HugoWs Tamiya Cup avontuur

Ik rijd met de standaard, de snelste op de M-06. Ik weet even niet welke dat is.

Ik heb even een vraag over regelaars. Ik ga proberen de 101 uit mijn TT-01 te fiksen, maar als dat niet lukt zet ik die uit de M-06 over. In de M-klasse mogen we volgend jaar met iedere gewenste regelaar rijden. Is een wegwerpregelaar zoals deze

HobbyKing X-Car 45A Brushed Car ESC (EU warehouse)

Voldoende voor zoiets? Ik wil er niet te veel aan uitgeven, qua prestaties denk ik dat het met een Carson Cup Machine toch niet heel spannend...

Dank voor advies,

Hugo

Carson Cupmachine werkt al op een 20A regelaar, ik geloof dat de standaard TEU regelaars niet veel hoger gespecificeerd zijn.

Is een wegwerpregelaar zoals deze
HobbyKing X-Car 45A Brushed Car ESC (EU warehouse)
Voldoende voor zoiets? Ik wil er niet te veel aan uitgeven, qua prestaties denk ik dat het met een Carson Cup Machine toch niet heel spannend.

Prima ding, heb ik afgelopen zomer met een good-old 19T mee gereden, zonder enige problemen. En voor de prijs hoef je het niet te laten. De koelkop van de regelaar is wel iets hoger dan de std Tamiya regelaartjes. Nu zit tie in de WildWilly en heeft daarin de vele vooruit-achteruit, achteruit-vooruit acties prima doorstaan.

Overigens gebruik ik de Hobbywing 1060 regelaar in de rallyauto. Ook die werkt probleemloos

Beide regelaars hebben naar mijn idee een betere prijs/prestatie verhouding dan de Tamiya 104/105 serie. Ook met de laatste brushless/brushed heb ik wisselende ervaring.

Ik heb verder de boel ingepakt en de laatste sessie met de TT-01 gereden. Thuis heb ik gisteren avond ontdekt wat iemand op de baan al voorspelde, het lager aan de binnenzijde van het tandwiel zat compleet vast. Nou kan dat komen doordat het vastgeplakt is door het plastic, maar ik denk dat het lager de geest gegeven heeft en dat de wrijving die dat gaf de boel heeft doen smelten. Ik heb dus nieuwe tandwielen, assen en lagers nodig, en een nieuwe motorophangplaat. Voor die laatste denk ik aan een aluminium hop-up, baat het niet dan schaadt het niet.

Hugo

Dag Hugo, als je de zaak opnieuw in elkaar zet: geen asjes lijmen!!! waarschijnlijk de oorzaak van je schade...

Groet Harry

Eh, ik heb geen asjes verlijmd... De middenas zit nu vast in de motorplaat omdat die plaat ook gedeeltelijk gesmolten is en toen weer gestold! Nou ja, ik vervang de boel en dan rijd ik weer vrolijk verder.

Ik heb de onderdelen besteld, toch maar gewoon de kunststof motorplaat. Voor de motoren die wij gebruiken is dat goed genoeg, en de alu versie van Tamiya is best prijzig. Er zijn veel alternatieven, maar ik wil voor de Cup geen niet-Tamiya delen erop. En nu maar weer wachten op de posterijen!

Hugo

Laatst bewerkt:
Ik bedoelde vastgesmolten, ik zal het vast fout gezegd hebben. Geen probleem! Mooie F1 heb je, overigens...

Hugo

Laatst bewerkt:
Zo, gisteravond de M weer gefikst. Ik stoei nog met een elektrisch probleem (brushed-esc-accelereerd-niet) met de TT, ik heb de onderdelen al binnen maar helaas nog geen tijd gehad om het aan te pakken. Verder heb ik de laders compleet voor het volgend seizoen, ik kan nu twee packs tegelijk laden. Dat leek me wel handig als ik twee klassen rijd. Banden geregeld, nu nog een snelwisselsysteem voor de transponder en ik ben er helemaal klaar voor.

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik krijg twee B450DC laders, beta model (nog niet in de winkels). Om te proberen. Daar heb ik een zware 12V voeding bij.

Hugo

Ohja, beetje off topic, maar even tussendoor; ik heb nog een modelbouwproject gedaan. Ik heb een model kasteel gemaakt. De kasteelheer en zijn zus zijn er blij mee:

IMG-20141010-WA0000.jpg

Hij slaapt bovenin, en onderin ligt ook een matras. Om op te spelen, of voor logees.

Hugo

De kap is binnen. Ik ga er nog niet mee aan de slag, maar ik wilde nou wel even weten of hij op een TT-01 past. Dus accu in het chassis, en de kap er over:

full

Met stukjes karton onder de wielen het chassis op hoogte gebracht:
full

De wielen zitten precies in het centrum van de wielkastranden:
full

Er zit een minimale speling tussen de kap en de voorschokdempers. Achter is er uiteraard meer dan genoeg ruimte. Mijn bodemvrijheid is nog veel te groot. Als ik het chassis nog lager kan krijgen komt er dus nog meer speling. Helaas lukt het me niet om het chassis lager te krijgen anders dan slappere voorveren te monteren. En dat wil ik niet, ik heb nou juist goed grip. Als iemand daar nog een tip voor heeft... Voorgespannen rijden (negatieve droop) is niet wenselijk.

Hugo

Ik ga lekker met de Audi rijden. Ik ga ooit later met deze kap aan de slag. Maar ze zijn lastig verkrijgbaar, en ik kon er nog eentje op de kop tikken voor een nette prijs, dus heb ik de gok genomen. Volgens de meeste informatiebronnen past het niet, heb je een auto met IFS, inboard front suspension:
chassis.jpg

nodig. Op de andere chassis zou het niet passen. Maar ik denk nu dus dat het wel past.

Net even de electronica gefikst. Niet zoals ik wilde, maar het werkt. De TEU101-BK ESC is vervangen door een 105 met BEC, en de pluspool van de servo is direct aan de accu gekoppeld, buiten de BEC om. Die servo is dus weer lekker snel op 7 à 8V, en de BEC is beveiligd op slechts 0,75A en de servo wil af en toe nog wel wat meer trekken.

full

Weer dichter bij race-klaar. 't Wordt nog wel eens wat, later...

Hugo

Dit weekend aan de slag met mijn nieuwe dempers voor de TT. Daarbij heb ik iets vreemds ontdekt. Ik dacht 50746 dempers te hebben, die zijn voor zover ik kan vinden 50mm lang. Ik neem aan dat dat de lengte is van ophangpunt tot ophangpunt. Bij het assembleren van de nieuwe dempers leken die een stuk korter:

full

Even meten, de plastic dampers zijn 55mm, niet 50. De nieuwe zijn dat wel. En samengedrukt scheelt het ook 3mm. Dit verklaart waarschijnlijk waarom ik mijn auto niet lager kreeg. Ik vind dit heel gek, want ik heb destijds bij Seidel 50746 besteld. Zouden ze de verkeerde gestuurd hebben of zo? Of is er wat anders aan de hand? Nou ja, in ieder geval lijkt dit wel de oplossing voor mij rijhoogteprobleem.

Hugo

Back