Toch nog tijd gevonden om een tekening te maken, tekst en uitleg komt morgen.
Bram1324: ik heb jouw bouwverslag intussen gelezen, mooi hoor!
Daar gaat-ie dan, de redenering zoals ik hem tot nu toe zie. Niet gebaseerd op Matlab, helaas, maar het JBF principe. En ik ben benieuwd naar jullie commentaar! Oh ja, ik ben ook benieuwd naar de juiste benamingen van de onderdelen
Wat je hier ziet: een bovenaanzicht van het dek met de zeilen op een ruime koers. Van het originele ontwerpvind ik de zeilen er niet zo mooi uit zien, te smal. Daarom wil ik bredere zeilen. Ik neem aan dat ik dan de hoogte zo moet aanpassen dat ik hetzelfde oppervlak overhoud. Ik ga uit van een fok van 20cm.
Natuurlijk is het geheel gebaseerd op het principe van een omlooplus, die de lier (A) tegelijk opwindt en afrolt zodat de totale lengte gelijk blijft en het geheel in de knoop raakt.
Dit is eigenlijk meteen de eerste vraag: ik zie veel mensen in de weer met veertjes en elastiekjes met nog bwest wel ingewikkelde systemen, maar is dat echt nodig? Ik bedoel, ik snap dat jullie dat niet voor niks doen, alleen het verbaast me. Het hele idee is toch gebaseerd op het feit dat de lengte gelijk blijft? Nu moet ik zeggen, ik heb heb mijn
mast en het
zeil besteld bij een vliegerwinkel, en meteen ook maar een stukje
vliegertouw, het dunste/zwakste wat ze hadden. Maar het is wel wat dikker (en ook oersterk) dan ik verwacht had. Ik heb het niet opgemeten maar toch zeker wel zo'n 1 a 2 mm diameter. En als ik dan zie die kleine trommeltjes waarop dat opgewonden wordt, dan komt dat toch wel een paar lagen dik erom heen te liggen. Dat loopt dan met ongveer 6mm per laag wel aardig op inderdaad. Maar waarom maken ze die trommeltjes dan zo klein? Ik wil eigenlijk zelf een grotere trommel op de lier zetten, in ieder geval een hoegere maar misschien ook een grotere diameter, zodat ik daar geen last van heb.
Enfin, ik ben dus benieuwd of ik onder zo'n veertje kan. Zoniet geen probleem.
Stel voor, ik wil nu oploeven, dan wind ik de omlooplijn aan bakboord op. Deze omlooplijn loopt om wietje B) heen en vlak achter dat wieltje zit de bakboordgrootschoot vast. De grootschoot wordt om het wieltje heen aangetrokken, en trekt via een oogje (is dat dan het grootschootblok?) D) de giek aan. Merk op dat er tussen D) en de giek twee lijnen lopen (niet getekend): een vanaf bakboord en 1 vanaf stuurboord.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk van plan ben om de schoten aan de omlooplijn te knopen, geen ringetjes of "runners" of zo, zodat de knoopjes over het wieltje heen kunnen lopen en ook door het oogje heen kunnen.
Aan de voorzijde loopt de omlooplijn door een oogje E) heen, en vlak voor dat oogje is de fokkeschoot aan de omlooplijn vastgeknoopt De omlooplijn loopt voor de mast langs door oogje F), waar dan weer de stuurboord fokkeschoot aan de omlooplijn vastzit, ook en zo weer terug naar de lier net zoals aan bakboord.
Daar waar aan bakboord alle schoten aangetrokken worden, worden ze aanstuurboord gevierd. Dus de "stuurboordgrootschoot" wordt aan die kant niet om het wieltje heen getrokken maar gaat juist naar voren. Als ik niets doe komt die helemaal los te liggen en raakt dus gigantisch in de war. Daarom heb ik daar een oogje C) neergezet waar de grootschoot dan doorheen gaat om hem netjes strak te houden. Maar daar staat geen kracht op.
Op dezelfde wijze aan de voorkant, als de stuurboord fokkeschoot gevierd wordt, schuift het knoopje met de omlooplijn mee naar binnen toe. Maar omdat die door oogje F) en uiteindelijk aan bakboord ook E) gaat, zou die niet in de war moeten raken.
Tot zover het idee, is het nog een beetje te volgen?