Basic jolle met 3d geprinte onderdelen

Dag Erik,

Allereerst leuk dat er weer een BJ op de bouwplank staat! Je hebt wat vragen over de bouw van de romp. Ik zal beschrijven hoe ik dat bij de bouw van mijn BJ heb gedaan.

1) het dek ligt boven op de romp. Het latje aan de binnenzijde dient om een breder contact vlak te creëren.

2) het plaatje waar de mast in komt ligt net onder het dek. Komt aan de bovenzijde dus gelijk te liggen met de rand van de romp. Tijdens het verlijmen van het dek op de romp dient dit als een extra versteviging.

Zoals je zelf schrijft; je kunt er zelf je fantasie op loslaten. En dat ben je ook van plan als het zo lees!

Succes met de bouw. Ik ga je zeker volgen.

Groet,

Jan-Willem

En, we gaan verder in het zeilschepen forum.

Jan-Willem, leuk dat je reageert en dat je dit wil gaan volgen. Ik zal er vast veel aan hebben. Nogmaals mijn bewondering voor je ongelofelijke vakmanschap!

Je omschrijving is perfect duidelijk.

Als ik het goed zie, maakt het niet zoveel uit of het dek nou op of tussen de boorden ligt, klopt dat? Misschien is het voornaamste verschil nog dat als je het dek op de boorden legt, je de boot zelf als mal kunt gebruiken en aftekenen. Ik maak de boorden (en bodem) van blauw polystyreen, en het dek wit. Voor mijn gevoel is het iets mooier als het ertussen ligt. Maar als ik me vergis is het zo aangepast (nu nog wel). Als de maten maar onderling kloppen. Correct?

Misschien is dit het moment om iets te zeggen over de mast en kiel afstelling. Ik maakte me nogal zorgen over hoe ik dit allemaal mooi kon uitlijnen. De nederlandse beschrijving noemt het een lastig karweitje, de duitse beschijving noemt dit het zeer kritisch dat de afstand tussen kiel en mast precies klopt. En voor mijn gevoel zit er in de romp niets rechts waar ik het mee af kan meten.

Aangezien ik de 3d printelarij gebruik om het mezelf om het mezelf makkelijk te maken heb ik het volgende bedacht (plaatjes volgen)
-In de bodem maak ik de sleuf voor de kiel op de juiste plek. Dat komt volgens mij niet zo nauw, maar als we toch aan het lasersnijden zijn kan ik dit net zo goed meenemen.
-De mastvoet onder, op de bodem, en het stukje onder het dek print ik 3D. Deze bemating is blijkbaar erg belangrijk, en dan is dat in elk geval goed.
-In het plankje onder het dek maak ik een rechte sleuf. Dit plankje kan ik dan eerst bevestigen, terwijl het deel waar de mast en kiel in zitten daarin heen en weer kunnen schuiven.
-Als ik nu de kiel in die twee stukjes plaats, en deze loodrecht in de werkbank plaats (met de romp op de kiel geschoven), dan staat die in elk geval goed en komt het er in feite op neer dat ik de romp waterpas moet stellen.
- Alleen, het dek is niet water pas. Als ik het goed bereken, is volgens de bouwtekening het dek te plaatse van de mast 6,65 mm lager dan de boeg. Dus wat heb ik gedaan: in het stuk waar de mast doorheen gaat een blokje van 6,65 mm hoog boven het dek laten uitsteken. Dan kan ik dat gewoon waterpas stellen.
- Omdat het dek schuin is en het plaatje maar 1mm dik is, moet je de bovenkant van de kiel afschuinen. In plaats daarvan heb ik wat randjes getekend zodat de kiel daar goed in blijft zitten.

Nu is het zo simpel dat ook ik het zou moeten kunen!

full


Het semi-transparante oppervlak is het dek. Daaronder zit het plaatje met de sleuf-vast aan de romp. Het stukje met (hier) de mast erin kan daarin bij het verstellen heen een weer schuiven. Het blokje dat boven het dek uitsteekt is 6,65 mm hoog.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Even zoeken in het forum kan geen kwaad: de helpdesk: FAQ foto's
[IMG]HTTP://en de verdere URL van de foto[/IMG]


Hoi Bram, bedankt. Wat chique, een FAQ voor de plaatjes. Dat van de IMG had ik al gezien, en ken ik ook van andere forums. Alleen het werkt niet bij google drive, misschien omdat het https is. Van imageshack en dergelijk ben ik niet zo'n fan omdat ik niet weet wat er met die plaatjse gebeurt. In oude posts zie ik in elk geval regelmatig gebroken links staan.

Maar... ik lees wel dat je hier een fotoalbum kunt maken, weliswaar met een beperkt aantal foto's maar voor bouwverslagen wordt een uitzondering gemaakt. Dus dat gaan we doen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Erik,

Even kort reageren op enkele vragen. Allereerst leuk dat je mijn geknutsel kunt waarderen. Ik beleef zelf ook altijd veel plezier aan de bouweverslagen van medebouwend. Ik zie dit als mijn "bijdrage". Wat het dek betreft: naar mijn idee kan het zowel tussen als op de romp geplaatst worden. Ertussen maakt het alleen lastiger om de vorm vooraf te bepalen. Plaats je het erop, dan laat je het iets oversteken en schuur je dat na het verlijmen mooi vlak. Ik weet alleen niet hoe mooi het kunststof te bewerken is. Dat ga jij immers gebruiken.

Het dek loopt inderdaad naar voren toe op. Op z'n kop het dek aftekenen is er dus niet bij. Ik heb eerst van karton een mal gemaakt en de contouren hiervan overgezet op het hout.

Ik heb alleen gebruik gemaakt van de NL beschrijving. Ik ben daarin geen fouten tegengekomen, maar heb op bepaalde momenten drie keer moeten lezen om het te snappen. Als ik het mij nog goed herinner dan kun je alle maten terug vinden om o.a. de stand van het kiel t.o.v. de romp, maar ook de mast juist af te stellen.

Groet,
JW
 
Hallo Erik,

Even kort reageren op enkele vragen. Allereerst leuk dat je mijn geknutsel kunt waarderen. Ik beleef zelf ook altijd veel plezier aan de bouweverslagen van medebouwend. Ik zie dit als mijn "bijdrage". Wat het dek betreft: naar mijn idee kan het zowel tussen als op de romp geplaatst worden. Ertussen maakt het alleen lastiger om de vorm vooraf te bepalen. Plaats je het erop, dan laat je het iets oversteken en schuur je dat na het verlijmen mooi vlak. Ik weet alleen niet hoe mooi het kunststof te bewerken is. Dat ga jij immers gebruiken.

Het dek loopt inderdaad naar voren toe op. Op z'n kop het dek aftekenen is er dus niet bij. Ik heb eerst van karton een mal gemaakt en de contouren hiervan overgezet op het hout.

Ik heb alleen gebruik gemaakt van de NL beschrijving. Ik ben daarin geen fouten tegengekomen, maar heb op bepaalde momenten drie keer moeten lezen om het te snappen. Als ik het mij nog goed herinner dan kun je alle maten terug vinden om o.a. de stand van het kiel t.o.v. de romp, maar ook de mast juist af te stellen.

Groet,
JW

Hoi Jan Willem,

met dat op maat schuren heb je inderdaad een punt. Ik zal nog eens nadenken wat ik ga doen. Als ik het een beetje laat oversteken zou ik het niet schuren, maar met een hobbymes langs de boorden afsnijden. hmm... is toch wel aantrekkelijk.

Wat betreft dat moelijke op z'n kop aftekenen, dat komt als ik het goed zie doordat het dek niet alleen schuin is, maar ook een beetje krom (hol). Ik heb daarom de bovenkant van de boorden recht ("recht-schuin" als je snapt wat ik bedoel) gemaakt, scheelt maar een paar mm en moet volgens mij niets uitmaken voor het varen.
 
Dat is prima. Even wat langer nadenken is vaak wel goed. Aan de andere kant zijn hier ook genoeg slimme en ervaren mensen die je best willen helpen om alternatieven af te wegen.

Is niet omdat ik eerst een keuze wil maken, ik wil juist graag jullie mening! Maar dan moet ik een of meer mooie plaatjes maken en omdat ik alles in 3d teken is dat nog best een karweitje. Het voordeel is dat je het ook echt redelijk kloppend kunt tekenen, en ik heb al een paar fouten op die manier eruit gehaald. En morgen ben ik er niet.

Erik
 
Voorzover ik weet loopt het dek in de lengte richting op, en daardoor "hol". Er is geen bolling aangebracht richting bakboord stuurboord en andersom voor zover ik weet.

Wat betreft dat moelijke op z'n kop aftekenen, dat komt als ik het goed zie doordat het dek niet alleen schuin is, maar ook een beetje krom (hol). Ik heb daarom de bovenkant van de boorden recht ("recht-schuin" als je snapt wat ik bedoel) gemaakt, scheelt maar een paar mm en moet volgens mij niets uitmaken voor het varen.
 
Voorzover ik weet loopt het dek in de lengte richting op, en daardoor "hol". Er is geen bolling aangebracht richting bakboord stuurboord en andersom voor zover ik weet.

Nee dat bedoelde ik niet, dat er een holling overdwars zou zijn. Maar ik heb de maten van het boord een beetje aangepast. In de tekening is die een beetje hol, waardoor het dek ook hol wordt, en ik heb gewoon een rechte lijn getrokken van de bovenkant van de boeg naar de bovenkant van de spiegel.

Dus wel schuin naar beneden van voor naar achter, maar wel in een rechte lijn. Nu hoop ik dat het bootje wel vlak op z'n kop kan liggen, maar ik ben benieuwd hoe dat uitpakt in de praktijk.

Ik heb trouwens besloten je suggeste te volgen en het dek OP de boorden te leggen. En dan ietsje ruim er op plakken, en later met een hobbymesje op maat maken. Bedankt voor de tip!
 
Toch nog tijd gevonden om een tekening te maken, tekst en uitleg komt morgen.

full


full


Bram1324: ik heb jouw bouwverslag intussen gelezen, mooi hoor!

Daar gaat-ie dan, de redenering zoals ik hem tot nu toe zie. Niet gebaseerd op Matlab, helaas, maar het JBF principe. En ik ben benieuwd naar jullie commentaar! Oh ja, ik ben ook benieuwd naar de juiste benamingen van de onderdelen

Wat je hier ziet: een bovenaanzicht van het dek met de zeilen op een ruime koers. Van het originele ontwerpvind ik de zeilen er niet zo mooi uit zien, te smal. Daarom wil ik bredere zeilen. Ik neem aan dat ik dan de hoogte zo moet aanpassen dat ik hetzelfde oppervlak overhoud. Ik ga uit van een fok van 20cm.

Natuurlijk is het geheel gebaseerd op het principe van een omlooplus, die de lier (A) tegelijk opwindt en afrolt zodat de totale lengte gelijk blijft en het geheel in de knoop raakt.

Dit is eigenlijk meteen de eerste vraag: ik zie veel mensen in de weer met veertjes en elastiekjes met nog bwest wel ingewikkelde systemen, maar is dat echt nodig? Ik bedoel, ik snap dat jullie dat niet voor niks doen, alleen het verbaast me. Het hele idee is toch gebaseerd op het feit dat de lengte gelijk blijft? Nu moet ik zeggen, ik heb heb mijn mast en het zeil besteld bij een vliegerwinkel, en meteen ook maar een stukje vliegertouw, het dunste/zwakste wat ze hadden. Maar het is wel wat dikker (en ook oersterk) dan ik verwacht had. Ik heb het niet opgemeten maar toch zeker wel zo'n 1 a 2 mm diameter. En als ik dan zie die kleine trommeltjes waarop dat opgewonden wordt, dan komt dat toch wel een paar lagen dik erom heen te liggen. Dat loopt dan met ongveer 6mm per laag wel aardig op inderdaad. Maar waarom maken ze die trommeltjes dan zo klein? Ik wil eigenlijk zelf een grotere trommel op de lier zetten, in ieder geval een hoegere maar misschien ook een grotere diameter, zodat ik daar geen last van heb.

Enfin, ik ben dus benieuwd of ik onder zo'n veertje kan. Zoniet geen probleem.

Stel voor, ik wil nu oploeven, dan wind ik de omlooplijn aan bakboord op. Deze omlooplijn loopt om wietje B) heen en vlak achter dat wieltje zit de bakboordgrootschoot vast. De grootschoot wordt om het wieltje heen aangetrokken, en trekt via een oogje (is dat dan het grootschootblok?) D) de giek aan. Merk op dat er tussen D) en de giek twee lijnen lopen (niet getekend): een vanaf bakboord en 1 vanaf stuurboord.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk van plan ben om de schoten aan de omlooplijn te knopen, geen ringetjes of "runners" of zo, zodat de knoopjes over het wieltje heen kunnen lopen en ook door het oogje heen kunnen.

Aan de voorzijde loopt de omlooplijn door een oogje E) heen, en vlak voor dat oogje is de fokkeschoot aan de omlooplijn vastgeknoopt De omlooplijn loopt voor de mast langs door oogje F), waar dan weer de stuurboord fokkeschoot aan de omlooplijn vastzit, ook en zo weer terug naar de lier net zoals aan bakboord.

Daar waar aan bakboord alle schoten aangetrokken worden, worden ze aanstuurboord gevierd. Dus de "stuurboordgrootschoot" wordt aan die kant niet om het wieltje heen getrokken maar gaat juist naar voren. Als ik niets doe komt die helemaal los te liggen en raakt dus gigantisch in de war. Daarom heb ik daar een oogje C) neergezet waar de grootschoot dan doorheen gaat om hem netjes strak te houden. Maar daar staat geen kracht op.

Op dezelfde wijze aan de voorkant, als de stuurboord fokkeschoot gevierd wordt, schuift het knoopje met de omlooplijn mee naar binnen toe. Maar omdat die door oogje F) en uiteindelijk aan bakboord ook E) gaat, zou die niet in de war moeten raken.

Tot zover het idee, is het nog een beetje te volgen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alternatief 1:

In plaats van twee grootschoten (een bakboord en een stuurboord grootschoot), een enkele met een soort "T splitsing" maken:
full


Alternatief 2: was om de omlooplijn vanaf de lier niet naar achter te laten lopen, en dan om die wieltjes heen naar voren, naar de ogen E), maar in plaats daarvan de lier een stuk naar achteren te plaatsen en de omlooplijn direct van daar naar voren, naar de ogen E) te laten gaan. Ik heb zelfs overwogen om een enorm wiel (12cm diameter) om de mast te laten draaien.

Ik heb met het eerste voorstel uit de vorige post ook nog een probleem ontdekt. Of misschien is het geen probleem, maar gewoon inherent aan het concept van een echte fok (en maar 1 lier voor fok en grootzeil).

De maximale uitslag (bv aan stuurboord) van de fok wordt niet bereikt in de "neutrale stand" waar beide schoten maximaal zijn, maar door vanuit die positie de tegenoverliggende (dus bakboord) schoot nog meer te vieren en de andere aan te halen. Zoals ik het getekend heb (een kaarsrechte fok onder 60 graden van 20 cm, en 12cm afstand tussen de oogjes "E") scheelt dat zo'n 5 cm. Dus ik moet de bakboordschoot 5cm vieren (en de stuurboordschoot dus 5cm aanhalen) voor de maximale uitslag. In die positie is het groozeil dus alweer 5 cm ingehaald. Wat natuurlijk zonde is van de inhaallengte, toch?

In de praktijk zal het verschil denk ik minder groot zijn omdat de fok niet recht blijft staan, dus ik denk dat de fok minder ver naar achter zal komen dan hier getekend. en daarmee wordt het verschil tussen stuurboordfok en bakboordfok kleiner. Of, ik heb in dit voorbeeld een maximale uitslag van de fok voorzien van 60 graden, als ik dat meer maak wordt het verschil tussen bakboord en stuurboord ook kleiner.

Of moet ik dit maar gewoon accepteren en gewoon 5cm meer lijn voorzien zodat de grootschoot toch verder uit kan slaan? Of is de maximale uitslag van de fok niet belangrijk omdat die bij dat soort koersen toch geen wind vangt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tot zover het idee, is het nog een beetje te volgen?
Het kostte even wat hersenkraken, maar ik volg het wel geloof ik.

Ik denk dat het idee in principe kan werken. Maar ik maak me wat zorgen over hoe fijn het werkt. Je gooit namelijk wel veel afstel mogelijkheden overboord.

Als ik je goed begrijp wil je de oogjes ed meeprinten. Naar mijn idee moet je de positie van oogje E, het leioog, proefondervindelijk vaststellen, om te kijken wat een mooi compromis is tussen de aandewindse en ruimewindse zeilstand.

Daarnaast is er voor mijn gevoel ook geen linear verband tussen hoever je de fokkeschoot viert en hoever je de grootschoot viert. Dat is (afgezien van afstellingen) wel wat je in de basis aanneemt. Naar mij idee vier je van aandewind naar halve wind meer fokkeschoot dan grootschoot. Dan van halve wind naar ruime wind vier je juist wat meer grootschoot. En van ruime wind naar voor de wind vier je ongeveer alleen nog maar de grootschoot.
(met een fokkeboom heb je dit probleem niet, omdat je controlle hebt over de bolling van de fok)

Ik zou het interssant vinden al experiment, maar ik heb dus zo mijn twijfels bij of je er gelukkig van gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Het kostte even wat hersenkraken, maar ik volg het wel geloof ik.

Ik denk dat het idee in principe kan werken. Maar ik maak me wat zorgen over hoe fijn het werkt. Je gooit namelijk wel veel afstel mogelijkheden overboord.

Als ik je goed begrijp wil je de oogjes ed meeprinten. Naar mijn idee moet je de positie van oogje E, het leioog, proefondervindelijk vaststellen, om te kijken wat een mooi compromis is tussen de aandewindse en ruimewindse zeilstand.

Daarnaast is er voor mijn gevoel ook geen linear verband tussen hoever je de fokkeschoot viert en hoever je de grootschoot viert. Dat is (afgezien van afstellingen) wel wat je in de basis aanneemt. Naar mij idee vier je van aandewind naar halve wind meer fokkeschoot dan grootschoot. Dan van halve wind naar ruime wind vier je juist wat meer grootschoot. En van ruime wind naar voor de wind vier je ongeveer alleen nog maar de grootschoot.
(met een fokkeboom heb je dit probleem niet, omdat je controlle hebt over de bolling van de fok)

Ik zou het interssant vinden al experiment, maar ik heb dus zo mijn twijfels bij of je er gelukkig van gaat worden.

Hoi Bram,

bedankt voor je reactie.

Het is niet de bedoeling om alles in 1 keer te printen. Het dek snij ik uit vlakke plaat, en die oogjes e.d. plak ik er los op. En dat zou ik inderdaad vantevoren wel eens willen uitproberen (dubbezijdig plakband ofzo) voordat ik ze definitief vastlijm.

Wat betreft het grootzeil vs fok: ik heb twee afstelpunten: Als de fokkeschoten maximaal aangetrokken zijn, kan ik zorgen dat het grootzeil precies of bijna in het midden staat, net wat ik wil. En als de fok maximaal uitstaat, kan ik middels het punt waar ik de grootschoot aan de giek bevestig, afstellen hoever het grootzeil dan uitstaat. En daartussenin tja is een compromis. Misschien heb ik nog meer variabelen waarmee ik kan spelen? Twee servos wordt me te ingewikkeld.

Ik heb trouwens het idee dat het de afstelling van fok vs grootzeil het nauwst komt bij hoog aandewindse koersen, dus misschien dat ik met dat gegeven iets kan?
 
Bram,

zoals je aangeeft is het verband tussen die twee niet lineair. Maar er is wel een verband, ze zijn niet onafhankelijk. Misschien is het een optie om de grootschoot en fokkeschoot onafhankelijk op te winden op de liertromme, en dan zelf een liertrommel printen. Die kan ik dan bv spiraalvormig met een variabele diameter maken, dat kan ik zo gek maken als ik zelf wil. Ik was toch al van plan zelf een trommel te printen, met een wat grotere diameter dan standaard.
 
Misschien is het een optie om de grootschoot en fokkeschoot onafhankelijk op te winden op de liertromme, en dan zelf een liertrommel printen. Die kan ik dan bv spiraalvormig met een variabele diameter maken, dat kan ik zo gek maken als ik zelf wil.
ik ben benieuwd hoe je voor het printen het model van deze fancy trommel gaat bepalen. Wel een creatief idee.
Daarnaast moet je dan naar een tweede omlooplijn met bijbehorende blokken en gedoe. Dan is er naar mijn idee weinig reden meer om niet een tweede winch te plaatsen.
 
ik ben benieuwd hoe je voor het printen het model van deze fancy trommel gaat bepalen. Wel een creatief idee.
Daarnaast moet je dan naar een tweede omlooplijn met bijbehorende blokken en gedoe. Dan is er naar mijn idee weinig reden meer om niet een tweede winch te plaatsen.

Ik weet niet of je dat bedoelt, maar: door te experimenteren. Dus eerst met de standaardtrommel een beetje varen, en er zo achterkomen. Om dan de trommel te ontwerpen is nog een karwei, maar wel te doen volgens mij.

Trouwens, ik bedacht me, dat de fok vanaf ruime windse koersen niet meer zo nauw komt, Dus ik kan mijn twee ijkpunten beter gebruiken om de stand van de zeilen (hoog) aan de wind en halve wind perfect te krijgen. Dan zal het verder wel goed zijn toch? De tijd zal het leren.

Ik zit ook altijd nog te fantaseren over een mechaniekje dat het oog op de giek naar binnen trekt afhankelijk van de stand van de zeilen. Maar je hebt gelijk, het moet niet te ingewikkeld worden. IK heb vertrouwen dt met de afregelmogelijkheden die ik nu heb al een redelijk resultaat kan bereiken.
 
Back
Top