf 450 te leren vliegen is belangrijk, het is niet makkelijk, wel leuk. Veel suc6!

    O ja, en zoals al een paar keer genoemd, begin met een riem, geen torque tube!
    Van een tube ga je zeker spijt krijgen.
     
  15. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Ben ook begonnen met tt en nooit problemen gehad.. als je dan wel wat hebt leer je het wel af... je moet gewoon leren landen met een heli... ik zie het ZO vaak, mensen die redelijk kunnen vliegen maar landen ho maar.... dat is ook zo als de heli in hoover door bijv turbulentie wat naar beneden komt... vang dat meteen op.. niet als je al 3 seconden gras maait met je tail... kleine dingen gewoon oefenen en voorzichtig zijn dan is een tt net zo makkelijk voor beginners als een belt..
     
  16. MisterJo

    MisterJo

    Lid geworden:
    4 dec 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zeist
    Bedoel je zoiets?
    Align T-rex 450 Pro - ModelbouwMarkt.nl
     
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Jo ik kan moeilijk iets zeggen over de heli in de link, hij ziet er leuk uit met wat spares en lipos maar er staat niet bij wat voor elektronica er op zit (ESC, motor, swash servos, gyro en tail servo), die componenten bepalen grotendeels de prijs en kwaliteit. Langs gaan en voor laten vliegen is eigenlijk wel een must, zeker voor een eerste heli en een beginnende vlieger, alleen dan kun je redelijk inschatten wat je koopt. (Ps. er zit wel een AR8000 Rx bij, als je spektrum vliegt is dat natuurlijk een flink voordeel).

    Servor, ik heb niets tegen een TT, en idd goed landen moet je leren, echter in de leer fase (zeker als je het zonder begeleiding gaat doen zoals Jo aangeeft) gaat het zeker een paar keer mis. Na een slechte landing of crash is een belt staart veel sneller, eenvoudiger en vooral goedkoper te repareren (bij een crash gaat vaak de tail tube krom, bij belt is dat zo gerepareerd bij TT wat moeilijker). Verder zie ik geen groot voordeel aan een TT, een belt is stiller en simpeler, wellicht draait het iets zwaarder als een TT maar dat gaat op een beginner geen indruk maken.

    Verder heb ik ook niets tegen HK, echter wederom als beginner denk ik dat je beter af bent met een 2e hands Align ipv een nieuwe HK, gewoon vanwege kwaliteit en betrouwbaarheid. Ik heb ze beide gehad de Align probleemloos, de HK..... Na redelijk wat gepruil en onderdelen vervangen met Align onderdelen ook wel OK.

    Uiteindelijk zal je altijd wat geluk moeten hebben, bij HK dat je toevallig geen "slip of the quality controll" spullen koopt, en 2e hands dat je geen heli koop die door je voorganger verknoeid is.
     
  18. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Turnigy Plushamp 40a regelaar heeft een mooie soft start en een 3a Bec, kost volgens mij €18,- en heeft het bij mij altijd prima gedaan. Turnigy sk3 helidrive competition series is een prima motor en kost ook niet veel. Verder hk933mg op de swash en 922 op de tail gaat ook goed en niet duur. Qua accu raad ik de Turnigy Nanotech aan 2200 3s 25c-50c. Een gyro zou ik wel een goede kiezen. Zelf heb ik goede ervaringen met Align gp780 (heb er zelf eventueel nog 1 liggen)

    Veel succes!

    Groetjes, Rick.
     
  19. MickFly

    MickFly

    Lid geworden:
    29 mei 2013
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Rijnsburg
    Verkijk je alleen niet op de kosten als je alles mee telt. Ikzelf had weinig precisiegereedschap. Geen soldeerbout, schroevendraaiers, dremel, vijlen etc. Ik ben zelf met mn HK450GT Pro (belt) tijdje geleden gecrashed. Rotorbladen raakten vast in een struik. Dacht eerst dat alleen de as en main gear vervangen moest worden. Kwam er gisteren achter dat de hele rotor head verbogen was. Heb gelijk maar een hele nieuwe kit besteld. Misschien ook een goede tip voor jou. Koop een tweede kit voor de reserveonderdelen.

    Heb zelf daarvoor coxiaal en FP gevlogen. Heb ook een quad, maar heli vliegen is echt veel moeilijker. Verkijk je daar niet op.
     
  20. MickFly

    MickFly

    Lid geworden:
    29 mei 2013
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die nieuwe Assault 450 is trouwens ook wel een mooi ding. Mijn HK setup kostte meer en moest ikzelf als noob nog bouwen
     

Deel Deze Pagina