je mag video uitzenden met 25 mW EIRP dus dat wil zeggen dat je waarschijnlijk een CE goedgekeurde vtx mag gebruiken. Maar zodra je een antenne upgrade doet zal je uitgezonden vermogen toenemen, Waarschijnlijk is de immersion 25mW vtx met spironet antenne dus al niet meer legaal, maar een volledig originele vtx die wat teveel uitzend kan dat ook al niet zijn. Verder zou je dit beeldmateriaal wel mogen ontvangen met bijvoorbeeld een schermpje op je zender, maar zodra je daar door gaat kijken en niet meer LoS gaat vliegen dan ben je ook niet meer legaal. Fatsharks quanum v2's of VR brillen zijn alleen legaal te gebruiken door een omstander die je dat ding op zn neus zet om mee te genieten.
Als je een wat groter vliegtuig zou gebruiken kan je tot 120 meter hoogte vliegen maar voor de meeste drones kan je maar enkele tientallen meters vliegen omdat daarna lastig de orientering in te schatten is(ervanuitgaande dat je redeneert vanaf een miniquad tot phantom grote). Voor zover ik weet mag je in principe gewoon over een ander zn grond heenvliegen zolang je maar opstijgt vanaf een openbare plaats en de andere regels niet negeert. Dus niet te ver of te hoog, geen fpv, niet in een CTR en niet over aaneengesloten bebouwing en rekening houdende met plaatselijke verordeningen. Privacy lees je ook dingen over maar ik weet niet of dit echt wettelijk geregeld is, privacy van anderen respecteren is wel noodzakelijk om het onderbuik gevoel van de Andre Hazes luisterende burger enigzins in toom te houden.
Verder moet je van een hoop dingen 50 meter vandaan blijven zoals aaneengesloten bebouwing en mensen massa's maar dit is ook lastig want als je een leeg veldje o.i.d. gevonden hebt trek je ook weer publiek. Verder mag je over wegen vliegen waar je tot 60 km/h mag rijden. Maar dat vind ik dan zelf weer niet erg verstandig
Ik denk eigenlijk dat je met de huidige wetgeving bijna niets mag. Als je gezond verstand gebruikt kun je ook niet op heel veel plaatsen vliegen dan moet je ook een braakliggend stukje land of landbouw gebied gaan opzoeken. Een veldje opzoeken langs een hele kleine weg of een voetpad en daar dan vanaf de berm in vliegen al dan niet met fpv bril is denk ik wel iets wat je gewoon veilig kunt doen en ook zou moetten kunnen mogen. Zelfde met natuurgebieden tot op zekere hoogte. Denk niet dat het volledig legaal zou moetten zijn ik denk wel dat het daar nodig zal zijn dat een Boa boswachter of wie dan ook zelf een inschatting moet kunnen maken. Mijn 250 drone hoor je eigenlijk amper als je op enkele tientallen meters zit. Als ik op een rustige dag zou gaan vliegen is het een veelvoud rustiger dan wanneer er mensen met kinderen en honden in dat natuurgebied komen. Niet dat dat verkeerd is maar ik denk niet dat een wat kleinere drone zo'n impact maakt.
Ik vind zelf dat wij in Nederland alles volledig proberen te reguleren, maar dit sluit ook voor een deel uit dat je zelf risico's moet inschatten. Je vertrouwt erop dat je met 80 die bocht gaat halen anders zou de gemeente er wel een bord 50 hebben neergezet. Als je op 120 meter LoS gaat vliegen met een miniquad ben je echt onverantwoord bezig. Met drones in het algemeen wat mij betreft, zou mij veiliger voelen met iemand die fpv over mn tuin scheert dan iemand die LoS 50 meter van me vandaan probeert te blijven. Met FPV vind ik het onverantwoord dat je zo weinig zendvermogen mag hebben, als je aan de andere regels houdt m.b.t. omgeving kom je uit in een gebied met weinig mensen die je kunt storen met een 5.8ghz signaal van je FPV drone. Je zit dan 50 meter van een huis vandaan, gebruikt een signaal wat beroerd muren penetreert. Zit ook kilometers van de luchtvaart vandaan en zit waarschijnlijk in een weiland waar helemaal geen of bijna geen gebruikt wordt gemaakt van stralingsbronnen behalve misschien het schrikdraad voor de koeien. Als je FPV wilt vliegen moet je voldoende vermogen hebben om een stabiele verbinding te krijgen en dit is niet alleen te realiseren door een betere antenne op je ontvanger. je hebt een bepaalde buffer nodig zodat je in slechte omstandigheden nog steeds veilig kunt vliegen