De
WINCH beter gezegd
winch
Wel de Pal is vrij klein op schaal 50 dus moest de winch dat ook zijn.
het eerste idee was deze gewoon onder het deck te zetten en met een "visdraad" doorheen de kraan naar boven te leiden maar dat werd eerder lijden.
Het probleem was dat de draad overal stroefde, ook al was dit nihil het probleem was dat de haak in messing slechts 0,8 gr woog, en dat is gewoon niet gewichtig genoeg om druk op de lijn te zetten ;-)
Even de haak in lood nagemaakt maar dit leverde nog steeds niet het gewenste resultaat! dus de winch onder het deck werd geschrapt.
Wel een winch op het deck, op de kraan dus moest in "microscale" zijn de eerste poging was niet slecht was het niet dat de motor ongeveer 120-240rpm deed in zijn traagste stand 0,2v... tja dat is het dus niet he! Wat foto's:
Het is een 6mm motor met reductor, de lengte is 16mm en net acceptabel voor de schaal. met wat styreen er rond leek het net op bepaalde Palfinger winches dus geslaagd?!? Nee het toerental van de winch is echt te hoog dit moeten we aanpassen...
Anderzijds is de motor eigenlijk te groot 6mm is gewoon te veel dus tijd voor die oude Nokia te mollen...
Hierin zitten 4mm motortjes en deze zijn slechts 9mm lang ze draaien wel 20000 toeren maar daar vinden we wel wat op.
Een reductor van 20000 naar 30rpm dit is het idee:
Rechts boven de eerste winch (behoorlijk klein) daarnaast de planetaire vertraging deze zal ik aandrijven dmv een wormwiel je ziet het verbindingstandwiel er tussen zitten de diameter van de driver is 1,32mm eigenlijk is het een erg simpel geheel:
Hoe word dit nu mijn nieuwe winch zo dus:
het is een heel simpel systeem maar het was gezien de grote niet zo makkelijk om het juist te maken... dan nog een trommel en een test: (laat even weten als de filmpjes niet werken) Kan iemand even snel een reply geven hoe ik de youtube kan embedden?
Deze avond gaat ze nog in de verf en is ze klaar.
Nice to know: ze is proportioneel en lift zonder problemen 330gr (de rest van de kraan niet!)
Ondertussen werken alle onderdelen van de kraan eigenlijk al maar dat is voor een volgende post, ik ben blij dat ik er vanaf ben want het brengt heel wat kopzorgen mee moet ik zeggen zo'n complexe kraan zo klein! Ondertussen begrijp ik waarop niemand dit eerder deed!