Uit de erven Van Freek

Beste Stoom bouwers,

Afgelopen week heb ik een Stoomfabriekje gekocht wat stond te verpauperen op een garage zolder.. zonde zonde. Het is gebouwd door Frederik van Gent. Een van de machientjes wil ik in een boot bouwen en de rest op de plaat laten waren het op staat. Jammer genoeg is een machine vast gaan zitten, de zuigers zijn gaan oxideren en zitten muurvast. Nu weet ik veel van viertakt verbranding motoren maar stoom heeft hier en daar nog wat geheimen voor mij. Om nu niet te gehaast te gaan experimenteren, want ik wil niets kapot maken heb ik hulp nodig van een ervaren stoom liefhebber.
Wie heeft er interesse om samen met mij het fabriekje na te kijken en mij uit te leggen hoe en wat, zodat het weer kan worden opgestart.
2015-09-29 09.55.39.jpg

Met vriendelijke Groet,
Jan van Iwaarden
Brandweerboot
 
Ik zou de vastzittende machine eerst volgieten met "IMAL", een van de betere roestlossende kruipolieën die ik ken, of een vergelijkbaar product. WD-40 is niet echt geschikt voor zulke dingen.
Daarna zodra er beweging in komt, demonteren, schoonpoetsen met Scottish Bright o.i.d., goed uitspoelen (Scottish Bright laat schurend stof achter) en in de olie zetten met lichte machineolie.
 
Beste,
De ketel vertoond sterke overeenkomsten. Echter is het niet dezelfde ketel.
Wel zeer mooi, fijn dat je reageerd. In de loop van deze dag zal ok detail fotos maken, en deze hier posten. De brander van de ketel is anders dan die van jou op de foto. Als je op mijn foto kijkt zie je een grote v2, deze zit dus vast. In de stoomopvang potjes zit nog water met olie. Wat ik eerst wil doen is het geheel goed schoonmaken. Alleen twijfel ik hoe ik dat ga doen. Het is makkelijk om er motorreiniger op te sprayen en dan met water alles af te spoelen. Of met remreiniger. Maar de binnenkant van de leidingen , schuiven en zuiger is het belangrijkst die mogen niet gaan corroderen. Wat is jou advies?
 
Ik schrijf ook in een ander topic dat ik de ketel(s) enz niet terug hoef te hebben. maar ik zou het fijn vinden als ik weet waar ze gebleven zijn.
Er is een hoop uren en werk in gaan zitten om ze te bouwen en opeens zijn ze "verdwenen", jammer.
Ik had hem 2 ketels gegeven, 1x een liggende en 1x de staande ketel, beide staan op mijn website van stoom.

Schoonmaken / gangbaar maken moet je doen met beleid en moeite en vooral niets forceren.
Let ook op dat je oplosmiddelen gebruikt die je messing / brons / teflon / nylon aantasten !!
Freek gebruikte meestal nylon / teflon zuigerveren, dus houd daar rekening mee, niet warm stoken met een brander dus.
Op de plaat zie ik een sirius, 2x wobler (2 cilinder en 4 cilinder), 1x 1 cilinder, 1x 2 cilinder in lijn en 1x de V-motor welke ook op zijn eigen (echte) schip stond.
Daarnaast nog een generator, wat smeertoestellen en afstelklepjes.
 
Als de ketel van jou is, kunnen we mischien iets doen. Kijk de ketel is voor mijn doel te groot.
Voor mijn boot heb ik een liggende en kleinere nodig. Mischien heb jij iets voor mij, en kunnen we voor beiden een leuke deal maken.
Ik zal zo een foto maken van de boot, met motor erin, zodat je idee hebtbwaar ik het over heb.
Het wordt de v4 of en staande 2 cilinder, die in de boot gaat.
 
Je ziet de onderkant van de ketel heeft hier niet de vierkante uitbouw voor de brander, ook de latjes zijn niet gelakt de drukmeter is anders.
En zo
 

Bijlagen

  • 2015-02-22 21.04.40.jpg
    2015-02-22 21.04.40.jpg
    721,4 KB · Weergaven: 354
  • 20151003_171204.jpg
    20151003_171204.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 288
  • 20151003_150359.jpg
    20151003_150359.jpg
    67,3 KB · Weergaven: 347
  • 20151003_171258.jpg
    20151003_171258.jpg
    67,4 KB · Weergaven: 292
  • 20151003_205910.jpg
    20151003_205910.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 295
  • 20151003_205854.jpg
    20151003_205854.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 298
Laatst bewerkt:
Als de ketel van jou is, kunnen we mischien iets doen. Kijk de ketel is voor mijn doel te groot.
Voor mijn boot heb ik een liggende en kleinere nodig. Mischien heb jij iets voor mij, en kunnen we voor beiden een leuke deal maken.

Dat noemt men geen deal, maar een sigaar uit eigen doos.

Ik heb geen andere kleine keteltjes, die had Frederik gekregen van me.
Misschien dat de vorige eigenaar van de plaat ook de twee andere ketels heeft.
 
Ik denk dat ik deze topic maar afsluit, je hebt fotos laten zien van een ketel die niet de zelfde is is als die van die van mij. En toch heb je het over een sigaar uit eigen doos. Nou ja het zal allemaal wel. Ik heb aardig wat centjes betaald voor het geheel. Dus als hetvspul van jou is spreek je de mens die hem aan mij heeft verkocht maar aan. Ik dacht dat forum was om elkaar te helpen.
 
Reageer dan op de fotos. Is het nou jou ketel of niet. Ik heb hem vergeleken met de fotos die te zien zijn met de link die je gaf. En dat is niet dezelfde ketel
 
Beste Boris,
iets begrijp ik waarschijnlijk niet goed, waarschijnlijk om ik verkeerd lees. ik ging er vanuit dat jij de link met foto's hier had geplaatst om te laten zien dat jij de ketel die nou bij is hebt gebouwd. ik heb weer gereageerd om te zeggen dat de ketel op de foto's niet de zelfde ketel is.
Als je het er mee eens bent, laten we dit stukje discussie even voor wat het is. Wie weet treffen we elkaar een keer ergens, en kunnen dan erover praten. Zodat we elkaar beter begrijpen.

Inmiddels is de V2 twee los. De Deblock oil heeft zijn werk gedaan. De zuigertjes heb ik inmiddels voorzien van nieuwe teflon ringen en loopt nu heel netjes. Echter een probleem, de ketel heb ik gevuld met Demi water van de Praxis, brander aangestoken en tot 2 bar druk opgewarmd.
Kraantje open en de V2 roggelde wat water en begon toen netjes te draaien. Een minuut of 3 op ongeveer halve snelheid, en daarna nog even met de kraan helemaal open. Geen problemen tot zover, ik zag wel wat lekje aan de aansluitingen op de ketel, maar dat is van later zorg.
De gas brander even uit gezet, en toen schrok ik. Ik hoorde druppels in het branderhuis sissen.
De boel af laten koelen, en water uit de ketel. de ketel gedemonteerd van het branderhuis en wat ik al vreesde was waar.
Een van de kruispijpen lekt, aangezien het soldeer materiaal blinkt op de plaats van het lek ga ik er vanuit de lekkage bij mij is ontstaan.
Kan het zijn dat de onderkant van de ketel zo vol met troep zit, dat er niet voldoende water onder in de ketel heeft gezeten?

20151012_223535.jpg
20151012_223523.jpg


foto's van de kruispijp, de lekkage zit rechts op de tweede kruispijp van onder afgezien. en nog een van de ketel nu de houtjes van de Gamma er af zijn.
Ik wil dit graag repareren, al weet ik nog niet hoe.

Boris, of een van de andere lezers. Hebben jullie goede raad voor mij hoe ik het moet aanpakken?
Ik denk de hele onderkant uit de ketel te solderen, maar daar moet ik dan eerst een goede brander voor kopen.
Een gas zuurstof set, of een turbo soldeer brander.?

Een hoop vragen,, ik weet het.
 
Laatst bewerkt:
Ik vindt de ketel er niet uitzien, ik zou er geen moeite insteken, je weet niet wat je aanhaald of met solderen erger maakt. Een nieuwe maken of eentje aanschaffen die goed en netjes is gemaakt. Voor zover ik weet heb je REGNER of http://www.miniaturesteammodels.com/boilers nog als leveranciers. Mac-steam bestaat niet meer.
 
I.dd. fraai ziet de ketel er niet uit. Regner ketels zijn redelijk betaalbaar. Dus mischien een nieuwe regner maxi aanschaffen. De brander van de lekke ketel is wel netjes, het is een ceramiche brander. Die is mischien nog te gebruiken, door iemand met een staande ketel.
 
Beste Boris,
iets begrijp ik waarschijnlijk niet goed, waarschijnlijk om ik verkeerd lees. ik ging er vanuit dat jij de link met foto's hier had geplaatst om te laten zien dat jij de ketel die nou bij is hebt gebouwd. ik heb weer gereageerd om te zeggen dat de ketel op de foto's niet de zelfde ketel is.
Als je het er mee eens bent, laten we dit stukje discussie even voor wat het is. Wie weet treffen we elkaar een keer ergens, en kunnen dan erover praten. Zodat we elkaar beter begrijpen.

Ik kan je met zekerheid zeggen dat dit geen ketel van mij en zeker ook niet van Freek is geweest.
Zowel Freek als ik soldeerden de ketels met zilver en dit is met gewone soldeer gedaan.

Als je de ketel zuurt zou je het lek kunnen maken, maar dan moet je er wel heel goed bij kunnen.
De kans met zuren is dat er op andere plaatsen weer lekken kunnen ontstaan.

Ik denk dat je gepiemeld bent wat ketel betreft, de rest op de plaat is zo te zien wel van Freek.
 
Oeps als dit tinsoldeer is dan is het eigenlijk een niet echt veilige ketel. Volgens de verkoper, een oude vriend van Freek, komt alles van Freek. Maarja ik heb verder ook geen idee. Voor de boot heb ik toch een andere ketel nodig, dat wist ik van te voren. Maar ik dacht iets moois te hebben gekocht, en mijn bedoeling was om de ketel en de machienes die ik niet gebruik op de plaat te laten en werkend te houden. Maar goed dat gaat hem niet worden. Tin en zilver gaan niet samen, en om nu met tin de boel te repareren heeft weinig nut denk ik. Maar Boris, zie jij het aan de kleur dat het tinsoldeer is, of hoe zie je dat zo op de foto? Ik heb zelf geen ervaring met zilversoldeer dus kan ik het ook niet herkennen.
 
Terwijl ik het vorige stukje schreef bedacht ik mij iets, ik heb de ketel er even bijgehaald en heb met een aardappel schil mesje geprobeerd soldeer weg te schrapen. En dat lukte,dus zachte tinsoldeer. De voetplaat van het brander huis is ook gesoldeerd en daar kon ik veel minder makkelijk iets afschrapen. Dat is waarschijnlijk wel zilversoldeer. Heeft ook een iets geel achtige kleur.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top