Bart's schaal avontuur

Hallo,
Die handleiding is de juiste en heb ik ook al doorspit, maar niet gevonden wat ik zoek.
Ondertussen heb ik ook verder gezocht op internet en het blijkt dat die timing parameter niet zo eenvoudig is.
Er is zelfs onenigheid over wat het nu precies doet.
Als ik alle info op een hoop gooi komt het erop neer dat een hogere timing (dus meer graden) in sommige gevallen (vermoedelijk bij de snelle 3d piloten) iets betere prestaties geeft ten koste van motortemperatuur, esc temperatuur, batterij levensduur, opgenomen vermogen enz. Niet direct voor mij dus.

Dus beginnen met de factory default van de esc (zoals Guyken aangeeft) zal het beste zijn denk ik.
De motor maakt er geen gekke geluiden of bokkesprongen mee, dus dat zit wel goed.
Als ik kan hoveren ga ik proberen enkele tests uit te voeren met verschillende timings.

Esc is: Master Mezon 90

Dat is m Guyken. Die zat er ook bij, want ik heb hem nieuw gekocht. Ik heb ook een engelse versie gevonden, dat leest iets makkelijker.
Ik heb ondertussen de governor ingesteld en nagemeten met een optisch tachometer. En alles lijkt perfect te kloppen.
Volgende stap wordt de servo's monteren en afstellen.

Hallo,

Ik heb ondertussen ook nieuwe kogellinks binnen.
Die langere kogellinks (niet de zwarte) bleken ook niet 100% kosjer.
De schroefdraad kant is ingekort:
slechtekogel.jpg

Nu zitten er allemaal gelijke links in:
nieuwekogels.jpg

Nu is de afstand van de swashplate tot de kogels ook gelijk aan die van de anti rotation pin, voor zover ik het nauwkeurig genoeg kan meten met de schuifmaat.

Nu ben ik klaar voor het inbouwen van de servo's.

Vandaag heb ik van mijn vrije dag geprofiteerd om verder te werken aan de skyfox.

De servo's zijn geplaatst:
servos.jpg

De gearbox is voorzien van locktite en vet en draait nu heel soepel.
Alle onderdelen die op de hoofdas zitten zijn ook uitgelijnd en voorzien van de nodige locktite.
Motor en regelaar zijn ingebouwd alsook de ontvanger.
Ik heb ook de arpmjes van de meenemer iets afgeschuurd, zodat er geen binding meer is.
Ik had er een foto van genomen, maar deze was niet scherp, das voor volgende keer.
Dan wordt ook de staart afgewerkt.
Aan iedereen een prettig eindejaar en tot in 2016:beer::bier:

Dames en heren hij is van de grond geweest! :thumbsup::banana::thumbsup:

Aan iedereen die mij in dit draadje geholpen heeft een dikke mercie:worship:

De eerste keer optoeren met bladen erop was zeer indrukwekkend. Zelfs vanop 10m afstand.
Ook het stilzetten van de rotor was weer een nieuwe ervaring. Toen hij bijna stilstond was hij nog niet direct stil te krijgen met de hand op de stopper. Wat een hoeveelheid energie!
IK had voor de zekerheid dual rates op 70% gezet en 15% expo, maar dat is te weinig. Hij zwalpt van links naar rechts.
Ook de staart moet nog goed afgesteld worden.
Maar goed hij is in de lucht geweest en hij is nog heel.
2016 kan voor mij al niet meer stuk.:bye:

Jahaaa..... Dat is wat anders he?
Ik vlieg normaliter zonder expo, en ben van mening dat deze heli's dat niet nodig hebben want ze sturen van zichzelf al heel erg rustig. Maar door het gewicht, moet je ze wat "vooruitdenkender" sturen.
Het zwalpen (is dat Belgisch?) kan komen, omdat je een rechtsdraaiende rotor gewend bent, en dus de neiging hebt hem heel lichtjes over rechts te leggen.
Ik heb hetzelfde met nose-in vliegen (wat ik ternauwernood beheers), dan gaat de heli ook altijd wat driften omdat ik onwillekeurig de heli dan over de verkeerde kant leg...

Dual Rate zou ik ook niet gebruiken, wordt vooral gebruikt bij vliegtuigen en beperkt je maximale stuuruitslag. Die 15% expo zul je nauwelijks merken.

Maar mooi dat tie vliegt !!

Hallo,
Het is de bedoeling om op 100% en zonder expo te vliegen. Dat doe ik trouwens ook met de 450. Maar voor de eerste hopjes wou ik niet het risico lopen dat ik hem meteen de grond in zou boren.:hammer:
Tenslotte ben ik dit formaat nog niet gewend.
En gezien de geschiedenis van deze heli wist ik ook niet wat ik mocht verwachten.
Maar nu moet ik de sticks te ver omgooien, dus dat wordt veranderd. Straks ga ik nog eens proberen als het weer het enigszins toelaat.

Tsja... ik kan hier weinig over zeggen: ik ben nog van de tijd dat je noodgedwongen met een heli van dit formaat begon, omdat er niet zo heel veel kleiners op de markt was wat goed wilde vliegen....

En nog noodgedwongener ben ik tóch met iets begonnen wat je "sub-500" zou kunnen noemen (net geen meter rotor, 4 cc motor, fixed pitch, en een draak om te vliegen) dus toen ik mijn tweede heli (en eerste collective pitch) kocht, wist ik niet wat me overkwam.... Bijna orgastisch.... :D

Gewoon op je gemakje de boel finetunen, Bart, en dan heb je een heerlijk relaxed vliegende heli, met een hoop feedback.

Tsja... ik kan hier weinig over zeggen: ik ben nog van de tijd dat je noodgedwongen met een heli van dit formaat begon, omdat er niet zo heel veel kleiners op de markt was wat goed wilde vliegen....
Bert, ik denk dat ik bij de gelukkigen hoor die met een kleine fp heli en met een sim kon beginnen.
Ik ben eigenlijk in deze hobby gesukkeld door een goedkope ir heli, van mijn neefje, dat niet vloog.
Maar ik heb er nog geen seconde spijt van :cool:

Gefeliciteerd Bart!

Ik gebruik zelf nooit meer dan 10% expo op mijn Vario flybar heli's omdat hij juist daardoor gaat "zwalpen". Zoals door mijn collega vliegers al aangegeven moet je zelf best veel sturen met dit type heli's.

@brutus Ik geloof mijn ogen niet als ik lees dat je aangeeft nauwelijks nose-in te kunnen vliegen? En dat icm non-estab meerbladskoppen = spannend...

... met D/R in een schaal-kist zou ik ook voorzichtig zijn,
ergens kom je bij veel "zwalpen" of bij wind, of een niet goed gevlogen bocht, snel aan de grens, wat je kan sturen !!!
en anders, te veel Expo help je heel snel na een jo-jo effect, die je nu al een beetje voelt,
hoe mijn voorschrijvers al noemen,
doe niet zo veel "temmen" , dat is geen 3 D kist,
laat de heli liever maar rustig zijn gangetje doen, en ga rustig corrigeren ...
tip: YouTube films van grote schaalkisten kijken zo als deze:

Ik geloof mijn ogen niet als ik lees dat je aangeeft nauwelijks nose-in te kunnen vliegen? En dat icm non-estab meerbladskoppen = spannend...

Wist je dat niet dan? Ik maak er bepaald géén geheim van hoor :D

Zal ik je eens een goed bewaard geheimpje verklappen????

De noodzaak van nose in kunnen vliegen, is volkomen quatsch!!!!!!
Uiteraard, als je wedstrijden wilt vliegen, heb je het nodig anders is je figuurwaardering nul, en 3D is domweg geen 3D als je niet alle oriëntaties beheerst, maar voor gewoon recreatief helivliegen is het volkomen overbodig, en is het NUL toegevoegde waarde. Ik denk zelfs, dat ik bovengemiddeld weinig crash, veel minder dan een hoop mensen die wél nose-in kunnen....

Ik kom ERG veel mensen tegen die dat soort dingen niet of met extreem veel moeite onder de knie krijgen, zich er voor generen, en zelfs erover denken om de hobby op te geven omdat "men" (de gevestigde orde) min of meer de indruk wekt dat je half en half geestelijk gehandicapt bent als je niet nose in kunt vliegen. Dat het gevaarlijk zou zijn als je dat niet kunt, dat het gewoon domweg MOET.....

En dat vind ik héél erg jammer, want niets is minder waar.... het enige wat je MOET, is op de hoogte zijn van je eigen persoonlijke "flight envelope", en de specifieke truukjes voor jezelf om daar weer binnen te komen mocht je er per ongeluk buiten komen.

En ja, ik vlieg puur voor de lol een 450 multiblade met non-E-stab en op de staart slechts rate gyro, bij windkracht 5 Bft....
Maar nose in? Als het héél rustig weer is, en ik zit lekker in mijn vel, kan ik met een flybar heli mischien wel 5 of 10 seconden nose in vasthouden, MITS ik zelf met de rug in de wind ga staan (heli met de neus in de wind). Met E-stab gaat het nog iets beter, maar ook niet overtuigend.
Het een (non-E-stab) heeft nul komma nul met het andere (wel of geen nose-in) te maken....

Ik maak er JUIST geen geheim van, het steekt mijn leerlingen (waarvan er heel wat al wat ouder zijn) een hart onder de riem

Ik zou niet eens weten wat dat is, nose-in, is dat overdwars of zo?
Met die FP heli's kan ik alle kanten uit, maar vooral eigenlijk goed overdwars achterstevoren en dan de grond in.

Back