Zlin 526: low-tech, low-cost maar BIG-fun

Voor velen lijkt het met papier bespannen onbegonnen werk maar zoals je zegt met wat oefening lukt het al gauw goed. Je moet enkel goed opletten dat je de vleugel onder en boven of links en recht bij de romp samen doet want het is niet te onderschatten hoezeer dat papier samentrekt bij het drogen, doe je dit niet heb je zo een propeller gemaakt in plaats van een mooie strakke vleugel. Doordat het papier zo aanspant krijg je ook een zeer stijve vleugel.


Dirk, je gebruikte methode van bekleden met kaftpapier is super, beetje inloopperiode nodig, maar nu kan ik vleugels kaften, het is een lieve lust. :)
Bijna klaar met inpakken, en dan, eerst "slissen", dan vernissen en daarover kleur??
Of eerst kleur en daarop vernis? Maakt 't eigenlijk uit?

Je kitje werkt lekker. Heb toch maar afgezien van intrekbaar onderstel, zat pal in vleugelliggers...
 
Dirk, de mijne is klaar.

20150213100245-6464da39-me.jpg


20150213100328-59c05d42-me.jpg


20150213100331-6fa9edcc-me.jpg


20150213100333-ee048707-me.jpg


20150213100335-d3af815c-me.jpg


20150213100338-5ec0a1ff-me.jpg


20150213100340-518256e9-me.jpg


Als het straks 'n beetje meezit, even snel invliegen is Schaffen...

Het ding trekt 13 Amp stroom met 'n APC 9*6 op 3 cellen 2200, zwaartepunt precies op je aangegeven punt volgens bouwplan. Is 'n oude brushless, rond de 950 Kv als ik me niet vergis. Naarmate hij verder afgeraakte leek hij meer en meer op 'n Mustang, vandaar de "RENO-versie". :banana:
 
Whaw, ziet er snel uit in Ferrari rood, enkel de twaalfcilinder ontbreekt :-D
Hoe laat gaat de luchtdoop door, als ik een gaatje vind kan ik misschien snel eens langskomen.

Dirk
 
hi Dirk,ik heb zopas een kitje van uw zlin 526 bekomen via gunther van de club the little wings.ik was er ook zot van nadat ik het had zien vliegen in harsewinkel.
heeft een van uw klanten hem al eens bekleed met glasmat en epoxy ?ben het vanzin met de mijne.ik laat zo snel mogelijk iets weten....
 
Whaw, ziet er snel uit in Ferrari rood, enkel de twaalfcilinder ontbreekt :-D
Hoe laat gaat de luchtdoop door, als ik een gaatje vind kan ik misschien snel eens langskomen.

Dirk

Had geen ruimte meer om 'm in te vliegen, zal nog even moeten wachten.
Ben wel blij met het resultaat van afwerking. En zoals gezegd, oefening baart kunst.
 
een vraagje Dirk alias Von-W,
op deze foto:
15636303105_4b7ae5b74a_o.jpg

zit op de neus zelf nog dat kleine stukje triplex, wat is daar de bedoeling van?
Vast bedankt voor je antwoord.
 
Ik had in de week al een antwoord getypt maar ik zat toen ergens op een terrasje op 2000m hoogte, er was wel internet maar ik kreeg het helaas niet verzonden.
Maar inderdaad zoals Hoeby al zei is het om de motorkap met een klein vijsje vast te zetten. Dat staat niet vermeld in de handleiding omdat ik de motorkap aanvankelijk gewoon met een stukje tape op zijn plaats hield wat ook volstaat maar met een vijsje lijkt het toch direct veel professioneler ;-)




een vraagje Dirk alias Von-W,
op deze foto:
15636303105_4b7ae5b74a_o.jpg

zit op de neus zelf nog dat kleine stukje triplex, wat is daar de bedoeling van?
Vast bedankt voor je antwoord.
 
hi Dirk,ik heb zopas een kitje van uw zlin 526 bekomen via gunther van de club the little wings.ik was er ook zot van nadat ik het had zien vliegen in harsewinkel.
heeft een van uw klanten hem al eens bekleed met glasmat en epoxy ?ben het vanzin met de mijne.ik laat zo snel mogelijk iets weten....

Hi Dirk

Ik had er al van gehoord, Dat is nog eentje van de eerste generatie maar in weze is daar niets aan veranderd op een paar details na. Zo is er bij jou nog geen uitsparing voor de sleutel in de vleugel voorzien en de romp is nog op de oude manier gesneden, dwz dat de zijkanten niet zo mooi egaal zijn maar zoals gezegd eens afgewerkt zie je dat niet meer en aan het vliegen doet het al helemaal niets.
Tot nu toe heb ik nog geen weet van een Zlin met glasmat afgewerkt maar dat moet perfect gaan.

Dirk
 
Maar inderdaad zoals Hoeby al zei is het om de motorkap met een klein vijsje vast te zetten.

Ik heb op die plek magneetjes zitten; leek me overigens ook logisch. (en het kapje is er tot nu toe nog niet afgewaaid (in de hobbyruimte :p). De Zlin wacht op beter weer en meer tijd van't baasje.)

Oh ja, nog 1 opmerking of eerder 'n tip voor het kraftpapier, even met 'n hete strijkbout erover, en 't wordt mooi vlak, zonder krulneiging. Kleeft veel makkelijker, gelijkmatiger en mooier daarna.
 
Hi Raf,

Leg me dat eens wat beter uit met die strijkbout, doe je dat nadat het papier er op zit want bij mij is het papier nadat ik het met de plantenspuit vochtig heb gemaakt ook mooi glad.

Dirk
 
Ik lijm zo goed als alles met houtlijm op PU-basis, de zogenaamde bruislijm.
Enkel het U-ijzertje om de hoogteroeren te verbinden lijm ik met het lijmpistool, eerst met de dremel de roeren uitfrezen zodat de U er ruim in past.
Dan wat lijm er in spuiten en de U er indrukken zolang deze nog warm is en eventueel bovenop nog wat lijm tot de uitsparing volledig gevuld is, achteraf kan je de eventueel overtollige lijm met een scherp mes wegsnijden.
Dit tweede deel was misschien niet direct een antwoord meer op je vraag maar misschien wel een handige tip, ik pas het op veel modellen toe.
Nog snel twee foto's ter verduidelijking, op de tweede foto het resultaat maar het moet nog wat bijgwerkt worden

X-32 Zlin 207 by vonw004, on Flickr
X-32 Zlin 209 by vonw004, on Flickr

Dirk
 
Back
Top