Bouwverslag Spitfire L.F. Mk.IXc ⇨ 322Sqn | NEIAF H-64 / NH188

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Bouwverslag van een Spitfire L.F. Mk.IXc van het 322Sqn NEIAF code H-64 / NH188

full


________________________________________________________________________________


Via dit forum heb ik een bouwdoos van een Top Flite Spitfire overgenomen.
Deze kist ga ik bouwen naast de Whirlwind, mocht ik even vastlopen met het ene project kan ik verder met het andere.

De bouwdoos was door de vorige eigenaar goed verpakt en alles was mooi heel gebleven tijdens verzending. Er is een klein beetje aan de romp begonnen:

full


Dit is er tot nu toe gebouwd aan de Spitfire:

full


Gisteren ben ik met Iris naar het Aviodrome geweest en heb het mooie boek "Dutch Spitfires" daar gekocht:

full


Aangezien ik m`n maat Femmo "enigzins heb beïnvloed" om van zijn Top Flite P-40 een NEIAF kist te maken, zou het gaaf zijn als ik van mijn Spitfire ook een NEIAF kist maak. Hebben we straks twee NEIAF kisten naast elkaar op het veld.

`s Avonds met Femmo in zijn P-40 boeken en ik in mijn Spitfire boeken opgezocht welke versies tegelijkertijd vlogen bij de NEIAF en we hebben allebei gekozen voor een kist uit 1948. Volgens onze boekjes vlogen beide kisten (zijn P-40 en mijn Spit) in 1948 vanaf Andir en hebben in werkelijkheid dus ook op hetzelfde veld gestaan!

full


Mijn keuze is deze geworden, de Spitfire L.F. Mk.IXc van het 322Sqn NEIAF code H-64 / NH18

full


Op internet decals gevonden welke ik goed kan gebruiken als onderlegger in photoshop om de registratie decals te maken:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Misschien en leuk weetje. De Merlin van die Spitfire i/h aviodrome is, GLOED NIEUW!!
Dwz heeft nog 00,00 uren gedraaid.Deze is afkomstig vanuit de kelder van de
toenmalige Antony Fokker school te Den Haag.Hij heeft er JAAAAAren opgeslagen
gestaan.(geconserveerd)!!
Zover ik weet is deze motor in die Mark 5? spitfire Good as new!!
Samen met de toenmalig conservator en 3 collegas rond 1983 die motor
erin gehangen en de oude (wear a bouts bijmij unknown) zal nog in het Drome staan?
Het was een super klus! Weet nog, hij was /is zeer Zwaar!! Een grote Kraan van Zaan
tussen al die breekbare vliegtuigjes door en in het Aviodome in een hoek stond die Spit
op Schiphol Centrum. Was een leuke herinnering.Hij kan en mag geen milimeter vliegen zelfs niet proef draaien, zo heb ik me laten informeren. Dank/leuk dat je dit topic geopend hebt.
En ga het zeker volgen,succes!
Grtjs. Pieter.
 
Laatst bewerkt:
@ Ramses , zeer intressant project. Ik zal het met veel plezier gaan volgen.

Mvg,

Bart
 
Thanks Bart

Pieter, bedankt voor je leuke reactie!
En wat gaaf dat je daaraan hebt mogen werken, ik ben jalours!
De Spitfire waar jij aan gewerkt hebt is volgens mij inmiddels wel verkocht naar Duxford helaas, zie onderstaande tekst:

Spitfire in het Aviodrome op Lelystad.
De Spitfire MkIXc MJ271 gebruikt bij de luchtmacht als H-8/3W-8
Tentoongesteld als de MH424 registratie H-53 van het 322 squadron in Indië.

Deze Spitfire MkIXc MJ271 is in augustus 2006 verkocht naar Duxford.

... en deze tekst:

De orginele Aviodrome Spitfire LF mk.XI C is verkocht aan Historic Flying Limited (HFL) te Duxford.
Deze Spitfire die als MH424/H-53 van het 322squadron in jungle kleuren tentoongesteld stond is eingelijk de MJ271/H-8 en zal als het goed is weer in vliegwaardige condities worden gebracht.


Wat dan wel weer leuk is, is dat in Duxford de Spitfire in vliegwaardige conditie is/wordt gebracht!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Mijn pa heeft echt zoveel boeken over spits dus als je nog wat info nodig hebt scan ik eventueel wat in [emoji6]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Bedankt Didier en Emanuel!
.

Inmiddels begonnen met de Spit.
Eerst de inhoud van de bouwdoos inventariseren:

full


Begonnen met de staartvlakken:

full


Gewoon volgens de bouwbeschrijving in elkaar plakken:

full


Laserwerk is van prima kwaliteit, past allemaal precies:

full


Indekken van kielvlak en stabilo:

full


Besloten hol/bol scharnierlijnen in de staartvlakken te maken en de neuslijst van het richtingroer wat aangepast.
Ook een trimvlakje gemaakt:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De tippen van het hoogteroer kloppen niet met de Mk.IXc versie welke ik ga maken:

full


De tippen van de hoogteroeren aangepast naar de Mk.IXc versie en de trimvlakjes uitgesneden:

full


De neuslijsten van de roeren bekleedt met aluminium:

full


full


Verder met de romp

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Thanks Femmo!

Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat de originele Spitfire welke ik aan het maken ben nog steeds bestaat. Hij staat nu in RCAF kleuren in een museum in Rockcliffe, Ontario:

_________________________________________________________________________________


spit-nh188-1.jpg


Serial #: NH188
Construction #:
CBAF.IX2161
Civil Registration:
OO-ARC
CF-NUS
Model:
Spitfire LF Mk. IXc
Name: None
Status: Display
Last info: 2003

History:
Delivered to Royal Netherlands AF as H-109 (later H-64).
- BOC: May 1947.
- SOC: 1952.
- Shipped to Java, N.E.I.A.F., Arriving on July 22, 1947.
Delivered to Royal Belgian AF as SM-39.
- BOC: March 1952.
- SOC: 1954.
- Retired after accident, April 12, 1954.
COGEA Nouvelle, Ostend, May 25, 1956-1961.
- Registered as OO-ARC.
John N. Paterson, Fort William, Ontario, August 1961-1964.
- Registered as CF-NUS.
- Shipped from UK to Canada.
- First flight February 13, 1962.
- Retired June 7, 1964.
Canadian National Aviation Museum, Rockcliffe, Ontario, June 6, 1964-2003.
- Displayed as NH188/AU-H.

_________________________________________________________________________________

spit24-nh188.jpg


Caz Caswell Archive circa 1964
Related Notes
NH188 is a Supermarine Spitfire IX and part of a batch of Spitfire's delivered to the RAF between April and June 1944 by Vickers-Armstrong at Castle Bromwich. During its wartime career did serve with 416 Squadron Royal Canadian Air Force (RCAF) but post-war became one of the Spitfires in the Royal Netherlands Air Force (RNAF) 308 Squadron assigned on May 16, 1947. With the RNAF, it was registered as H-64 and then H-109.

It was then sold to Belgian Air Force and served from March 1952 till 1954, being struck off charge after an accident on April 12, 1954. It was then registered as OO-ARC between 25th May 25 1956 and August 1961.

Then sold to John N. Paterson of Ontario Canada it was registered CF-NUS, with the first flight in Canada taking place during 1962. Mr. Patterson donated the Spitfire to the Canadian National Aviation Museum in Ottawa in June of 1964.

Now someone was required to deliver the Aircraft to the Museum and the story goes:
A certain Jerry Billing was manning the phone at Canadian Forces Base Trenton when a call came in for a pilot with Spitfire experience to ferry NH188 to Rockcliff as the owner had donated it to the museum.

Since Jerry has always had a passion for Spitfires he put himself down for the duty. When he arrived to pick it up a few days before the ferry trip, the mechanics were working on it to ensure it was airworthy. Jerry would take it up for a test flight then come back and say this or that needed to be looked at. He continued to do this for many sorties, all the time there was nothing wrong with the Spitfire, he just wanted to fly it.

On the day of the ferry flight he was just cleared to do a few passes for the big crowd at the museum that came to see it arrive. Instead Jerry did a 10 minute aerobatic display, finishing with a 'beat up of the field'.
The above anecdote provided by: Dave Cheeseman
.

NH188 has been on static display ever since, and so Jerry Billing will go down in history as her last Pilot.

_________________________________________________________________________________

2494.jpg


04/02/2004. Remarks by Fred Paradie: "NH 188 as pictured with the "AU" code is a 421 (RCAF) Squadron aircraft although owned by the RAF. It was also operated by 416 (RCAF) Squadron during WW II. Currently, this is preserved at the Canadian Aviation Museum in Ottawa as 421 (RCAF) Squadron Spitfire (AU-H) - However, it is important to note that this aircraft NEVER served with 421 Squadron according to official RAF records. It is a Spitfire IX and part of a batch of Spits delivered to the RAF between April and June 1944 by Vickers-Armstrong at Castle Bronwich. It did in fact serve with 416 Squadron and was handed over to the RNethAF's 308 Squadron on May 16, 1947. With the RNethAF, it was registered as H-64 and then H-109. Thereafter it served with the Belgian Air Force from March 1952 till 1954, struck off charge after an accident on April 12, 1954. It was registered as OO-ARC between May 25, 1956 and August 1961. Sold to Canada it was registered CF-NUS and was donated to the Museum in June, 1964."

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Nog wat info over het 322 Squadron in Nederlands Indië:

De periode Nederlands Indië Het 322 JaVa werd op 17 februari 1947 omgedoopt tot 322 Squadron. 6 maanden later werd er na een intensieve opbouwperiode vertrokken, met de MS Slotendyk, naar Nederlands-Indie. Het squadron werd gestationeerd op het vliegveld Kalidjati. Tot de vliegtuigen allemaal weer operationeel waren (de vliegtuigen waren in kratten rechtstreeks uit Engeland gekomen) De spitfires die in houten kratten op Semarang bij het 322 Sqn kwamen hadden nog hun RAF kleuren en kreeg een verzonnen H - registratie die liep van H-101 tot/met H-120 niet alle toestelen hebben deze code gedragen. Pas later werdt door "Holland" een regestratie ingevoert van H-50 tot/met H-69. Iin de zomer van 1949 werd als standaard de jungle-groen met lichtblauwe onderzijde ingevoerd.Na de nodige testvluchten en dagen van assemblage werden de Spitfires, nadat ze goedgekeurd waren, overgevlogen naar Kalibanteng. De eerste 6 Spitfires arriveerden hier op 22 december. Op 6 november 1947 werd de naam van het squadron weer gewijzigd, het heette nu: "322 Spitfire Squadron". Eind januari 1948 werden de volgende 6 Spitfires overgevlogen naar Kalibanteng en hier mee kwam het squadron op operationele sterkte. Van de 20 "Spits"zou ongeveer de helft in gebruik worden genomen de rest wordt achter de hand gehouden als reserve. Toen de status was bereikt werd het 120 squadron van het Militaire Luchtvaart Nederlands Indisch Leger afgelost. In juli 1947 werd door de Gouverneur van Nederlands-Indie besloten om over te gaan tot politionele acties. Hier waren zowel land- als luchtstrijdkrachten betrokken. Op 19 december 1947 kam het 322 Spitfire Squadron voor het eerst in actie. Door het uitvoeren van schijnduikvluchten werden opstandelingen in de omgeving van Tjibatoe gedwongen zich over te geven. Maar tot echte acties was het nog steeds niet gekomen, dit veranderde in december 1948. Op 19 december 1948 ging de Tweede Politionele Actie van start.

Spitfire-MkIX-H-53.gif

Spitfire L.F MkIXc H-53/MH424 in Jungle kleuren zoals het 322Sqn. hem in Indië vloog


Het 322 Spitfire Squadron nam vanaf het begin van deze actie actief deel door het uitvoeren van een luchtaanval op een radiozender van de rebellen ten zuiden van Solo. Tijdens een aanval op het republikeinse hoofdkwartier te Mogoewo vlakbij Djokdjakarta werd door parachutisten een verrassingsaanval uitgevoerd op het vliegveld en dit snel veroverd en vastgehouden. Niet lang daarna konden hier de eerste vliegtuigen met grondtroepen landen. Tijdens deze actie zorgde het 322 Spitfire Squadron voor de beveiliging van het luchtruim boven Kalibentang. Tijdens de 2e Politionele Actie vloog het squadron 870 uren zonder ook maar één vliegtuig verloren ging. Tijdens deze uren werden verkenningsvluchten, escortevluchten uitgevoerd en werd steun gegeven aan de grondtroepen. Medio 1949 namen de offensieve activiteiten af als gevolg van de onderhandelingen tussen de Nederlandse- en Indonesische overheidsfunctionarissen. De taak van het 322 Spitfire Squadron werd veranderd in het escorteren van de Dakota's die voedsel en medicamenten dropten voor de grondtroepen, deze droppings werden later door het 322 Spitfire Squadron overgenomen. Na het bereiken van een vredesverdrag tussen de beide regeringen, zorgde het 322 Spitfire Squadron voor luchtdekking tijdens de terugtrekking van alle Nederlandse burgers en strijdkrachten uit Djokja. Voor velen die dit meemaakten was dit een emotionele gebeurtenis. Op 4 oktober 1949 vertrok ook het 322 Spitfire Squadron terug naar Nederland met het MS Tabinta uit de haven van Tandjong Priok en na een behouden vaart van enkele weken arriveerde het 322 Spitfire Squadron in december weer op Nederlandse bodem. De 18 spitfires arriveerden enige tijd later in kratten verpakt in de haven van Rotterdam. In Nederland was er voor deze Spitfires geen functie meer, dus bleven ze in de kratten wachten op een koper, 15 spitfires zijn via Fokker verkocht naar België. drie werden er gesloopt.

Een stukje historie voor degene die het interesseert, nu weer verder waar ik gebleven was:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dit is wat Femmo en ik van plan/aan het bouwen zijn:

.

Maar dan in NEIAF (Netherlands East Indies Air Force) kleuren!

Femmo zijn Top Flite 1/7 P-40N Warhawk wordt deze uitvoering:

P-40-1.jpg


P-40N Warhawk J-352 No. 120 Squadron NEIAF
Andir, Dutch East Indies 1948

En mijn Top Flite 1/7 Spitfire Mk.IXc wordt dus deze uitvoering:

Spitty-1.jpg


Spitfire Mk.IXc H-64 No. 322 Squadron NEIAF
Andir, Dutch East Indies 1948

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De neuslijsten van het hoogte- en richtingroer zijn bol geschuurd, nu nog de achterlijst van kielvlak en stabilo hol maken.
Uit 0.6mm triplex stroken gesneden:

full


Van resthout een eenvoudig schuur hulpstukje gemaakt met de juiste diepte:

full


De achterlijsten hiermee geschuurd zodat de 0.6mm triplex stroken er precies in verzinken:

full


Klaar om de stroken erin te verlijmen:

full


En de holle achterlijst:

full


Vallen de bolle neuslijsten van de roeren mooi in:

full


full


Verder met de verbinder van de hoogteroeren en de scharnieren en hevels voor de roeren

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Mooi bouwverslag Ramses!
Gaaf uitgewerkt ook die holle achterlijsten.
Waarom bekleed je de neuslijsten van de roeren eigenlijk met aluminium?
Heerlijk om je kunsten weer te mogen bewonderen.

Groeten, Ralf
 
Prachtig, Ramses!!!

Klopt de rest van de TF kit wel met de Mk IX of moet je nog meer aanpassingen doen. Het kielvlak ziet er wel uit als dat van de Mk IX. Ook bij de ailerons zijn er verschillen tussen de verschillende uitvoeringen.

Groeten,
Lex
 
.
Bedankt voor de leuke reacties!

@ Ralf: Dat doe ik eigenlijk bij al m`n kisten.
Uitlaatgassen en residuen stromen over de staartvlakken en wat daarvan in de (hol/bol) scharnierlijn kruipt kan je niet meer schoonpoetsen.
Als de folie in de scharnierlijn daardoor ietsjes losraakt na verloop van tijd, kan je daar ook niet meer bij om het vast te zetten.
Voor het zicht maakt dat niets uit natuurlijk want dat zie je toch niet, maar de residuen trekken dan wel het hout in.
Aluminium is brandstofbestendig en het aluminium in de scharnierlijnen voorkomt bovenstaande... en het ziet er bijkomstig wel leuk uit ook!

@ John: Volgens mij ging er iets mis met jouw posting ;)

@ Lex: Er klopt een heleboel niet aan de TF kist... maar dat wist ik van te voren.
Een echt schaalmodel is er niet van te maken, daarvoor moet je veel te veel veranderen.
Het stabilo alleen al is ca. 20% vergroot voor betere vliegeigenschappen en zo nog veel meer.
Wat me nog het meeste opvalt is de positie van het landingsgestel en de stand van de poten.
Daar klopt ook niets van, maar dat ga ik niet veranderen.
Dan zou ik het hele vleugel middenstuk opnieuw moeten tekenen en ik heb juist een bouwdoos gekozen om even niets zelf uit te hoeven tekenen...
Maar dit wordt ook geen echt schaalmodel, wel wil ik het model zoveel mogelijk een "schaallook" of schaalbeleving meegeven.

Dus ook al klopt er qua vorm, outlines, oppervlaktes en andere zaken niet heel veel van, het moet er straks wel echt als een Spitfire Mk.IXc uitzien.
Daarom komen er, ondanks de grove afwijkingen, wel details op en aan gewoon voor de schaalbeleving.

Maar wil je een echt schaalmodel van de Spitfire maken, dan zou ik persoonlijk de tekeningen van Brian Taylor gebruiken.
(maar dat hoef ik jou niet te vertellen Lex ;))

Groeten, Ramses
 
hoi Ramses,

een verdomd mooi projekt!
Ben benieuwd naar het eindresultaat, maar dat zal nog wel even duren, denk ik.

succes,
groetjes,
Jan
 
.
Bedankt voor de leuke reacties!

@ Ralf: Dat doe ik eigenlijk bij al m`n kisten.
Uitlaatgassen en residuen stromen over de staartvlakken en wat daarvan in de (hol/bol) scharnierlijn kruipt kan je niet meer schoonpoetsen.
Als de folie in de scharnierlijn daardoor ietsjes losraakt na verloop van tijd, kan je daar ook niet meer bij om het vast te zetten.
Voor het zicht maakt dat niets uit natuurlijk want dat zie je toch niet, maar de residuen trekken dan wel het hout in.
Aluminium is brandstofbestendig en het aluminium in de scharnierlijnen voorkomt bovenstaande... en het ziet er bijkomstig wel leuk uit ook!

@ John: Volgens mij ging er iets mis met jouw posting ;)

@ Lex: Er klopt een heleboel niet aan de TF kist... maar dat wist ik van te voren.
Een echt schaalmodel is er niet van te maken, daarvoor moet je veel te veel veranderen.
Het stabilo alleen al is ca. 20% vergroot voor betere vliegeigenschappen en zo nog veel meer.
Wat me nog het meeste opvalt is de positie van het landingsgestel en de stand van de poten.
Daar klopt ook niets van, maar dat ga ik niet veranderen.
Dan zou ik het hele vleugel middenstuk opnieuw moeten tekenen en ik heb juist een bouwdoos gekozen om even niets zelf uit te hoeven tekenen...
Maar dit wordt ook geen echt schaalmodel, wel wil ik het model zoveel mogelijk een "schaallook" of schaalbeleving meegeven.

Dus ook al klopt er qua vorm, outlines, oppervlaktes en andere zaken niet heel veel van, het moet er straks wel echt als een Spitfire Mk.IXc uitzien.
Daarom komen er, ondanks de grove afwijkingen, wel details op en aan gewoon voor de schaalbeleving.

Maar wil je een echt schaalmodel van de Spitfire maken, dan zou ik persoonlijk de tekeningen van Brian Taylor gebruiken.
(maar dat hoef ik jou niet te vertellen Lex ;))

Groeten, Ramses
 
ja ramses ,er ging iets mis ,het betreft de aluminium voorlijst hoogteroer ,maar de vraag is al beandwoord ,voor mij niet nodig ik vlieg electra .
g, john
 
Back
Top