Bouwverslag Gry Maritha

Hoi JaFa
Je zou eens bij een winkel kunnen vragen waar ze spullen voor het vissen verkopen
Ik hoorde hier dat ze dat gekookt staaldraad noemen ( ik dacht dat ze dat voor ondereindjes gebruiken en kan je gewoon aan 1 stuk kopen )
Dit is soepel maar niet slap wat de stijfheid betreft en is er in verschillende diktes
Grt Ko
 
Jafa

Ik heb wel eens binnenkabel van de fiets versnelling gebruikt.
De maat weet ik zo niet, maar is stukken dunnen als rem kabel.

Succes Peter
 
Hey mannen, bedankt voor de suggesties,

De vislijnen had ik inderdaad al in gedachte, de versnelling kabels zijn 0,91mm en dus te dik maar ook dat had ik reeds geprobeerd :( , (zowel de busvitessen als derailleurs).

Toch bedankt voor het meedenken, de site check ik vanavond even uit :p, tijdens het werk dacht ik aan iets anders, en zowaar jaja de oplossing :idea:, toen ik even nadacht waar ze allemaal staalkabel gebruikten kwam ik bij snaarinstrumenten ja snaarinstrumenten...

Na het werk snel naar de gitaar winkel (die zagen mij al komen met mijn vreemde vragen) ik terug naar huis met echt fantastische "staaldraden" (snaren), corrosie bestendig en eigenlijk per 0,05mm verschil te bestellen, de stijfheid (elasticiteit modulus) bijna naar keuze op te geven. Misschien kunnen jullie deze info ook gebruiken moest je kabels/staaldraad nodig hebben... En het best van alles 0,70 tot 1,20€/stuk (naar modelbouw termen gratis dus pffff) ;)

Vanavond de handel even testen maar het ziet er veel belovend uit, waarschijnlijk is dit de oplossing voor een probleem waar ik al weken mijn hoofd over brak.
De Palfinger is bij deze bijna volledig klaar echter nog 1 groot PROBLEEM:

De winch:

Wat is het echte probleem, eigenlijk de schaal, de haak aan de winch haalt nog geen gram en daardoor wil hij dus niet zelf zakken waarschijnlijk morgen eens naar de viswinkel voor wat extra probeersels... Ik heb al verschillende "haak" modellen gegoogeld en waarschijnlijk zal ik gewoon het "dikste" model op schaal namaken in lood (wie weet misschien beter in goud hahaha) en dan maar hopen dat hij zwaar genoeg is....

Nog een vraag voor de specialisten: klopt het als ik zeg dat gewicht op schaal gelijk is aan de schaal tot de derde macht? Gezien de massa gerelateerd is aan het volume was dat een logische benadering en ik heb geen zin om mijn schoolboeken terug boven te halen eigenlijk... (er zijn hier vast lectoren op het forum)
Wat ik eigelijk wil weten is dat mijn Palfinger dan ongeveer 150 tot 170g moet kunnen tillen: Het is een E 5 segment van min10400=162g en max 2850=44g

https://static.palfinger.com/medias/sys_master/root/h1a/h19/8807433338910.pdf
 
Laatst bewerkt:
Ik schat dat je meer zal kunnen tillen.
Tenzij je niet alleen de buitenmaten maar ook de binnen (dikte) maten hebt gerespecteerd.
maw als je hem volledig op schaal hebt nagebouwd kan het kloppen maar ik vermoed dat de jouwe in verhouding zwaar der is uitgevoerd dan de echte.
Is maar een gok van een elektricien :) voor wat het waard is
vgr Marc
 
Ja mark dat gaat zo zijn eerste test wijzen op zo'n 300gr ingetrokken en 150 uitgeschoven... Nu gisteren scheelde er nog het een en ander, misschien moet ik eerst maar eens alles schilderen en in elkaar zetten en dan kan ik verder afstellen...
 
Kleine update, al is het een grote, waarschijnlijk de grootste kaap genomen...

De zender werk eindelijk, de 2,4Ghz heeft het geheel 100% stabiel gemaakt, er zitten nu 3 multiprops in (24servo's) en 2 multiswitchen (32 schakelingen) daarnaast nog 3 standaard kanalen...

Alles werkt naar behoren en nagenoeg storingsvrij, dit was niet echt voor de hand liggend...

Met wat hulp van de maker van de muti's, hier wel gekend op het forum en echt een AANRADER mocht je dit soort spullen willen inbouwen, is deze job klaar. Het enige probleem waar ik nog mee worstel is tijdens het aanzetten dat de servo's even "springen" iemand een oplossing voor dit euvel?

Na aanvraag van wat mensen een paar foto's en zowaar mijn eerst filmpje ik hoop dat het gepost geraakt...



Klein overzicht:
- Rechts onder 4 servo's bedoeld voor de 3 std kanalen 2ESC's (blauwe micro's 1 x Roer en 1x Bowtruster (slider onder de navystick)

- Links boven de Side hatch servo's en side lift servo (2x13kg)

- Rechts daaronder de Palfinger setup 2x mini digitals 5,4kg (de kraan moet toch wat kunnen tillen he ;-) een proportionele winch een futaba voor het draaien en een zelf gemaakte winch servo. Deze laatste is nog niet ok de midden positie is te klein ik moet hiervoor nog een oplossing vinden misschien een oude SPD control met van die schroefjes daarmee kon je de middenpositie instellen (kan ik dat nog ergens vinden???)

Nog 2 anker winches rechts boven, links daarnaast de cargo hatch winches
onderaan de vaste kraan servo's, enz... in de film kan je alles zien werken sommige servo's zijn al in snelheid aangepast voor hun functie...

http://vid1297.photobucket.com/albums/ag21/Janfabri/Gry Maritha/MVI_2275_zpsrc1lygpe.mp4

Als het filmpje werkt volgen er nog wel...

Eind conclusie 27 servo's en 32 schakelingen WERKEN!!! Vandaag is er een blije modelbouwer bij, morgen de Palfinger afwerken...

Mochten jullie een betere manier weten voor de films toe te voegen...
 
Wie kan mij helpen?

Misschien is er iemand op het forum die mij kan helpen met een probleem dat ik moeilijk opgelost krijg...

Ik heb een servowinch die 2 toeren draait, nu moet ik niet 2 toeren hebben maar 1,8 op mijn graupner is dat makkelijk in te stellen je past gewoon de uitslag aan en klaar is kees.

Op de Multiprop module op mijn F14 is dit echter heel wat vervelender ik heb reeds geprobeerd met en weerstand te solderen op de feedback potentiometer, dit verschuift gewoon de middenstand... als je hem parallel zet word de servo zot...

Lang verhaal kort gemaakt ik moet ,die servo kunnen instellen maar zie niet direct hoe, ik vond wel een servo strecher op het net:

https://www.servocity.com/html/180o_servo_stretcher.html#.VQhhzxbjab4

Maar deze site rekent meer dan 200€ om hem hier te krijgen volgens mij zou dit ding werken maar ik ga geen 220€ uitgeven dat is te gek voor woorden...

Het is eigenlijk het laatste onderdeel wat ik nodig heb om mijn kraan af te werken waarvan ik zo snel als mogelijk een update plaats.

Hopelijk is er iemand die dit op een niet al te moeilijke manier kan oplossen,

Mechanisch (tandwiel, wrijvingswiel...) is niet mogelijk wegens plaats gebrek en een "beperkend" mechanisme op de servo, het zou electronisch moeten...
 

Hey Bram, inderdaad dit is het, ik heb het even nagekeken en ik vind nergens dat deze ook de slag kunnen verminderen maar dat lijkt me wel.

Nu ik heb antwoord gekregen op een mail naar de firma die de andere versie verkoopt,
de verzending kosten zijn aangepast en ik heb ze dus maar gelijk besteld.

Deze waren toch iets beter regelbaar daar ze de linker slag en de rechter slag apart instellen, en dat is voor de kraan die ik bouw wel onontbeerlijk.

Nu maar hopen dat de module doet wat ze moet doen anders blijf ik hierop sukkelen...

De update volgt nog, bedankt Bram voor de hulp!
 
Het is weer even geleden sinds de laatste update, de zomer komt er aan en ik zie mijn modelbouwtijd snel minderen.

De laatste tijd ben ik vooral (lees enkel) met de Palfinger bezig geweest, ik kwam ook tot de conclusie dat niemand die ooit eerder maakte op 1/50, das lastig omdat dan alles van jezelf moet komen...

Een aantal dingen lagen voor de hand de rotatie van de kraan:
een paar tandwielen dacht ik met een servo en klaar is kees...



Niet dus, desondanks dat het geheel speling vrij is en er ook een serieuze servo vertrager opzit 90° in 15sec loopt het geheel erg schokkerig en is naar mijn smaak niet goed positioneerbaar (waarschijnlijk ben ik veeleisend...)

Nu wat ik geleerd heb van de postings van Harm is als het niet is wat je wenst begin dan gewoon opnieuw, bedankt Harm! (al gaat dat gepaard met frustratie en teleurstelling soms...)

Nieuw systeem uitgedokterd, ik wil dat alles proportioneel zoals een "servo" werkt dit met aannemelijke snelheden, in een simpel woord makkelijk te controleren.

De standaard 360° mod. met een GWS servo gedaan met feedback op een 5K pot, de aandrijving gebeurd door een worm dus lekker langzaam zoals een echte kraan!!!



Dit systeem werkt naar behoren, het maakt wat lawaai maar het is per halve millimeter te controleren dus de eerste (makkelijkste) functie van de vijf is een feit.



Ondertussen de kraan cosmetisch ook wat afgewerkt foto's zeggen hier meer, hij staat op een FLATtrack met coils elektriciteit-kabel.

De volledige "cargo" komt tussen de 2 achterkwartieren op het achterdeck, werken (spelen) met de kraan moet dus wel voorzichtig gebeuren ;)



Natuurlijk werken de 2 schijnwerpers op de Palfinger...





De Boom: deze moet nog voorzien worden van de leidingen...



Dat staat hier te gebeuren...



Het volgende project de winch (ook weer in tweevoud)
 
De WINCH beter gezegd winch

Wel de Pal is vrij klein op schaal 50 dus moest de winch dat ook zijn.

het eerste idee was deze gewoon onder het deck te zetten en met een "visdraad" doorheen de kraan naar boven te leiden maar dat werd eerder lijden.

Het probleem was dat de draad overal stroefde, ook al was dit nihil het probleem was dat de haak in messing slechts 0,8 gr woog, en dat is gewoon niet gewichtig genoeg om druk op de lijn te zetten ;-)

Even de haak in lood nagemaakt maar dit leverde nog steeds niet het gewenste resultaat! dus de winch onder het deck werd geschrapt.

Wel een winch op het deck, op de kraan dus moest in "microscale" zijn de eerste poging was niet slecht was het niet dat de motor ongeveer 120-240rpm deed in zijn traagste stand 0,2v... tja dat is het dus niet he! Wat foto's:





Het is een 6mm motor met reductor, de lengte is 16mm en net acceptabel voor de schaal. met wat styreen er rond leek het net op bepaalde Palfinger winches dus geslaagd?!? Nee het toerental van de winch is echt te hoog dit moeten we aanpassen...

Anderzijds is de motor eigenlijk te groot 6mm is gewoon te veel dus tijd voor die oude Nokia te mollen...
Hierin zitten 4mm motortjes en deze zijn slechts 9mm lang ze draaien wel 20000 toeren maar daar vinden we wel wat op.

Een reductor van 20000 naar 30rpm dit is het idee:

Rechts boven de eerste winch (behoorlijk klein) daarnaast de planetaire vertraging deze zal ik aandrijven dmv een wormwiel je ziet het verbindingstandwiel er tussen zitten de diameter van de driver is 1,32mm eigenlijk is het een erg simpel geheel:





Hoe word dit nu mijn nieuwe winch zo dus:



het is een heel simpel systeem maar het was gezien de grote niet zo makkelijk om het juist te maken... dan nog een trommel en een test: (laat even weten als de filmpjes niet werken) Kan iemand even snel een reply geven hoe ik de youtube kan embedden?


Deze avond gaat ze nog in de verf en is ze klaar.

Nice to know: ze is proportioneel en lift zonder problemen 330gr (de rest van de kraan niet!)

Ondertussen werken alle onderdelen van de kraan eigenlijk al maar dat is voor een volgende post, ik ben blij dat ik er vanaf ben want het brengt heel wat kopzorgen mee moet ik zeggen zo'n complexe kraan zo klein! Ondertussen begrijp ik waarop niemand dit eerder deed!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
druk bij youtube op delen.
kopiëer de lijn https://youtu.be/6GzKH46YcDY

knip alles voor en met de / weg dan blijft over 6GzKH46YcDY

type [youtube][/youtube] en zet daar die code tussen.

[media=youtube]6GzKH46YcDY[/media]

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Harm!

Ik heb het net aangepast veel beter zo, zo dadelijk een filmpje van de hele kraan werkend...
 
Laatst bewerkt:
Deze laatste wil ik jullie toch niet onthouden, een premiere veronderstel ik, er moet nog wat gesmeerd worden en getuned maar het ziet er al niet slecht uit.

THE PALFINGER PK53002SH 1/50 RC:


De test video's:



Nog niet perfect maar we zijn er bijna!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top