HugoWs Tamiya Cup avontuur

Ik gebruik stalen pinions van robitronic. Deze zijn ook 0.6M.
De koe heeft er een aantal geloof ik. Maar kan er in elk geval aankomen.
Ik heb ook de stalen van Carson geprobeerd. Maar deze zijn grof af gewerkt. Waardoor het spur meer slijt dan met de robitronics. Deze laatste hebben een gladdere afwerking op de tanden.

Ik word een beetje ziek van het 48 pitch / 0,6 module verhaal, ik snap het gewoon niet.

Ik heb hier een duidelijk artikel over, inclusief tabellen. Zie echter dat ik geen rechten heb om ze in de FAQ te zetten.
Stuur even een PM met je mailadres, dan stuur ik je het bestand door.

Ik heb hier een duidelijk artikel over, inclusief tabellen. Zie echter dat ik geen rechten heb om ze in de FAQ te zetten.
Stuur even een PM met je mailadres, dan stuur ik je het bestand door.

Ik wel..... stuur maar door.

@HugoW........48DP en 0.6 module zijn niet het zelfde.
64DP komt dichter in de buurt van 0.6.

Dat klopt dus niet, de 64Dp worden ook in combinatie met de 04 module van tamiya gebruikt, ook al zit er toch een verschil op tussen beiden toch zijn er mensen die al jaren deze combinatie gebruiken.
06 module van tamiya zijn de groffe/grote tanden terwijl de 64Dp de fijne tanden zijn.
Deze kun je dus NIET met elkaar gebruiken.

I stand corrected:cool:
Ik gebruik soms 64DP op de F1 van Tamiya en dat is dacht ik 0.4 dan?
Ik wist dat 1 van de 2 modules met elkaar kon;) maar het maakt wel meer geluid dan origineel 64/64dp of 0.6/0.6 module

Mvg Roy

Ik wel..... stuur maar door.

in je mailbox

Voor de anderen alvast hierbij de tabel:
In deze tabel zijn goed de verschillen te zien, 32dpi en 0.8M zijn bijna gelijk net als 64dpi en 0.4M, maar juist de veel gebruikte 0.6M en 48dpi zijn heel anders:

Module Pitch
0.79 32
0.8 31.77
0.6 42.33
0.53 48
0.5 50.84
0.4 63.60
0.3969 64

(tabellen maken gaat niet echt goed in dit programma)

Ik was gisteren zeer tevreden over mijn eigen prestaties in de m-chassis, vooral de kwalificatie (6e). In de kwalificatie is het me 2x gelukt om het verschil tussen besttijd en snelste tijd laag te houden (gem 12.6 / best 12.1). Uiteindelijk werd ik 10e omdat er veel jongens dicht bij elkaar zitten... het geheim?...... ik zal het verklappen: stressbeheersing.... gaat als volgt: ik lul de hele wedstrijd positief tegen me zelf (niet hardop natuurlijk) lekker eerste bochtje......effe niet pushen...lekker eerste rondje geen fouten....niet slecht....zit die Martijn alweer achter me....effe ruimte geven in de volgende bocht....goed opgelost ouwe.....even kijken of ik hem 3 bochten kan volgen...helemaal niet slecht voor een ouwe lul......volgende rondje iets rechter door de chicane....lekker gelukt....volgens mij ga ik goed worden.....tralalalie.....Eric Mulder vlak achter me....niet gelijk aan de kant zo goed is die nou ook weer niet.....lekker rustig een paar bochtjes aan de binnenkant blijven....lekker gedaan...hoor ik die Mulder nou stiekum een beetje zuchten?.....haha.....ben ik nou die van der Hagen op een rondje aan het zetten?....zal toch niet waar wezen dat ik een betere setup heb?...tralala.....nou niet denken dat je echt goed bent maar lekker doorrijden op dezelfde manier....zo wat ben ik verstandig....hoor ik die Hugo nou zeggen dat ik op 3 lig?....lekker doordieselen......de rijtijd is nog 1 minuut....als ik 4 minuten geen fouten maak is zo'n laatste minuut een eitje.......Mario Taekema zit vlak achter me...laat maar gaan die Smurf...kijken of ik hem een paar bochtjes kan volgen...wat heeft die Taekema trouwens een lelijke body....(ik bedoel natuurlijk zijn auto...)...iedereen gefinished....even de bril van Hugo Keller lenen om de uitslag te bekijken.....ziet er goed uit (of heeft Hugo een roze bril?) tralalalie

Ik heb het vanavond eens geprobeerd terwijl ik met VRC Pro een TRF417 op Lostallo rondsleurde. Een twee minuten durende trail, dit is wat ik dacht:
Zo, daar gaan we.
Hier komt de eerste bocht.
Ga van het gras af.
Ga van het gras af.
Ga van het gras af.
Ga van het gras af.
Ga van het gras af.
Ga van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou van het gras af.
Ga nou ver***me van het gras af.
Ga nou ver***me van dat f***ing gras af.
Oh, de trail is voorbij. Dat ging snel...

Ruimte voor verbetering, maar je ziet: ik oefen wel.

Hugo

The hard coated yeahracing tandwielen voldoen prima (verkrijgbaar bij de border o.a.)

Dat heb ik maar gedaan, de 25T. Ik heb vorig jaar alles behalve Rucphen met 25T gereden, dus als deze hard genoeg is heb ik er de rest van het seizoen lol van. De overige tandwielen en difs zijn binnen, binnenkort een verslagje van de herbouw.

Hugo

Zo, vanmiddag maar eens de boel opgekalefaterd. Ik ben begonnen met de diffs. Eerste de onderdelen netjes uit hun raampjes halen en de bramen afwerken:

full

Dan eerst maar eens samenstellen, niet dichtschroeven, en ook nog geen vet of olie erin:

full

Dichtknijpen met duim en wijsvinger, en met een askoppeling voelen hoeveel speling je hebt / hoe zwaar het draait:

full

Dan shims toevoegen, evenveel aan beide kanten uiteraard:

full

En weer dichtknijpen en voelen, totdat de boel te strak zit. Bij mij was dat op twee keer 0,4mm, één keer aan beide zijden. Maar met 0,3 aan beide zijden was het wel erg los. Uiteindelijk 0,3mm aan de kroonwielzijde, en 0,4mm aan de andere. Nauwelijks speling meer, en nog wel soepel. Mooi! Bij het andere diff bleek exact zoveel nodig. Toen het achterdiff met standaard Tamiya vet geassembleerd, en het voordiff met de 500.000 cst. siliconenolie van Tamiya gevuld. Klaar!

Toen het voordiff verwijderd uit de auto, en ook het pinion en het voorste deel van de tussenas. Alle nieuwe onderdelen geassembleerd en de kraag van het pinion zo op maat gemaakt als eerder met een YouTube filmpje al gedemonstreerd:

full

Zelfde truuc achter uitgehaald. Hier zie je ook het oude tandwiel en de nieuwe. Ik heb weer een 58T gemonteerd, daar reed ik vorig jaar ook mee op Eindhoven en toen werd ik derde (omdat de rest uitviel :D). Ook die je dat ik niet de plastic ring gebruik om het tandwiel te borgen, ik gebruik het bronzen glijlager dat in de kit op de differentiëlen zit:

full

Alles zit nu weer in elkaar, alleen de motor zit nog niet op zijn plek. Als het nieuwe pinion binnen is kan ook dat gebeuren, en ben ik klaar om te trainen en racen op Eindhoven.

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja. inderdaad. Enige probleem; ik had deze voorin:

pic.php

En niet deze:

pic.php

Maar dat probleem was snel opgelost met een haakse slijper.

Hugo

Laatst bewerkt:
Hé, inderdaad. Ik had de plaatjes van Tamiya USA gelinkt, dat werkt kennelijk niet. Nu even van de Seidel site. Dat lijkt beter te gaan.

Hugo

Back