Ok, ik hoop dat het hiermee wat duidelijker wordt: DSC_0196[1] door Alpha21 geplaatst op 1 nov 2015 om 18:05 BEC/ accu --> vrouwtje ON/OFF stekker. Met een mannetjes stekker worden de 3 punten (boven/onder) doorverbonden. Zelf heb ik nog een 2-polige Deans stekker op mijn NiMH accu (voor het geval ik die wil vervangen) 2 voedingsbanen: * eentje naar de ontvanger (waarop richting/roer met normale servostekkers op aangesloten zijn. Van alle vleugelservos wordt enkel het signaal gebruikt en naar de SUB-D stekker gebracht) * een/twee naar de SUB-D vleugelstekker Hier een plaatje van de ON/OFF stekker (in de romp het vrouwtje - in het cockpitkapje, het mannetje) DSC_0197[1] door Alpha21 geplaatst op 1 nov 2015 om 18:05 [
Ik denk dat ik snap waarom ik het niet snap. @Alpha21, als jij het over bec hebt.....heb je het dan over een losse bec die je parallel aan de regelaar zet? Dit is alleen aan de orde als je een regelaar zonder bec gebruikt of een losse 2S ontvangeraccu op conventionele servo's. Of zou jij dan de plus/min van de 3aderige servokabel van de regelaar naar de ontvanger onderbreken om die dan via een aparte MPX stekker als aan/uit stekker te gebruiken NA dat je de motoraccu hebt aangesloten? Dit lijkt mij persoonlijk niet handig. Zodra je je motor-accu aan sluit heb je wel al spanning naar je regelaar maar nog niet naar je ontvanger totdat je ook die aan/uit stekker in plugt. Dit zijn dan toch alleen maar meer soldeerverbindingen, meer handelingen om je kist aan te zetten en ruimte innemende stekkers die geen enkele functie hebben? Ik ga zoals het er nu naar uit zit een yeti spin 44 toepassen, die heeft 5A bec en geschikt voor 8 servo's. Zit je alleen met een beetje creatief solderen om niet 8plussen en minnen op 1 pin te krijgen maar zoals gezegd: dat is ook niet nodig omdat die in de ontvanger allemaal al doorverbonden zijn en je het in de vleugel zo kan fixen dat je nooit meer dan 2 draadjes op 1 pin hoeft te krijgen
Jawel maar in de kist hoeft er maar 1plus en 1 min naar de in mijn geval 8polige MPX stekker. De 6 signaldraden komen van ed ontvanger ook naar ieder een pin op de stekker. Aan de vleugelkant komen 2 plussen en 2 minnen voor de linker en rechterkant op ieder 1 pin, die splits ik per kant bij de flap op zodat er 1 +-paar doorgaat naar de stekker voor de tips en 1 +-paar naar de flapservo. De vleugeltips hebben dan op een kleinere stekker (ik heb die kleine zwarte 5polige) 4 pinnen in gebruik: 1 x plus, 1 x min, 2 x signaal. Er komt wel een beetje een spaghetti van losse signaldraden door de vleugel maar die worden door de ribben best wel redelijk op hun plek gehouden. Het schema hiervoor staat toch in de bouwbeschrijving van de Inside? Ik kan dat helaas niet beter of duidelijker tekenen. Technisch tekenen was mijn sterkste vak niet op de zeevaartschool
dit scheelt een hoop, 2 aparte ronde goud contacten voor de + en de - http://www.hoelleinshop.com/Alles-f...=article&ProdNr=MU71409&t=49302&c=3426&p=3426
Je hebt 8 pinnen nodig.. Neem aan dat de meesten van jullie de kit lijmen met CA? Zo ja, welke dikte? En doe je eerst een drupje op het lijmvlak en dan het onderdeel positioneren? Of eerst positioneren en dunne CA laten inzuigen door een drup er op te laten vallen?
De vleugel bouw je gelijk als de climaxx, daar heb ik ze eerst gepositioneerd en dan pas lijm er op want de passing was zo goed dat hij meteen vast zit. Ik gebruikte 'gewone' ca van de gamma die was redelijk dun, door wederom de strakke passing van alle onderdelen is het wel prettig werken met het dunne spul want dat loopt dan overal goed tussen. Wel een beetje tijd geven om goed te drogen want aan de open lucht doet ca daar langer over dan ergens tussen geklemd.
Ik begin nu het systeem achter S-bus van futaba te begrijpen. Al die stekkers, pinnen enz wat lastig allemaal. Gewoon dikke stroom voorziening doen en dan twee signaal (bus) draden linkse en rechtse vleugel bedienen. maar 4 connecties nodig. Tijd voor nieuwe zender, ontvanger .. Hoeveel bus systemen zijn er in middels? enige die ik ken is futaba maar zijn er ook onafhankelijke die bv ppm decoden of ander universeel praten? En dus veel type servos beschikbaar?
Het gaat om de voeding van RX en vleugelservos, het type voeding maakt in feite weinig uit (uiteindelijk begin je altijd met 1 +, 1 -). Waar het mij vooral om gaat is dat je de piekstromen van al die servos in goede banen leidt (en IMHO kan dat alleen met een goed plan voor de stroomverdeling). Wat me nog steeds verbaasd is dat die regelaar + BEC leveranciers claimen +5A BEC te kunnen leveren, maar dan wel allemaal via één simpel servostekkertje (in een model van >1500 Euro) - doe hier aub een deugdelijke connector aan!. Als je het hebt over een bottleneck, risico factor, ... Ja, dat zou ik zeker doen en wel zo snel mogelijk (die ene servostekker gaat er bij mij asap af!). Na de MPX stekker heb je gescheiden, redundante stroompaden voor de RX / vleugel die de piekstromen wel aankunnen. Over gesoldeerde verbindingen kunnen we nog een apart boompje opzetten, maar zie ik nu ff als off-topic. Je hebt hier zeker een punt Justus: wat doet een regelaar zonder signaal?? Ik heb zelf 100% ontzag voor een electromotor + prop, dus safety first. Ik mag aannemen dat een goede regelaar niets doet, maar ik geef grif toe dat ik hier te weinig ervaring in heb (ik heb momenteel 1 F5J Pike Superior met Hacker regelaar en daarmee gaat het prima). Prima - ik ben hier niet om gelijk te halen, enkel om mijn mening te delen - het staat iedereen vrij zijn eigen keuzes te maken. Ik vind het zelfs jammer dat er niet meer commentaar/reacties komen van overige F5J vliegers.
In de handleiding staat precies welke ca je nodig hebt Jaap, ik gebruik de groene als dunne en gele zap als dikke om de ribben op de vleugelbuis te lijmen, de gele loopt prachtig tussen de ribben en de buis en een heel dun randje als overgang, zit mooi vast. De multiplex ribben lijm je met endfest 300, heet stoken met de fohn en he tkruipt er helemaal tussen.
Dat is denk ik doordat niemand 6-kleppenvleugels gebruikt. Bij F5J vliegt iedereen met 4 servo's in de vleugel en 2 op de staart, dus nooit meer dan 6 servo's. En dan gaat het met een normale 5A BEC via een servostekker wereldwijd probleemloos. Ik deel je twijfel of dat met 8 servo's ook het geval is maar daar zal niemand een antwoord op hebben, omdat niemand dat tot nu toe heeft gedaan.
Die zappies staan al klaar! En de hout/hout verbindingen? Dus bijvoorbeeld de liggertjes in het stabilo? Eerst insteken en dan ca er op? Of eerst een druppie CA op het latje en dan insteken. En een 5a bec moet toch echt wel voldoende zijn voor die paar kleine servo's? En ik meen ooit gelezen te hebben dat een gewone servostekker (jr/futaba)met 26awg kabel is gespecificeerd tot 6a, 22awg draad er op en je kunt naar 10a. (Correct me if i'm wrong)
het zijn er 8 en juist die kleintjes trekken veel stroom. Gemiddeld zal er echt geen 5A lopen maar ik vraag me af welke piekstromen er optreden en hoe goed je BEC daar tegen kan. Ik weet wel heel zeker dan een 3A BEC voor 6 servo's te krap is. Of 5A voor 8 dan goed gaat...?
Ik ga denk ik naast de 40 amp regelaar, een losse bec gebruiken op de motor accu. http://www.modellhobby.de/JETI-MAX-...=&a=article&ProdNr=058MAX&t=9&c=17887&p=17887 \Deze heeft twee uitgangen, èèn naar de ontvanger als voeding voor de rx ( en hoogte en richting) en de andere als voeding voor de vleugel servo's. Deze is volgens mij zwaar genoeg en hoef ik daar niet meer over wakker te liggen Terence
Ik zou d'r sowieso niet wakker van liggen, je komt er snel genoeg achter of het werkt Maareuh...ga je op 2 cellen vliegen dan...? "JETI MaxBEC Empfängerstromversorgung aus 2 Lipo/Li-Ion Zellen od. 5-6 NIXX"