Basic jolle met 3d geprinte onderdelen

Zal me niet verbazen dat je een neerhouder op de giek moet maken. Zie: 2415 BESLAG GROOTZEIL

Het moet niet al te moeilijk zijn om de onderdelen zelf te printen.

MVG
Arnold

Hoi Arnold,

goed dat je erover begint. Omdat mijn zeilreferentie valkjes is, en ze daar niet opzitten, wist ik niet of ze erg belangrijk zijn. Die kan ik wel maken als onderdeel van mijn lummel. Moet zo'n neerhouder nog verstelbaar zijn? Meestal zie ik dat de neerhouder zelf (zeg maar de diagonaal) van metaal of kunststof is. Ik dacht ook aan om een oog op de mast te maken (onder de lummel) en een ander oog op de giek, en die dan met een touwtje neer te houden. Dan is het makkelijk verstelbaar te maken.

Hier een plaatje van de lummel. Had ik al eerder als linkje gepost maar viel niet zo op.

full


nogmaals, voor de geinteresseerden: in de openingspost zit een linkje naar het originele sketchup bestand.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Arnold, ik heb nog een vraagje:

Mijn mast en giek wil ik gaan maken van koolstof buis, diameter 6mm (dus straal 3mm). Al die 3D onderdelen die daar overheen moeten schuiven, welke straal zou jij voor de gaten aanhouden? Ik zit te denken aan 3.1mm. Is dat genoeg?

Het moet later nog vastgelijmd worden, dus er moet nog een beetje lijm tussen kunnen, maar het moet ook niet rammelen lijkt me (voordat ik het gelijmd heb bedoel ik).
 
Hallo,

Ja de neerhouder moet verstelbaar zijn. Hierbij een foto van de neerhouder op mijn Micro Magic.
dnnfhf.jpg


Op mijn zeilboot (9,9 meter lang) is de neerhouder een takel. Een neerhouder wordt op open boten vaak niet gebruikt. Soms laat men iemand op voordewinse koersen op de giek zitten hem naar beneden te drukken.

Arnold
 
Arnold, ik heb nog een vraagje:

Mijn mast en giek wil ik gaan maken van koolstof buis, diameter 6mm (dus straal 3mm). Al die 3D onderdelen die daar overheen moeten schuiven, welke straal zou jij voor de gaten aanhouden? Ik zit te denken aan 3.1mm. Is dat genoeg?

Het moet later nog vastgelijmd worden, dus er moet nog een beetje lijm tussen kunnen, maar het moet ook niet rammelen lijkt me (voordat ik het gelijmd heb bedoel ik).

De diameter hangt af van de nauwkeurigheid van het 3D printen. Ik print het onderdeel normaal op 3 mm diameter en gebruik een 3.1 of een 3.5 mm boor om het onderdeel op te ruimen en passend te krijgen. Verder moet je lijmen omdat het vastklemmen niet lukt. Probeer je het wel te klemmen dan heb je een grote kans dat het onderdeel doormidden breekt. Trouwens welke 3D printer heb je? Ik heb een K8200 printer van Velleman. Heb hem ongeveer een jaar gelen in elkaar gezet en gebruik hem regelmatig.

MVG
Arnold
 
Hoi Arnold,

Denk je dat dit gaat werken? Op basis van een lijn (ik kan de lijn natuurlijk een aantal malen doorlussen voor meer stevigheid)

full


Anders kan ik wel een systeempje maken met een rail met meerdere gaatjes op de giek, en die dan met een borgpennetje zekeren. Ik weet alleen niet hoe stevig dat wordt. Er komt best wel kracht op te staan, niet?

Ik heb geen 3D printer, ik ga naar het fablab. De kikker op de foto in de OP heb ik geprint op de ultimaker.

Wat betreft de tolerantie, Ik geloof dat de nauwkeurigheid 0.1mm is. zal ik maar 0.2 mm tolerantie op de straal aanhouden dan?

mvg Erik

Note: dit (de tolerantie en de neerhouder) zijn eigenlijk nog de enige twee vragen die ik open heb voordat ik ga 3d printen. Ik ga natuurlijk wel eerst een proefje doen met die tolerantie voordat ik de rest ga printen, maar ik heb het het liefst in 1 keer goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Arnold,

Denk je dat dit gaat werken? Op basis van een lijn (ik kan de lijn natuurlijk een aantal malen doorlussen voor meer stevigheid)

full


Anders kan ik wel een systeempje maken met een rail met meerdere gaatjes op de giek, en die dan met een borgpennetje zekeren. Ik weet alleen niet hoe stevig dat wordt. Er komt best wel kracht op te staan, niet?

Ik heb geen 3D printer, ik ga naar het fablab. De kikker op de foto in de OP heb ik geprint op de ultimaker.

Wat betreft de tolerantie, Ik geloof dat de nauwkeurigheid 0.1mm is. zal ik maar 0.2 mm tolerantie op de straal aanhouden dan?

mvg Erik

Note: dit (de tolerantie en de neerhouder) zijn eigenlijk nog de enige twee vragen die ik open heb voordat ik ga 3d printen. Ik ga natuurlijk wel eerst een proefje doen met die tolerantie voordat ik de rest ga printen, maar ik heb het het liefst in 1 keer goed.

Er is nog een probleem. De mastneerhouder moet met de giek meedraaien. Anders trekt hij de giek naar beneden als die naar buiten draait. Je moet dus een mechanisme bedenken dat meedraait met de giek. Je kunt een lijn gebruiken maar dan zou je het via een spanner moeten doen zie: http://www.rczeilen.nl/racingmicrom...m_&action=article&group_id=27&aid=110&lang=NL. Heb gezien dat Jan-Willem ze zelf gemaakt heeft bij de bouw van de Basic-Jolle.

Wees voorzichtig met de toleranties van 3D printers. Die wordt door nogal wat parameters beïnvloed. Misschien kunnen ze je bij het Fablab meer informatie geven en helpen met de instellingen. Ik ruim de gaten gewoon op met een boor nadat het onderdeel geprint is.

MVG
Arnold
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan nog een onderwerp waar ik jullie mening wil weten: De servo's. Ik was van plan deze zeillier te kopen bij conrad, lijkt dat jullie ok?

Als gevolg van de "echte fok" (dus geen fokkeboom) heb ik twee keer zoveel uitslag nodig als met een fokkeboom. Tenminste, ik zou niet weten hoe ik daar omheen kom. Ik hou rekening met een een uitslag van rond 20,30cm , dus dat wordt dan in totaal 40 a 60cm.

Wat heb ik tot nu toe gevonden:

Een Hitec, eerst kon ik die ook vinden bij conrad, maar nu niet meer.
Een Modelcraft en zijn broertje.
Deze Reely ook bij conrad.
Eentje van Hobbyking.
Een Robbe
Een aantal van Graupner.
Futaba doet blijkbaar niets (meer) in zeillieren.

Keus genoeg zou je zeggen. Als ik het goed zie zitten koppel en snelheid allemaal een beetje in dezelfde range, boven de 100Ncm. Die van hobbyking is mij een beetje te goedkoop (10 euro en alleen maar slechte reviews). De Hitec is maar 3.5 toeren, dat lijkt me een beetje weinig.

De Reely: dit is blijkbaar het huismerk van Conrad. Deze heeft net als de Hitec 3.5 toeren en dezelfde afmetingen en koppel (schijnbaar wel hogere snelheid). Hmmm... zou het kunnen zijn dat ze de hitec voortaan onder eigen merk verkopen??

Dan de Robbe die heeft wel 6 toeren een stevig koppel (142 Ncm bij 6.0V) maar ook een stevig stroomverbruik (2800mA, is dat onbelast?) en een stevige prijs (73 Euro).

Tot slot de modelcraft van conrad. Dat zijn er twee, maar de ene heeft 5 toeren met 120 Ncm, en de andere 7 toeren met 95 Ncm. Lijkt me technisch dezelfde motor maar dan met twee verschillende overbrengingen. Ook een vriendelijk prijsje (37 euro) en verder prima specs. Het punt is, ik krijg de indruk dat modelcraft ook een beetje huismerk is van Conrad en er staan ook op de nederlandse conrad wat negatieve reviews (hij zou "zenuwachtig" zijn) en een beetje flauw antwoord van conrad (moet je niet zo'n goedkope zender kopen). Maar... toen ik keek bij het gerespecteerde merk Graupner, bleek dat hun Regatta line er precies zo uitzag als die van modelcraft, dezelfde maten en vrijwel dezelfde specs heeft (misschien nog een andere overbrenging tussen die twee modelcrasts in).

Dus ik ga er maar even van uit dat de modelcrafts van Conrad dezelfde zijn, alleen voor de helft van de prijs. Dan zal het wel goed zitten toch? Dus daar voel ik wel voor.

Dan blijft de vraag, welke ik zal nemen: die van 5 of 7 toeren. Er staat nergens wat de diameter van de trommel is, maar zo te zien is het niet veel meer dan zo'n 20 mm. Dat geeft zo'n 6 cm slag per omwenteling, dus 30 tot 42cm in totaal. Komt in de buurt maar aan de weinige kant. Oplossing lijkt mij om zelf een trommel te printen van 3 tot 4 cm diameter. Kan ik de trommel ook wat hoger maken zodat de diameter niet toeneemt als er meer lijn opzit.
 
Er is nog een probleem. De mastneerhouder moet met de giek meedraaien. Anders trekt hij de giek naar beneden als die naar buiten draait. Je moet dus een mechanisme bedenken dat meedraait met de giek. Je kunt een lijn gebruiken maar dan zou je het via een spanner moeten doen zie: 418.1 LIJNSPANNERS 15mm.. Heb gezien dat Jan-Willem ze zelf gemaakt heeft bij de bouw van de Basic-Jolle.

Wees voorzichtig met de toleranties van 3D printers. Die wordt door nogal wat parameters beïnvloed. Misschien kunnen ze je bij het Fablab meer informatie geven en helpen met de instellingen. Ik ruim de gaten gewoon op met een boor nadat het onderdeel geprint is.

MVG
Arnold

Hoi Arnold, wat vind je van mijn neerhouder?

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kuifje,

Zou wel een afstandsbus gebruiken. Ook lijkt me het gebruik van een pen om de twee delen van de neerhouder aan elkaar te koppelen niet ideaal. De neerhouder moet wel eenvoudig verstelbaar zijn.

MVG Arnold
 
Kijken jullie ook eens voor een (niet geprinte) neerhouder op pagina 17 en 18 van het verslag over de STARLET van Jan Willem R...
Ard
 
Kuifje,

Zou wel een afstandsbus gebruiken. Ook lijkt me het gebruik van een pen om de twee delen van de neerhouder aan elkaar te koppelen niet ideaal. De neerhouder moet wel eenvoudig verstelbaar zijn.

MVG Arnold

Hoi Arnold, dankjewel.

Afstandsbus: goed punt, zit er nu in. Je opmerking over de verstelpen begrijp ik niet helemaal. Misschien komt het omdat het niet goed te zien is in het plaatje. Zowel in de steel als de vork zitten alleen gaten. De bevestiging is door er een stukje metaal (paperclip of zo) doorheen te steken. Dus geen 3-d geprinte pennetjes of zo die daar inklikken. In de vork zitten de gaten op een steek van 2.5 mm. Op de steel zitten twee gaatjes op een afstand van 3.75 mm. Zo kan ik in stapjes van 1.25 mm verstellen. Dat zou toch redelijk makkelijk moeten zijn? Ik hoop alleen dat het stevig genoeg is.

Ik had het wel leuk gevonden om de verstelling met 3d geprint schroefdraad te maken, maar dat lijkt me op het moment nog een beetje ingewikkeld.
 
Kijken jullie ook eens voor een (niet geprinte) neerhouder op pagina 17 en 18 van het verslag over de STARLET van Jan Willem R...
Ard
Ja die had ik gezien ja. Wat moet ik zeggen, dat is prachtig, en ik bewonder het ook enorm.

Als je bedoelt als suggestie voor mij om hem ook zo te maken... dat is absoluut geen optie, dat lukt me nooit. Ik ben ook totaal niet te vergelijken met J-W. Dit is voor hem een passie en voor mij een aardigheidje. En met beide is niets mis.
 
Hoi Arnold, dankjewel.

Afstandsbus: goed punt, zit er nu in. Je opmerking over de verstellen begrijp ik niet helemaal. Misschien komt het omdat het niet goed te zien is in het plaatje. Zowel in de steel als de vork zitten alleen gaten. De bevestiging is door er een stukje metaal (paperclip of zo) doorheen te steken. Dus geen 3-d geprinte pennetjes of zo die daar inklikken. In de vork zitten de gaten op een steek van 2.5 mm. Op de steel zitten twee gaatjes op een afstand van 3.75 mm. Zo kan ik in stapjes van 1.25 mm verstellen. Dat zou toch redelijk makkelijk moeten zijn? Ik hoop alleen dat het stevig genoeg is.

Ik had het wel leuk gevonden om de verstelling met 3d geprint schroefdraad te maken, maar dat lijkt me op het moment nog een beetje ingewikkeld.

Hallo Kuifje,

De neerhouder wordt meestal versteld onder de invloed van de wind. Misschien zijn stapjes van 1,25 mm genoeg. Lijkt me zinvol om het eens te proberen. Lukt het niet dan kun je alsnog een andere oplossing kiezen.

MVG Arnold
 
Hallo Kuifje,

De neerhouder wordt meestal versteld onder de invloed van de wind. Misschien zijn stapjes van 1,25 mm genoeg. Lijkt me zinvol om het eens te proberen. Lukt het niet dan kun je alsnog een andere oplossing kiezen.

MVG Arnold

Zeker, ik ben benieuwd. Zoals het er nu naar uitziet ga ik volgende week dinsdag printen en lasersnijden. Dan wordt het spannend, want dan ga ik echt bouwen!

Ik hou je op de hoogte.

Trouwens, dit is zoals ik het ga printen. Bij elkaar ongeveer 21 cm3 Heb jij enig idee hoe lang zoiets grofweg duurt? Een uur, een dag? Ik heb zoveel mogelijk platte vlakken horizontaal gelegd omdat ik het idee had dat horizontaal, in 1 vlak, printen sneller ging dan laagje voor laagje. En ik heb de hoge componenten zoveel mogelijk bij elkaar gezet zodat de printkop zo kort mogelijke afstand ertussen hoeft af te leggen. Of maakt het niet uit?



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kuifje,

Ziet er goed uit. Neem aan dat je de onderdelen zo neerlegt dat je niet in de lucht moet printen. Anders moet de een ondersteuning laten printen. Sommige slicing programma's doen dit automatisch. Blijf er wel bij zodat je het print proces kan onderbreken. Zal wel wat tijd (uren) kosten om dit te printen.

MVG Arnold
 
Kuifje,

Ziet er goed uit. Neem aan dat je de onderdelen zo neerlegt dat je niet in de lucht moet printen. Anders moet de een ondersteuning laten printen. Sommige slicing programma's doen dit automatisch. Blijf er wel bij zodat je het print proces kan onderbreken. Zal wel wat tijd (uren) kosten om dit te printen.

MVG Arnold

Toen ik de kikker uit mijn OP printte, werd inderdaad automatisch een so dun mogelijk supportstructuur meegeprint die ik er later moest afbreken. Ik heb dat zoveel mogelijk vermeden hier, maar dat gaat niet helemaal natuurlijk.
 
Vandaag naar fablab geweest om te printen, maar onverrichter zake teruggekeerd. Naar verluidt was mijn ontwerp te gedetailleerd om op de ultimaker te printen, aar zou ik meer kans maken op de UP mini. Echter deze heeft een kleinere afmeting zodat ik de onderdelen opnieuw moest arrangeren. Volgende week beter!
 
Back
Top