Vintage ASW 15 Hegi

Dit was weer een lekker binnendagje, lekker gewerkt aan de camera bevestiging in de ASW. Die zit er nu definitief in en is eenvoudig demonteerbaar.

Vanaf de buitenzijde ziet het er zo uit.

uhepu8a5.jpg


En dit is de bevestiging. Aan de ene zijde gewoon een sleuf in een plaatje waar de servoplaat in schuift. Andere zijde wordt met een veer vastgeklemd.

pu2e9e4u.jpg


En dan was er nog 1 klusje die de reparatie na het laatste ongelukje afrondde, de registratie van het originele voorbeeld weer aanbrengen.

9y5ataby.jpg


Zo is de ASW klaar voor het volgende seizoen. Alhoewel, er is 1 servo van de stoorkleppen die af en toe wat moeilijk doet...

Groet,

Jacob Bos
 
... Alhoewel, er is 1 servo van de stoorkleppen die af en toe wat moeilijk doet...
Weet je zeker dat het de servo is?
Een remklep is een gevoelig ding, de klap van een crash kan gemakkelijk een kleine vervorming veroorzaakt hebben, waardoor hij soms (onder bepaalde belastingen) ergens klem komt te zitten. Ik heb ooit ook een probleem met een remklep gehad. Wat precies de oorzaak was, heb ik niet kunnen achterhalen, maar het was weg toen ik hem helemaal uitelkaar heb gehaald en bij alle onderdelen die ik kon bereiken de randen heb afgebraamd (geschuurd/gevijld). Wat zal het zijn geweest? Een braampje van 5/100 - 1/10 mm ... ?

Is het thuis reproduceerbaar?
En blijft het probleem bestaan als de remklep zoveel mogelijk is gedemonteerd?

Dirk.
 
Dirk,

90% zeker. Bij het uit- en inklappen van de stoorklep is halverwege de beweging een storende/trillende servo te horen, je ziet de klep dan ook trillen. Klinkt als een potmetertje die in dat werkgebied niet ok meer is. Ik heb besloten dat ik de vleugel toch maar eens opentrek en het ga repareren. Wil voor dat kleine bedrag van een servo niet het risico lopen dat deze voor mij waardevolle zwever verticaal gaat landen.

Groet,

Jacob Bos
 
Check!

En het verstandige besluit is omgezet in werkelijkheid. De servo is vervangen. De reden dat de vorige servo het begeven heeft is ook duidelijk geworden. De verstoorder liep aan, de servo moest hard werken om de klep uit de nulstand omhoog te brengen. Te hard blijkt dus nu. Daarom gelijk de ruimte om de stoorklep groter gemaakt en aan de bovenzijde een nieuwe afsluiting gemaakt. Nu loopt het soepel ėn het sluit mooi af. Daarmee is de ASW klaar voor het nieuwe seizoen en kan ik door met het afmaken van mijn opzetstuk voor de Countryman. :D

Groet,

Jacob Bos
 
moooi dus 3 asw15 in marknesse :grin: zeg jacob, heb jij ervaring met die elektriche verstoorders van hk ?? de prijs is goed maar werken ze ook n beetje goed voor n 3 m bakkie ? :grin::wink:
 
Ik zie het al helemaal voor me, 3 ASW's achter elkaar! Kijk er naar uit!

En die verstoorders heb ik wel eerder hier wat over gelezen maar zelf geen ervaring mee...

Groet,

Jacob Bos
 
ok bedankt jacob ! ik zal wel ns kijken ,de prijs is best goed maar daar zal de kwalietijd ook wel naar zijn denk je ook niet ?,ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik tot nu toe nog geen problemen heb gehad met de elektrocomponenten van HK ,nou ik zal wel ns t een en ander in overweging gaan nemen:ÿes: dymond levert soort gelijke verstoorders met overbelastings beveiliging ! wel n ander prijskaartje haha :grin::wink:
 
Heb van Dymond 2 van die electro verstoorders ingebouwd in mijn Mamba. Werken prima en via een Y-kabeltje aangesloten. Gaan mooi gelijk uit zodoende geen noodzaak om ze separaat aan te sluiten op ontvanger.

Groeten Peter
 
ok bedankt zeevlieger !! :grin: dat is dan duidelijk en ga ik voor dymond verstoorders :yes:

ps sorry voor deze vervuiling jacob :oops: dus maar gauw weer :ontopic:
 
Nada problema hoor!

Arjan attendeerde mij op het niet volledig sluiten van de stoorklep, te zien in het filmpje in deze post`, de servo is daar nu vervangen. Kwam er achter dat ik nog een kanaaltje vrij heb op de ontvanger en daarom vandaag de kabelboom aangepast die rol en kleppen aanstuurt.

Toen de ASW zijn maiden maakte na het installeren van de motor had ik nog een 6-kanaals 6EX, nu een 8 kanaals ontvanger en een T8FG. Dus nu kan ik elke stoorklep via een eigen kanaal aansturen en niet meer via een y-kabel en mechanisch de beide kleppen op elkaar afstemmen. Daar zat dus een compromis in zodat de ene klep niet helemaal terugkwam zoals het hoort. Dat behoort nu tot het verleden!

Groet,

Jacob Bos
 
Met de T8 kun je ook nog ontvangers koppelen. Heb je nog meer kanalen tot je beschikking indien nodig. Met update 12 prop. en 2 schakel kanalen.
Fijne zender die T8.

Groeten Peter.
 
Gestoorde kleppen

Gisteren wilde ik de klep waar de servo vervangen is afmaken door de bovenzijde wit te foliën. Zover ben ik niet gekomen:mad: De klep had ik opengezet om er gemakkelijker bij te kunnen, toen ik de folie er op wilde strijken ging de klep door het strijken op de folie weer dicht, in een reflex trok ik hem met de hand weer open, DOM DOM DOM. Wat bleek, de aansturing trok ik op dat moment kapot... En dat 1 week voor Marknesse.

Dit kleine piefje lag nu los in de klep:

ASW%20stoorklep%201.jpg


En hier hoort hij in te zitten, het zwart plastic oogje is opengebroken.

ASW%20stoorklep%202.jpg


Betekent dus dat er nieuwe stoorkleppen besteld zijn, electrische zonder servo. Elk nadeel heb zijn voordeel...

Vervelende is dat je dan wel een goede vleugel ook moet openbreken, gaat tegen je gevoel in, maar wat moet dat moet. Omdat de rolroeren met een folie-scharnier bevestigd zijn haal ik de folie tot daar weg en is het gelukt zonder al te veel brokken de kleppen uit te breken.

ASW%20stoorklep%203.jpg


Onderzijde zit de folie nog op, lijkt te gaan lukken om het zo te repareren. Betekent straks wel aan de bovenzijde een klein overlapje, gelukkig is de ASW niet moeders mooiste meer en in de lucht zie je het zeker niet ;).

En nu maar duimen dat morgen de klepjes binnenkomen! Dan moet het zeker gaan lukken.

Groet,

Jacob Bos
 
Ja, en heel veel verwensingen, leermomenten, schades, verrassingen, vlieguren, trots, verleden, etc., etc. Mijn favoriet! Net een echte vrouw, ze heeft kuren maar je kunt er niet zonder!

Morgen, met camera, gaat ze weer!

Oant Moarn.

Groet,

Jacob Bos
 
asw 15

Ik ben ook begonnen aan de afbouw van een 30 jaar oude nieuwe bouwkit. Ik lees een en ander over een zware kist. Zonder bekleding heb ik de romp en vleugels gewogen. De vleugels (ribben) wegen 300 gram, de romp 700 gram. Dit alles zonden mechaniek in romp. Klinkt dit zwaar?

Robo.
 
Back
Top