HugoWs Tamiya Cup avontuur

Harry,
je leg de vinger precies op onze pijnplek, het enige wat ik er aan kan toevoegen is dat wij (HugoW, Madhouse, Peter en ikzelf voorop) moeten doen is meer rijden, alleen dan krijg je de auto beter en beter onder controle en kan je betere (lees strakkere) rondes gaan rijden
Advies is dan eigenlijk ook om je aan te sluiten bij een vereniging zodat je meer kan rijden
 
(Verslag wat opgefleurd, post 377)

Je hebt gelijk, Harry, ik ben helemaal niet constant, al ben ik veel constanter dan vorig jaar. Dit was vorig jaar op MRM:

full


Mijn probleem is te weinig rijden, te weinig tijd. Wat de snellere jongens al opmerkten; ik blijf nu wel redelijk op de baan, maar ik rijd geen precieze lijnen. Daardoor ben ik voor hen heel onvoorspelbaar, en zijn de rondetijden verschillend. Daarnaast durf ik ook niet altijd vol gas te geven, terwijl dat vaak wel kan. Een voorbeeld (dit is wel de oude baan maar de bochtnummers kloppen nog):

Circuit_Base_bouwplan.jpg


Mijn beste rondjes gingen zo:
- Op 1/3 van bocht één al vol gas.
- Vlak voor het einde van bocht drie even liften, beetje gas houden.
- Wijd uitkomen bij punt vier en gas er vol op.
- Vol gas houden tot om de haarspeldbocht bij 10, daar even liften en insturen.
- Vol gas langs negen, wijd insturen op krap langs elf en twaalf te komen.

Vooral dat wijd uitkomen bij vier en vol gas tot 10 lukte maar heel soms. Ook pakte ik vaak bij punt zeven te krap, sprongetje over de curbs. Omdat dat hele stuk vaak niet netjes ging durfde ik vaak geen vol gas te geven. Als het dan wel goed ging dacht ik: "Jammer, dat ging zo goed dat ik wel vol gas had kunnen geven." Ik moet meer oefening krijgen en ook wat meer vertrouwen. Daarnaast raadde Arthur mij aan de baan eens per bocht te bekijken. Dus tijdens de training al lijnen te bepalen. Ik rijd (ook een beginnerseigenschap) met behoorlijke tunnelvisie; geen idee waar ik precies ben en wie er om me heen rijdt. Als ik meer in de gaten krijg waar ik op de baan ben en waar ik wil zijn (in de breedte van de baan, de rest heb ik redelijk door) kan ik aan de lijnen werken. Dan moet ik constanter worden, en daardoor sneller en voorspelbaarder voor de mensen die het echt kunnen en voorbij willen.

De auto zoals ik die nu heb is gewoon goed. Even los van het feit dat door de BEC problemen en de klappen die de motor daardoor gaf de tandwielen en assen nu wel aan gort zijn. Er komen nieuwe tandwielen en een nieuwe tussenas, alles is uitgevreten. Maar dat zal niks aan de auto wijzigen, dat is reparatie / onderhoud.

Wellicht dat ik wat verschillende difs maak met verschillende diktes olie erin om voor te proberen wat dat doet. Ik hoor (en voel bij deelnemers die dat toelaten) dat ze met een veel zwaarder lopend (bijna dicht) dif rijden. Als ik wisselbare difs bij me heb op de trainingsdag kan ik het eens proberen. De difs van de TT-02 kosten weinig en zijn goed (heb ik er nu ook in).

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik rij voor ook met een diff waar dikkere olie in zit waardoor ik veel meer tractie heb in de bochten. Zeker een aanrader om te doen. Bij mij is het ook gebrek aan tijd en moet het hebben van de momenten dat ik wel kan om mijn stuurmanskunsten bij te schaven. Ik merk aan mijzelf dat ik per keer echt wel beter word en dat was ook wel merkbaar afgelopen weekend. Mijn gemiddelde komt steeds dichter bij mijn rondetijden en dus is er vooruitgang. Ik rij ook (nog) niet om te winnen want ik weet dat dat er (nog) niet in zit.
 
Indien jullie beter willen gaan rijden is het een optie om vaker op een indoor baan te gaan rijden.
Dit ivm dat deze smaller zijn waardoor je goed leert om de juiste lijnen te rijden. Ook een optie is om 1:12 te gaan rijden.
Begin met een tamme motor daarin en ga rondjes draaien, zo veel mogelijk.
Door het karakter van de 1:12 leer je ook zeer goed sturen.
Perfect voor het winterseizoen en een erg hoog fun gehalte.

Mvg Roy
 
Ik was gisteren zeer tevreden over mijn eigen prestaties in de m-chassis, vooral de kwalificatie (6e). In de kwalificatie is het me 2x gelukt om het verschil tussen besttijd en snelste tijd laag te houden (gem 12.6 / best 12.1). Uiteindelijk werd ik 10e omdat er veel jongens dicht bij elkaar zitten... het geheim?...... ik zal het verklappen: stressbeheersing.... gaat als volgt: ik lul de hele wedstrijd positief tegen me zelf (niet hardop natuurlijk) lekker eerste bochtje......effe niet pushen...lekker eerste rondje geen fouten....niet slecht....zit die Martijn alweer achter me....effe ruimte geven in de volgende bocht....goed opgelost ouwe.....even kijken of ik hem 3 bochten kan volgen...helemaal niet slecht voor een ouwe lul......volgende rondje iets rechter door de chicane....lekker gelukt....volgens mij ga ik goed worden.....tralalalie.....Eric Mulder vlak achter me....niet gelijk aan de kant zo goed is die nou ook weer niet.....lekker rustig een paar bochtjes aan de binnenkant blijven....lekker gedaan...hoor ik die Mulder nou stiekum een beetje zuchten?.....haha.....ben ik nou die van der Hagen op een rondje aan het zetten?....zal toch niet waar wezen dat ik een betere setup heb?...tralala.....nou niet denken dat je echt goed bent maar lekker doorrijden op dezelfde manier....zo wat ben ik verstandig....hoor ik die Hugo nou zeggen dat ik op 3 lig?....lekker doordieselen......de rijtijd is nog 1 minuut....als ik 4 minuten geen fouten maak is zo'n laatste minuut een eitje.......Mario Taekema zit vlak achter me...laat maar gaan die Smurf...kijken of ik hem een paar bochtjes kan volgen...wat heeft die Taekema trouwens een lelijke body....(ik bedoel natuurlijk zijn auto...)...iedereen gefinished....even de bril van Hugo Keller lenen om de uitslag te bekijken.....ziet er goed uit (of heeft Hugo een roze bril?) tralalalie
 
Hahaha! Ik deed dat hardop bij het race-vliegen met de modelvliegtuigen. Misschien bij het rijden ook maar eens proberen! Gefeliciteerd met je prestatie, er reden ook wel een boel (lokale) kanonnen voor je.

Hugo
 
Grappig dat je dit zegt Harry, in de eerste B-finale heb ik dat ook gedaan (bedenk ik me achteraf) en daardoor wel 2e geworden. In de 2e B-finale heb ik het niet gedaan en zat ik me meer te irriteren aan mijn eigen rijgedrag en was de druk te groot, dat werkte dus niet. Aan het eind van de B-finale deed ik het weer wel en kon zo nog mooi aansluiting vinden bij de nummer 2 en 3. Uiteindelijk wel 3e geworden in de B-finale en dat is voor mij al een persoonlijke overwinning.
 
Grappig dat je dit zegt Harry, in de eerste B-finale heb ik dat ook gedaan (bedenk ik me achteraf) en daardoor wel 2e geworden. In de 2e B-finale heb ik het niet gedaan en zat ik me meer te irriteren aan mijn eigen rijgedrag en was de druk te groot, dat werkte dus niet. Aan het eind van de B-finale deed ik het weer wel en kon zo nog mooi aansluiting vinden bij de nummer 2 en 3. Uiteindelijk wel 3e geworden in de B-finale en dat is voor mij al een persoonlijke overwinning.

Je wil niet weten hoe belangrijk een relaxed gevoel is bij rc racen..ontspanning is de beste hopup (niet verkrijgbaar bij Tamiya). Ik was ooit trainer van een voetbalelftal en had een spits die altijd faalde als hij alleen voor de keeper kwam..... (teveel nadenken...negatieve gedachtes). Ik vroeg hem wie hij het lekkerste wijf van de Nederlandse tv vond. De spits zei "Katja Schuurman"....ik zei tegen hem: "Vanaf nu denk je bij elke kans aan Katja Schuurman. Ik heb nog een paar trainingen elke keer Katja geroepen... en het probleem was voorbij....
 
@HugoW........48DP en 0.6 module zijn niet het zelfde.
64DP komt dichter in de buurt van 0.6.
Ga voor stalen tandwielen indien verkrijgbaar.
Slijt minder hard.


Mvg Roy
 
Precies, ik zoek dus stalen 24 en 25 tands pinions, 0,6 module. Blijkt nog niet zo makkelijk. Ik hoorde over Carson, maar daar kan ik ze ook nog niet vinden. Kan aan mij liggen. Ik zoek verder.

Dank,

Hugo
 
Probeer e-bay eens.
Daar staan ze zeker op en misschien onze vrienden in Deventer?
Ik weet dat zij de Carson tandwielen ook hadden.
Anders de shop met de mooie binnenbaan;)
Ook andere leveranciers hebben ze van gehard materiaal zoals RW racing en HPI.

Mvg Roy
 
Back
Top