Dan nog een onderwerp waar ik jullie mening wil weten: De servo's. Ik was van plan
deze zeillier te kopen bij conrad, lijkt dat jullie ok?
Als gevolg van de "echte fok" (dus geen fokkeboom) heb ik twee keer zoveel uitslag nodig als met een fokkeboom. Tenminste, ik zou niet weten hoe ik daar omheen kom. Ik hou rekening met een een uitslag van rond 20,30cm , dus dat wordt dan in totaal 40 a 60cm.
Wat heb ik tot nu toe gevonden:
Een
Hitec, eerst kon ik die ook vinden bij conrad, maar nu niet meer.
Een
Modelcraft en
zijn broertje.
Deze
Reely ook bij conrad.
Eentje van
Hobbyking.
Een
Robbe
Een aantal van
Graupner.
Futaba doet blijkbaar niets (meer) in zeillieren.
Keus genoeg zou je zeggen. Als ik het goed zie zitten koppel en snelheid allemaal een beetje in dezelfde range, boven de 100Ncm. Die van hobbyking is mij een beetje
te goedkoop (10 euro en alleen maar slechte reviews). De Hitec is maar 3.5 toeren, dat lijkt me een beetje weinig.
De Reely: dit is blijkbaar het huismerk van Conrad. Deze heeft net als de Hitec 3.5 toeren en dezelfde afmetingen en koppel (schijnbaar wel hogere snelheid). Hmmm... zou het kunnen zijn dat ze de hitec voortaan onder eigen merk verkopen??
Dan de Robbe die heeft wel 6 toeren een stevig koppel (142 Ncm bij 6.0V) maar ook een stevig stroomverbruik (2800mA, is dat onbelast?) en een stevige prijs (73 Euro).
Tot slot de modelcraft van conrad. Dat zijn er twee, maar de ene heeft 5 toeren met 120 Ncm, en de andere 7 toeren met 95 Ncm. Lijkt me technisch dezelfde motor maar dan met twee verschillende overbrengingen. Ook een vriendelijk prijsje (37 euro) en verder prima specs. Het punt is, ik krijg de indruk dat modelcraft ook een beetje huismerk is van Conrad en er staan ook op de nederlandse conrad wat negatieve reviews (hij zou "zenuwachtig" zijn) en een beetje flauw antwoord van conrad (moet je niet zo'n goedkope zender kopen). Maar... toen ik keek bij het gerespecteerde merk Graupner, bleek dat hun Regatta line er precies zo uitzag als die van modelcraft, dezelfde maten en vrijwel dezelfde specs heeft (misschien nog een andere overbrenging tussen die twee modelcrasts in).
Dus ik ga er maar even van uit dat de modelcrafts van Conrad dezelfde zijn, alleen voor de helft van de prijs. Dan zal het wel goed zitten toch? Dus daar voel ik wel voor.
Dan blijft de vraag, welke ik zal nemen: die van 5 of 7 toeren. Er staat nergens wat de diameter van de trommel is, maar zo te zien is het niet veel meer dan zo'n 20 mm. Dat geeft zo'n 6 cm slag per omwenteling, dus 30 tot 42cm in totaal. Komt in de buurt maar aan de weinige kant. Oplossing lijkt mij om zelf een trommel te printen van 3 tot 4 cm diameter. Kan ik de trommel ook wat hoger maken zodat de diameter niet toeneemt als er meer lijn opzit.