Ik geloof mijn ogen niet als ik lees dat je aangeeft nauwelijks nose-in te kunnen vliegen? En dat icm non-estab meerbladskoppen = spannend...
Wist je dat niet dan? Ik maak er bepaald géén geheim van hoor
Zal ik je eens een goed bewaard geheimpje verklappen????
De
noodzaak van nose in kunnen vliegen, is
volkomen quatsch!!!!!!
Uiteraard, als je wedstrijden wilt vliegen, heb je het nodig anders is je figuurwaardering nul, en 3D is domweg geen 3D als je niet alle oriëntaties beheerst, maar voor gewoon recreatief helivliegen is het volkomen overbodig, en is het NUL toegevoegde waarde. Ik denk zelfs, dat ik bovengemiddeld
weinig crash, veel minder dan een hoop mensen die wél nose-in kunnen....
Ik kom ERG veel mensen tegen die dat soort dingen niet of met extreem veel moeite onder de knie krijgen, zich er voor generen, en zelfs erover denken om de hobby op te geven omdat "men" (de gevestigde orde) min of meer de indruk wekt dat je half en half geestelijk gehandicapt bent als je niet nose in kunt vliegen. Dat het gevaarlijk zou zijn als je dat niet kunt, dat het gewoon domweg MOET.....
En dat vind ik héél erg jammer, want niets is minder waar.... het enige wat je MOET, is op de hoogte zijn van je eigen persoonlijke "flight envelope", en de specifieke truukjes voor jezelf om daar weer binnen te komen mocht je er per ongeluk buiten komen.
En ja, ik vlieg puur voor de lol een 450 multiblade met non-E-stab en op de staart slechts rate gyro, bij windkracht 5 Bft....
Maar nose in? Als het héél rustig weer is, en ik zit lekker in mijn vel, kan ik met een flybar heli mischien wel 5 of 10 seconden nose in vasthouden, MITS ik zelf met de rug in de wind ga staan (heli met de neus in de wind). Met E-stab gaat het nog iets beter, maar ook niet overtuigend.
Het een (non-E-stab) heeft nul komma nul met het andere (wel of geen nose-in) te maken....
Ik maak er JUIST geen geheim van, het steekt mijn leerlingen (waarvan er heel wat al wat ouder zijn) een hart onder de riem