Fw 190 a3 groot schaalmodel.

  • Topicstarter Topicstarter Dickie
  • Startdatum Startdatum
Weer het een en ander gedaan aan de MOKI. Alle 5 de cilinder koppen 1uur in de ultrasoon reiniger gehad is al mooi schoon geworden alleen nog niet helemaal naar mijn zin. In de uitlaat klep en de uitgang naar de uitlaat toe bleef het behoorlijk vies en zwart. Heb dus de uitlaat kleppen gedemonteerd en moet zeggen die waren ook behoorlijk aangetast. Heb 1 cilinder nou een tijdje in de ultrasoon reiniger liggen en dat gaat al een stuk beter met schoon maken.

De uitlaat klep van cilinder kop nr.1
zit een beste laag op.
2015-12-17 15.53.33.jpg


Hier zie je dat ze al een eind schoon zijn. De meest rechtse is alleen afgenomen met een doek.
2015-12-17 15.53.40.jpg
 
He Leon nog niet monteren denk er aan dat de kleppen met de vacuüm meter getest moeten worden op dichtheid.
ziet er verder weer goed uit.
 
hahaha nog 4 te gaan is best een hoop werk om hem netjes schoon te krijgen dus ben nog lang niet bij monteren.
Maar compressie checken gebeurt toch door het bougie gat? Tenminste zo heb ik het geleerd bij de echte vliegtuigen, of zit ik nou helemaal verkeerd?
 
Nee Leon je zit niet verkeerd maar voor montage van de kop voer je een lek test uit, dan doe je testen of de klep niet lekt maar gelijk controleer je of de klep steel nog goed is niet teveel ruimte heeft, is dit wel zo dan moet de klepsteel vervangen worden dit doe je door vacuum op de in en uitlaat poort te zetten.
het is een beetje slordig als je een cilinder kop monteert en er lekt een klep.
is de compressie test niet goed gaat de kop er af en die beland dan op de werk bank voor reparatie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi ik ben Ronald en heb ook een moki 180 deze is nog nieuw in de doos . Ben met de bouw van de La 7 bezig hoop volgend vlieg seizoen er mee te vliegen , maar nu heb ik nog geen ervaring met deze prachtige motor . Heb daarom een paar vragen als het mag , is deze aanslag normaal en om de hoeveel tijd moet je dit onderhoud doen . En ik begreep dat op aspen draaien beter is voor deze motor ? Moet je dan bij de eerste keren nog iets meer olie toevoegen voor het in lopen of is dat niet nodig . Wil het graag goed doen want ja is toch een duur speelte . Ziet er wel weer goed uit na een schoonmaak beurt .

Gr ronald
 
Hallo Ronald ik kom later nog terug over de brandstof met een uitleg over waarom wij overstappen op Aspen
 
Hoi ik ben Ronald en heb ook een moki 180 deze is nog nieuw in de doos . Ben met de bouw van de La 7 bezig hoop volgend vlieg seizoen er mee te vliegen , maar nu heb ik nog geen ervaring met deze prachtige motor . Heb daarom een paar vragen als het mag , is deze aanslag normaal en om de hoeveel tijd moet je dit onderhoud doen . En ik begreep dat op aspen draaien beter is voor deze motor ? Moet je dan bij de eerste keren nog iets meer olie toevoegen voor het in lopen of is dat niet nodig . Wil het graag goed doen want ja is toch een duur speelte . Ziet er wel weer goed uit na een schoonmaak beurt .

Gr ronald

Hallo Ronald deze Moki 180 daar heb je een goede keus mee gemaakt, het geluid is niet te evenaren en vermogen meer als voldoende.
Het standaard Aspen olie aandeel = 2 % olie (1:50) dit is voldoende deze olie is van Aspen vertrouw je het niet dan kun je zonder bezwaar wat toevoegen naar 1:40 deze olie voldoet aan de hoogste kwaliteit, en is biologisch afbreekbaar.
Onze Moki loopt al weer wat jaartjes mee vandaar de kool, roet aanslag want eigenlijk is een viertakt niet geschikt voor mengsmering maar ja ik zie ook nog niet gebeuren, dat ze een dry sump systeem ontwikkelen
Verder word Aspen veel gebruikt in de racerij daar hebben ze een race brandstof voor ontwikkeld 102 octane.
gr
Dick

35.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke dan ga ik ook voor de Aspen , moki adviseert het ook staat in de beschrijving . En eventueel zal ik misschien de eerst paar vluchten iets meer olie toevoegen maar dat zie ik wel bedankt voor het antwoord. Je leest veel verschillende manieren van hoe vliegers er mee omgaan , en dan vind ik het lastig om te bepalen wat te doen als je geen ervaring hebt met deze prachtige motoren.

Gr ronald
 
He Ronald gewoon doen wat Moki aangeeft de motor is begrenst op 4800 toeren in het begin bij de start de motor 3 minuten stat. warm draaien
daarna rustig vliegen en na afloop weer 3minuten stat draaien dit alles om de warmte van de motor goed te verdelen, ik vind verder dat sommige
nogal moeite hebben met rustig gas geven ze staan soms te gassen alsof het licht op groen gaat.
Zo ga je niet om met een brandstof motor.
 
Hoi Dickie

Ja ga ik zeker doen en dat filmpje zegt al genoeg heb je eventueel nog meer tips omtrent deze motor . Mooie kist trouwens wil ik mss ook nog eens bouwen , maar heb na de la 7 nog een kit van MR spit 1/4 schaal die eerst aan de beurt is .

gr ronald
 
He Ronald ik zal nog een stukje schrijven over het raffinage proces, er zijn maar enkele raffinaderijen in de wereld die het maken
Verder zoek ik nog naar de film van de eerste vlucht ergens in 2010.
 
Hoi Dickie

Ja ga ik zeker doen en dat filmpje zegt al genoeg heb je eventueel nog meer tips omtrent deze motor . Mooie kist trouwens wil ik mss ook nog eens bouwen , maar heb na de la 7 nog een kit van MR spit 1/4 schaal die eerst aan de beurt is .

gr ronald

Dasr moet je een Kolm inzetten :3 haha [emoji12]
 
He Leon ik had hem ook al gevonden dit was op Roozenburg samen met Ger Kovacs.
April 2010, volgens mij hebben we s,middags de spullen ingepakt en hebben
we nog een aantal rondjes gevlogen op de Hei in Ede, geen spinner nog we wisten nog niet of we voor een twee of drie blad prop gingen.
Hoe dol kun je soms zijn.
En Ger heeft nog geen grijze haren.
 
Back
Top