zonnepanelen op dak ; ja of nee

Over de slimme meter.
Deze is bij mij geplaatst door Enexis. Ook ik had bezwaren zoals eerder aangegeven.
Wat blijkt echter je moet toestemming geven om de meter op afstand uit te lezen.
De toestemming heb ik niet gegeven, dus is het weer zoals het was gewoon zelf de meterstanden doorgeven.
 
Dat klopt.

En als de overheid het verplicht stelt?
Dan heb je een slimme meter.

Om die reden wil ik hem nog niet.

Niets is onbetrouwbaarder dan......
De overheid
 
In mijn geval zou ik ca 150 accu's moeten kopen van 12 volt en 125 amp.Dan kan ik in theorie iets meer dan 900 kwh opslaan.

Kijk DAT wilde ik zien.
En daar zet ik meteen een mega vraagteken bij.
Stel je hebt een accu van 12V en 125Ah; dat geeft volgens mij een vermogen van 12*125*1uur=1.5kWh.
Het is onverstandig een accu dieper dan 30% te ontladen wil je langer dan een jaar of 3 plezier er van hebben.
1.5*30% geeft een bruikbaar vermogen van 450Wh

In jouw geval van 800 kWh heb je dan volgens mijn berekening 1778 accu's nodig.
(edit: nog even afgezien van de laad en ontlaad omzet verliezen en de echte capaciteit/rendement van de accu)

Wat doe ik dan verkeerd, want dat is iets meer dan dat jij berekend hebt?
 
Laatst bewerkt:
nee, nee, nee
hieronder wat ik er over gelezen heb:

Het zal wellicht teleurstellend zijn om het volgende te lezen, maar het is beter om de accu niet meer dan 30-40% te ontladen, dus er nog 70 tot 60% in te laten zitten! Het verschil in levensduur tussen 30 en 50% ontladen is bij menig accu een verschil van een factor twee! Gaat een accu bij 30% ontladen bijv. 6 jaar mee dan is dit bij 50% ontladen maar 3 jaar.
 
Ik zeg toch telkens dat het nog niet rendabel is.

Mozes nog an toe.

Het is pas rendbel als opslag capaciteit goedkoper gaat worden en de verwachting is dat dit op termijn mogelijk zal worden.

Goedkoper en kleiner in omvang.
 
nee, nee, nee
hieronder wat ik er over gelezen heb:

Het zal wellicht teleurstellend zijn om het volgende te lezen, maar het is beter om de accu niet meer dan 30-40% te ontladen, dus er nog 70 tot 60% in te laten zitten! Het verschil in levensduur tussen 30 en 50% ontladen is bij menig accu een verschil van een factor twee! Gaat een accu bij 30% ontladen bijv. 6 jaar mee dan is dit bij 50% ontladen maar 3 jaar.

Volgens mij geld dit voor loodcel accu's.

Gelaccu's en in iets mindere mate semitractie accu's kun je veel verder ontladen.

Geen enkele simpele ziel zal als opslag capaciteit loodcelaccu's gebruiken.
 
is het niet het voltage vermenigvuldigt met het vermogen in amp gedeeld door het nieuwe voltage?

Dus in het voorbeeld van 12 volt en 125 amp krijg je dan het volgende sommetje.

12*125/240 is 6,5 Kwh.
Neem daar 70% van als maximale ontlading komt uit op is 4.55 Kwh
 
(Semi-)Tractie accu
De semi-tractie accu wordt ook wel deep-cycle accu of licht accu genoemd. De accu is erop gemaakt langdurig te voorzien in een contstante energievraag.
Een semi-tractie accu kan tot wel 80% ontladen zonder dat er een beschadiging optreed. Hoevaak een accu kan opladen en ontladen noemen we het "cyclisch vermogen" van een accu. Hoe hoger dit vermogen is, hoe langer de accu meegaat.
Een "vol" tractie accu kan ook tot 80% ontladen maar heeft een hoger cyclisch vermogen. Waar een semi-tractie accu een cyclisch vermogen van 400 heeft, kan een vol-tractie accu wel tot 800 keer op- en ontladen.
 
Volgens mij haal je wat door elkaar
1kWh is 1 kWh
en is 1000 W gedurende 1 uur.

Tevens: 1000 W is 1000W
of die 1000 W nu bij 240 V is of bij 12 V
1000 W bij 240 geeft een stroom van4.2 A en bij 12V 83A

Als zoals hierboven vermogen hetzelfde is als vermogen is 12V bij 125 Ah dan toch 1.5 kWh.?
 
Het is een sommetje wat iemand mij ooit eens voorrekende.
Ben geen electromonteur.

Ik gebruik een semitracti accu voor de waterpomp vd goudsluis.
125 amp
Pomp van 10 amp
En die laat ik ca 9 tot 10 uur continu pompen.

Tegen die tijd ben ik helemaal verrot van het scheppen en stoppen we.

Ik weet/wist niet beter dan dat dit sommetje de manniermwas.
Lijkt me gewoon weinig 1.5 kwh in zo'n grote accu.
 
Pffft :rolleyes:

Ik heb aan boord maar 4 batterijsets staan, 3 x 12 cellen en 1 x 6 cellen, en ik word al schijtziek van het wekelijkse batterijen-rondje (spanningen belast en onbelast meten, plus de density van het zuur van iedere individuele cel)....

Ik moet er niet aan denken, een paar honderd accu's te hebben staan....:confused:
Zelfs al zijn ze "onderhoudsvrij", je zult toch echt regelmatig moeten controleren of er geen rotte accu's tussen zitten....
 
Nog wat extra accu's nodig dan.
Gewoon in winterslaap gaan en alleen als je gnoeg stroom van de zon krijgt verder leven.

Dat met die tesla (victron heeft overigens ook zulke systemen) is leuk als speelgoed, maar in de winter heb er geen bal aan.
Je zou kunnen kiezen overdag uit je accu te trekken en met "goedkopere" nachtstroom de accu te laden.
Helaas is het verschil tussen dag en nachttarief maar 1.8 cent.
Die winst raak je al kwijt door omzetverliezen.
Ik wilde gewoon aantonen dat het op dit moment een volslagen zinloze investering is.
Het milieu is er zelfs niet bij gebaat.
Wie het wel aanschaft doet dat alleen maar omdat "het is nieuw: ik wil het hebben" , want hoeveel mensen maken er een berekening???????
 
Accu's zijn nu nog niet geschikt voor opslag. Te groot en te duur.

Pas als opslag kleiner van formaat gaat worden en goedkoper zal het in de toekomst ooit mogelijk zijn.

Wel denk ik dat we misschien in de toekomst naar ande energie moeten en apparatuur die minder energie vreten.

Ik verbruik in de winter ca 52 kwh per week, minder krijg ik niet voor elkaar.
Misschien 1 of 3 kleine windmolentjes die in de winter voor extra anergie moeten zorgen?
 
Moet je wel weer het geluk hebben dat het waait bij jouw locatie. :D
Ik heb een weerstationnetje op de nok, dat geeft zo weinig aan dat ik een windmolenproject niet eens ga overwegen.
Die dingen maken overigens ook wel een berg geluid.
Ik kom wel eens aan boord en een buurman daar heeft zo'n ding in de mast, dat zou ik niet toestaan bij de buren op het dak.
 
Ik heb aan boord maar 4 batterijsets staan, 3 x 12 cellen en 1 x 6 cellen, en ik word al schijtziek van het wekelijkse batterijen-rondje (spanningen belast en onbelast meten, plus de density van het zuur van iedere individuele cel)....

Ik moet er niet aan denken, een paar honderd accu's te hebben staan....:confused:
Zelfs al zijn ze "onderhoudsvrij", je zult toch echt regelmatig moeten controleren of er geen rotte accu's tussen zitten...

Ik werk met accu's die gemiddeld 7 jaar staan, onderhoudsvrij.
Dat zijn er vaak tientallen.
De opgegeven levensduur is (onder lab omstandigheden) 10 jaar.
Vullen, onderhoud, kan niet en doen we ook niet.
Ik vraag me ook af wat je meet om er een rotte accu tussenuit te halen.
Je hebt daar specialistische apparatuur voor nodig (impedantiemeter, ontlaadproeven doen) dus ik denk eerlijk gezegd dat jouw inspanningen zonde van de tijd zijn.
Ook kan je niet zo makkelijk zeggen, ik trek zoveel Kwh dus dan kan ik zo lang uit die accu trekken.
Je moet dan echt de specs van de accu erbij gaan pakken en dan kan je zien wat de ontlaadcurve is.

GJ
 
Meestal gaan mijn nekharen jeuken als iemand over "specs" gaat beginnen. (nu niet hoor)
Dat zijn vaak personen die zelf nooit zoiets berekenen en al helemaal niets maken en dan dat soort dingen gaan aandragen om van het onderwerp af te leiden, omdat geen mens normaal de specs bij de hand heeft; je hoeft dan nooit verder inhoudelijk op de vraag verder te gaan: probleem uit de weg en jij valt niet door de mand omdat je het niet weet/kan, maar wel gewichtig kan doen door te strooien met die term "specs".

Bij circuits online hebben ze er vooral een handje van.
Als je dan vertelt dat je schakeling wel degelijk werkt, blijven ze doorgaan over dat je buiten de specs van het ic werkt en over betrouwbaarheid etc etc.

Het ging er ook om of de berekening, achterop een bierviltje wel juist was.
Dat het uiteindelijk een accu of 20 scheelt met de theorie maakt natuurlijk niet uit als het bij een verzinsel blijft.

;)
 
Ik vraag me ook af wat je meet om er een rotte accu tussenuit te halen.
Je hebt daar specialistische apparatuur voor nodig (impedantiemeter, ontlaadproeven doen) dus ik denk eerlijk gezegd dat jouw inspanningen zonde van de tijd zijn.

Tsja, onze accu's zijn niet van de onderhoudsvrije soort, maar wat ik al zei, een onbelaste en een belaste meting naast elkaar, laat toch echt wel ongeveer zien wat een accu aan het doen is, zeker als je wekelijks meet met een vaste (constante) belasting, en er een trend van maakt.

Of het zonde van mijn tijd is, weet ik niet: het is wettelijk (en internationaal) verplicht om aan te kunnen tonen dat je de conditie van je noodbatterijen monitort, dus je moet een "geschiedenis" aan meetgegevens kunnen overleggen als de havenauthoriteiten of andere belanghebbenden daar om vragen....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top