Basic jolle met 3d geprinte onderdelen

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door kuifje_mf, 13 nov 2014.

  1. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
  2. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    bedankt voor de tip! dat is misschien een optie. wel een duur grapje, maar ziet er wel top uit.
     
  3. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    na even rondneuzen leek mij die van de MicroMagic nog beter passen bij de Basic Jolle.
     
  4. Saillord

    Saillord

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Marin,

    Ik krijg de indruk dat het voorgestelde ballast ca. 550 gr weeg. Ik vaar met 850 g en een gemaximaliseerd kiel (ca. 30 cm onder de boot). Dieper wil je niet, want dan beperk je je qua vaarwater, maar ik denk dat 550 g dan niet voldoende is. Bij windkracht 4 gaat de boot al bijna plat. Zie hieronder, afgelopen weekend, met gepaste afstand uiteraard . Maar loodgieten moet i.d.d. wel willen, niet aan beginnen bij twijfel. Het is het lastigste onderdeel van het bootje vrees ik.

    Succes ermee,

    Henk

     
    Marin01 vindt dit leuk.
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    De loodjes voor mijn RG65 koop ik in Hongarije bij Imre Molnar.
    Weet niet of hij 800- 900 gram heeft. Lijkt me trouwens erg zwaar voor een Basic Jolle.
    Wel: 525, 625, 725 gram.
    Kost ca. €25 plus verzendkosten.

    Bij de RG varen de meesten met 500- 650 gram lood. Zelf vaar ik met 625 gram.
    Maar... wij wisselen tuigen. Bij een echte windkracht 4 varen we met B of C,
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2020
  6. Saillord

    Saillord

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Amersfoort
    Don't shoot the messenger;

    upload_2020-4-7_17-43-32.png

    Ik zit i.d.d. aan de hoge kant, boot ligt ook wat dieper dan het originele plaatje. Had ook wat dikker tripplex, 1,5 mm i.p.v. 1 mm. Verder behoudens het tuig en het deksel, wel het originele ontwerp aangehouden.

    Nb. de vlagen waren windkracht 4, en zoals te zien is varieert de wind nogal. Maar ik ga af op de informatie uit m'n windfinder app, zou moeten kloppen.
     
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Windfinder heeft soms gelijk:)
     
  8. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    zo’n filmpje geeft gelijk nog meer zin om de boel af te hebben

    welk tuig had je er op? dat van 1m uit de bouwbeschrijving?

    die Ballast van de dragon leek me ook erg lang. kom je dan nog wel de bocht om?
    ik denk, dat ik die van de magic bestel, en dan maar zie hoe goed het gaat. desnoods er weer af en wat zwaarders er op. het is toch hobby.... dan moet er ook aan geprutst mogen worden
    ik kan ook beginnen met wat 30 mm stalen staven aan de kiel te tapen tot er een optimaal resultaat is en dan dat gewicht later als ballast bestellen.

    ik had gehoopt, dat er nog ergens een passend ballast te kopen was omdat er sprake was van bouwpakketjes en setjes maar kennelijk is dat te lang geleden.
     
  9. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    nog een vraagje: hoe sterk / groot moeten de servo's zijn? Is daar ervaring mee?

    Dank
     
  10. Saillord

    Saillord

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Amersfoort
    We zijn een beetje off-topic aan het geraken vrees ik, zie onderstaande link.

     
  11. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Sorry, ik dacht dat hier Basic Jolle topics besproken werden maar door jouw linkje zie ik dat dit enkel voor de 3D print versie is. Ergens een verzamelbak voor BJ was misschien handig....
    Maar toch bedankt voor de hint. Ik ga swing-rig proberen, maar dus niet minder dan 3 kg servo’s als ik jouw verhaal zo lees. Ik had al scheef bij conrad naar 1 kg gekeken omdat die zo klein en goedkoop zijn, maar dat is dus een echte valstrik.
    misschien een aanbeveling om in de stuklijst op te nemen...
     
  12. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Bij een swingrig mastpositie is niet hetzelfde als de mastpositie van een conventioneel rig. De mast positie van de swingrig zit meestal 20mm verder naar voren. De Basic Jolle heeft veel van een RG65. Wij zeilen in Rotterdam met dit type boot maar gebruiken een schootservo van minimaal 10 kg. Bijvoorbeeld de MG946R van Towerpro.
     
  13. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Ik ga uit van de nvm bouwtekening. daar zit het swing rig op. later maar eens twee losse zeilen opeen ander project proberen.

    ik ben al blij, als dit überhaupt zeilt...
     
  14. Saillord

    Saillord

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Amersfoort
    Anders even een nieuw draadje aanmaken of een bouwverslag van jouw project. Vragen stellen en beantwoorden wordt lastig zonder platform. De materiaallijst is niet van mij, maar komt denk ik uit de destijds vertaalde versie. Ik neem aan dat je deze beschrijving kent, zie bijgaand.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Ja, dat boekje gebruik ik.
    ik zal eens nadenken over het verslag. erg spannend is het nog niet....
     
    Ard vindt dit leuk.
  16. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
  17. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Zo, de meeste delen zijn uitgesneden en geschuurd. Nu moet het lijmen beginnen maar nu zit ik met
    nog een vraagje aan de mensen met ervaring: waarom wordt het dek verzonken tussen de rompdelen geplaatst en niet gewoon er op?
    dit is extra priegelwerk naar mijn mening. de latjes moeten precies op 1mm van de bovenkant op de zijwanden gelijmd worden en als je later het dek aftekent en uitsnijdt moet je er ook nog eens 1mm van de omtrek afhalen...


    ??
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gewoon boven op de romp lijmen , een dek verzonken monteren doe je alleen op schaal modellen met een verschansing .
    Een dek weger ( latje aan de binnenzijde gelijk met bovenkant romp ) om het oppervlak te vergroten is natuurlijk wel nodig
     
  19. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Dank René, ga ik het zo doen. Ik zag echter in nog al wat bouwbeschrijvingen, dat dit met 1mm verzonken gedaan werd en dan wordt je wat nerveus als beginner...
     

Deel Deze Pagina